Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Hafta'nın Konusu (https://www.forum.medineweb.net/113-haftanin-konusu)
-   -   Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik' (https://www.forum.medineweb.net/haftanin-konusu/10236-medineweb-haftanin-konusu-islamin-reddettigi-riya-ve-murailik.html)

Medine-web 15 Mart 2009 21:13

Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik'
 
konu sahibi yazarımız MEVLÜT HÖNÜL buyurun konunuzu açın...

Emekdar Üye 15 Mart 2009 21:20

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
Selamun aleyküm bu konuya dail olacak bütün kardeşlerime haftalık konu adı altında açtığımız bu tür konular herkesin katılımın olabilmesi ve çeşitli kaynaklardan yararlanılarak konu hakkında herkesin bilgi sahibi olması için iştirak edelim Allaha emanet olalım.Açılışla birlikte katılalım.

Riya öncelikle kelime manasıyla bakalım:İş, söz ve davranışlarda gösterişe yer verme; bir iyiliği veya salih bir ameli Allah'ın rızasını kazanmak niyetiyle değil, insanların beğenisi için yapma. Bu davranışta bulunan kimseye riyakâr veya müraî denir.

Riya, insanlar arasında manevî nüfûz, şan ve şöhret, maddî çıkar sağlamak için yapılır. Dünyaya âit bu tür maddî ve manevî çıkarları elde etmek için, dinin insanlar tarafından kutsal değerlere karşı beslenen bağlılık ve hürmet duygularının âlet edilmesi, riyanın en kötü şeklidir. Bu tür davranışlar, hilekârlık ve yalancılıktır. İnsan şeref ve haysiyetine hakarettir.

Riyakâr kişinin söz ve davranışlarındaki samimiyetsizlikleri, diğer insanlar tarafından kısa zamanda anlaşılır. Bunlara kimse güvenmez.

Riyanın her çeşidi ahlaksızlık olduğu halde, ibadetlerde riyakâr olmak çok daha büyük bir ahlâksızlıktır. Rasûlüllah Efendimiz; Muhakkak ki, sizin için en çok korktuğum şey, küçük şirk, yani riyadır, " (Tirmizi, Hudut, 24) buyurmuştur. İbadet, Allah için yapılır. Allah'ın rızası dışında bir amaçla; gösteriş olarak ibadet yapmak, Allah rızasını ortadan kaldırır. Gösteriş için ve bir çıkar düşüncesiyle Kur'ân okumak, namaz kılmak, oruç tutmak, zekât vermek, hacca gitmek, sadaka vermek, ibadetleri boşa çıkarır.

Allah Teâlâ;
"Ey iman edenler! Sadakalarınızı, insanlara gösteriş için malını harcayan, Allah'a ve âhiret gününe inanmayan kimse gibi başa kakmak ve eziyet etmek suretiyle boşa çıkarmayın. Çünkü onun bu gösterişinin hâli, üzerinde az bir toprak bulunan bir kaya parçasının hâline benzer ki, ona şiddetli bir yağmur isabet edince üzerindeki toprağı temizleyip kendisini katı bir taş hâlinde bırakır" (el-Bakara, 2/264) buyurmuştur. Şu halde, Allah'ın emrini ve rızasını düşünerek değil de, dindar görünmek için ibadet etmek, âlim ve bilgili desinler diye ilimle uğraşmak, cömert tanınmak için zekât ve sadaka vermek, riyadan ibaret kötü bir davranışın ötesinde bir anlam ifade etmemektedir. Rasûlüllah şöyle buyurmuştur:
"Her kim duyulsun diye bir iş işlerse, Allah onun kıymetsizliğini duyurur. Her kim gösteriş olsun diye bir iş yaparsa, Allah da onun gösteriş yapmasını ve değersizliğini ortaya çıkarır" (Müslim, Zühd, 38); "Şüphesiz riya şirktir" (İbn Mace, Fiten, 16). ,

Medine-web 15 Mart 2009 22:28

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
öncellikle aklımızda olması gereken Muhammedi(s.a.v)prensip "amellerin niyetlere göre olduğudur..."

