Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Çocuk ve Aile Sağlığı (https://www.forum.medineweb.net/192-cocuk-ve-aile-sagligi)
-   -   Çocuğuna din eğitimi vermek için geç kalan anne–babalar ne yapmalı? (https://www.forum.medineweb.net/cocuk-ve-aile-sagligi/25212-cocuguna-din-egitimi-vermek-icin-gec-kalan-anne%96babalar-ne-yapmali.html)

vertyucek 27 Mart 2013 03:30

Çocuğuna din eğitimi vermek için geç kalan anne–babalar ne yapmalı?
 
Çocuğuna din eğitimi vermek için geç kalan anne–babalar ne yapmalı?

Eğitimde başarının birçok etkene bağlı olduğu bilinen hususlardandır. İlgi,
bilgi, sevgi, bireysel farklılıklar, bütünlük gibi hususlar bu etkenlerden
birkaçıdır. Bunların yanında genellikle gözden kaçan, ama eğitim sürecinde
son derece önemli olan bir husus da zamanlamadır. İhmal edilerek zamanında
verilmeyen eğitimin ilerleyen yaşlarda verilmek istenmesi birtakım sorunlara
neden olur.

“Kişiye gerekli olan din eğitimi de zamanında verilmemişse mutlaka o
kimsenin dini davranışlarında birtakım bozukluklar ortaya çıkacaktır.” diyen
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Din Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim
Üyesi Prof. Dr. Abdurrahman Dodurgalı, din eğitiminin hassas bir konu
olduğuna dolayısıyla da din eğitimi verilmesinde zamanlamaya özen
gösterilmesine dikkat çekiyor.

Çocuğa din eğitimin verildiği ilk yer şüphesiz ailedir. Kendini dini yönden
iyi yetiştiren aynı zamanda çocuklarına da dini bilgileri aktarma
yöntemlerini bilen ebeveyn, çocuk için en güzel öğretmendir. Prof. Dr.
Dodurgalı, özellikle ergenlik çağının çocuğun din eğitiminde önemli bir yeri
olduğunu ifade ederek, “Ergenlik çağı hem din, hem ahlak eğitiminde, hem de
çocuğun sosyalleşmesinde önemli bir süreçtir. Çünkü ergenlik çağı çocuğun
sorgulama çağıdır. O güne kadar kendine kazandırılan davranış kalıplarını,
iyilik–kötülük, doğruluk duygusunu, ahlaki erdemleri, dini bilgileri o
zamana kadar ve gelecek zamanda etkili olacak değerler dünyasını muhakkak
sorgular.” diyor.

Baskı yapmayın

Çocuğa din eğitimi verilirken çocuğun istemediği yöntemlerle din eğitimi
verilmesinden de kaçınılmasını isteyen Prof. Dr. Dodurgalı, çocuğun
sorgulama döneminde “Ben bu bilgileri annemin, babamın zorlaması ve baskısı
ile öğrenip uygulamıştım.” dememesi gerektiğine vurgu yapıyor. “Çocuk eğer
böyle derse korkulur ki o güne kadar elde ettiği davranış kalıplarını
bırakacaktır. Kendi kişiliğini ve ekonomik bağımsızlığını elde ettikten
sonra da kendisine zorla kabul ettirildiğini düşündüğü hususları elinin
tersiyle itecektir.” diyen Prof. Dr. Dodurgalı, bunun için verilen din
eğitiminin bu sorgulama sürecinde ayakta kalacak şekilde verilmesi
gerektiğini söylüyor.

Zamanında din eğitimi alamayan kimselere ergenlik çağına ulaştıklarında din
eğitimi verilmesi de güçleşiyor. Bu kimselere din eğitimi verilebilmesi için
ilk olarak bunların böyle bir eğitime ihtiyaç duymalarını beklemek veya
gözlemek gerekiyor. Eğer bu ihtiyaç kendilerinde beliriyor ve bir araştırma
içine giriyorlarsa ilk olarak o kimseye yaptığı işlerle ****fizik bir tavır
kazandırılmaya çalışılmalıdır.

