Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Erzurum Atatürk İlitam (https://www.forum.medineweb.net/797-erzurum-ataturk-ilitam)
-   -   Atauzem 2010 – 2011 sistematik kelam final soru ve cevapları (https://www.forum.medineweb.net/erzurum-ataturk-ilitam/30965-atauzem-2010-%96-2011-sistematik-kelam-final-soru-ve-cevaplari.html)

EyMeN&TaLhA 16 Ocak 2015 10:20

Atauzem 2010 – 2011 sistematik kelam final soru ve cevapları
 
1. “Ma’lûm”un kelam ilminin konusu haline gelişi aşağıdaki mütekellimlerden hangisiyle olmuştur?
A) Râzî B) Bâkıllânî C) Gazâlî D) Mâturîdî E) Eş’arî

2. Aşağıdaki eserlerden hangisi Mutezile kelamcısı Kâdı Abdulcebbâr’a aittir?
A) el-Muhtasar fî Usûli’d-Dîn
B) Usûlu’d-Dîn
C) el-Erba’în fî Usûli’d-Dîn
D) eş-Şâmil fî Usûli’d-Dîn
E) el-Bidâye fî Usûli’d-Dîn

3. Allah’ı kabul etmeyip O’nun dışında doğrudan başka ilahlar edinme aşağıdaki kavramlardan hangisiyle ifade edilmiştir?
A) Şirk-i Teb’îz B) Şirk-i İstiklâlî C) Şirk-i Takrîb
D) Şirk-i Taklîd E) Şirk-i Esbâb

4. Ebu Hanîfe’nin iman tanımına göre iman ile tasdik-amel-ikrar arasındaki ilişki hakkında aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) İman sadece kalbin tasdîkidir.
B) İman ikrardan ibarettir.
C) Amelsiz iman makbul değildir.
D) İman; tasdik, ikrar ve amelin tümünü içerir.
E) Tasdik ve ikrar, Allah katında mümin sayılmak için şarttır
5. Aşağıdaki cümlelerden hangisi Allah’ın birliğini ispatta kullanılan “Temânü” delilinin özüdür?
A) Âlemdeki her şey sonradan yaratılmıştır.
B) Yaratılmış her şeyde bir ahenk ve düzen vardır.
C) Var olan her şeyin bir yaratıcısı vardır.
D) Varlığı düşünülen ilâhlar arasında irade uyuşmazlığı vardır.
E) Varlığı düşünülen ilahlar arasında kudret çatışması vardır.
6. “Âlem değişimden uzak değildir. Değişimden uzak olmayan her şey sonradan yaratılmıştır. Sonradan yaratılan her şey de bir yaratıcıya muhtaçtır. Bu yaratıcı da Allah’tır.” şeklinde ifade edilen delil aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gaye ve Nizam
B) Fıtrat
C) Hudûs
D) Tevârud
E) İmkân
7. “Allah’ın sıfatlarında bir olması” aşağıdakilerin hangisinde tam olarak ifade edilmiştir?
A) Allah’ın sıfatlarının mahiyet açısından mahlukata benzememesidir.
B) Allah’ın sıfatlarının keyfiyet açısından mahlukata benzememesidir.
C) Allah’ın sıfatlarının isimlendirme noktasında mahlukata benzememesidir.
D) Allah’ın sıfatlarının keyfiyet ve mahiyet açısından mahlukata benzememesidir.
E) Allah’ın sıfatlarının isimlendirme ve sayı açısından mahlukata benzememesidir.

8. Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-ı Kerim’de üzerinde en çok durulan sıfattır?
A) Kelâm
B) İlim
C) İrade
D) Vücud
E) Kudret

9. Eş’arîlere göre Allah’ın uygun bir ölçü ve nizamla ezeli ilmiyle bilip düzenlediği şeylerin vakti gelince uygulanmasına ne ad verilir?
A) Kaza
B) Takdir
C) Kader
D) Hüküm
E) Tedbir

