Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Hafızlık (https://www.forum.medineweb.net/201-hafizlik)
-   -   Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar (https://www.forum.medineweb.net/hafizlik/5274-kolay-hafizlik-icin-uygulanacak-metotlar.html)

MERVE DEMİR 12 Ağustos 2008 18:09

Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar
 
Bu çalışma bünyesinde birkaç unsur dikkate alınmalıdır. Bunları; Hafızlık yapacak olan öğrenci, hafızlığı yaptıran hoca, hafızlığın yapıldığı mekan, hafızlığı yapma ve yaptırma metotları ve hafızlık sonrası hıfzın korunması başlıkları altında ele almak mümkündür.

HAFIZLIK YAPAN ÖĞRENCİ

Öğrencinin hafızlık yapmayı isteyip istememesi konusunda kanaatini belirtmesi.
Yüzüne okuması çok işlek hale gelmesi
Hafızlık öncesinde tecvit kurallarının iyice kavranarak uygulanması
Çok hızlı ve çok yavaş olmayıp normal anlaşılır bir akıcılıkla tekrarların yapılması
Ezberlenen yeri dinletme ve kontrol ettirme
Hafızlık yapan kişinin problemsiz olması (maddi ve manevi)
Hafızlık yapan kişiye dinlenme imkanı sağlanması
Hafızlık yapan kişinin kendisini belli bir zamana dersi yetiştirmeye odaklaması.(Aksi taktirde günün çok uzun ve zamanın bol olacağı kanaati tembelliğe sevk eder ve zamanında dersini yetiştiremeyebilir.)
Hafızlık yapan kişiye kapasitesine ve gücüne göre ezber verilmeli.(Bir sayfa, daha çok veya az)
Hafız ezber yapmağa azimli ve kararlı olmalı, usanmamalı.
Hafızlık yapanlar buldukları kolay ezberleme yöntemlerini kendi aralarında paylaşmalıdırlar.
METOD

Ezber yapılacak yerin (sayfa veya sure) öncelikle hoca tarafından okunması
Sayfada dikkat edilecek özellikli kelimelerin belirtilerek öğrenciye kavratılması
Sayfada yer alan ve başka yerlerde de geçen benzer (müşabih) kelime ve ayetlerin dikkate alınarak oluşturulacak metotlarla (not alma, liste tutma … gibi) mukayeseli olarak ezberletilmesi
Ezber yapılacak yere bir gün öncesinden başlayarak hazırlanılması
Bilgisayardan veya diğer dinleme cihazlarından dinleyerek kelimelerin doğru algılanmasının sağlanması
Ezberin akşamdan tamamen halledilmesi
Sayfa baştan sona değil, her ayet birkaç tekrar edildikten sonra dile yatkınlığı sağlanıp önceki ve sonraki ayetlerle bağlantısının oluşturulması
Yazısı kolay okunan bir Mushaf tan takip edilmesi
Öğrenciler arasında yardımlaşma ( daha çok ezber yapmış olanların sonrakilere rehber ve örnek olmaları bu vesile ile öncekilerin ezberleri de sağlamlaştırılır.)
Ezber yapılan yerde geçen ayetlerin meallerinin ilgili olduğu hususlar dile getirilmelidir.
Hafızlık yaparken ayetleri veya kelimeleri zihinden sıraya dizecek şekilde ezberlemek şeklinde değil, sayfaya başlayınca düşünmeden okuyabilecek bir akış kazandırmak gerekir.( Bunun zıddı erken unutmaya , karıştırmaya sebep olur) İyice ezberledikten sonra yavaş okuma zamanla oluşacaktır.
Ezberlenen sayfaya veya sureye başlanınca sona kadar gidecek kuvvette olmalıdır.
Ezber yapılan her bir bölümün (ayet, sayfa, sure,Cüz ) sonrası ile bağlantısı kurulmalıdır.
Ezber yapmanın şekli hocaya ders verecek tarzda olmalıdır.
Ezberlenecek sayfa mutlaka yukarıdan aşağıya doğru ezberlenmelidir.
Ezberlenen yerler bir sonraki dönüşte mutlaka yine okunmalı ve dinletilmelidir.
Sesli okuma ezberi kolaylaştıracağı için öğrenciye bu imkan sağlanmalıdır.
Hafızlığı sağlam yapmaya teşvik için her bir beş sayfalık dilimlerde ödüllü yarışmalar tertip etmek faydalı olacaktır.
Öğrencilerin dersi yapmalarına bağlı olarak özel isteklerinde (istirahat, oyun, eğlence vb.) kendilerine töleranslı davranılacağını bilmeleri, çok katı sınırlamaların konmaması.
ÖĞRETİCİHafızlık yaptıran hocaların mutlaka hafız olmaları tercih edilmelidir
Hocalar aldığı dersle ilgili kanaatini (iyi, zayıf, doğru, hatalı… gibi) belirten bir çizelge ile sonraki dönüşe bilgi anlamında hazırlık yapmalıdır.
Öğretici öğrencilerine güven verici tarzda yaklaşmalı, onları inandırmalı, onlara karşı kırıcı olmayıp sevdirerek derslerin yapılmasını sağlamalıdır.
Hocalar öğrencilerine ne şekilde ders çalışmaları gerektiği planını anlatmalıdır.
MOTİVASYON