“Böyle bir kimseye yaptığı her işte bir Allah rızası yönünün olduğunu
göstermek ve bunu ona hissettirmek gerekir.” diyen Prof. Dr. Dodurgalı,
bunların dini içerikli faaliyetler, ibadetler olmasının gerekmeyeceğine de
dikkat çekerek şöyle konuşuyor: “Mesela bir kimse insanları, anesini,
babasını, akrabalarını sever. Ona, bu sevginin içinde Allah rızası olduğunun
hatırlatılması, yoldan geçen bir insana selam verip ‘Günaydın’ derken bu
davranışta da Allah rızasının bulunduğunu akıldan çıkartmaması tavsiyesi bu
şartlar altında verilen eğitimin başlangıcı olmalı. Yani insanın yaptığı her
güzel işte Yüce Allah’ın rızasının bulunduğunu o kimseye hissettirmek lazım.
Günlük hayatta, otururken, kalkarken, yemekten önce ve sonra ellerin
yıkanmasından dişlerin fırçalanmasına hatta insanlara gülümsemesine, onların
gönlünü almasına kadar yapılan her işin Peygamberimizin sünnetinden olduğu
anlatılmalı. Bunları yaptığında da ‘Sen Allah Rasülü’nün çok önemli bir
sünnetini yerine getiriyorsun. Bunları yaparken de büyük sevap
kazanıyorsun.’ diyerek onu dini düşünceye ve ****fizik tavırlar kazanmaya
özendirmek gerekir.”

Düzenli bir insanın günlük yaşantılarının çoğunda İslami yönlerin
bulunduğuna dikkat çeken Prof. Dr. Dodurgalı, bunların o kimseye
hissettirilerek, ona dini heyecanlar yaşatılması gerektiğine vurgu yapıyor.
Dini faaliyetler içerisinde bulunan kimsenin takdir ve teşvik edilerek
yapmış olduğu güzel işten dolayı sevilmesi, takdir edilmesi, başarılarından
gurur duyulması ve bütün bunların da ona hissettirilmesinin iyi sonuç
vereceğini belirtiyor. Ayrıca Prof. Dr. Dodurgalı, imkanlar ölçüsünde manevi
ödüller yanında onun bazı maddi ihtiyacını giderecek ödüllerle
ödüllendirilmesine de dikkat çekiyor. Dinin özünde telkinat bulunduğu için
bu kimselere zaman zaman da dini telkinatta da bulunulması gerektiğini ifade
eden Prof. Dr. Dodurgalı, ancak dini telkinatta bulunan kimsenin samimi ve
içten olmasının şart olduğunu söylüyor. Dini telkinde zamanının
gözetilmesini istiyor. “Her akla geldiği zaman telkinde bulunmak ters tepki
yapabilir. Bir kısım insanlar çok öğüt verilmesinden de hoşlanmazlar. Onun
için zaman ve zeminin iyi kollanması lazım.” diyen Prof. Dr. Dodurgalı,
uygun zaman ve zeminde, makam ve bilgi bakımından saygın bir kimsenin
telkininin çok faydalı olacağına vurgu yapıyor. Bundan başka model sunmanın,
diğer bir deyişle yaşayarak eğitmenin de iyi bir yöntem olduğunu açıklayan
Prof. Dr. Dodurgalı, çocuklara ailelerin iyi örnek olmalarını, eğitimde
zamanlamanın ihmal edilmemesini, sorgulama çağı olması nedeniyle çocuğun çok
etkilendiği ergenlik çağında da mutlaka ona rehberlik ve danışmanlık
hizmetinin verilmesi gerektiğini söylüyor. Din eğitiminde özel eğitim
yöntemleri olarak düşündüğü teşvik, telkin, model sunma,
rehberlik–danışmanlık yapma faaliyetlerinin ortak noktasının sevgi olduğuna
özellikle dikkat çekiyor.


Ebeveynin

amacı güzeldir

Ergenlik çağına gelmiş; ama o güne kadar çocuklarıyla dinen ilgilenmemiş
ebeveynler bu çağda çocuklarının iyi, ahlaklı bir insan olmasını ister.


Anne–babaların

yanlış davranışları

Ergenlik çağındaki genç, yoğun bir değişim sancısı içindedir. Ebeveyn ona
birtakım emirler verir. “Yap, et” türünden nasihatlerle onu yönlendirmeye
çalışır.


Gençler nasihatlara

tepki gösterir

Anne–babanın öncelikle sitem, eleştiri dolu sözleri ve ardından nasihatleri
gençlerde tepkiye yol açar. Aile içinde çatışma yaşanır.



Din eğitimi 0-9 yaş arasında yoğunlukla yaşanılarak verilmelidir.

0-9 yaş döneminde bir şey yapmadıysanız önce kendinize çekidüzen verin.

Devamlı nasihat etmekten, yapmıyor diye kızmaktan vazgeçin.

İlla namaz kılmasını istemeyin. Allah rızasının önemini anlatın.

Aslında yaptığı birçok şeyin Resulullah (sas)’in sünneti olduğunu söyleyin.

Baskıyla yaptıracağınız şeyler bir müddet sonra geri tepecektir, unutmayın.

Ona manevi ödüller yanında, maddi ödüller de vermeyi ihmal etmeyin.

alıntıdır


SAAT: 06:51

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306