Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Cuma-Bayram-Kandiller (https://www.forum.medineweb.net/648-cuma-bayram-kandiller)
-   -   Hanefi mezhebinde Bayram ve Bayram Namazları hakkında genel bilgi (https://www.forum.medineweb.net/cuma-bayram-kandiller/12455-hanefi-mezhebinde-bayram-ve-bayram-namazlari-hakkinda-genel-bilgi.html)

MERVE DEMİR 10 Nisan 2009 10:48

Hanefi mezhebinde Bayram ve Bayram Namazları hakkında genel bilgi
 
Bayram ve Bayram Namazları
209- Bayram, bir neş'e ve sevinç günü demektir Arabçası "Îyd"dir Çoğulu "A'yad" gelir Bayram tebriklerine "Ta'yîd", bayramlaşmaya da "Muayede" denir
Peygamber Efendimiz Medine-i münevvereyi şereflendirince, ora halkının senede iki defa bayram yaparak eğlendiklerini öğrenince, onlara şöyle buyurmuş: "Yüce Allah o iki bayram günlerine karşılık onlardan daha hayırlı iki bayram günlerini size ihsan etmiştir"O günlerin Ramazan ve Kurban Bayramı günleri olduğunu müjdelemiştir Bunlara Arabçada "Îyd-i Fıtır ve Îyd-i Adha" denir
Bu günlere "İyd" denilmesi, bunların birer neş'e ve sevinç günü olmaları, hayra yorumlanmaları veya Allah'ın bu günlerde pek çok ihsanlarda bulunması bakımındandır Ramazan Bayramı üç gün, Kurban Bayramı da dört gündür
210- Kendilerine cuma namazı farz olanlara, cuma namazının vücub ve eda şartları içinde, Ramazan ve Kurban Bayramı namazları vacibdir Yalnız Bayram namazlarında hutbeler vacib değildir Bu namazlardan sonra hutbe okunması sünnettir
211- Bayram namazlarının ilk vakti, işrak zamanıdır Güneşin görünüşüne nazaran ufuktan bir veya iki mızrak boyu (*) kadar yükselip kerahet vaktinin çıktığı andır Bu andan itibaren istiva veya zeval vaktine kadar kılınması caizdir (Mekruh vakitler bahsine bakılsın!)
212- Bayram namazları ikişer rekattır Cemaatle aşikare olarak kılınırlar Ezan ve ikamet yapılmaksızın imam, iki rekat Ramazan veya Kurban bayramı namazına niyet eder Cemaat da böyle iki rekat bayram namazı kılmak için imama uymaya niyet eder" Allahü Ekber" diye iftitah tekbiri alınır, eller bağlanır Hep birlikte gizlice "Sübhaneke" okunur Sonra imam yüksek sesle, cemaat da gizlice "Allahü Ekber" diye üç tekbir alırlar Tekbirlerde eller yukarıya kaldırılıp ondan sonra yanlara salıverilir, her tekbir arasında üç teşbih mikdarı durulur Üçüncü tekbirden sonra eller bağlanır, imam gizlice "Euzü-Besmele" çektikten sonra, aşikare olarak Fatiha suresi ile bir mikdar daha Kur'an-ı Kerimden okur Aşikare "Allahü ekber" diyerek bilindiği gibi rüku ve secdelere gider Cemaat da gizlice tekbir alarak imama uyar Sonra yine tekbir alınarak ikinci rekata kalkılır İmam gizlice "Besmele"den sonra yine aşikare olarak Fatiha suresi ile bir mikdar daha Kur'an okur Tekrar üç defa eller kaldırılarak birinci rekatta olduğu gibi üç tekbir alınır Ondan sonra imam yine aşikare, cemaat ise gizlice "Allahü Ekber" diye rükua ve secdelere varırlar Sonra oturulup gizlice "Tahiyyat, Salli-Barik ve Rabbena atina" duaları hep birlikte okunur ve iki tarafa selam verilerek namaz tamamlanır
Bu halde bayram namazlarının her rekatında üç fazla tekbir bulunmuş olur ki bunlar da vacibdir
(Hanbelî mezhebine göre birinci rekatta altı, ikinci rekatta beş tekbir alınır ve her iki rekatta da tekbirler kıraattan önce yapılır, İmam Malik ile İmam Şafiî'ye göre, birinci rekatta yedi, ikinci rekatta beş tekbir alınır ve tekbirler her iki rekatta da kıraattan önce alınır