1-riya,iki yüzlülük münafık alametidir...
2-Mürailik ne kadar inkar edilsede şirk kokar..
3-sağlam itikad ve niyetlerde riya olmaz.
4-riya cahillerde ve ilmiyle amil olmayan alimlerde olur..
5-riya karışmış amel merduttur..

NUR 15 Mart 2009 22:38

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
Ayetlerle riya kavramını hatırlayalım:

“Ey iman edenler! Allah’a ve ahiret gününe inanmadığı halde malını gösteriş için harcayan kimse gibi, başa kakmak ve incitmek suretiyle, yaptığınız hayırlarınızı boşa çıkarmayın.” (Bakara, 2/264)
-------

demek ki ameli gösteriş için , desinler diye yapmak yanında onu başa kakmak ta riya kavramının içindedir.
--------


“Allah’a ve ahiret gününe inanmadıkları halde mallarını, insanlara gösteriş için sarf edenler de (ahiret azabına uğrarlar.) Yakın dostu şeytan olan kişi, ne kötü dost sahibidir.” (Nisa, 4/38)

“Münafıklar Allah’ı aldatmaya çalışırlar, Allah da onların hilelerini ve oyunlarını bozar. Onlar namaza kalkarken üşene üşene kalkarlar, müminlere gösteriş yaparlar. Yoksa aslında Allah’ı pek az hatırlarlar.” (Nisa, 4/142)

“Yazıklar olsun o namaz kılanlara ki, onlar namazlarını ciddiye almazlar. Onlar gösteriş yapanlardır, hayra da mâni olurlar.”

------

hergün namazlarda okuduğumuz maun suresi de bizzat namazda gösteriş yapanlara veyl etmektedir.

------------

“Memleketlerinden çalım satarak, halka gösteriş yaparak savaşa çıkan ve Allah yolundan insanları uzaklaştıranlar gibi olmayanlar var ya Allah onların bütün yaptıklarını çepeçevre kuşatmıştır.” (Enfal, 8/47) buyurur.

Cihad konusuna bile karışabilen riya , sevap işleyim derken daha büyük günahlara da sebebiyet verebilir.

NUR 15 Mart 2009 22:50

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
hadislerde riya kavramı:

Efendimiz (s.a.s.)’den rivayet edilen bir hadise göre, bir adam Allah Elçisine: “Ey Allah’ın Elçisi kurtuluşumuz neye bağlıdır?” diye sorunca, Hz. Peygamber (s.a.s.): “Allah’ın emrettiği şeyleri, insanlar istiyor diye yapmaktan sakınmandır.” cevabını verdi. O kimse bu defa: “Amellerde kurtuluşa nasıl erilir?” diye sordu. Hz. Peygamber, o kişiye, riyayı terk etmesi gerektiğini bildirdi.10

Kulun amelini ilâhî huzura sundukları zaman Allah, meleklere şöyle karşılık verecektir: “İşte bu kulum ameliyle beni kastetmemiştir. Benim rızamı gözetmedi. Onu cehenneme atın.”11
Abdullah b. Amr b. As, Hz. Peygamber’in şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir: “Kim amelinde riya/gösteriş yaparsa, Allah da o kişiye ona göre muamelede bulunur.”12

Ebu Hureyre’nin rivayet ettiği bir hadis ise şöyledir: “Allah yolunda öldürülen, malını tasadduk eden ve Allah’ın Kitabını okuyan kimselerden her birine Allah Teala, kıyamet gününde şöyle diyecektir: “Birinciye, ‘Yalan söyledin, aslında filânca bilgindir’ denilmesini istemiştin.’ İkinciye ise: ‘Hayır tam tersine filânca korkusuzdur” denilmesini amaçlamıştın.’ Üçüncüye de, ‘falancanın eli boldur denilmesini murat etmiştin’ denilecektir.” Bunun üzerine Hz. Peygamber (s.a.s.) şu açıklamayı yapmıştır: “İşte bu üçü de ateşe girecektir.”13

Hz. Ömer, Muaz b. Cebel’i ağlarken gördüğünde ona, “niçin ağlıyorsun?” diye sordu. O da, Hz. Peygamber’in kabrini göstererek, “şu kabrin sahibinden duyduğum söz” beni ağlatmaktadır. Zira Hz. Peygamber (s.a.s.): “Riyanın en azı bile şirktir.” buyurmuştur.15