10. “Allah’ın, insanların kendi iradeleri ile yapacaklarını Levh-i Mahfuz’da yazması, hüküm koymak şeklinde değil, vasıflama iledir” sözü aşağıdaki kelamcılardan hangisine aittir?
A) Ebu Hanîfe
B) İmam Mâturîdî
C) İmam Eş’arî
D) İmam Gazâlî
E) Fahreddin Râzî
11. Aşağıdaki şıklardan hangisinde “Peygamber gönderilmese dahî aklın kendi başına bazı şeylerin iyi (hasen) ve çirkin (kabîh) olduğunu kavrayabileceğini, ama diğer bazı şeylerin iyi ve çirkin olduğunu kavramakta güçlük çekeceğini” iddia eden/edenler doğru olarak verilmiştir?
A) Mutezile ve Mâturîdî
B) Mâturîdî
C) Filozoflar ve Mutezile
D) Filozoflar ve Mâturîdî
E) Hiçbiri

12. “İmkân” açısından nübüvvetin ispatı problemini değerlendirirken aşağıdaki başlıklardan hangilerinin kullanılması doğru değildir?
I. Nübüvvet müessesesine muhatap olan insanların dünya saadetini elde edip etmeme açısından nübüvvetin imkânı.
II. Nübüvvet müessesesine muhatap olan insanların oluşturdukları inanç grupları açısından nübüvvetin imkânı.
III. Nübüvvet müessesesine muhatap olan insanların mutlak doğruyu elde edip etmemeleri açısından nübüvvetin imkânı.
IV. Nübüvvet müessesesine muhatap olan insanların aklı açısından nübüvvetin imkânı.
V. Nübüvvet müessesesine muhatap olan insanların, tanrının isteklerini doğru bilip bilmemeleri açısından nübüvvetin imkânı

A) I-II B) III-V C) II-IV D) I-III E) I-IV


13. Aşağıdakilerden hangisi nübüvvet ile mucize arasındaki bağlantıyı göstermez?
A) Destek vermek B) Güçlü kılmak D) Engel olmak
C) Başka bir şeyi yapmaya izin vermemek
E) Peygamberin yenilemez olduğunu ortaya koymak

14. İslam filozoflarının mucize ile ilgili görüşü aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Peygamberin değer kazanma sebebidir.
B) Peygamberlerin şahsi fiili değildir.
C) Peygamberin nübüvvetini onaylamaya yönelik bir işlevi vardır.
D) Peygamberin mucizesinde meydan okuma (tehaddi), mucizenin aslı veya parçasıdır.
E) Nübüvvette doğruluğa kesin olarak delalet eder.

15. Harikulâde (olağandışı) şeylerden olan istidrac ile ihanet arasındaki farkla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) İhanetin, kâfirlerin istek ve arzularına uygunluk arz etmesidir.
B) İstidracın, kâfirlerin istek ve arzularına uygunluk arz etmemesidir.
C) İhanetin, kâfirlerin amaçlarına aykırı bir şekilde ortaya çıkmasıdır.
D) İstidrac ile ihanet arasında bir fark bulunmaz, çünkü istidrac veli kullarda olur, ihanet kâfirde olur.
E) İstidrac ile ihanet arasında bir fark bulunmaz, çünkü istidrac velilik derecesine ermeyen iyi kullarda olur, ihanet ise kâfirde değil, günahkâr kullarda olur.
16. Torah’ı oluşturan beş kitabın hangisinde ifadeler, kendi tecrübelerinin bir aktarımı olarak Musa’ya aittir?
A) Tekvin
B) Çıkış
C) Levililer
D) Sayılar
E) Tesniye

17. İslam düşüncesindeki vahiy anlayışıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Vahiy, Allah’ın dilediği hükümleri, sır ve hakikatleri peygamberlerine özel yollardan biriyle bildirmesidir.
B) Vahiy, Allah’ın peygamber ya da melek gibi bir varlığa zâtıyla tecelli etmesidir.
C) Vahiy, Allah’ın nebi ve rasullerine irade ettiği bilgileri söz ve mana olarak bildirmesidir.
D) Vahiy, Allah’ın, peygamberlerine çeşitli şekillerde söz ve emirler göndermesidir.
E) Vahiy, Allah’ın, kullarına bildirmek istediği hidayet ve emirlerini, onların arasından seçtiği peygamberlerine, onların alışık olmadığı gizli ve süratli bir yolla bildirmesidir.

18. Cinler ile meleklerin birbirlerinden farklılığı hakkında aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Cinler nurdan melekler ateşten yaratılmıştır.
B) Cinler Allah’a isyan etmezler, ama meleklerden zaman zaman zelle meydana gelir.
C) Cinler gaybı bilebilirler, ama melekler hiç bilemezler.
D) Cinler hızlı hareket edemezler ama melekler hızlı hareket edebilirler.
E) Cinler nârdan melekler nurdan yaratılmıştır.