213- İmam bayram namazını kıldırdıktan sonra hutbe okumak için minbere çıkar Cuma'da olduğu gibi iki hutbe okur Ancak bu bayram hutbelerine tekbir ile başlanır Cemaat da bu tekbirlere hafifçe katılır Hatib, Ramazan Bayramı hutbesinde cemaata Fıtır Sadakası üzerinde, Kurban Bayramı Hutbesinde Kurban ve Teşrîk tekbirleri konusunda bilgi verir
Cuma hutbelerinde sünnet olan şeyler, bayram hutbelerinde de sünnettir Mekruh olanlar da aynen mekruhtur Bayram hutbelerinin namazdan önce okunmaları caiz olmakla beraber mekruh sayılmıştır
214- İmam birinci rekatta bayram tekbirlerini unutup da Fatihanın bir kısmını veya tamamını okuduktan sonra hatırlarsa tekbirleri alır Fatiha'yı yeniden okur Fakat Fatiha'dan sonra bir mikdar Kur'an okuduktan sonra, tekbirleri alır, kıraati iade etmez
215- Bayram namazlarında, birinci rekatın rüküuna varmış olan bir imama yetişen kimse, bu rükua kavuşacağını tahmin ediyorsa, hem iftitah tekbirini, hem de Bayram tekbirlerini ayakta alarak ondan sonra rüküa varır Rüküu kaçıracağından korkuyorsa, îftitah tekbirinden sonra hemen rükua varır ve Bayram tekbirlerini rüküda alır Bu tekbirleri alırken ellerini kaldırmaz Tekbirleri tamamlayamasa dahi, imam kıyama kalkınca o da imamla kalkar, imamın alacağı tekbirlerde imama uyar İmam sünnete uygun olan tekbirlerin dışına çıkmadıkça, imama tekbirlerde uyulur, sünnet dışında az veya çok almış olduğu tekbirlerde ona uyulmaz
216- Bayram namazının ikinci rekatına yetişen kimse, imam selam verdikten sonra birinci rekatı kaza etmeye kalkınca, önce Besmele ile Fatiha süresini ve ilave edeceği bir sureyi okur Sonra gizlice tekbirleri alarak namazı tamamlar Bu şekilde mesbuk olanlar, kendi mezheblerinde alacakları tekbirleri getirirler, imamın almış olduğu tekbirlerin sayısını gözetmezler
Bayram namazına yetişemeyen kimse, kendi başına Bayram namazı kılamaz İsterse dört rekat nafile namazı kılar Bu, bir kuşluk namazı yerine geçer, sevabı büyük olur
(Şafiî'lere göre Bayram namazları Müekked Sünnet'lerdir Bir rivayete göre de, Farz-ı kifaye'dir İslam alametlerinden sayılır Cemaatla kılınması daha faziletlidir Yalnız başına da hutbesiz kılınabilir Bunu misafirlerde, kadınlarda yalnız başlarına kılabilirler Güneşin doğuşundan zeval vaktine kadar kılınabilir
Malikîlere göre Bayram namazı müekked sünnettir Bir görüşe göre de, Farz-ı kifaye'dir Hanbelî mezhebinde de Farz-ı kifayedir İmam ile kılmayı başaramayanın bunu kaza etmesi sünnettir)
217- Kurban Bayramı namazını ilk vaktinde kılmak, Ramazan Bayramı namazını da biraz geciktirmek müstahabdır Bayram namazı cenaze namazına ve cenaze namazı da Bayram hutbesine takdim edilir (önce kılınır)
218- Bayram namazları bir şehirde herkesin toplanacağı bir yerde (Namazgâhda) kılınabileceği gibi, birçok camilerde de kılınabilir
219- Bayram günlerinde erken kalkmak, yıkanmak, misvak kullanmak, gülyağı ve benzeri hoş koku sürünmek, giyilmesi mubah olan elbiselerden en güzel ve temizini giymek, Yüce Allah'ın nimetlerine şükür için neş'e ve sevinç göstermek, karşılaşılan mümin kardeşlere karşı güler yüz göstermek, elden geldiği kadar fazla sadaka vermek, Bayram gecelerini ibadetle geçirmek müstahab ve güzel bulunmuştur
220- Ramazan Bayramında, Bayram namazından önce hurma gibi tatlı bir şey yenilmesi, Kurban bayramında ise namaz kılınmadıkça bir şey yenilmemesi müstahabdır Sahih olan görüşe göre, bu hususta kurban kesecek kimse ile kesmeyecek kimse eşittir Kurban kesecek kimsenin, keseceği kurban eti ile yemeğe başlaması daha uygundur Bununla beraber namazdan önce bir şey yenilmesinde de kerahet yoktur
221- Kurban kesecek kimse, tırnaklarını ve saçlarını kesmeyi geciktirir Bunu yapmak mendubdur Fakat bu geciktirme hoşa gitmeyecek bir durumu ortaya koyacak bir zaman olmamalıdır Bunun en uzun müddeti kırk gündür