Nitekim Hz. Peygamber (s.a.s.), riyayı küçük şirk olarak değerlendirmekte ve “Sizin hakkınızda en çok korktuğum şey küçük şirktir.” diyerek, ümmetini riyadan şiddetle sakındırmaktadır.
Ashab-ı Kiram dediler ki: “Ya Resûlallah, küçük şirk nedir?” Resûlullah (s.a.s.):
- “Riyadır. Yani başkalarına gösteriş için ibadet yapmaktır. Allah Teala, kıyamet günü herkesin amelinin karşılığını verirken, insanlara gösteriş için ibadet yapanlara şöyle der: “Dünyada kendileri için gösteriş yaptığınız kimselere gidin. Bakın bakalım onların yanında size verecekleri bir şey bulabiliyor musunuz?”16


Şeddad b. Evs, Efendimiz (s.a.s.)’in “Ümmetim hakkında iki şeyden korkuyorum: Şirk ve gizli şehvet.17” uyarısı üzerine:
- “Ey Allah’ın Resulü! Senden sonra ümmetin Allah’a ortak mı koşacak?” demiş, Efendimiz (s.a.s.) de:
- “Evet, ama onlar Güneş’e, Ay’a, taşa ve puta tapmayacaklar. Fakat amelleri ile gösteriş yapacaklar.” buyurmuştur.18

------------------------
Allah Resulü (s.a.s.), Müslümanlar için en çok korktuğu şeyin küçük şirk olan riya olduğunu belirterek riyayı, İslâm ümmeti için çok korkunç bir tehlike olarak nitelendirmektedir. Hadislerde riya, bazen şirk, bazen küçük şirk ve bazen de gizli şirk olarak nitelendirilmekte, amelde Allah’a başka bir şeyi veya kimseyi ortak etmek anlamına geldiği ifade edilmektedir. Ayrıca hadislerde yapılan iyiliklerin duyurularak gösterişe vesile kılınmasının da Allah katında kötü ve çirkin bir davranış olduğu belirtilir. Gösteriş olsun diye hafızlık yapmak, ne âlim adam desinler diye ilim elde etmek, insanlar cömert desinler diye sadaka vermek, ne yiğit adam desinler diye savaşmak daima yerilmektedir. Amellerini gösteriş için yapanların cehennem ateşiyle cezalandırılacakları ifade edilir.19

--------

10. Buharî, Meğazi, 77; Müslim, Vasiyet, 5; Ebu Davud, Vesaya, 2; Tirmizî, Vesaya, 2; Nesai, Vesaya, 3.
11. İbn Mübarek, Zühd, 67; İbn Ebi’d-Dünya, İhlâs.
12. Buharî, Rikak, 36, Ahkâm, 9; Müslim, Zühd, 47, 48; Tirmizî, Nikâh, 11, Zühd, 48; İbn Mace, Zühd, 21; Darimî, Rikak, 35; Ahmed b. Hanbel, a.g.e., III, 140, 270, IV, 313, V, 45.
13. Müslim, İmare, 43; İbn Mübarek, Zühd, 160.
14. Müslim, İman, 148, 149; Ebu Davud, Libas, 26; Tirmizî, Birr, 61; İbn Mace, Mukaddime, 9, Fiten, 27, Zühd, 16; Darimî, Mukaddime, 7; Ahmed b.Hanbel, a.g.e., I, 451, II, 164, 215, IV, 151.
15. Tirmizî, Nüzur, 9; İbn Mace, Fiten, 16.
16. Tirmizî, Nüzur, 9; İbn Mace, Fiten, 9; Malik b.Enes, Muvatta, Büyu, 34; Ahmed b. Hanbel, a.g.e., IV, 124.
17. Yaptığı ibadeti şehvetinden dolayı terk etmektir.
18. Ahmed b. Hanbel, a.g.e., IV, 24, 126.
19. Okumuş, Ejder, Gösterişçi Dindarlık, Pınar Yay., İstanbul 2002, s. 73.

zinnureyn 16 Mart 2009 00:02

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
Çok önemli bir konu..Allah razı olsun...Bende kendi muhabbetimce bir iki bir şey yazayım..

