Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İlmihal Bölümü (https://www.forum.medineweb.net/654-ilmihal-bolumu)
-   -   Hanefi Mezhebi: ihtikar (https://www.forum.medineweb.net/ilmihal-bolumu/14236-hanefi-mezhebi-ihtikar.html)

Seleme 19 Nisan 2009 03:47

Hanefi Mezhebi: ihtikar
 
İhtikarın lûgat anlamı, azalsın ve kıymetlensin diye bir malı saklamaktır Din deyiminde ise: "İnsanların ve evcil hayvanların yiyecek ve içecekleri olan maddeleri ucuz yerlerden alıp kıymetleri yükselsin diye kırk gün bekletmektir" Böyle yapan kimseye "Muhtekir" denir

İhtikarın kırk gün ile bağlanması, dünyaca yapılacak ceza bakımındandır Yoksa bir gün bile ihtikare meydan veren kimse günahkar olup ahiret azabına hak kazanır

Bir beldeye dışardan gelecek malları, şehirde serbest satılmaması için şehir dışında karşılayarak satın almak da bir nevi ihtikârdır

İhtikâr, tarifinden de anlaşıldığı gibi, İmam Azam'a göre yalnız yenecek ve içilecek maddelerde olur Fakat İmam Muhammed'e göre, elbiselik mallarda da ihtikâr olur İmam Ebû Yusuf'a göre de, topluma zarar veren her hangi bir maddede ihtikâr olur Altın, gümüş, demir ve diğer maddeler gibi

İhtikarın hükümlerine gelince: Topluma zararlı olan bir ihtikâr, tahrimen mekruhtur Yüce Allah katında sorumluluğu gerektirir

İhtikârın sonu iflastır İhtikâr yapan, kendi adi yararı için toplumu zarara ve sıkıntıya sokuyor Bunun sonucu olarak da toplumun hayatına kasdetmiş oluyor Onun için yetkili idareci, ihtikâr mallarını satmasına hüküm verebilir Eğer satmaz da karşı çıkarsa, uygun şekilde cezalandırılır ve o mallar ihtikârcının adına satılır

İhtikar zamanında yetkili olan idareci eşyaya kıymet koyabilir Şöyle ki: İdareci veya yetkili kıldığı kimse, bir zaruret görülmedikçe, ticaret mallarına kıymet biçemez Bu durumda mallara "Fiat koymak" mekruhtur Çünkü ticaretin gelişmesine engel olabilir Bir hadis-i şerifde buyurulmuştur: "Gerçekte kıymet takdir buyuran, daraltan, genişleten ve rızık veren Yüce Allah'dır" Fakat bu malların sahihleri aşırı giderlerse ve böylece en az iki kat fiyatla satmaya başlarlarsa, idareci veya yetkili kılacağı kimse, bu konuda bilgi sahiblerinin fikirlerini alarak mallara fiyat koyabilir Bunda bir sakınca yoktur Hatta İmam Malik'e göre, kıtlık yıllarında fiatları belirlemek, vali bulunan zat üzerine vacib olur; İsterse fiatlarda bir aşırılık bulunmasın

Bir kimse, kendi arazisinin ürünlerini hapsetmekle ihtikâr yapmış sayılmaz Çünkü bu ürünler kendisinin katıksız bir hakkıdır Buna toplumun hakkı girmez Bir kimse, kendi arazisini ekmeyebilir Bunun için ürününü de satmayabilir Ancak kıtlık ve pahalılık zamanını beklediği için günaha girer Çünkü müslümanlar için kötü bir niyette bulunmuş olur

Başka bir memleketten kendi memleketine getirmiş olduğu bir malı hapseden kimse, İmam Azam'a göre ihtikâr yapmış sayılmaz Çünkü toplumun hakkı, bulundukları memleketten veya o memleketin çevresinden toplanan mallarda olur Bununla beraber dış memleketlerden getirilen malları satmak müstahabdır Bunları hapsetmekte kerahet bulunur

İmam Ebû Yusuf'a göre, bu kimse de ihtikâr yapmış sayılır Bunun hakkında muhtekir işlemi uygulanır İmam Muhammed'e göre ise, adete uygun olarak dışardan getirilen malları hapsetmek (bekletmek) mekruhtur Fakat adete aykırı olarak pek uzak yerlerden getirilen malları bekletmek mekruh değildir Çünkü bunlarda toplumun hakkı bulunmaz

Sonuç: İhtikârda hayır yoktur Bu, şefkat ve merhamet duygularına aykırıdır İnsanlık ve hayırseverlik duygularına karşı olduğundan bundan kaçınmalıdır

Büyük İslam İlmihali
Müellifi : Ömer Nasuhi Bilmen


SAAT: 12:03

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320