Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   DİCLE İlitam (https://www.forum.medineweb.net/804-dicle-ilitam)
-   -   Sistematik Kelam İlk 7 Ünite Değerlendirme Soruları (https://www.forum.medineweb.net/dicle-ilitam/36012-sistematik-kelam-ilk-7-unite-degerlendirme-sorulari.html)

Mihrinaz 08 Nisan 2019 22:01

Sistematik Kelam İlk 7 Ünite Değerlendirme Soruları
 
Değerlendirme Soruları
1. Kelam ilminde “vacib, mümkün, mümteni” şeklindeki tasnif aşağıdakilerden hangisi içinde yer alır?
a. Nazari istidlal
b. Tümevarım
c. Tümdengelim
d. Aklî hükümler
e. Dini deliller
2. İmam Maturidi’nin “Yazı, yazarına delalet etmektedir, yazarın keyfiyetine ve mahiyetine değil. Aynı şekilde alem de bir yaratıcıya (muhdis) işaret etmektedir.” şeklindeki istidlali aşağıdakilerden hangisine örnektir.
a. Tümevarım
b. Tümdengelim
c. Temsil
d. Burhan
e. Şahidin Gaibe delâleti
3. ‘Tatmayan bilmez’ gerçeğini aşağıdakilerden hangisi ifade eder
a. Hakka’l-yakîn
b. İlme’l-yakîn
c. Zeyne’l-yakin
d. Ayne’l-yakîn
e. Hisse’l-yakîn
4. Bütün mukaddimeleri akla dayalı olan delile ne ad verilmektedir.
a. Delil
b. Dini delil
c. Burhan
d. Nazar
e. Kıyas
5. Maturidi’nin haber-i vahidi kabul etmek için ileri sürdüğü şart aşağıdakilerden hangisinde tam olarak verilmiştir.
a) Kur’ana uygun olması
b) Mütevatir hadise uygun olması
c) Kur’an ve mütevatir hadislere uygun olması
d) Kur’an ayetlerine, akla veya bu ikisi ile uyuşan sünnete uygun rivayetler
e) Sadece akla uygun rivayetler

CEVAPLAR (1. D, 2 E, 3. A, 4.C, 5. D)
DEĞERLENDĐRME SORULARI
S.1 Varlık kavramının tarifinin zor olması hangi nedene dayanmaktadır.
A) Bir kavram olması B) Kategorilerden olması C) Kapalı olması D) Tarife ihtiyaç
duymaması E) Cinsi ve faslının olmaması
S.2 “Her dıs dünyada bulunan sey zihinde de bulunur, ancak her zihinde bulunan dıs
dünyada bulunmaz.” bu hükme karsılık gelen varlık alanı hangisidir.
A) Zihinde varlık B)Zihin dısı varlık C) Mutlak varlık D)Nefsül emirde varlık E)Hem
zihinde hem dıs dünyada bulunan varlık
S.3 Allah’ı sıfatlarından soyut olarak tasavvur edilmesi Onu hangi varlık alanına koymayı
gerektirir. A) Zihni varlık B) Zihin dısı varlık C) Mutlak varlık D) Nefsül emirde varlık
E) Hem dıs dünyada hem de zihinde varlık
S.4 Bir terim (vucut), içine aldığı fertlerinden bir kısmına yüklem yapılmaya
diğerlerinden daha layıksa bu durum hangi kavram ile ifade edilir. A) Müsekkik B) Cins
C) Mütevatı D)Fasıl E) Vucudu baht
CEVAPLAR (1.E, 2.D, 3.C, 4. A)