Bir insan Allah sevigisini kalbine yerleştirdikten, O'nun Aşkını gönlünde hissetmeye, onun zikrinin tadını almaya başladıktan sonra riyadan kurtulur..Çünkü ibadetini severek yapar ve yaparken riyaya karışmaz..

Rabbim bizleri muhafaza eylesin..Düştüysek böyle günahlara bizleri affetsin.Yoksa işimz zorr

dua dilencisi 16 Mart 2009 06:01

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
Bazende bu yapacagım rıya olabılır diye yapmaktan vazgecebilir. Bu hususta farzları yapmak riya olmaz, nafilelerde riya olabilir

BEN BUNU ÇOK YAPIYORUM ÖNCE İÇİMDE SAMİMİ BİR İSTEK İBADET YADA MANEVİ KONULARDA ..SONRA İÇİMDEKİ O İSTEK İKİLEME GİRİYOR ACABA HAK C.C. İÇİNMİ YOKSA NEFSİNİN KÖTÜ BİR OYUNUMU DİYE KENDİMLE ÇOK ÇELİŞİRİM .BUNU NASIL AŞMAMIZ LAZIM YADA HANGİ DUYGU RİYANIN SESİ YADA SAMİMİYET DUYGUSU OLABILİR ? mahcup000

Emekdar Üye 16 Mart 2009 11:41

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
Öyleyse iyi adı Allah'tan iste, insanların kalbi*nin seninle olmasını kalbin gerçek sahibinden dile. Sen işle*rini Allah için yap. Allah uhrevî bereketler ve o alemdeki ni*metlerinin yanısıra bu dünyada da sana kerametler ihsan eder, seni insanlara mahbub ve sevgili kılar. Kalplerdeki makam ve konumunu daha bir arttırır, sabit kılar. Seni her iki dünyada da alnı açık ve izzetli tutar. Ama ilk önce büyük bir mücahede ve zahmetle kalbini bu sevgi ve alakadan ta*mamıyla temiz ve halis kılmalısın. Amelinin bu cihetten ha*lis olması için bâtının sefalı olmalı ve kalbin bütünüyle hak*ka teveccüh etmelidir.

Emekdar Üye 16 Mart 2009 11:43

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
Ama salik, hak kademiyle sülük eder ve Allah 'a doğru hareket ederse o zaman da riya*zeti hak ve meşrudur." Allah Teala, "bizim yolumuzda mü-cahede eden kimseleri şüphesiz ki kendi yollarımıza hidayet ederiz." (*) diye buyuran ayet-i şerifenin de açık tasrih ve nassıyla böyle bir kimseye yardım eder ve elinden tutar. Do*layısıyla da o kişinin işi saadet ve iyilikle sonuçlanır. Bencil*likten kurtulur ve gösterişten uzaklaşır. Malumdur ki, kendi güzel ahlakı ile nefsinin üstün melekelerini halka gösteriş yapan bir kimsenin kademi, nefs kademidir. O şahıs da ben*cil, hodgam ve nefisperest bir kimsedir.

(*) Ankebut Suresi, 69. 68

Emekdar Üye 16 Mart 2009 11:45

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
Allah Teala bir hadis-i kudsîde şöyle buyuruyor: "Yer ve gök beni almaz, ama mümin kulumun kalbi beni alır." (*)

Mü'minin kalbinin dışında hiçbir mevcut mahbubun ce*mal aynası olamaz. Mü'minin kalbinde taarrufta bulunan, nefs değil Hak'tır. Onun vücudunda mahbub hakimdir, söz sahibidir.Mü'minin kalbi başıboş ve kendi başına buyruk de*ğildir. Boş ve faydasız işlerle uğraşmaz. "Mü'minin kalbi rahman'ın iki parmağı arasındadır, onu istediği şekilde de*ğiştirir." (**) Müminin kalp memleketinde Hakk'm eli ha*kimdir. Kalbinin değişmesi/değiştirilmesi Hakk Teala'nm elindedir. Ey zavallı, senin ise nefsine ibadet ettiğinden dola*yı kalbinde şeytan ve cehalet hakimdir. Hakk'm tasarrufunu kalbinden kesip dışarı attın. Ne imanın var ki, Hakk'ın ve mutlak saltanatın tecellisine mazhar olabilesin.

