Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Hadis Tarihi Ve Usulü (https://www.forum.medineweb.net/537-hadis-tarihi-ve-usulu)
-   -   Hadis deneme testi-1- (https://www.forum.medineweb.net/hadis-tarihi-ve-usulu/26055-hadis-deneme-testi-1-a.html)

EyMeN&TaLhA 30 Mayıs 2013 19:28

Hadis deneme testi-1-
 
HADİS DENEME TESTİ-1-


1- Kur’an-ı Kerim’de Hz. Peygamberin görevi olarak bildirilen ve Allah’tan almış oldukları vahyi eksiksiz olarak insanlara bildirmek anlamına gelen vazife hangisidir?
A) Beyân
B) Tezkiye
C) Tebliğ
D) Tebyîn
E) Takyid
Doğru Cevap:C
Açıklama : Allah’tan almış oldukları vahyi eksiksiz olarak insanlara bildirmek anlamına gelen vazife “tebliğ”dir.



2- Tesbit dönemi ne zamana kadar devam etmiştir?
A) Hz. Ömer’in hilafetinin sonlarına kadar
B) Hz. Osman’ın hilafetine kadar
C) Hz. Ali’nin hilafetine kadar
D) Tabiûn neslinin büyüklerinin yaşadığı döneme kadar
E) Emeviler’in son dönemine kadar
Doğru Cevap:D
Açıklama : Tesbit dönemi, tabiûn neslinin büyüklerinin yaşadığı döneme kadar devam etmiştir.



3- Aşağıdakilerden hangisi hadislerin koruma ve kayıt altına alınma sebeplerinden birisideğildir?
A) İslam coğrafyasının fetihler sonucu genişlemesi ve sahabilerin bu geniş coğrafyaya dağılmaları
B) Yazının her zaman için daha güvenilir olduğu düşüncesi
C) Sahabilerin vefatları sonucu sayılarının gittikçe azalması
D) Yabancı kültürlerin İslam geleneğinin saflığını bozma riski
E) Müslümanlar arasında meydana gelen gruplaşmalar sonucu ortaya çıkan mezhep mücadelelerinde, tarafların görüşlerine uygun hadis uydurmaya başlaması
Doğru Cevap:B
Açıklama : İlk dönemlerde, özellikle Arapçanın (noktalama başta olmak üzere) eksikliklerinden dolayı yazının güvenilir olduğunu söylemek çok da mümkün görünmemektedir.



4- Aşağıda tasnif ile ilgili verilen bilgilerden hangisi doğru değildir?
A) Tasnif döneminde ağırlıklı olarak hadislerin isnad zincirleri kaldırılıp sadece metinleri verilmekle yetinilmiştir.
B) Tasnif hicri ikinci asrın ilk yarısında başlamıştır.
C) Tasnif işlemleri üçüncü asrın ortalarında olgunluk dönemine ulaşmıştır.
D) Dördüncü asırda az da olsa orijinal tasnif eserleri yazılmaya devam etmiştir.
E) İkinci yüzyılın ilk yarısından üçüncü yüzyılın sonlarına kadarki bir buçuk asırdan biraz fazla bir sürede klasik hadis kitaplarının büyük çoğunluğu yazılmıştır.
Doğru Cevap:A
Açıklama : Bu dönemde yazılan kitapların en önemli özelliği hadislerin ravilerinin sened zincirleriyle birlikte kaydedilmiş olmasıdır.



5- Sadece sahih hadisleri bir eserde toplama faaliyeti ilk defa üçüncü asırda kimler tarafından başlatılmıştır?
A) Buhari-Tirmizi
B) İmam Malik-İbn Hanbel
C) İmam Malik-Buhari
D) Buhari-Müslim
E) İmam Malik-Müslim
Doğru Cevap:D
Açıklama : Sadece sahih hadisleri bir eserde toplama faaliyeti ilk defa üçüncü asırda Buhari ve Müslim tarafından başlatılmıştır.



6- Buhari ve Müslim’in el-Camiu’Sahih’leri hangi isimle anılmaktadır?
A) Sahihler
B) Müstahrec
C) Kütüb-i Erbaa
D) Müstedrek
E) Sahihayn
Doğru Cevap:E
Açıklama : Buhari ve Müslim’in el-Camiu’Sahihleri “sahihayn” ismiyle anılmaktadır.


