Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Çocuk ve Aile Sağlığı (https://www.forum.medineweb.net/192-cocuk-ve-aile-sagligi)
-   -   Çizgilerle Çocuk (https://www.forum.medineweb.net/cocuk-ve-aile-sagligi/23808-cizgilerle-cocuk.html)

enderhafızım 12 Aralık 2012 15:56

Çizgilerle Çocuk
 
Çizgilerle Çocuk


Çocuklar dünyanın en tatlı varlıkları. Onların olmadığı bir hayat, cıvıltılarının olmadığı bir ortam, neşe dolu kahkahalarının çınlatmadığı bir dünya, gülücüklerinin olmadığı bir evren ve nefeslerinin olmadığı bir kainat düşünemiyorum bile.

İnsanlar için Allah'ın en büyük hediyesi çocuklarımız. Onlarla sevinip onlarla gülüyoruz. Mutlulukları mutluluğumuz, hastalıkları hastalığımız oluyor. Minicik bir tebessümleri için, gözümüzü kırpmadan dünyayı ayaklarına sermeye çalışıyoruz. Varlıkları, hayatımızın anlamı oluyor çoğu zaman.
Yaşamaktan bıkmış insanların, evlatları için yeniden doğduğuna şahit olmayanlarımız var mı?


Kaçımız onlar için gecelerce uykusuz kalmadık?


Kaçımız kara gözlerindeki yaşları dindirmek için uğraşıp yorulmadık?


Kaçımız üstlerini örtmek için, geceler boyu uykumuzdan olmadık?


Kaçımız...?

...


Peki kaçımız en sevdiğimiz anlarda bile, farkında olmadan, onlara dünyanın en büyük zararlarını vermedik...?


O en sevdiğimiz anlarda, fiziksel korunmalarına dikkat etmeye çalışırken, ruhsal yıkımlarına vesile olmadık...?


Kaçımız...?

...


Dünyada evladını sevmeyen (ruh sağlığı yerinde olmak şartıyla) bir tane anne/baba gösterebilir miyiz?


Asla...!


Peki kendi yanlışlıkları yüzünden çocuklarının ruhsal hayatına zarar veren ve verdiği zararın farkında bile olmayan anne/baba...?


Maalesef çok sayıda...

...


Çocuklara yardım etmek, onları tanımaktan geçiyor.


Tam da bu nedenle klinisyenler için çocuklar ve çizgileri önem arz ediyor.


Çizimler, çocuğun kendisini ifade etmesine olanak sağlayan, çocuğun yaratığı ürünler olarak hayatımıza yerleşmiştir. Özellikle çocuk terapilerinin kaçınılmaz araçlarındandır.


Merkezlere başvuran çocuklarla öngörüşmeler yapıldıktan sonra, gelen sorunun niteliğini, çocuğun hayatındaki anlamını keşfetmek için başvurulan yollardan bir tanesi de, onlara resim çizdirmektir.


Resim çizdirmek, çocuğun kendisini, ailesini, çevresini, beklentilerini ve bireyselliğini nasıl algıladığı konusunda, uzmana önemli ipuçları verir. Ele geçen ipuçlarının aile ile birlikte değerlendirilmesi, yapılacak terapide bu bilgilerin nasıl kullanılacağının belirlenmesi, yapılan uygulamaların yorumlanması, terapötik işbirliğinin artmasına önemli katkılar sağlamaktadır.


...


Peki neden çizim?


Çünkü çizimler, çocuğun zihinsel gelişim süreçlerine paralel olarak, kendisi ve iç dünyasıyla ilgili önemli bulgulara ulaşmamızı sağlar.


Çocuktan çizmesini istediğimiz resimlerin kağıttaki konumları, büyüklükleri, hangi çizginin daha önce yapıldığı, şekli, çizilen nesnelerin özellikleri tek tek not alınır. Çizimlerden sonra genel bir değerlendirmeye geçilir ve çocuğun iç dünyasının yapılanma biçimi belirlenmeye başlar.


Resim çiz testleri klinik ortam için son derece pratik uygulamalar olmakla birlikte, uzmanla çocuğun çok kısa sürede sıkı bir iletişim kurmalarını sağladığı için de çok verimlidir.


Konuşmayan, içe kapanık, çekingen çocuklarla resim çizmeye başladığımızda, bir anda kırk yıllık dost olabiliyoruz. Resim çizerlerken geliştirdiğimiz samimi ortam, onların bilinçaltlarına kolaylıkla inmemize olanak sağlıyor.

...


Çocuğun kişilik özellikleri, duygusal gelişimi hakkında yeterince bilgi sahibi olmadan ailelere yardım etmek zor. Çizimlerle çocuğun aile içinde kendisini algıladığı yeri, ailenin diğer bireyleriyle arasındaki bağlantının niteliğini anlamak daha kolay hale geliyor.

...


Çizgilerle çocuğu tanımaya çalışmak, resimler çizdirerek ruhsal yapılanmanın niteliğini öğrenmek zor iş aslında.


Özellikle bu alanda çalışan uzmanların gerçekten uzman olmalarını gerektirir.


Yapılan her bir hareketin, çizim sırasının, çizilen nesnelerin özelliklerinin, çizilen uzuvların büyüklük/küçüklüklerinin... her şeyin ama her şeyin bir anlamı vardır... bu nedenle çok doğru bir biçimde yorumlanması gerekir.

...


Bu tür uygulamalarda asıl olan uzmanın çocuğa yardım sürecinde, doğru materyalleri ele geçirmeye çalışmasıdır.


Kalemden çıkanlar "Kesin sonuçlar" değildir.


Resim çizdirilen testler, projektif yöntemler olarak doğru kullanıldığında, çocuk ve aileyle nasıl çalışmamız gerektiği konusunda önemli bir katkı sağlamaktadır. Testlerden elde edilen sonuçlar, kesin veriler olarak değerlendirilmeyip, üzerinde düşünülmesi, çocuğun ailesiyle konuşulması gereken konular şeklinde yorumlanır.

...


Bu tür testlerin verimliliği, uygulayan kişinin uygulama ve yorumlama becerisiyle doğru orantılıdır.


Bayanların kek tarifleri gibi...


Herkes aynı tarifi uygular... ama kiminin keki gerçekten çok güzel olur... kimi bir türlü tutturamaz...


Projektif teknikler de biraz öyle aslına bakarsanız...


Uzmanın, uzmanlığıyla yakından ilgili...


Herkes aynı testi bilebilir... ama herkes aynı şekilde uygulayamaz... ve herkes aynı yorumu yapamayabilir...



Sevgiyle kalın...


Mehtap Kayaoğlu


SAAT: 09:38

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306