(*) İhyau'1-Ulum, 3. C/12, "Cevalm 1-Leali."

(**) Sahih-i Müslim, 8. C, 51. Sayfa, 4. C. 7.



Öyleyse bil ki bu hal üzere olduğun ve bu riyakârlık ve gösteriş rezaleti için bulunduğun müddetçe Allah'a kafir olmuş sayılırsın ve münafıklar safına katılırsın. Sen ise kendi ham hayalinle, müslüman ve Allah'a mü'min bir kimse oldu*ğunu zannediyorsun.

Emekdar Üye 16 Mart 2009 11:46

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
Birçok defasında bizzat riyakâr şahsın kendisi bile amel*lerine riyanın sızdığından ve amellerinin gösteriş için olup hiçbir değer ifade etmediğinden habersiz olur. Zira şeytan ve nefsin hile ve desiseleri oldukça dakik ve zariftir. Diğer yan*dan insanlık yolu da o kadar ince ve karanlıktır ki insan kılı kırk yararcasma araştırmayınca kendisinin ne durumda ol*duğunu anlayamaz. İnsanın kendisi tüm işlerinin Allah için olduğunu sanır, halbuki hakikatte şeytan içindir. İnsanın bizzat kendi fıtratında nefs sevgisi bulunduğundan bencillik perdesi tüm ayıplarını ondan gizlemekte ve örtmektedir. Al*lah'ın izniyle bu konuda bazı hususlara bazı hadislerin zım*nında değinecek, açıklamaya çalışacağız. Allah Teala'dan bu huusta tevfik diliyorum

Emekdar Üye 16 Mart 2009 11:49

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
Rasulullah şöyle buyurdu: Allah'ın sevdiği bir şeyi in*sanlar için yapan ve gizlide ise Allah'ın sevmediği bir şeyi iz*har eden kimse Allah'ı kendisine gazaplandığı ve öfkelendiği bir halde mülakat eder. (*)

(*) Vesailu'ş-Şia, C. 1, S. 50.

Hadis-i şerifte iki ihtimal vardır. Birinci ihtimal, iyi ve salih amellerini halka gösteren ve gizlide ise kötü ameller iş*leyen kimsedir. İkinci ihtimal ise, insanlara gösterdiği amel*lerini riya kasdıyla yapan kimsedir. Her iki surette de riya vardır. Zira vacipleri ve tercih edilir amelleri riya olmaksızın eda etmek gazabı gerektirmez. Belki de ikinci ihtimal daha iyidir de denebilir. Zira açıkta kötü bir amel işlemenin gü*nah ve şiddeti daha çoktur. Velhasıl Allah korusun, Maliku'l-Mülûk ve Erhemu'r-Rahimin, bir insana gazaplanmış olsun. 'Halim olan Allah 'in gazabından Allah 'a sığınırım

Emekdar Üye 16 Mart 2009 11:50

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
Bunlardan biri de şu anda bahsetmekte olduğumuz riya*dır. Riyanın tüm mertebelerinden halis olmak, evliyanın özelliklerindendir. Ve diğer insanlar bunda şerik ve ortak de*ğildirler.

Mesela halkın genelinin riyadan bir makam ile muttasıf olmaları, sahip oldukları makam hasebiyle kendile*ri için bir eksiklik ve naks değildir. Onların iman ve ihlasla-rına bir zararı olmaz.

Mesela halkın geneli, fıtratları gereği iyiliklerinin ve hayırlarının başkaları tarafından bilinmesini ister. Hayırları açığa çıksın niyetiyle yapmasalar danefisleri fıtraten bu sevgiyi beslemektedir. Bu, amelin batıl olmasını veya küfür, şirk ve nifakı gerektirmez.

Ama bu mesele evliya için bir eksikliktir ve velî veya ilahî ariflerin nazarında şirk ve nifaktır. Şirkin tüm makamlarından münezzeh ve berî ol*mak evliyanın makamlarından ilkidir

Emekdar Üye 16 Mart 2009 15:40

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
Bir cemaatin arasında kabul göreceği şekilde giyinmek de riyadır.Kendini o cemaatin içinden biri olduğunu göstermek amacıyla aynı elbiseye peygamber kisvesi olduğunu düşünmeden bilmeden bürünmek riyaya girer.