7- Osmanlı medreselerinde en çok okunan hadis kitaplarından olan Sâgâni’nin Meşâriku’l-envâr’ı üzerine Mebâriku’l-ezhâr isimli şerhi yazan müellif kimdir?
A) Molla Gürânî
B) İbn Melek
C) Molla Lütfi
D) Rudâni
E) Zehebî
Doğru Cevap:B
Açıklama : Osmanlı medreselerinde en çok okunan hadis kitaplarından olan Sâgâni’nin Meşâriku’l-envâr’ı üzerine Mebâriku’l-ezhâr isimli şerhi yazan İbn Melek diye tanınan İzzeddin Abdüllatif



8- Çandarlı Hayrettin Paşa tarafından İznik’te yaptırılan ilk Osmanlı dârulhadisi hangi padişah zamanında yapılmıştır?
A) Fatih Sultan Mehmet
B) Yıldırım Beyazıt
C) I. Murat
D) I. Mehmet
E) II. Murat
Doğru Cevap:C
Açıklama : İlk Osmanlı dârulhadisinin I. Murat devrinde İznik’te Çandarlı Hayrettin Paşa tarafından yaptırıldığı kabul edilir.



9- Hadis sahasında önemli bir derleme olan Cem’u’l-fevâid adlı eser kime aittir?
A) Rudâni
B) İbn Melek
C) İbn Hacer
D) İbn Kemal
E) Zebîdî
Doğru Cevap:A
Açıklama : Hadis sahasında önemli bir derleme olan Cem’u’l-fevâid adlı eserin sahibi Rudânî’dir. (ö. 1682)



10- Aşağıdakilerden hangisi sahabenin hadis öğrenme metodlarından birisi değildir?
A) Sorarak öğrenme
B) Öğrenimde nöbetleşme
C) Hadis müzakeresi
D) Öğrenim için yapılan seyehatler
E) Yazdıkları hadisleri çoğaltma
Doğru Cevap:E
Açıklama : Hz. Peygamber birkaç sahabi dışında hadis yazılmasına müsaade etmemiştir. Hadisleri yazanlar da bunları başkalarına aktarmak için değil de, unutmamak için yazmışlardır. Dolayısıyla yazdıkları hadisleri çoğaltma sahabinin hadis öğrenme metodlarından biri değildir.



11- Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber dönemindeki ilk örgün eğitim öğretim kurumu sayılır?
A) Kâbe
B) Mescid-i Nebevî
C) Dârul Erkâm
D) Mescid-i Haram
E) Kuba Mescidi
Doğru Cevap:B
Açıklama : Mescid-i Nebevî İslam’ın ilk kurumsal binası olması yanında ilk örgün eğitim kurumu niteliği de taşır.



12- Aşağıdakilerden hangisinde sahabenin hadisleri rivayet edişlerinde takındıkları tutum yanlış verilmiştir?
A) Hadisleri Hz. Peygamber’den işittikleri lafızlarla nakletmeye büyük özen göstermişlerdir.
B) Hadislerin mana ile rivayet edilmesini kesinlikle yasaklamışlardır.
C) Sahabiler, zaman zaman rivayet konusunda birbirlerini eleştirmişlerdir.
D) Hadislerin öğrenme ve öğretme şifahi usulle yapılmıştır.
E) Yazı geleneğinin bulunmamasından dolayı hadisler ezberlenmekte, ezberlenen hadisler müzâkere yoluyla korunup hafızada kalıcı hale getirilmiştir.
Doğru Cevap:B
Açıklama : Sahabiler hadisleri Hz. Peygamber’den işittikleri lafızlarla nakletmeye büyük özen göstermişlerdir. Ne var ki bu her zaman mümkün olmamıştır. Hz. Peygamber’in “Helali haram, haramı da helal kılmadığınız sürece mana ile rivayet etmenizde bir sakınca yoktur” sözüne dayanarak bazı sahabiler mana ile rivayete ruhsat vermişlerdir.


