Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Çocuk ve Aile Sağlığı (https://www.forum.medineweb.net/192-cocuk-ve-aile-sagligi)
-   -   Edinerek öğrenmenin temel ilkesi: Biyolojik ritme saygı (2) (https://www.forum.medineweb.net/cocuk-ve-aile-sagligi/30750-edinerek-ogrenmenin-temel-ilkesi-biyolojik-ritme-saygi-2-a.html)

EyMeN&TaLhA 03 Aralık 2014 08:05

Edinerek öğrenmenin temel ilkesi: Biyolojik ritme saygı (2)
 
Çocuğu birinci sınıfa başlamış bir anne-baba çaresizlik içinde yanıma gelmişti.
Çaresizliklerinin sebebi; 19 kişilik sınıfta 18 kişi okuma yazmayı öğrenmiş, bir tek kendi kızları kalmış okumaya geçemeyen. Çalmadıkları kapı kalmamış, kimi “Disleksi var galiba çocuğunuzda” demiş. Kimi “Beyindeki kimyasal denge bozukluğundan” bahsetmiş.
Bütün bunlarla yetinmeyen anne, gittiği yerlerden birinde “Kızınıza kötü cinler musallat olmuş” diye duyunca film kopmuş…

Kocaman değil, henüz 6 yaşında bir kız çocuğunun okul hayatında başına gelenlerden bahsediyorum… Göz ucu ile şöyle bir baktım; utangaçtı… Bilirim ki kız çocukları bu yaşta böylesi utangaç olurlardı, sorun yoktu benim için. Adını sormak istedim, annesinin arkasına saklandı. Babası kolundan tutup saklandığı yerden çıkartırken “Amca adını soruyor, söylesene adını hadi…” demesi çocuğun içinde bulunduğu durumu özetlemeye yetti.

“Üzgünüm çocuklar sizler adına” demek geldi içimden, söyleyemedim…
“Siz dışarıda bekleyin isterseniz?” diye anne-babayı dışarıya davet ettim.

Çocuk öylece kalakaldı oturduğu koltukta… Kaygılı idi. Başına ne geleceğini bilememenin, ama kendinden büyük birisine de itaat etmesi gerektiğinin çelişkisi okunuyordu vücut dilinden.
Kendimi tanıttım. Güzel resim yapabildiğimden bahsettim. İsterse birlikte resim yapabileceğimizi söyledim. “Hı hı” diye başını salladı ürkekçe… Diz çökerek oturduk yere, sehpanın üzerine koyduğum kâğıda boya kalemleri ile ev yapmaya başladık…

Ben, yazı da yazabildiğimi söyledim. Çocuk, “Ben de yazıyorum ama biraz yavaş” dedi. “Olsun” dedim, “Ben de önceden yavaş yazıyordum. Hem yavaş yazınca bazen daha güzel oluyor” deyince gözlerime baktı, rahatladı. Sonra kaşlarını çatıp “Ama öğretmenim dedi ki hızlı yazmalıymışım. Hem ödevimi yavaş yapınca annem kızıyor.” derken, ülkemiz çocuklarının eğitim dramını anlatıyordu aslında…

İkimiz de önümüze yeni bir kâğıt aldık… Oturduğumuz yerde, benim söylediğim harfleri birlikte yazmaya başladık. Küçücük parmakları ile nasıl da samimi çabalıyordu, içim burkuldu…
Üç-beş harfi yazdıktan sonra “Ben yazı da okuyabiliyorum” dedim.

Çocuk beni duymazdan geldi. Kalemle çizgi çizmeye devam etti. İncinmişliği vardı belli ki…
“Hatta ben, bu harfin hangi harf olduğunu bilebilirim” deyince başını kaldırdı, “Ben de bilirim, o A” dedi. Cesaret kazanmıştı. Çünkü kendini zorlamayan, ona uyum sağlayan bir yetişkin vardı yanında.
“Peki, bu hangi harf?” diye sordum, onu da bildi, diğerini de… “Hadi bu harfleri yan yana okuyalım dedim”, yavaş yavaş da olsa okudu.

“Ne güzel okuyorsun” dedim. Çocuk: “Ama annem sıkılıyor ben okurken. Babama diyor ki gel şu çocuğu sen okut, yoksa ben çıldıracağım.”

Dakikalarca gözlemledim, ne “disleksi” idi problemin adı, ne de “cin çarpması”. Aklı başında, narin bir kız çocuğu ve ona hitap edemeyen yetişkinlerin çatışması vardı ortada; “beklenti çatışması”… Çocuk, kendi biyolojik ritmi ile “edinerek öğrenmeye” çabalarken, anne-babanın bu hızı yavaş bulup hızlandırma gayreti, çocuğu sersemleştirmişti.

Çocuğu dışarı alıp anne-babayı yeniden davet ettim. Dikkat ettim ki anne babanın da biyolojik ritmi oldukça bozuk. Baba beni dinler iken ayaklarını sallayıp duruyor, anne konuşurken hızlı hızlı ve yutarak konuşuyordu…

Hâlbuki edinerek öğrenmenin en temel ilkesi; eğiticinin “sekine” halinde bir biyolojik ritme sahip olmasıdır.
“Aktif bir pasiflik”, eğiticinin en üstün özelliğidir.

Konuşurken, inci tanesi gibi kelimeleri tek tek çıkarmak... Yürürken, yavaş ve sükunet içinde yürümek… Göz göze gelindiğinde, gözlerle çocuğun gözlerine dokunacak kadar sakin bakmak, edinerek öğrenmenin olmazsa olmaz prensipleridir.