Hatta böyle kimseler dahada aşırıya giderler.Mesela normal kumaştan sade bir cübbe giymek varken onlar parlayan bir kumaştan beyaz rengi tercih ederler.Sarığı normal bir şekilde sarmak varken daha büyük ve geniş sarar ve aşırıya kaçarlar.Bunlarda aynı kategoriye girer.Dünya ehlinin riyası ise güzel elbiseler,kıymetli binekler,genişlikler,mesken,ev aşyası,mobilya,rengarenk libaslar dır.Bu gürüpların her biri,mertebesini giydiği kıyafette görmektedir.O kiyafetten daha düşük bir kıyafet ona ağır gelir.Her ne kadar o kıyafeti giymek mubah isede kötülenmek korkusundan giymez

(Bu niyette olmayan kardeşlerimi tenzih ederim.)

Emekdar Üye 16 Mart 2009 20:25

RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ"
 
"O ettiklerine sevinen, yapmadıklan şeylerle övülmeyi sevenlerin, azâbdan kurtulacaklannı sanma." Âl-i İmran, 188.

Emekdar Üye 16 Mart 2009 20:38

re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik'
 
İslamın reddettiği bu kavramın ana teması ibadetin kim için yapıldığı hususudur.İbadetler Allah için yapılır.Allah rızası dışında bir amaçla gösteriş olarak ibadet yapmak bu rızayı ortadan kaldırır.
Bende konuya riyanın kısımlarını belirterek iştirak edeyim.

----------

Birinci kısım:BEDEN YÖNÜNDEN DİNDE RİYA YAPMAK
Bu beden zayıflığını belirtmek ve rengin sarardığını göstermektir ki bu durum,muhataplarına ahiretten çok korktuğunu ve din hususunda çok üzüldüğünü belirtmek içindirBeden zafiyetiyle az yediğine, ve sararmaklada geceleyin uykusuz kaldığına,fazla çalıştığına ve din için pek üzüldüğüne inandırmak isterBu sebepler belirdiğinde halk bu adama güzel hasletlerinden dolayı istidlal ederRiyakarın nefside bu hasletlerinin halk tarafından bilinmesi ile zevk ve rahatlık duyar


İkinci kısım:GÖRÜNÜŞ VE KİSVE İLE RİYAKARLIK YAPMAK
Bir cemaatin arasında kabul göreceği şekilde giyinmek de riyadırKendini o cemaatin içinden biri olduğunu göstermek amacıyla aynı elbiseye peygamber kisvesi olduğunu düşünmeden bilmeden bürünmek riyaya girerHatta böyle kimseler dahada aşırıya giderlerMesela normal kumaştan sade bir cübbe giymek varken onlar parlayan bir kumaştan beyaz rengi tercih ederlerSarığı normal bir şekilde sarmak varken daha büyük ve geniş sarar ve aşırıya kaçarlarBunlarda aynı kategoriye girerDünya ehlinin riyası ise güzel elbiseler,kıymetli binekler,genişlikler,mesken,ev aşyası,mobilya,rengarenk libaslar dırBu gürüpların her biri,mertebesini giydiği kıyafette görmektedirO kiyafetten daha düşük bir kıyafet ona ağır gelirHer ne kadar o kıyafeti giymek mubah isede kötülenmek korkusundan giymez


Üçüncü kısım:SÖZ İLE YAPILAN RİYA
Din ehlinin riyası vaaz etmek,hatırlatmak,hikmetle konuşmak,hadis ve eserleri,menkıbeleri ezberlemekBunları,ilmin çokluğunu isbat etmek için yapariyiliği emretmek,kötülükten nehyetmek,münkerlere karşı kzıp reaksiyon göstermek,konuşurken sesini zayıf çıkarmak,Kuran'ı okurken mahzun olduğunu korktuğunu göstermek için ince sesle okumak,hasmını susturmak için mücadele etmek vs bunlarda din ilmindeki kuvvetini halka göstermek ve gözlere alim,bilgili olarak gözükmek için yaparDünya ehlinin sözle riyası,şiirleri ezberlemek,darb-ı meselleri hıfzetmek,ibarelerde belagat ve fesahat göstermek vsdirBunları berlirli amaçlar ile yaparlar


