Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İlmihal Bölümü (https://www.forum.medineweb.net/654-ilmihal-bolumu)
-   -   Gıybet ve Koğuculuğun Kötülüğü... (https://www.forum.medineweb.net/ilmihal-bolumu/15523-gve305ybet-ve-kove287uculuve287un-kotuluve287u.html)

zeynep35 11 Temmuz 2009 10:37

Gıybet ve Koğuculuğun Kötülüğü...
 
Ulu Allah (C.C.) Giybeti Kur\'ân\'da kinayarak, sahibini ölü eti yiyene benzetmistir. Ulu Allah (C.C.) buyuruyor ki:

«— Biribirirniz giybet etmeyin. Her hangi biriniz kardesinin ölü etini seve seve yer mi? Bundan eibette tiksinirsiniz»

(Hucurat 12).


Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

«— Müslümanin her seyi, kani, mali ve serefi müslümana haramdir.»


Giybet irza sâmildir, Peygamberimiz irzin dokunulmazligini, mal ve kan dokunulmazligi ile bir arada zikretmistir.

Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

«— Biribirinizi kiskanmayiniz, birbirinize kin beslemeyiniz, yalandan müsteri çikip biribirinizin alacagi malin fiyatini yükseltmeyiniz, biribiriniz aleyhine dedikodu yapmayiniz, Allâh\'in birbirine kardes olan kullari olunuz.»

Peygamber\'miz (S.A.S.) buyuruyor ki:

«— Giybetten sakininiz, cünki o zinadan daha agir bir günahtir. Insan zina edebilir ve tevbe edince Allâh da tevbesini kabul eder. Fakat giybet edilen kimse, hakkini bagislamadikça, giybetçi afvedilmez.»



Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

«— Mi\'râc Gecesi tirnaklari ile çehrelerini tirmalayan bir guruba rastladim. Cebrail\'e (A.S.) (Bunlar kimdir) diye sordum. Cebrail\'de (A S.) bana (Bunlar giybet yaparak baskalarinin serefini lekeleyenlerdir) dedi.»

Süleyman Ibni Câbir der ki; «Peygamber\'imize gelerek (bana

iyi bir sey ögret de faydalanayim) dedim, bana söyle buyurdu:

«Kendi kovandan su isteyen birinin kovasina su bosaltmak veya müslüman kardesini güleryüzle karsilamak ve arkasindan dedikodu yapmamak (gibi sana basit görünen hareketler) bile olsa hiç bir iyiligi küçümseme.»

Berae der ki; «Bir gün Peygamberimiz evdeki kadinlarin da duyabildigi yüksek bir sesle bize hitap ederek buyurdu ki.

«Ey dili ile imân ettigi halde kalbi ile imân etmeyenler! Müslümanlari giybet etmeyin, onlarin ayiplarini arastirmayin. Çünki kim kardesinin ayibini arastirirsa Allâh da onun ayibini arastirir. Allah kimin ayibini arastirirsa onu evi içinde rezil eder.»



Söylendigine göre, ulu Allah (C.C.) Hz Musa\'ya (A.S.) söyle vahyetti:

«Dedikodudan tevbe ederek ölen kimse, en arkadan cennete girer. Dedikoducu olarak ölen kimse ise ilk önce cehenneme girer.»

Sahabilerden Enes buyurdu ki; «Rasûlallah herkese bir gün oruç tutmalarini ve kendisi izin vermedikçe oruçlarini bozmamalarini emretti, herkes bunun üzerine oruca niyetlendi. Aksam olunca herkes bir bir Peygamber\'imize gelerek «Yâ Rasûlallah, günü oruçlu geçirdim, izin verirsen iftar edeyim» diyerek izin istemeye basladi, Peygamber\'imiz de gelene oruç açma izni veriyordu.

Bir kisi, bir kisi daha derken adamin biri gelerek «Yâ Rasûlallah! Ailemden iki kiz, günü oruçlu geçirdiler, karsina çikmaya utaniyorlar, izin verirsen iftar etsinler» dedi.

Peygamber\'imiz adamin tarafina bile bakmadi, adam ayni sözleri yeniden söyledi. Peygamber\'imiz onunla yine ilgilenmedi. Adam bir daha ayni sözleri söyleyince Peygamber\'imiz adama

«Onlar oruç tutmadilar. Bütün gün baskalarinin etini yiyen bir kimse nasil oruç tutmus olabilir, git onlara eger oruç tutmuslarsa kusmalarini söyle» dedi.