19. İnsanlarla meleklerin derecelenmesinin sırası aşağıdakilerden hangisinde doğrudur?
A) Meleklerin peygamberi konumunda olan dört büyük melaike - insanların peygamberleri – insanların salihleri – diğer melekler – diğer insanlar
B) İnsanların peygamberleri - meleklerin peygamberi konumunda olan dört büyük melaike - diğer melekler – insanların salihleri – diğer insanlar
C) İnsanların peygamberleri - meleklerin peygamberi konumunda olan dört büyük melaike - diğer insanlar - diğer melekler – insanların salihleri
D) İnsanların peygamberleri - meleklerin peygamberi konumunda olan dört büyük melaike - insanların salihleri - diğer melekler - diğer insanlar
E) Hiçbiri


20. Aşağıdakilerden hangisi ahiret hayatının Kur’ân’daki isimlerinden birisi değildir?
A) Aldanış günü(Yevmu’t-Teğâbun)
B) Kurtuluş günü(Yevmu’l-Felah)
C) Pişmanlık günü(Yevmu’l-Hasret)
D) Ebediyet günü(Yevmu’l-Hulûd)
E) Kavuşma günü(Yevmu’t-Telâk)

21. İnsanların canlarının alınmasıyla görevli meleğin Kur’ân’daki adı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cebrail B) Mikail C) İsrafil D) Azrail E) Hiçbiri

22. Kıyametin, “Feryad, figan günü” anlamına gelen diğer ismi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yevmü’l-Hasret
B) Yevmu’l-Va‘îd
C) Yevmu’t-Tenâd
D) et-Tâmmetu’l-Kübrâ
E) Yevmu’l-Ba’s


23. Aşağıdakilerden hangisi kıyametin büyük alametlerinden birisi değildir?
A) Güneşin batıdan doğuşu
B) Hz. İsa’nın inişi
C) Akşam mümin olarak yatan kişinin sabah kâfir olarak kalkması
D) Dâbbetu’l-Arz
E) Duman (duhân)
24. “Ba’s” kelimesi sözlükte hangi anlamlara gelmektedir?
A) Defterini sağdan alma
B) Diriltme, gönderme ve sevk etme
C) Sırat köprüsünü geçme
D) Hesaba çekilme
E) Bedene ruhun iade edilmesi

25. “Acbü’z-zeneb” kelimesinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Canlıların bütün özelliklerini taşıyan kök hücre
B) Bedenine ait aslî parça
C) Kuyruk sokumu kemiği
D) Tekrar yaratılış
E) Diriliş
26. Aşağıdakilerden hangisi A’raf ehli olarak sayılanlardan değildir?
A) İyilikleri, kötülükleriyle eşit olanlar
B) Babalarının izni olmadan savaşa çıkıp şehit olanlar
C) Cennetliklerin fakir ve yoksul olanları
D) Namaz ehli kişilerden fâsık ve günahkâr olup Allah’ın affettiği kimseler
E) Salih amelleri bulunan inkârcılar

27. Aşağıdakilerden hangisi “cennet” kelimesinin kök anlamıdır?
A) Örtmek ve gizlemek
B) Mükafat
C) Mutluluk
D) Müjdelemek
E) Karşılık

28. Şia’ya göre on iki imamın sonuncusuna ne denilir?
A) İmam nâibi
B) Beklenen mehdi
C) Gaybubet
D) İmamet-i kübra
E) Mehdi



29. Şia kelimesinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hz. Ali’nin taraftarı olanlar
B) Hz. Ali’yi sevenler
C) Hz. Ali’nin neslinden gelen imamları sevenler
D) Hz. Ali’ye tapanlar
E) Diğer üç halifenin aleyhinde olanlar
30. “İmam, Kureyş kabilesinden olmalıdır” ilkesi aşağıdaki ekollerden hangisine aittir?
A) Şia
B) Mutezile
C) Hariciler
D) Ehli Sünnet
E) Hiçbiri

CEVAPLAR
1) C 20) B
2) A 21) E
3) B 22) C
4) E 23) C
5) D 24) B
6) C 25) C
7) D 26) E
8) B 27) A
9) C 28) B
10) A 29) A
11) B 30) D
12) D
13) E
14) A
15) C
16) E
17) B
18) E
19) D


SAAT: 22:43

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306