Dörüdüncü kısım:AMEL iLE YAPILAN RİYAİnsanların yanında iyi bir müslüman olduğunu göstemrek için namaz kılarken uzun süre ayakta durması,sırtını düzeltmesi,uzunca secdede ve rukuda kalması,başını eğmesi,sağa sola bakmayı terketmesi,sükuneti belirtmesi,ayaklarını ve ellerini düzgün tutması gibi fiillerdirAceleci bir riyakar acele iel yürürDin ehlinden birini gördüğü zaman yavaşlar va vakara bürünürAceleciliğe nisbet edilmekten korkarEğer o kişi gözden kaybolursa yine aceleyle yürümeye başlarBuna göre misallei genişçe çoğaltabilirsiniz
Burada bir gurup vardır ki bunu okuduğu ve bildiği zaman yanlız halinin,halkın arasındaki haline benzemesnden korarVe yanlız yani halvette kendisini halkın arasında olmak istediği şekle zorlarZorlar ki halkın arasında bir amellerinde bir değişiklik yapmaya muhtaç olmasınBu kişi böyle yapmakla riyadan kurtulduğunu znnederAncak riyası katmerleşmiştirÇünkü halvethanesinde de riyakar olduMisal halvet ve tenhada,halkın gözleri önünde güzel yürüyebilmek için güzel yürümeye çalışmıtırAllah'dan koktuğu veya haya ettiği için değil


Yapılan her ibadeti,ameli,yürümeyi,kalkmayı,yatmayı,kalmayı,ye meyi,çalışmayı,ilim telab etmeyi,giyinmeyi vs ALLAH için yapmalıRızasını taleb etmek için yapmalıİnsanların sana verecek ne cenneti,nede seni cezalandıracak cehennemi varRiya yapan bir insan ahirette, amellerine karşılık bir mükafat bulamayacağı gibi azar ve ceza görecektirRiyakarlık kişisizliği ve haysiyetsizliğide aynı zamanda kabul etmektir

cennet-irayiha 17 Mart 2009 08:56

re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik'
 
Selamün aleyküm riya gösteriş o kadar artmışki korunma yollarını biraz açsanız.

cennet-irayiha 17 Mart 2009 10:26

re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik'
 
Zafer kazanmak, mücadelede başarıya ulaşmak elbette önemlidir. Asıl zafer ise cephede, seçim sathı mahallinde kazanılan zafer değil, zaferden sonrasıdır.
Asıl mücadele o zaman başlar. Menfaatperestler büyük bir iştihayla hemen üşüşürler. İkiyüzlülük, mürailik, yağcılık, dalkavukluk .Şu an seçim sürecinde bunu çokça görmekteyiz.

cennet-irayiha 17 Mart 2009 10:34

re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik'
 
İşte dalalette, iktidarsızlar muktedir görünmeleri ve ehemmiyetsizler şöhret kazanmaları içindir ki, hodfüruş, şöhretperest, riyakâr insanlar ve az bir şeyle iktidarlarını göstermek ve ihafe ve ızrar cihetinden bir mevki kazanmak için ehl-i hakka muhalefet vaziyetine girerler. Tâ görünsün ve nazar-ı dikkat ona celbolunsun. Ve iktidar ve kudretle değil, belki terk ve ataletle sebebiyet verdiği tahribat ona isnad edilip, ondan bahsedilsin. Nasılki böyle şöhret divanelerinden birisi, namazgâhı telvis etmiş, tâ herkes ondan bahsetsin. Hattâ ondan lanetle de bahsedilmiş de, şöhretperestlik damarı kendisine bu lanetli şöhreti hoş göstermiş diye darb-ı mesel olmuş.
(Lemalar-86)

cennet-irayiha 17 Mart 2009 10:42

re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik'
 
Bu ters dünyada benzerler çoktur. Onların nazarında bir gevher, çöp parçasından da bayağıdır. Her çöle, çeçip kurtulunacak yer adı verilmiştir. Ad ve suret, halkın akıllarına tuzaktır. Bir güruhu, elbisesi tanıtır. Onu o libasla görünce avamdan derler. Mürailik sureti de bir güruhun adını zahitliğe çıkarmıştır.