Hafızlığı sağlam yapmaya teşvik için beş sayfalık dilimlerde ödüllü yarışmalar tertip etmek.
Hafızlık yapmanın mümkün ve kolay olduğu anlatılarak örneklerin verilmesi (ancak çalışma metotlarına sadık kalınmasının gerekliliği)
Öğrenciler hafızlık cemiyetlerine götürülerek teşvik edilmelidir.
Her bir dönüşte öğrenci taltif edilmelidir.
Hafızlığını tamamlayan öğrenciye son sayfasını ezber yapıp dersini dinletince öğrenci huzurunda kursta ailesiyle bir program yapılmalıdır.
GENEL HUSUSLAR

Ezberleme yeteneği olan öğrenciler hafızlığa ayrılmalı (Yeteneği olmayan öğrenciler yanlış örnek oluşturup diğerleri için korkutucu olabilirler)
Hafızlık istekle yapılabilir,arzu edilen şey için mutlaka gayret gösterilmesi gerektiği öğrencilere anlatılmalıdır.
Beden sağlığını korumak için gerekli tedbirler alınarak devamlılık sağlanmalıdır.Hatta gıda olarak ceviz, bal, yumurta gibi zekayı kuvvetlendiren yiyeceklerin tüketilmesi önerilmeli ve yatılı kurslarda da bunlara yer verilmelidir.
Gündüzlü öğrencilerin evde hıfzlarını rahatça devam ettirebilecekleri ortamın sağlanması hususunda aile bilgilendirilmelidir.
Hafızlığın yatılı olarak yapılması zorunluluğu yoktur.
Hafızlığı yapan öğrenci unutma ile korkutulmamalı
Mekan ders çalışan kişiyi ve zihnini meşgul etmeyecek bir yer olmalı (çok sıcak veya soğuk, gürültülü , rahatsızlık veren her hangi bir durum …) gibi

EZBERİ KORUMA

Kalıcı olması için ezberleyince hemen bırakmak yerine çokça tekrar yapılmalıdır.
Ham veya çiğ olarak tabir edilen ilk ezberleme tamamlandıktan sonra ilk olarak bir tekrar yapılarak (has) ezber sağlamlaştırılmalı;ardından hatalı ezberlenen yerler olmuşsa onlara ağırlık verilerek bir tekrar da öyle yapılmalı;düzeltilmiş bir şekilde daha da kuvvet kazanması için yine bir cüzle tekrar yapılmalı, sonrasında hafızın yapabileceği kadar cüz dinlemeye geçilmelidir.
Hafızlık sonrasında ezberin kalıcılığı için bölüm planı cüzler halinde olmalıdır.Çünkü bu şekilde akılda daha kolay kalacaktır.
Hafızlık tamamlandıktan sonra unutmamak için tedbir alınmalı
§ Hafızla diyalog sürdürülerek gerektiği zamanlarda ezber mukabele okuması ve görevlendirilmesi takip edilmelidir.
§ Böyle bir durum olmasa dahi hafız hıfzının büyük bir nimet ve büyük bir çaba sonucu bunu elde ettiğini bilerek koruma bilincine sahip olmalıdır.
§ Belgesini alan ve din hizmetleri alanında çalışanlar da hıfzlarını koruma zaruretine inanmalıdırlar.
§ Gün otuz Cüz otuz olmalı
§ Mümkünse hatimle teravih kıldırmalı

