Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   ANKARA İlitam (https://www.forum.medineweb.net/800-ankara-ilitam)
-   -   Ankara İlitam Felsefe 2. Ünite (https://www.forum.medineweb.net/ankara-ilitam/27201-ankara-ilitam-felsefe-2-unite.html)

f_kryln 01 Kasım 2013 15:23

Ankara İlitam Felsefe 2. Ünite
 
Ankara İlitam Felsefe 2. Ünite

Felsefe
Ünite 2
Mantık: bilinenler yardımıyla bilinmeyenlere ulaşmanın yollarını gösteren kurallar bütününe verilen addır. İki bölümden meydan gelir.
Birinci bölüme tasavvurlar bölümüdür, kavramları konu edinir. siyahlık, soğukluk, sıcaklık, güneş, ay vb. şeylerin tasavvuru örnek olarak verilir.
İkinci bölüm ise tasdikler bölümüdür, hükümleri konu edinir. Güneş ışık kaynağıdır, ataşe sıcaktır.
# varlıkları gruplandırmada mantıkçılar beş tümel kavramdan bahsederler:
Tür: Bitki bir türdür
Cins: Canlı bir cinstir.
Ayırım: Akıllı olmak insan türünün bir ayırımıdır.
Hassa: hassa ve ilinti tür’ün bir özelliğidir. Hassa başka türlerde bulunmayan yalnızca bir türe ait olan bir nitelik tir.Gülmek insan türünün bir hassasıdır.
İlinti : Yürümek insan türünün bir ilintisidir.
Kavramlar arası ilişkiler: Dört tür ilişki vardır.
Eşitlik: Bütün konuşanlar gülendir, Bütün gülenler konuşandır.
Tam girişimlilik:
Eksik girişimlilik: Bazı insanlar beyazdır, Bazı beyazlar insandır.
Aykırılık ilişkileridir: Hiçbir insan taş değildir, Hiçbir taş insan değildir.
Önerme Türleri: Bir önermenin yüklemli olması demek bir konu ile bir yüklemden meydana gelmesi demektir.
Şartlı önerme; iki önermenin bitişmesinden meydana gelir.birinci kısmına mukaddem,i kinci kısmına tali denir.
Bitişik şartlı önerme ;Birinci taraf ikinci tarafın şartı veya sebebi ise bu önermeye bitişik şartlı önerme adı verilir.
Ayrık şartlı Önerme: Önermenin bir tarafı diğer tarafın zıddı veya çelişiği olan bir hüküm içeriyorsa bu takdirde önerme ayrık şartlı adını alır.
Şahsi önerme: Bir yüklemli önermenin konusu tek bir varlığı gösteriyorsa bu takdirde önermeye şahsi önerme denir.
Müsevver önerme: önermenin konusu birden fazla varlığı gösteriyorsa bu durum ister bazı sözüyle ister bütün sözüyle ifade edilmiş olsun önerme müsevver dir.
Mühmel önerme: Önermenin konusu birden fazla varlığı gösterdiği halde bu belirtilmemişse böyle önermelere denir.

Önermeler arası ilişkiler
1-Çelişki: çelişki, bir yüklemin bir konuya aynı anda hem yüklenmesi hem de yüklenmemesi sonucu ortaya çıkan bir durumdur. Bu durum çelişmezlik ilkesine aykırıdır.
2-Döndürme: Bir yüklemli önermenin konusunu yüklem, yüklemini konu yapmaya önermenin döndürülmesi denir.

3-Tekabül :

4-Kıyas: klasik mantığın, üzerinde en çok durduğu akıl yürütme türüdür.

Kıyasın Şartları:
1-Orta terim her iki öncülde de tikel olarak alınamaz
2-Büyük ve küçük terimler sonuçta öncüllerdekinden daha geniş kapsamlı olamazlar. Yani öncüllerde tikel olup sonuçta tümel olamazlar.
3-Öncüllerin ikisi birden olumsuz olamaz
4-Öncüllerin ikisi birden tikel olamaz.
5-Sonuç, öncüllerin zayıfına bağlıdır. Olumsuz bir önerme, olumlu bir önermeden zayıftır, tikel bir önerme de tümel bir önermeden zayıftır.
6-Öncüller olumlu ise sonuç olumsuz olmaz.

Kıyasın Türleri:
1-Şartlı Bitişmeli Kıyas: Şarıltı önermelerden yapılmış olabileceği gibi şarıltı ve yüklemli önermelerden yapılmış da olabilir.
Her ne zaman gündüz olursa aydınlık olur
Her ne zaman güneş doğarsa gündüz olur
Öyle ise her ne zaman güneş doğarsa aydınlık olur.
2-Seçmeli kıyas: sonuç veya soncun çelişiği öncüllerde açıkça görülebilmektedir. Seçmeli kıyasta mutlaka bir şartlı öncülün bulunması zorunludur.
Mıknatıs bu cismi çekerse bu cisim demirdir.
Mıknatıs bu cismi çekmektedir.
O halde bu cisim demirdir.
Yüklemli Bitişmeli Kıyasın şekilleri
Birinci şekil: Bütün insanlar canlıdır, Bütün canlılar ölümlüdür, Bütün insanlar ölümlüdür
İkinci Şekil: Orta terim her iki öncülde de yüklem yerinde ise böyle bir kıyasa denir.
Bütün Kuşlar uçucudur Hiçbir at uçucu değildir O halde hiçbir kuş at değildir
Üçüncü Şekil: Orta terim her iki terimde de konu yerinde bulunduğu kıyas şeklidir.
Bütün taşlar cisimdir Bütün taşlar serttir Bazı cisimler serttir
Dördüncü Şekil: Orta terim küçük önermede konu, büyük önermede yüklem olursa kıyas şeklidir.
Bütün ağaçlar canlıdır Bütün çamlar ağaçtır Bazı canlılar çamdır