Faziletli olan, haftada bir defa tırnakları ve bıyıkların fazla kısmını kesmek, ziyade tüyleri gidermek, yıkanmak suretiyle bedenin temizliğine bakmaktır Bunlar hiç olmazsa on beş günde bir yapılmalıdır Kırk günden fazla bırakılmasında özür kabul edilmez
222- Bayram günü camiye bir vakar ve sükun ile gidilir Ramazan Bayramında namaza giderken gizlice, Kurban Bayramında ise açıkça tekbir alınması ve namazdan sonra da mümkün ise başka bir yoldan eve dönülmesi mendubdur
223- Kurban Bayramının birinci gününe "Yevm-i Nahir", diğer üç gününe de "Eyyam-ı Teşrik" denir Bu bayramdan önceki gün ise, "Yevm-i Arefe"dir ki, Zilhiccenin dokuzuncu günüdür Ramazan Bayramında Arefe yoktur Arefe gününün sabah namazından itibaren Bayramın dördüncü gününün ikindi namazına kadar yirmi üç vakit farz namazın arkasından bir defa şöyle tekbir alınır ki, bunlara Teşrîk Tekbirleri denir: "Allahü ekber, Allahü ekber Lâ ilahe illallahu vallahu ekber Allahü ekber ve lillâhilhamd"Memleketimizde bunun tercümesi bir zaman şöyle okunmuştu: "Tanrı uludur, Tanrı uludur Tanrıdan başka Tanrı Yoktur Tanrı uludur Tanrı uludur Hamd O'na mahsusdur"
Tekbirlerin bu mikdar okunması iki imamın görüşüdür, işlem de böyle yapılmaktadır İmamı Azam'a göre bu tekbirler Arefe gününün sabahından ertesi günün ikindisine kadar olan sekiz vakit farz namazın arkasından alınır
224- Teşrîk Tekbirleri, fıkıh alimlerinin çoğuna göre vacibdir Sünnet diyenler de vardır, iki İmama göre farz namazları kılmakla yükümlü olan herkes için bu tekbirler vacibdir Bu hususta tek başına namaz kılan, imama uyan, misafir (yolcu) ile mukim, köylü ile şehirli, erkek ile kadın eşittir İmamı Azam'a göre ise, bu tekbirlerin vacib olması için mukim olmak, hür olmak, erkek olmak ve namaz, müstahab şekilde cemaatle kılınan bir farz olmak şarttır Buna göre, misafirlere, kölelere, kadınlara ve tek başına namaz kılan kimselere bu tekbirler vacib değildir Fakat bunlar, kendilerine tekbir vacib olan cemaatle namaz kılanlara uymaları halinde tekbir almaları gerekir Cuma ve Bayram namazları kılınmayan köylerde bulunanlara da vacib olmaz Cuma günü öğle namazını kendi aralarında cemaatle kılan özürlü kimselere de vacib olmaz Kadınların da kendi aralarında cemaatle namaz kılmaları, müstahab şekilde olan cemaattan sayılmaz
225- Bir senenin Teşrîk günlerinde terk edilen bir namaz, yine o senenin teşrîk günlerinden birinde kaza edilse, sonunda Teşrîk Tekbiri alınır Fakat başka günlerde veya başka bir senenin teşrîk günlerinde kaza edilecek olsa teşrik tekbiri alınmaz
226- Bir namazda sehiv secdeleri ile teşrîk tekbiri ve telbiye toplanacak olsa önce sehiv secdeleri yapılır, sonra tekbir alınır Ondan sonra da telbiyede bulunulur Eğer telbiye önce yapılırsa, sehiv secdeleri ve teşrik tekbiri düşer (Telbiye için hac bahsine bakılsın!)
227- Arefe günü, insanların bir yerde toplanarak Arafat'da bulunan hacıları taklid eder bir durum almaları, hiç bir esasa bağlı değildir Bunu mekruh görenler de vardır
228- Bayram günlerinde müslümanların birbirlerini tebrik etmesi, görüşüp musafaha yapması ve birbirlerine: "Gaferellahu lena ve leküm = Allah bizi ve sizi bağışlasın", yahut: "Takabbelellahu Tealâ minna ve minküm = Yüce Allah bizden ve sizden kabul buyursun" şeklinde duada bulunması da mendubdur
(*) Orta boylu bir mızrak, on iki karış uzunluğundadır


Buyuk_islam_ilmihali ÖNBilmen


SAAT: 09:39

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306