13- Belli usullere göre hadisi alıp, bu usullere uygun rivayet lafızları kullanarak başkalarına nakleden kimseye ne ad verilir?
A) Muhaddis
B) Mervi
C) Ravi
D) Müksirun
E) Mukıllun
Doğru Cevap:C
Açıklama : Hadis ilminde belli usullere göre hadisi alıp, bu usullere uygun rivayet lafızları kullanarak başkalarına nakleden kimseye ravi denir.



14- Hadiste, yaş ve öğrenim/isnad veya sadece öğrenim bakımından birbirine yakın raviler grubuna ne denir?
A) Çağdaşlar
B) Muhaddisler
C) Müksirun
D) Raviler
E) Tabaka
Doğru Cevap:E
Açıklama : Sözlükte, bir şeyi benzeriyle örtmek, kaplamak, konum, katman, aynı veya benzer özelliklere sahip insan grubu gibi anlamlara gelen tabaka, hadiste yaş ve öğrenim/isnad veya sadece öğrenim bakımından birbirine yakın raviler grubu demektir.


15- Aşağıdakilerden hangisi sahabi tanımını tam olarak karşılar?
A) Hz. Peygamber’le aynı dönemde yaşayan kimse
B) Hz. Peygamber’le karşılaşan kimse
C) Hz. Peygamber’i görüp onun sohbetinde bulunan kimse
D) Hz. Peygamber’le en az birkaç gün geçiren kimse
E) Hz. Peygamber’i, ona iman etmiş olarak gören veya onunla karşılaşan ve Müslüman olarak ölen kimse
Doğru Cevap:E
Açıklama : Hz. Peygamberi, ona iman etmiş olarak gören veya onunla karşılaşan ve Müslüman olarak ölen kimseye sahabi denir.



16- Aşağıdakilerden hangisinde en çok hadis rivayet eden (müksirun/1000’den fazla) sahabiler çoktan aza doğru, doğru olarak sıralanmıştır?
A) Ebu Hureyre-Enes b. Malik-Hz. Aişe-Abdullah b. Ömer
B) Ebu Hureyre-Abdullah b. Ömer- Enes b. Malik- Hz. Aişe
C) Ebu Hureyre-Enes b. Malik- Abdullah b. Ömer-Abdullah b. Abbas
D) Ebu Hureyre- Abdullah b. Ömer-Abdullah b. Abbas-Enes b. Malik
E) Ebu Hureyre- Abdullah b. Abbas-Enes b. Malik- Abdullah b. Ömer
Doğru Cevap:B
Açıklama : Ebu Hureyre 5374, Abdullah b. Ömer 2630, Enes b. Malik 2286, Hz. Aişe 2210, Abdullah b. Abbas 1660, Cabir b Abdullah 1540, Ebu Sa’îd el-Hudrî 1170.



17- Birinci asırda sahabe ve tabiiler arasında hadisleri yazanlar vardı. Bunların hadisleri yazmadaki en önemli amacı aşağıdakilerden hangisidir?
A) İlmin korunmasını sağlamak
B) Hadis dersleri vermek
C) Unuttuklarında hatırlamak
D) Bir kitap oluşturmak
E) Hadisleri konularına göre ayırmak
Doğru Cevap:C
Açıklama : İlk dönemde hadislerin yazılması çok hoş görülen bir şey değildi. Hadisler genellikle ezberleme yoluyla muhafaza ediliyordu. Hadisleri yazanlar ise unutmamayı amaçlayarak bunu yapıyorlardı.



18- Tashîf ve tahrîf ne demektir?
A) Nokta ve harf hataları
B) Kur’an’ın harekelenmesi
C) Kur’an’ın noktalama işleminin yapılması
D) Hadislerin yazılması
E) Senedlerin taspiti
Doğru Cevap:A
Açıklama : Tashîf ve tahrîf, nokta ve harf hataları anlamında kullanılır.