Halbuki kendisi riyaya boğulmuştur. Taklitten, kapıp kaçmadan arınmış nur gerek ki, onu sözünü dinlemeden, işini görmeden tanısın. Bu nura sahip olan , akılyoliyle onun kalbine girer, nakdini görür, nakil ve rivayete bağlanmaz. Gaybı adamakıllı bilen Allahnın has kulları can aleminde kalb casuslarıdır.

Lokman, kul şeklinde bir efendiydi. Kulluğu, yalnız zahiri bir görünüşten ibaretti. Meselâ, efendi tanımadık bir yere giderse kuluna elbisesini giydirir. Kendisi de o kölenin libaslarını giyer, köleyi kendisine efendi yapar. Kullar gibi onun ardından yürür. Bu suretle kendisini kimseye tanıtmaz. Ey kul sen baş köşeye otur. Ben, eski bir kul gibi ayakkabılarını götüreyim.
Sen sertlik et, bana söv, hiçbir suretle ağırlama. Şimdi hizmetin, bence bana hizmet etmeyi bırakmadan ibarettir. Ben bu suretle gurbet diyarında bile tohumu ekeceğim” der. Efendiler, kendilerini kul sanılsınlar diye kulluğu kabul etmişlerdir. Onların gözleri toktur efendiliğe doymuşlardır, kendilerine lazım olan işi yapa gelmişlerdir.

cennet-irayiha 17 Mart 2009 10:45

re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik'
 
Şimdi konuyla ilgilenen arkadaşlara sorum.İmam ali devrinde riyayı nasıl görüyorsunuz savaşlarda yönetimde ve sonrasında bilgilendirseniz.

Emekdar Üye 19 Mart 2009 11:44

re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik'
 
Riyanın çeşitleri çoktur malum.Riyaya karşı mücadelede ve tedavide dua dışında fiili olarak yapmamız gerekenler nelerdir?

Kara Kartal 28 Nisan 2021 10:32

Alıntı:

Emekdar Üye Üyemizden Alıntı (Mesaj 57791)
Riyanın çeşitleri çoktur malum.Riyaya karşı mücadelede ve tedavide dua dışında fiili olarak yapmamız gerekenler nelerdir?

Riyanın Belirtileri Nelerdir?
Riyanın belirtileri ile ilgili; Ali b. Ebû Tâlib (r.a) der ki: Riyakârın dört belirtisi vardır:

1.Tek başına olduğunda amellerinde tembel ve gevşek davranır.

2.Halk arasında olunca amellere karşı şevki ve neşesi artar.

3.Övülünce amelini artırır.

4.Kötülenince azaltır.

Riyadan Nasıl Kurtuluruz
?
Birincisi,En başta, sık sık ölümü hatırlamak gelir. Kabre gireceğini, orada yalnız başına kalacağını düşünen insan riyadan bir derece kendini kurtarır.

İkincisi, ihsan duygusudur. Yani, Allah beni görüyor, O, bana bakıyor diye düşünmektir. Bu da bir derece insanı kurtarır.

Üçüncüsü, tefekkürdür. Yani, insan kendisinin nereden geldiğini, bir damla sudan nasıl yaratıldığını, nereye gideceğini, nasıl bir akıbetle karşılaşacağını, kendi hesabını mutlaka kendisinin vermek zorunda kalacağını, başkasının yardımının söz konusu olamayacağını düşünerek riyadan sıyrılabilir.

Dördüncüsü, tabiî davranmaktır. Yani nasılsanız öyle hareket etmeniz de riyadan kurtulmanıza yardımcı olur.

Beşincisi, duadır. Dua ederek riyadan kurtulmak için Allah’a sığınırsınız.


İnsan ya geleneklere karşı koyup açık ve cesur yaşamalı, yâhut da inandığı bâzı kıymetler varsa onlar için fedâkârlık yapmalı. En çirkin şey ikisine birden sâhip çıkan mürâîliktir (Peyâmi Safâ).

Murailik kavramını ilk kez duyuyorum :)Allah razı olsun fevkalade bilgiler

Her çağın belası olan rica, gösteriş, ikiyüzlülük..
Siz nasıl başediyorsunuz, başedebiliyormusunuz:)


SAAT: 08:46

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320