Değerlendirme Soruları
S.1 Alemin sonradan yaratılısından hareketle delillendirme bağlamında öne sürülen delil
hangisidir?
A) Đmkan delili
B) Hudus delili
C) Nizam delili
D) Đnayet delili
E) Fıtrat delili
S.2Asağıdakilerden hangisi imkan delilinde kullanılan öncüllerden biridir?
A) Eser müessirden bağımsızdır
B) Eser ve müessir arasında nedensellik bağı yoktur.
C) Đmkan, vacipten öncedir
D) Her mümkini var hale getiren bir illet vardır.
E) Đmkan, vucub ve muhal kavramlarının bilinmesi birbirine bağlıdır.
S.3 Gaye ve nizam delili daha çok hangi alanda aranmalıdır?
A) Kainattaki düzende
B) Alemin sonradan yaratılmasında
C) Varlıklar arasındaki illiyet bağında
D) Gaye ve nizamın birbirinden bağımsızlığında
E) Hepsinde
S.4 “Göz görmek içindir” cümlesi, gaye ve nizam deliline bir örnek olarak verilmesi
durumunda açılımı nasıl olur.
A) Gözümüz olduğu için görmekteyiz.
B) Görmek bir neticedir, görmeyi sağlayacak düzenleme gözde daha önce takdir edilmis
bir düzene göre ortaya çıkmıstır.
C) Göz ile görme arasında bir neden bağı yoktur.
D) Diğer organlarda olduğu gibi göz kendini düzenler.
E) Göz olmasaydı görme de olmazdı.
S.5 Mutezile Ehl-i Sünnet’ten hangi sıfatlar konusunda ayrılır?
A) Fiilî sıfatlar B) Haberî sıfatlar C) Manevî sıfatlar D) Đsim sıfatlar
E) Vahdaniyet
S.6 “Teaddüd-ü kudema” yı Mutezileye hangi kaygıdan ötürü gündeme tasımıstır?
A) Tevhid düsüncesine uygun olduğu için
B) Ehl-i Sünnet’i tasdik için
C) Kadîm ortak varlıklar ortaya çıkacağı için
D) Tenzihi ötelemek için
E) Zat-sıfat birbirinden ayrılmayacağı için
S.7. Sıfat-ı nefsiyyeye aynı zamanda sıfat-ı selbiyye denmesinin nedeni nedir?
A) Allah’ın özü ile ilgili olduğu için
B) Allah’ın zatından ayrı düsünülemediği için
36
C) Allah’ın zatına zait olmadığı için
D) Allah’tan her tür eksikliği ortadan kaldırdığı için
E) Bu sıfatlar mahiyet itibariyle diğer varlıklarda bulunmadığı için
S.8 Tekvin sıfatı konusunda Maturidîler Es’arîlerden farklı düsünmektedirler. Maturidîlerin
kudret sıfatından ayrı tekvin sıfatı kabul etmelerindeki gerekçe asağıdakilerden hangisidir?
A) Alemin yaratıcı olmadan kendiliğinden meydana gelme endisesi
B) Allah’ın yaratma sıfatının mislinin olacağı endisesi
C) Kudret ve tekvinin anlamlarının çeliseceği endisesi
D) Kudretin tekvini kapsayacağı endisesi
E) Kudretin hadis olmayacağı endisesi
Cevaplar (1.b, 2.d, 3.a, 4.b, 5.b, 6.c, 7.d, 8.a, 9.d)