BİLGİSAYAR DESTEKLİ PROGRAMDA
ü Bilgisayarda yer alan konulardan bahsedilmeli
ü Bilgisayarın kullanımı öğretilmeli (en azından okumada istifade edeceği kadar)
ü Aynı dersleri yapanların grup halinde çalışmaları

SINAVA HAZIRLAMA

Hafızlığını tamamlayan öğrencileri sınav öncesinde karma dinlemek suretiyle farklı yerlerden okumaya alıştırmak ve kendilerini her hangi bir yerden okumağa cesaretlendirmek.
Sınav öncesinde öğrencilerin bir komisyon huzurunda okumaya alıştırılmaları
Kaynak: Evrensel Hafızlar Derneği

bahar nur 30 Mart 2010 19:02

RE: Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar
 
ecrin abla çok c*güzel olmuş

esracık 30 Mart 2010 19:25

RE: Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar
 
Bir başka yöntem, hıfzın yerleşmesi ve sürekliliği açısından
1: İnternet başında geçen süreyi dahi kur'an dinleyerek değerlendirmek
2: Sağlam bir İ'Pod'a 114 sürenin kaydedilmesi ve sırayla, başa sararak dinlemek...Müzik yerine 24 saat kendinize canlı kur'an ziyafeti...

keremcem640 23 Eylül 2010 11:34

evet heryerde dinlemek vede ezberlemek güzel bir şey kuranı kerimiArO*

kawakeb31 20 Ekim 2011 02:05

Cevap: Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar
 
cok basit.
bir sayfa uzerinden gunluk olarak gidilebilir.
bir sayfa 15 satir. gunde farkli 7 zaman diliminde ikiser satir ezberleyerek (ki her bir 2 satir icin 4 dakika yeterlidir ezberlemeye) toplamda gun icinde daginik olarak harcanmis 28 dk zamanda bir sayfa ezberlenebilir. ayrica kiraati guzel bir ustaddan da, muzik dinlemek yerine o sayfayi 3-5 kere dinlediginizde, hergun en fazla 1 saat vererek bir sayfa ezberleyebilirsiniz.

talibetün 12 Mart 2012 21:33

Cevap: Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar
 
İnternet başında geçen süreyi dahi kur'an dinleyerek değerlendirmek

çok doğru ArO* kardeşimalkış000

elif44 23 Aralık 2012 22:36

Cevap: Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar
 
Allah razı olsun önerilerinizi dikkate alacağim

Tuba_ 16 Mayıs 2014 01:42

Cevap: Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar
 
Alıntı:

kawakeb31 Üyemizden Alıntı (Mesaj 142331)
cok basit.
bir sayfa uzerinden gunluk olarak gidilebilir.
bir sayfa 15 satir. gunde farkli 7 zaman diliminde ikiser satir ezberleyerek (ki her bir 2 satir icin 4 dakika yeterlidir ezberlemeye) toplamda gun icinde daginik olarak harcanmis 28 dk zamanda bir sayfa ezberlenebilir. ayrica kiraati guzel bir ustaddan da, muzik dinlemek yerine o sayfayi 3-5 kere dinlediginizde, hergun en fazla 1 saat vererek bir sayfa ezberleyebilirsiniz.

ArO* çok mantıklı bunu deneyelim hemen. ali70 hocama da duyrulur (:

GÖKCEN_AZRA 16 Mayıs 2014 22:30

Cevap: Kolay Hafızlık İçin Uygulanacak Metotlar
 
Alıntı:

kawakeb31 Üyemizden Alıntı (Mesaj 142331)
cok basit.
bir sayfa uzerinden gunluk olarak gidilebilir.
bir sayfa 15 satir. gunde farkli 7 zaman diliminde ikiser satir ezberleyerek (ki her bir 2 satir icin 4 dakika yeterlidir ezberlemeye) toplamda gun icinde daginik olarak harcanmis 28 dk zamanda bir sayfa ezberlenebilir. ayrica kiraati guzel bir ustaddan da, muzik dinlemek yerine o sayfayi 3-5 kere dinlediginizde, hergun en fazla 1 saat vererek bir sayfa ezberleyebilirsiniz.

Böyle okuyunca, ne kadar da kolay mış diyor insan
Aslında yapacagimiz hep iş için geçerli bu durum,
Öğrenme şeklini Böyle basite indirgeyerek ilerlesek
Başaramamak için hiçbir neden kalmazc*


SAAT: 06:41

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306