19- Aşağıdakilerden hangisi hadis öğrenim ve öğretim yöntemlerinden birisi değildir?
A) Semâ
B) Kıraat
C) İcazet
D) Münavele
E) Müşahede
Doğru Cevap:E
Açıklama : Hadis öğrenim ve öğretim yöntemleri arasında müşahede yoktur. Bu yöntemleri şöyle sıralayabiliriz:
-Semâ ve kıraat
-İcazet, münavele, mükatebe
-İ’lam, vasıyyet, vicade



20- Senedin başından sonuna kadar sika (adalet ve zabt sahibi) ravinin sika raviden rivayet ettiği, şâzz ve muallel olmayan hadis türü hangisidir?
A) Merfu
B) Mütevatir
C) Makbûl
D) Sahih
E) Mürsel
Doğru Cevap:D
Açıklama : Sahih hadis, en meşhur tarifine göre, senedin başından sonuna kadar sika (adalet ve zabt sahibi) ravinin sika raviden rivayet ettiği, şâzz ve muallel olmayan hadistir.



21- Aşağıdakilerden hangisinde sahih hadiste bulunması gereken özellik yanlış verilmiştir?
A) Ravilerinin sika olması
B) Mütevatir olarak rivayet edilmesi
C) Ravileri arasında kopukluk olmaması (senedin muttasıl olması)
D) Şazz yani diğer sika ravilerin rivayetlerine aykırı olmaması
E) Muallel yani sahihliğine zarar verecek gizli bir kusurun olmaması
Doğru Cevap:B
Açıklama : Sahih hadiste bulunması gereken özellikler şunlardır:
-Ravilerinin sika olması
-Ravileri arasında kopukluk olmaması (senedin muttasıl olması)
-Şazz yani diğer sika ravilerin rivayetlerine aykırı olmaması
-Muallel yani sahihliğine zarar verecek gizli bir kusurun olmaması



22- Buhari ve Müslim’in Câmiu’s-Sahih isimli kitaplarının ikisine birlikte ne ad verilir?
A) Sahîhayn
B) İki sahih
C) Câmiayn
D) Muttefekun aleyh
E) Mütevatir
Doğru Cevap:A
Açıklama : Buhari ve Müslim’in Câmiu’s-Sahih isimli kitaplarının ikisine birlikte sahihayn denir.



23- Buhari ve Müslim’in ortak naklettikleri hadise ne denir?
A) Sahîhayn
B) Sıhah
C) Hasen
D) Muttefekun aleyh
E) Mütevatir
Doğru Cevap:D
Açıklama : Sadece sahih hadisleri bir araya getirmek maksadıyla birçok kitap yazılmıştır. Bunların en meşhurları Buhârî ve Müslim’in el-Câmi’s-Sahîh isimli kitaplarıdır. İkisine birlikte sahîhayn denilen bu iki kitap bütün Müslümanların kabulüne mazhar olmuştur. Bunun için bu iki kitapta bulunan bir hadise müttufekun aleyh: üzerinde ittifak edilmiş hadis denir.



24- Mütevatir hadisin kalabalık bir topluluk tarafından rivayet edilmesi gerekir. Bu kalabalıkla alakalı değişik görüşler vardır.
Aşağıdakilerden hangisi bunlardan birisi değildir?
A) 2
B) 4
C) 5
D) 10
E) 12
Doğru Cevap:A
Açıklama : Mütevatir hadis için ilgili ilgisiz farklı dini delil ve tarihi olayları esas alarak; dört, beş, on, on iki, yirmi, kırk, yetmiş, yüz gibi farklı sayıları zikretmişlerdir.



25- Bütün rivayetlerinde lafızları aynı olan yani, Hz. Peygamber’in ağzından çıktığı şekilde bize ulaşan hadislere ne ad verilir?
A) Sahih hadis
B) Hasen hadis
C) Âhâd hadis
D) Lafzî mütevâtir
E) Ma’nevi mütevâtir
Doğru Cevap:D
Açıklama : Bütün rivayetlerinde lafızları aynı olan yani, Hz. Peygamber’in ağzından çıktığı şekilde bize ulaşan hadislere lafzî mütevâtir denir.