Kıyas Dışındaki Akıl Yürütme Yolları:

1-Tümevarım:
Tek tek varlıkları inceleyip bu inceleme sırasında gördüğümüz benzer durumlara dayanarak bir grup hakkında genel bir yargıya varmaktadır. Yani özel durumlardan hareket ederek genel hükümler elde etmekteyiz. Çok kullanılan bir aklı yürütme yoludur. Tümevarımı en çok kullanan bilimler deneysel diye nitelendirdiğimiz bilimlerdir, bunlarda Fizik, Kimya ve Biyoloji bilimleridir.

2-Anoloji : Birbirine benzemeyen iki şeyden biri hakkındaki hükmü diğeri için de geçerli saymak şekliyle tanımlanmaktadır. Şarap haramdır, çünkü sarhoşluk verir. O halde sarhoşluk veren her hangi bir içecekler de haramdır.
Tasdik Türleri: Yakin, Taklit, Cehl-i Mürekkeb, zan olmak üzere 4 gruptur.

Kullanılan önermelerin sağlamlığı bakımından kıyas Çeşitleri
A-Burhan: Tasdiklerimiz yakinen bildiğimiz şeylerin bir ifadesiyse bu tasdiklere dayanarak yaptığımız kıyaslara denir. Mantıkçılar bu tür tasdikleri altı grupta toplarla

1-Evveliyat : Zihnin hiçbir vasıtaya başvurmadan kabul ettiği tasdiklerdir. Bir şey hem siyah hem beyaz olamaz

2-Fıtriyat: zihin, tasdike, süratle yaptığı bir kıyas sonucunda ulaşır. Dört çift sayıdır.

3-Müşahedat: Duyular vasıtasıyla elde edilen bilgilere dayanmaktadır. Taş serttir. Müşahedat dışa ait bir gözleme dayanıyorsa, hissiyat diye adlandırılmaktadır. İçe ait gözleme dayanıyorsa vicdaniyat adını almaktadır.

4-Hadsiyat: Bir şeyi, zihnin birden bire fark etmesi sonucu ulaşılan tasdiklerdir. Ay ışığını güneşten alır.

5-Mücerrebat: Herhangi bir şeyde bulunan bir özellik defalarca tekrarlanan deneylerde hep aynı şekilde kalmışsa, bu özelliğin o şeyde bulunduğuna dair bilgiye verilen addır. Tatlı yiyecekler vücut ısısını artırır.

6-Mütevatirat: Bir araya gelip yalan bir haber yayma konusunda karar vermeleri aklen mümkün olmayan bir çoğunluğun verdiği haberlerdir. Herhangi bir şehir germemiş birisinin böyle bir şehrin bulunduğuna dair tasdiki bu tür bir tasdiktir.

B-Cedel : Tasdiklerimizde vakıaya uygunluktan çok insanların kabulü göz önünde tutulmuşsa bu tür tasdiklerle yaptığımız kıyaslardır.
1-Meşhurat: Yaygın kanaatlere verilen addır.
2-Müsellemat: Bir tartışma sırasında kullanılan ve vakıaya uygunluktan çok karşı tarafın kabul edip etmemesi göz önünde bulundurularak söylenen sözlerdir.

C-Hitabet : Tasdiklerimiz herhangi bir konuda otorite sayılan birinin verdiği bilgilere dayanıyorsa veya çok emin olmadığımız halde büyük ihtimalle böyledir diyerek bir hüküm veriyorsak bu tür tasdiklerle yaptığımız kıyasa denir.

1-Makbulat: uzmanlık gerektiren konularda bir uzmanın verdiği bilgilere dayanılarak ortaya konan hükümlere verilen addır. Bir hekimin ihtisas alanı bu türden bir bilgi olmaktadır.

2-Zanniyat : Herhangi bir konuda bütün çabalarımıza rağmen kesin bir kanaate ulaşamamış ancak bazı ipuçları elde etmişsek bu ipuçlarına dayanarak verdiğimiz hükümlerdir.

D-Safsata : gerçekte olmayan bir şeyi varmış gibi kabul ederek verilen hükümlerden oluşan kıyasa denir.

Vehmiyat :Safsata adı verilen kıyaslarda kullanılan önermelere vehmiyat denmektedir
Mugalata (demagoji): bir tartışmada taraflardan biri karşı tarafın bilinçsizliğinden veya dalgınlığından yararlanıp yanlış olduğunu bildiği bir önermeyi kullanarak kıyas yaparsa, böyle bir kıyasa denir.

E-Şiir : Mantık dilinde insanların hayal kurarak gerçekte olmayan şeylere ait tasdikler ortaya koyup, bu tasdiklere dayanarak yaptıkları kıyaslara denir.

Muhayyilat : Şiir adını alan kıyaslarda kullanılan önerlere muhayyilat denmektedir.

Yakiniyat : Doğruluğundan şüphe etmediğimiz bilgilere denir.


SAAT: 06:20

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306