Değerlendirme Soruları
1-Đmanı yalnızca bilgiden/marifetten ibaret gören asağıdakilerden hangisidir?
A) Hariciler C) Mutezile E)Kerramiye
B) Ehl-i Sünnet D) Safii Mezhebi
2-Đmanı amelden bir cüz görenler asağıdakilerden hangisidir?
A) Hariciler B) Ehl-i Sünnet C)Mürcie D) Kerramiye E) Hiçbiri
3-Đmanda “dil ile ikrarın da” gerekli olduğu hangi açıdandır?
A) Dünyevî ahkamın tatbiki için
B) Đmanın kemale ermesi için
C) Daha fazla sevap kazanmak için
D) Đmanı amelden ayırmak için
E) Hepsi
4 - “Bedeviler, ‘inandık dediler’ de ki (ey Nebi) ‘iman etmediniz’ ama, Đslam olduk
deyin; inanç (iman) henüz kalplerinize oturmadı..” ayetinde yer alan iman ve islam
kavramları dikkate alındığında vurgulanmak istenen nedir?
A) Mücerret teslimiyetin imanla es değer olduğu
B) Đslam’sız imanın yeterli olduğu
C) Đmansız teslimiyetin tek basına yeterli olmadığı
D) Mümin olmak için Đslam’a gerek olmadığı
E) Hepsi
S.5. Mutezile, “el-Menziletü beyne’l-Menzileteyn” görüsüyle neyi kast etmektedir?
A) Đmanın tamamından çıkmayı
B) Đmanın bir kısmından çıkmayı
C) Đmanın amelden ayrı olmasını
D) Đman küfür arası fısk noktasında bulunmayı
E) Büyük-küçük günah ayrımını
CEVAPLAR: (1. E, 2. A, 3. A, 4. C 5. D)
Değerlendirme soruları:
S.1 Peygamber kelimesi hangi dile aittir?
A Arapça
B Süryanice
C Farsça
D Aramice
E Đbranice
S.2 Nebi ve rasul arasındaki fark nedir?
A Nebi daha özel, rasul daha genel bir anlam tasır.
B Her rasul nebidir, ama her nebi rasul değildir.
C Her ikisi de aynı anlama gelmektedir.
D Rasul peygamber olmayanlar için de kullanılır.
E Hepsi.
S.3 Asağıdakilerden hangisi peygamberlik iddiasında bulunmustur.
A Ebu Lehep
B Ebu Cehil
C Müseylime
D Velid b. Mugire
E Hiçbiri
S.4 Göz için ısık ne ise, manevi alanda da akıl için …….. odur. Bu bosluğa asağıdaki
kavramlardan hangisi gelmelidir?
A Đlham
B Rüya
C Bilim
D Vahiy
E Mitoloji
Cevaplar: 1 C, 2 B, 3 C, 4 D

Değerlendirme soruları:
S.1 Asağıdakilerden hangisi mucizenin kelime anlamını ifade eder.
A Hayret verici olan.
B Aciz bırakan.
C Teslime götüren
D Đnsanın gücünü elinden alan.
E Hepsi.
S.2 Asağıdakilerden hangisi mucizenin tanımının dısında kalır.
A Mucize, tabiat kanunları ile zaman zaman örtüsür.
B Mucize, yalnızca peygamberlere has değildir.
C Veliler de mucizelere mazhar olurlar.
D Mucize yalnız müminlere gösterilir.
E Hepsi.
S.3 Hissî mucize ile kast edilen mucize hangisidir?
A Kur’an
B Peygamberlerin yüce ahlakı.
C Peygamberlerin gaybdan haber vermeleri.
D Đnsanın duyuları ile müsahede ettiği kevnî olaylar.
E Hiçbirisi.
S.4 Asağıdakilerden hangisi olağanüstü bir hal olarak görülür.
A Đrhas
B Keramet
C Meûnet
D Đstidraç
E Hepsi
Cevaplar: 1 B, 2 E, 3. D, 4.E
Değerlendirme Soruları
S.1 Kur’an-ı Kerim asağıdaki mucize çesitlerinin hangisine girer?
A Hissi
B Kevni
C Manevi-Akli
D Tarihi
E Hiçbiri
S.2 Asağıdakilerden hangisi hissî mucizelere girmez.
A Ayın ikiye bölünmesi
B Peygamberimizin elinden suyun akıtılması.
C Yüce Ahlakı
D Az bir yiyecekle çok kisinin doymus olması.
E Avucundaki tasların tesbih etmesi.
S.3 Her peygamberin döneminde revaçta olan bir ilim vardı. Hz. Peygamber’e Kur’an
inmeden önce revaçta olan husus ne idi?
A Ticaret
B Tıp
C Sihir
D Belagat
E San’at
S.4 Kur’an Peygamberimize kaç yıl içinde ve ne sekilde indirilmistir?
A 22 yıl içinde zorlu bir sekilde
B 23 yıl içinde belli aralıklarla tedrîcen (peyderpey)
C 10 yıl içinde levhalar seklinde
D 13 yıl içinde ve her zaman vahiy meleği ile mülaki olmak suretiyle
E) Hiçbiri
Cevaplar: 1 C, 2 C, 3 D, 4 B


SAAT: 20:04

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306