26- Mütevatir hadisler konusunda ilk eser yazan isim aşağıdakilerden hangisidir?
A) Zehebi
B) Buhari
C) Suyuti
D) İbn Hace
E) İbn Salah
Doğru Cevap:C
Açıklama : Mütevatir hadisler konusunda ilk eser yazan isim Suyuti’dir.


alıntıdır

egem yayınları

fatmabalci19 27 Mart 2019 09:55

Alıntı:

EyMeN&TaLhA Üyemizden Alıntı (Mesaj 291901)
HADİS DENEME TESTİ-1-





1-Kur�an-ı Kerim�de Hz. Peygamberin görevi olarak bildirilen ve Allah�tan almış oldukları vahyi eksiksiz olarak insanlara bildirmek anlamına gelen vazife hangisidir?

A)Beyân

B)Tezkiye

C)Tebliğ

D)Tebyîn

E)Takyid

Doğru Cevap:C

Açıklama : Allah�tan almış oldukları vahyi eksiksiz olarak insanlara bildirmek anlamına gelen vazife �tebliğ�dir.







2-Tesbit dönemi ne zamana kadar devam etmiştir?

A)Hz. Ömer�in hilafetinin sonlarına kadar

B)Hz. Osman�ın hilafetine kadar

C)Hz. Ali�nin hilafetine kadar

D)Tabiûn neslinin büyüklerinin yaşadığı döneme kadar

E)Emeviler�in son dönemine kadar

Doğru Cevap:D

Açıklama : Tesbit dönemi, tabiûn neslinin büyüklerinin yaşadığı döneme kadar devam etmiştir.







3-Aşağıdakilerden hangisi hadislerin koruma ve kayıt altına alınma sebeplerinden birisideğildir?

A)İslam coğrafyasının fetihler sonucu genişlemesi ve sahabilerin bu geniş coğrafyaya dağılmaları

B)Yazının her zaman için daha güvenilir olduğu düşüncesi

C)Sahabilerin vefatları sonucu sayılarının gittikçe azalması

D)Yabancı kültürlerin İslam geleneğinin saflığını bozma riski

E)Müslümanlar arasında meydana gelen gruplaşmalar sonucu ortaya çıkan mezhep mücadelelerinde, tarafların görüşlerine uygun hadis uydurmaya başlaması

Doğru Cevap:B

Açıklama : İlk dönemlerde, özellikle Arapçanın (noktalama başta olmak üzere) eksikliklerinden dolayı yazının güvenilir olduğunu söylemek çok da mümkün görünmemektedir.







4-Aşağıda tasnif ile ilgili verilen bilgilerden hangisi doğru değildir?

A)Tasnif döneminde ağırlıklı olarak hadislerin isnad zincirleri kaldırılıp sadece metinleri verilmekle yetinilmiştir.

B)Tasnif hicri ikinci asrın ilk yarısında başlamıştır.

C)Tasnif işlemleri üçüncü asrın ortalarında olgunluk dönemine ulaşmıştır.

D)Dördüncü asırda az da olsa orijinal tasnif eserleri yazılmaya devam etmiştir.

E)İkinci yüzyılın ilk yarısından üçüncü yüzyılın sonlarına kadarki bir buçuk asırdan biraz fazla bir sürede klasik hadis kitaplarının büyük çoğunluğu yazılmıştır.

Doğru Cevap:A

Açıklama : Bu dönemde yazılan kitapların en önemli özelliği hadislerin ravilerinin sened zincirleriyle birlikte kaydedilmiş olmasıdır.







5-Sadece sahih hadisleri bir eserde toplama faaliyeti ilk defa üçüncü asırda kimler tarafından başlatılmıştır?

A)Buhari-Tirmizi

B)İmam Malik-İbn Hanbel

C)İmam Malik-Buhari

D)Buhari-Müslim

E)İmam Malik-Müslim

Doğru Cevap:D

Açıklama : Sadece sahih hadisleri bir eserde toplama faaliyeti ilk defa üçüncü asırda Buhari ve Müslim tarafından başlatılmıştır.







6-Buhari ve Müslim�in el-Camiu�Sahih�leri hangi isimle anılmaktadır?

A)Sahihler

B)Müstahrec

C)Kütüb-i Erbaa

D)Müstedrek

E)Sahihayn

Doğru Cevap:E

Açıklama : Buhari ve Müslim�in el-Camiu�Sahihleri �sahihayn� ismiyle anılmaktadır.





