Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Bilgi Dağarcığı (https://www.forum.medineweb.net/501-bilgi-dagarcigi)
-   -   Kuran okumak ve dua etmek mi, yoksa Kuran ilmi öğrenmek mi daha faziletlidir? (https://www.forum.medineweb.net/bilgi-dagarcigi/12621-kuran-okumak-ve-dua-etmek-mi-yoksa-kuran-ilmi-ogrenmek-mi-daha-faziletlidir.html)

_bülbül_ 10 Nisan 2009 14:46

Kuran okumak ve dua etmek mi, yoksa Kuran ilmi öğrenmek mi daha faziletlidir?
 
Abdullah b Amr anlatıyor: “Bir gün Hz Peygamber(asm) evinden çıkıp mescide gitti Orada iki grubun oluşturduğu iki halka gördü Onlardan birisi Kur’an okuyor ve Allah’a dua ediyordu Diğeri ilim öğreniyor ve ilim öğretiyordu Bunları gören Hz Peygamber(asm) şöyle dedi: ‘Bunların her ikisi de hayır üzeredir; şunlar Kur’an okuyor, Allah’a dua ediyorlar Allah dilerse istediklerini verir, dilerse vermez Bunlar ise, ilim öğreniyor ve ilim öğretiyorlar; ben de ancak bir muallim (öğretmen) olarak gönderildim’ dedi ve onlarla birlikte oturdu” (İbn Mace, Mukaddime, 17)

Hadîsin başı, gerek Kur'an okumak ve dua etmekle meşgul olanların ve gerekse ilim öğrenimi ve öğretimi yapanların hayır üzerinde olduklarını belirtiyor Bunu takip eden cümlelerde ise Kur'an okumak ve duâ etmekle meşgul olanların Allah'tan dilediklerine kavuşmalarının malûm ve kesin olmadığı ifâde ediliyor Hadiste Kur’an okuyan ve dua edenlerin, matlubuna erişip erişmemeleri Allah'ın dilemesi kaydına bağlanıyor İlimle meşgul olanlara âit kısımda ise bunların dilediklerinin yerine getirilip getirilmeyeceği konusuna temas edilmemiştir

Hadisi açıklayan Sindi diyor ki: Bu konuya temas edilmemesi, ilim ehlinin dileklerinin Allah tarafından kabul edilmesinin muhakkak gibi olduğuna işarettir Dolayısı ile hayırlı olan bu iki hizmet çeşidi arasındaki muazzam farka hadis işaret etmiş olur Resûl-i Ekrem'in, “Ben ancak muallim/öğretici/öğretmen olarak gönderildim” buyurması ve ilimle meşgul olan sahâbîler cemaatine katılması ilim ehlinin kıymetini, onlara karşı gösterdiği üstün muhabbetini ve özel ilgisini belirtiyor

Diğer bir rivayet ise şöyledir: “Hz Peygamber(asm) Mescidinde bulunan iki meclise uğradı ‘Bunların ikisi de hayır üzeredir, fakat birisi diğerinden daha üstündür Şunlar; Allah’a dua ediyor ve bütün rağbetlerini ona yöneltiyorlar Allah dilerse, istediklerini verir, dilerse vermez Bunlar ise, fıkıh ve ilim öğreniyor ve bilmeyenlere de öğretiyorlar Bu sebeple bunlar daha üstündür, ben de ancak muallim olarak gönderildim’ dedi ve onlarla birlikte oturdu (Darimi, Mukaddime, 32)

Kur'an öğrenen ve öğretenin fazileti Resûlullah aleyhissalatü vesselam şöyle buyurmuştur: “Sizin en hayırlınız, sizin en faziletliniz Kur'an’ı öğrenen ve Öğretendir” (Buharî, Fedailü'l-Kur’ân 21; Tirmizî, Fedailü'l-Kur’ân 15; İbnu Mace, Mukaddime 16)

Bu ve benzeri hadisler Kur'ân-ı Kerim'i öğrenmenin ve öğretmenin faziletini beyan ederek bu ulvi hizmeti ifa eden kimsenin en hayırlı ve faziletli insanlardan olduğunu ifade ediyor Çünkü böyle bir mü'min hem kendi nefsini hem de başkalarını olgunlaştırıyor Kendisi yararlanıyor, halkı da yararlandırıyor

Şöyle bir soru hatıra gelebilir: Hadîslerin zahirine göre Kur'an öğrenimi ve öğretimi ile iştigal edenler en hayırlı ve en faziletli insanlardır Bu duruma göre bunlar fıkıh ilminin öğrenim ve öğretimi ile meşgul olanlardan daha mı üstündürler?

Fıkıhçı bir kimse Kurrâ' olanlardan üstündür Bu hadislerdeki muhataplar Sahabelerdir Ashâb-ı kiram ise aynı zamanda fakih idiler Buna göre hadisten alınan sonuç şudur: Fıkıh bilgisi yanında kıraatla da meşgul olan kimseler daha hayırlı ve faziletlidirler Buhari'yi şerh eden Kastalâni bu soru ve cevabı belirttikten sonra şöyle der:

“Kur'an öğrenmek ve öğretmekle meşgul olan kimse, cihat eden veya cephede nöbet bekleyen veyahut iyiliği emredip kötülükten sakındıran kimseler gibi ağır ve tehlikeli yükler altına girenlerden üstün mü? diye sorulsa buna cevaben denilecek ki: Bu hususta ölçü yararlı olmaktır Hangisi topluma çok yararlı olursa o daha hayırlıdır Diğer bir açıdan şunu da belirtelim ki kanaatimize göre hadislerden kastedilen mâna, Kur'an-ı öğrenmek ve öğretmekle meşgul olan kimsenin en hayırlı ve en faziletli insan olduğunu belirtmek değildir Gaye böyle bir kimsenin en hayırlı ve en faziletli insanlardan sayıldığını belirtmektir

Kuran okumaktan maksat, aynı zamanda onu yaşamaktır Nitekim Peygamber efendimiz şöyle buyurur: “Kur'an'ı öğreniniz, (devamlı) okuyup (onunla amel ediniz) ve uyuyunuz (dinleniniz) Çünkü Kur'an'ın durumu ile onu öğrenip hakkını ödemeye çalışan mü'min'in durumu, içi misk dolu tuluğun durumuna benzer ki; misk'in kokusu her tarafa yayılır Kur'an'ı öğrenip, içinde Kur'an bulunduğu halde uyuşup gaflete dalanın durumu da içinde misk bulunup ağzı sıkıca bağlanmış olan tuluk gibidir (Misk'in kokusundan yararlanılmıyor)” (İbnu Mace, Mukaddime 16)

Kur'an'ı öğrenip hakkını eda eden yâni devamlı okuyarak onunla amel eden mü'min, içi misk dolu ve ağzı açık tuluğa benzetiliyor Kur'ân-ı Kerim de tuluğun içini dolduran misk'e benzetiliyor İçi misk dolu ve ağzı açık tuluktan güzel misk kokusu her tarafa yayıldığı gibi, ruhu ve bedeni Kur'an-ı Kerim'i okumak ve onunla amel etmekle süslenmiş olan mü'minden de her tarafa nur ve feyiz yayılır (bk Sünen-i İbni Mâce Tercemesi ve Şerhi, Kahraman Yayınları: 1/370-390)

Selam ve dua ile


SAAT: 01:29

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306