Kalıcı öğrenmenin önündeki en büyük engel; çocuğu hızlandırmaktır; “Hadi, hadi… Çabuk, çabuk… Herkes yaptı bir sen kaldın” gibi baskılar çocuğu psikolojik olarak gerdiği gibi, bilginin içselleşmesinin önünü de kapatır.

Çocuğa iyilik yapmak isteyen eğiticiler, onun biyolojik ritmine saygı duymalı. Belki kendilerinin bozulmuş olan biyolojik ritimlerini de “sekine” haline çevirerek çocuğun karşısına çıkmalıdır. Bu bir lüks değil, çocuk hakkıdır.

Adem GÜNEŞ
twitter

EyMeN&TaLhA 03 Aralık 2014 08:52

Cevap: Edinerek öğrenmenin temel ilkesi: Biyolojik ritme saygı (2)
 
çok yakın zamanda benzer bi olay bizim başımızdan geçti.oğlum cuma günü eve geldiğinde çizgi çalışması kitabını da eve göndermiş öğretmeni.çocukların okulda arkadaşlarıyla yapması gereken çizgi çalışmasını eve göndermenin tek bir gerekçesi olabilirdi.. bizim kontrol etmemiz....eksikliklerini bilmemiz.ama gerekçeyi kitabın sayfalarını kurcalayınca daha iyi anladım.oğlum okulda yapılan çizgi çalışmasında bu hafta 8 sayfa geride kalmış.

oğlum çizgi çalışmasını seviyor musun diye sordum.
-''seviyorum ama çok uzun sürüyor'' cevabını aldım.

tam 1 sayfa çocuğa aynı şeyi yazdırmak ve çoğunlukla el yazısına hazırlık amaçlı bu şekillerin amacını hala kavramış değilim aslında...

öğretmenini aradığımda yapılan çalışmalardan geri kaldığını söyledi.ve ekledi ''oğlunuz sağdan başlıyor çalışmaya''...subyan okulunda kur'an harflerini öğrendiği şekliyle yazı çalışmalarına devam ediyormuş.''LÜTFEN SOLDAN YAZDIRMAK İÇİN TEŞVİK EDİN OĞLUNUZU'' dedi öğretmenimiz.asıl sorunun tabiki geri kalması olduğunu,evde ek çalışma yapmamız gerektiğini hatırlattı..

ertesi gün başladık baskı kurmaya.oğlumun tatil gününü zehir ettik resmen.babasıyla nöbetleşe oğlumun ödevini bitirmesi için baskı kurduk.her seferinde oğlum bir çizgi çekiyor 10 dakika sohbet ediyordu.

çok bunalmıştık.pazar günü akşamı gelip çattı.tam 4 sayfa yapmadığı ödev vardı.
hem oğlumun tatil günü kabusa dönmüştü hem de biz çok yıpranmıştık...

pazartesi sabahı oğlum yataktan kalkar kalkmaz yapmadığı ödevlerini hatırladı başladı ağlamaya.kahvaltı sofrasında hem bi iki çizik atıyor hemde bize kızıyordu.''niye başımda durup,bitirmemi beklemediniz'',''okulu sevmiyorum'',''bıktım şu ödevlerden''...

söylenerek çıktı evden babasıyla.bana o bakışını unutmuyorum hala.5 yaşında masum bi çocuk ve öfkeli bakışlar...

oğlumun cümlelerini duyunca çok üzüldüm.bir yandan zorlu bir eğitim süreci geçirceğimizi düşünüyor,diğer yandan da harıl harıl ders çalışma yöntem ve tekniklerini araştırıyordum..

derken telefonum çaldı.

arayan öğretmeniydi..eyvah dedim içimden.eksik ödevi geldi aklıma.

''oğlunuzda dikkat dağınıklığı var mıdır?'' diye sordu.o an kaynar sular boşaldı üzerimden.biz anneler biraz evhamlıyız.her türlü olasılık geldi aklıma..disleksi,dikkat dağınıklığı,zeka sorunları...

kendimi toplayıp ''hayır'' dedim,sadece anne gözüyle..
evet dedi öğretmenimiz bende öyle tahmin ettim.

sonucunda bizi bazı kuruluşlara yönlendirdi.farkındalığı yüksek bi çocuk benim oğlum.o yüzden her gören farklı bi teşhis koyuyor...

bu teşhisleri önceleri çok düşünürdüm.saatlerce araştırma yapardım..artık bıraktım...farkettim ki bunların benim düşüncemde bile yer alması oğlum için baskı oluşturuyor...

sonuç olarak öğretmenimizle veli-öğretmen işbirliğine karar verdik.öğretmenimiz oğluma baskı kurduğunu ve bu baskıdan dolayı motivasyonunun düştüğünü itiraf etti.

şu kısacık süreçten şunu öğrendim...

çocuklarımızı yavaş olduğu için uyarmak yerine, bu yavaşlığın onun fıtratı olduğunu kabul etmek gerekiyor..

ve onu kendimize uydurmak yerine ona uyup biraz yavaşlamalıyız kanımca...

Lalü Aşk 03 Aralık 2014 14:08

Cevap: Edinerek öğrenmenin temel ilkesi: Biyolojik ritme saygı (2)
 
Çok güzel bi paylasim Fatma hocam..Rabbim razi olsun..çok etkilenerek okudum..


SAAT: 00:29

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321