7-Osmanlı medreselerinde en çok okunan hadis kitaplarından olan Sâgâni�nin Meşâriku�l-envâr�ı üzerine Mebâriku�l-ezhâr isimli şerhi yazan müellif kimdir?

A)Molla Gürânî

B)İbn Melek

C)Molla Lütfi

D)Rudâni

E)Zehebî

Doğru Cevap:B

Açıklama : Osmanlı medreselerinde en çok okunan hadis kitaplarından olan Sâgâni�nin Meşâriku�l-envâr�ı üzerine Mebâriku�l-ezhâr isimli şerhi yazan İbn Melek diye tanınan İzzeddin Abdüllatif







8-Çandarlı Hayrettin Paşa tarafından İznik�te yaptırılan ilk Osmanlı dârulhadisi hangi padişah zamanında yapılmıştır?

A)Fatih Sultan Mehmet

B)Yıldırım Beyazıt

C)I. Murat

D)I. Mehmet

E)II. Murat

Doğru Cevap:C

Açıklama : İlk Osmanlı dârulhadisinin I. Murat devrinde İznik�te Çandarlı Hayrettin Paşa tarafından yaptırıldığı kabul edilir.







9-Hadis sahasında önemli bir derleme olan Cem�u�l-fevâid adlı eser kime aittir?

A)Rudâni

B)İbn Melek

C)İbn Hacer

D)İbn Kemal

E)Zebîdî

Doğru Cevap:A

Açıklama : Hadis sahasında önemli bir derleme olan Cem�u�l-fevâid adlı eserin sahibi Rudânî�dir. (ö. 1682)







10-Aşağıdakilerden hangisi sahabenin hadis öğrenme metodlarından birisi değildir?

A)Sorarak öğrenme

B)Öğrenimde nöbetleşme

C)Hadis müzakeresi

D)Öğrenim için yapılan seyehatler

E)Yazdıkları hadisleri çoğaltma

Doğru Cevap:E

Açıklama : Hz. Peygamber birkaç sahabi dışında hadis yazılmasına müsaade etmemiştir. Hadisleri yazanlar da bunları başkalarına aktarmak için değil de, unutmamak için yazmışlardır. Dolayısıyla yazdıkları hadisleri çoğaltma sahabinin hadis öğrenme metodlarından biri değildir.







11-Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber dönemindeki ilk örgün eğitim öğretim kurumu sayılır?

A)Kâbe

B)Mescid-i Nebevî

C)Dârul Erkâm

D)Mescid-i Haram

E)Kuba Mescidi

Doğru Cevap:B

Açıklama : Mescid-i Nebevî İslam�ın ilk kurumsal binası olması yanında ilk örgün eğitim kurumu niteliği de taşır.







12-Aşağıdakilerden hangisinde sahabenin hadisleri rivayet edişlerinde takındıkları tutum yanlış verilmiştir?

A)Hadisleri Hz. Peygamber�den işittikleri lafızlarla nakletmeye büyük özen göstermişlerdir.

B)Hadislerin mana ile rivayet edilmesini kesinlikle yasaklamışlardır.

C)Sahabiler, zaman zaman rivayet konusunda birbirlerini eleştirmişlerdir.

D)Hadislerin öğrenme ve öğretme şifahi usulle yapılmıştır.

E)Yazı geleneğinin bulunmamasından dolayı hadisler ezberlenmekte, ezberlenen hadisler müzâkere yoluyla korunup hafızada kalıcı hale getirilmiştir.

Doğru Cevap:B

Açıklama : Sahabiler hadisleri Hz. Peygamber�den işittikleri lafızlarla nakletmeye büyük özen göstermişlerdir. Ne var ki bu her zaman mümkün olmamıştır. Hz. Peygamber�in �Helali haram, haramı da helal kılmadığınız sürece mana ile rivayet etmenizde bir sakınca yoktur� sözüne dayanarak bazı sahabiler mana ile rivayete ruhsat vermişlerdir.





13-Belli usullere göre hadisi alıp, bu usullere uygun rivayet lafızları kullanarak başkalarına nakleden kimseye ne ad verilir?

A)Muhaddis

B)Mervi

C)Ravi

D)Müksirun

E)Mukıllun

Doğru Cevap:C

Açıklama : Hadis ilminde belli usullere göre hadisi alıp, bu usullere uygun rivayet lafızları kullanarak başkalarına nakleden kimseye ravi denir.







14-Hadiste, yaş ve öğrenim/isnad veya sadece öğrenim bakımından birbirine yakın raviler grubuna ne denir?

A)Çağdaşlar

B)Muhaddisler

C)Müksirun

D)Raviler

E)Tabaka

Doğru Cevap:E

Açıklama : Sözlükte, bir şeyi benzeriyle örtmek, kaplamak, konum, katman, aynı veya benzer özelliklere sahip insan grubu gibi anlamlara gelen tabaka, hadiste yaş ve öğrenim/isnad veya sadece öğrenim bakımından birbirine yakın raviler grubu demektir.





15-Aşağıdakilerden hangisi sahabi tanımını tam olarak karşılar?

A)Hz. Peygamber�le aynı dönemde yaşayan kimse

B)Hz. Peygamber�le karşılaşan kimse

C)Hz. Peygamber�i görüp onun sohbetinde bulunan kimse

D)Hz. Peygamber�le en az birkaç gün geçiren kimse

E)Hz. Peygamber�i, ona iman etmiş olarak gören veya onunla karşılaşan ve Müslüman olarak ölen kimse

Doğru Cevap:E

Açıklama : Hz. Peygamberi, ona iman etmiş olarak gören veya onunla karşılaşan ve Müslüman olarak ölen kimseye sahabi denir.







16-Aşağıdakilerden hangisinde en çok hadis rivayet eden (müksirun/1000�den fazla) sahabiler çoktan aza doğru, doğru olarak sıralanmıştır?

A)Ebu Hureyre-Enes b. Malik-Hz. Aişe-Abdullah b. Ömer

B)Ebu Hureyre-Abdullah b. Ömer- Enes b. Malik- Hz. Aişe

C)Ebu Hureyre-Enes b. Malik- Abdullah b. Ömer-Abdullah b. Abbas

D)Ebu Hureyre- Abdullah b. Ömer-Abdullah b. Abbas-Enes b. Malik

E)Ebu Hureyre- Abdullah b. Abbas-Enes b. Malik- Abdullah b. Ömer

Doğru Cevap:B

Açıklama : Ebu Hureyre 5374, Abdullah b. Ömer 2630, Enes b. Malik 2286, Hz. Aişe 2210, Abdullah b. Abbas 1660, Cabir b Abdullah 1540, Ebu Sa�îd el-Hudrî 1170.







17-Birinci asırda sahabe ve tabiiler arasında hadisleri yazanlar vardı. Bunların hadisleri yazmadaki en önemli amacı aşağıdakilerden hangisidir?

A)İlmin korunmasını sağlamak

B)Hadis dersleri vermek

C)Unuttuklarında hatırlamak

D)Bir kitap oluşturmak

E)Hadisleri konularına göre ayırmak

Doğru Cevap:C

Açıklama : İlk dönemde hadislerin yazılması çok hoş görülen bir şey değildi. Hadisler genellikle ezberleme yoluyla muhafaza ediliyordu. Hadisleri yazanlar ise unutmamayı amaçlayarak bunu yapıyorlardı.







18-Tashîf ve tahrîf ne demektir?

A)Nokta ve harf hataları

B)Kur�an�ın harekelenmesi

C)Kur�an�ın noktalama işleminin yapılması

D)Hadislerin yazılması

E)Senedlerin taspiti

Doğru Cevap:A

Açıklama : Tashîf ve tahrîf, nokta ve harf hataları anlamında kullanılır.







19-Aşağıdakilerden hangisi hadis öğrenim ve öğretim yöntemlerinden birisi değildir?

A)Semâ

B)Kıraat

C)İcazet

D)Münavele

E)Müşahede

Doğru Cevap:E

Açıklama : Hadis öğrenim ve öğretim yöntemleri arasında müşahede yoktur. Bu yöntemleri şöyle sıralayabiliriz:

-Semâ ve kıraat

-İcazet, münavele, mükatebe

-İ�lam, vasıyyet, vicade







20-Senedin başından sonuna kadar sika (adalet ve zabt sahibi) ravinin sika raviden rivayet ettiği, şâzz ve muallel olmayan hadis türü hangisidir?

A)Merfu

B)Mütevatir

C)Makbûl

D)Sahih

E)Mürsel

Doğru Cevap:D

Açıklama : Sahih hadis, en meşhur tarifine göre, senedin başından sonuna kadar sika (adalet ve zabt sahibi) ravinin sika raviden rivayet ettiği, şâzz ve muallel olmayan hadistir.







21-Aşağıdakilerden hangisinde sahih hadiste bulunması gereken özellik yanlış verilmiştir?

A)Ravilerinin sika olması

B)Mütevatir olarak rivayet edilmesi

C)Ravileri arasında kopukluk olmaması (senedin muttasıl olması)

D)Şazz yani diğer sika ravilerin rivayetlerine aykırı olmaması

E)Muallel yani sahihliğine zarar verecek gizli bir kusurun olmaması

Doğru Cevap:B

Açıklama : Sahih hadiste bulunması gereken özellikler şunlardır:

-Ravilerinin sika olması

-Ravileri arasında kopukluk olmaması (senedin muttasıl olması)

-Şazz yani diğer sika ravilerin rivayetlerine aykırı olmaması

-Muallel yani sahihliğine zarar verecek gizli bir kusurun olmaması







22-Buhari ve Müslim�in Câmiu�s-Sahih isimli kitaplarının ikisine birlikte ne ad verilir?

A)Sahîhayn

B)İki sahih

C)Câmiayn

D)Muttefekun aleyh

E)Mütevatir

Doğru Cevap:A

Açıklama : Buhari ve Müslim�in Câmiu�s-Sahih isimli kitaplarının ikisine birlikte sahihayn denir.







23-Buhari ve Müslim�in ortak naklettikleri hadise ne denir?

A)Sahîhayn

B)Sıhah

C)Hasen

D)Muttefekun aleyh

E)Mütevatir

Doğru Cevap:D

Açıklama : Sadece sahih hadisleri bir araya getirmek maksadıyla birçok kitap yazılmıştır. Bunların en meşhurları Buhârî ve Müslim�in el-Câmi�s-Sahîh isimli kitaplarıdır. İkisine birlikte sahîhayn denilen bu iki kitap bütün Müslümanların kabulüne mazhar olmuştur. Bunun için bu iki kitapta bulunan bir hadise müttufekun aleyh: üzerinde ittifak edilmiş hadis denir.







24-Mütevatir hadisin kalabalık bir topluluk tarafından rivayet edilmesi gerekir. Bu kalabalıkla alakalı değişik görüşler vardır.

Aşağıdakilerden hangisi bunlardan birisi değildir?

A)2

B)4

C)5

D)10

E)12

Doğru Cevap:A

Açıklama : Mütevatir hadis için ilgili ilgisiz farklı dini delil ve tarihi olayları esas alarak; dört, beş, on, on iki, yirmi, kırk, yetmiş, yüz gibi farklı sayıları zikretmişlerdir.







25-Bütün rivayetlerinde lafızları aynı olan yani, Hz. Peygamber�in ağzından çıktığı şekilde bize ulaşan hadislere ne ad verilir?

A)Sahih hadis

B)Hasen hadis

C)Âhâd hadis

D)Lafzî mütevâtir

E)Ma�nevi mütevâtir

Doğru Cevap:D

Açıklama : Bütün rivayetlerinde lafızları aynı olan yani, Hz. Peygamber�in ağzından çıktığı şekilde bize ulaşan hadislere lafzî mütevâtir denir.







26-Mütevatir hadisler konusunda ilk eser yazan isim aşağıdakilerden hangisidir?

A)Zehebi

B)Buhari

C)Suyuti

D)İbn Hace

E)İbn Salah

Doğru Cevap:C

Açıklama : Mütevatir hadisler konusunda ilk eser yazan isim Suyuti�dir.





alıntıdır



egem yayınları

Allah razı olsun hocam sorular için

GM 5 Plus cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi


SAAT: 07:42

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320