Adam kizlarin yanina döndü, durumu onlara anlatti, kustular, her ikisinden de birer parça kan pihtisi geldi.

Adam tekrar Peygamber\'imize vararak durumu bildirdi. Peygamber\'imiz de «Nefsimi kudret elinde tutan Allah\'in adina yemin ederek söylüyorum ki, eger pihtilar karinlarinda kalsaydi, onlari ates yakacakti» diye buyurdu.

Diger bir rivayete göre de. Peygamber\'imiz adamin tarafina bakma*yinca adam bir müddet sonra yine Peygamberimizin huzuruna gelerek. «Yâ Rasûlellah, kizlar açliktan öldüler (veya öleyazdilar)» dedi. Peygam*ber\'imiz «Onlari buraya getir» buyurdu.

Kizîar Peygamber\'imize gelince Peygamber\'imiz ir bardak getirtti ve birine «kus» dedi. kusunca, agizlarindan bardak dolusu kan ve irin geidi. Sonra öbürünü kusturdu, onun agzindan da ayni seyler geldi.

Bunun üzerine Peygaber\'imiz ikisi Allah\'in helal ildigi seylee karsi oruç tuttular, fakat Allah\'in haram kildiklari ile oruçlarini bozdular karsilikli oturup baskalarinin etini yemeye koyuldular» buyurdu.

Yine Enes buyurur ki; «Peygamber\'imiz bir gün bize hitâb ederek falz bahsini ele aldi, önemini belirterek söyle buyurdu:

\"Faizden elde edilen bir dirhem insanin otuz alti kere zina yapmasindan Allah katinda daha agir bir günâhtir. Faizlerin en koyusu ise müslümamn irzidir.\"

Koguculuk de adî bir huydur. Nitekim ulu Allah (C.C.) buyuruyor ki:

«— Gammazlik yapip isi-gücü öteye beriye söz tasimak olan, iyilige siddet ile engel olan, azgin, günâha dalmis, kötülüge düskün, kaba ve bunlardan baska soysuz olan yardakciya iltifat etme»

(Kalem - 11 - 14).

Ulu Allah (C.C.) buyuruyor ki:


«— Bütün gammazlarin ve baskalarina hakaret edenlerin vay haline!»

(Humeze - 1).

Ulu Allah (C.C.) buyuruyor ki:



\"karisi de Odun hammali olarak.\"

(Tebbet - 4).

Söylendigine göre. Ebû Leheb\'in (A. Lâ\'ne) karisi söz tasiyan bir kogucu oldugu için ulu Allâh onu «odun hamali» olarak zikrediyor.

Ulu Allâh (C.C.) buyuruyor ki:

«— Allâh, küfredenlere Nuh\'un (A.S.) karisi ile Lût\'un (A.S.) karisini örnek olarak gösterdi. Onlar iki iyi kulumuzun nikâhi altinda idiler. Fakat onlara hiyanet ettiler de kocalari onlari Allah\'in gazabindan en ufak bir sekilde kurtaramadilar. O ikisine «Cehenneme girenler ile birlikte siz de girin» denilecek. »


Söylendigine göre Lût\'un (A.S.) karisi Lût\'un (A.S.) misafirlerinin geldigini gizlice kâfirlere bildirir. Nüh´un (A.S) karisi da kocasinin deli oldugunu ileri sürerdi.

Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

Kogucu Cennete giremez.»

Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

«— Allah Kati\'nda en sevimlileriniz, huyu en güzel olanlariniz, âilesine karsi görevlerinizi yapanlariniz, uzlastiranlar ve uzlasmaya yanasanlarinizdir.

Allâh Kati\'nda en sevimsizleriniz de, ondan ona söz tasiyanlarîniz, bozgunculuk çikaranlariniz ve temiz insanlara leke sürmeye ugraasanlarinizdir.»

Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

\"Kim küçük düsürmek kasdi ile bir müslüman hakkinda asli olmayan bir ayip yayarsa, Allah onu o yüzden cehenneme atarak mahveder.\"

Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

«— Herhangi bir kimse dünyada küçük düsürmek kasi île birisi hakkinda asilsiz bir söz yayarsa, Allah\'in o söz yüzünden o kimseyi Kiyamet Günü atese atarak perisan etmesi kesinlik kazanir.»


Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

\"Kim bir mümin aleyhinde asilsiz yere sahidlik ederse kendine cehennemden yer begensin.\"



Bildirildigine göre kabir azabinin üçte biri koguculuk yüzündendir.

Peygamber\'imiz (S.A.S.) buyuruyor ki:

\"Ulu Allah cenneti yaratinca ona «konus» diye buyurdu. Cennet de \"Bana giren mes\'uddur\" dedi. Bunun üzerine ulu Allah söyle buyurdu. «Izzet ve celâlim hakki için su sekiz çesit kimse, sende barinamayacaktir.\"

1— Devamli içki içenler.

2 — Zina etmekte israr edenler.

3 — Kogucular.

4 — Karisini baskasina peskes çekenier.

5 — Zorba zaptiyeler.

6 — Kadinsi erkekler.

7 — Sila-i rahmi terkedenler.

8 — Allah adina söz verip yerine getirmeyenler.






Kâ\'b-ul Ahbarin anlattigina göre, bir ara Israilogullari büyük bir kurakliga maruz kalirlar. Hz. Mûsâ (A.S.) bir kac defa yagmur için dua eder, fakat bir türlü yagmur yagmaz. Nihayet ulu Allâh Musa\'ya söyle vahyeder:

«Aranizda hâlâ huyunda israr eden bir kogucu varken ne senin ve ne de yanindakilerin duasini kabûl etmem.»

Bunun üzerine Hz. Mûsâ (A.S): «Kimdir o, tarif et onu bana da aramizdan çikarayim» diye yalvarir. Ulu Allah ona söyle cevap verir, «Ya Musa size koguculugu yasaklarken benmi kogucu olayim?» Bunun üzerine hep birlikte tevbe ettiler de yagmura kavustular.

Söylendigine göre adamin biri yedi mes\'eleyi ög enmek için yediyüz fersah uzakta bulunan bir hekimi görmeye gider, hekimin yanina varinca ona der ki, «Allah\'in sana bagislamis oldugu ilimden faydalanmak üzere sana geldim, bana söyle:

1 — Gök ve gökten daha egir olan nedir?

2 — Yer ve yerden daha genis olan nedir?

3 — Tas ve tastan daha kati olan nedir?

4 — Ates ve atesten daha hararetli olan nedir?

5 — Zemherir ve zemherirden daha soguk olan nedir?

6 — Denizden daha zengin olan nedir?

7 — Yetim ve yetimden daha zavalli olan kimdir?»

Hekim onun sorularini söyle cevaplandirdi: «

1 — Suçsuz insana yapilan iftira gökten daha agirdir.

2 — Hak yerden daha genistir.

3 — Kanaatkar kalb, denizden daha zengindir.

4 — Ihtiras ve kiskançlik atesten daha hararetlidir.

5 — Akraba tarafinda? -karsilanmayan ihtiyaç zemherirden daha soguktur.

6 — Kâfirin kalbi tastan daha katidir.

7 — Durumu meydana çikinca kogucu yetimden daha zavallidir.


Sâirin su sözü ne güzeldir:

«Insanlar arasinda koguculuk edenin dostlarina karsi akreplerinden
ve yilanlarindan emin olunamaz.

Gece seli gibi, kimse bilmez onu.

Nereden geldi, nereye gidiyor?

Vay onun verdigi söze, nasil bozar onu.

Vay onun dostluguna, nasil yok sayar onu.»

Diger biri de der ki:

«Lehinde çalistigi gibi aleyhinde de calisir

Hiç bir zaman iki yüzlü düzenbazin tuzaklarindan emin olma.»

Esma_Nur 11 Şubat 2013 21:19

Cevap: Gıybet ve Koğuculuğun Kötülüğü...
 
Dinimiz bütün müslümanları kardeş yapmış ve kardeşliğe zarar verecek her şeyi de yasaklamıştır.

Kardeşliğe zarar veren çirkin davranışlardan birisi de koğuculuktur. Arapçada buna nemime, bu işi yapana da nemmam denir.

Koğuculuk, ara bozmak için birinden lâf alıp diğerine götürmektir. Bu, çok kötü bir huydur, mü' mine asla yakışmaz. Böyle söz götürüp getirmek, insanları birbirine düşürür. Kardeşi kardeşe düşman eder. Baba ile evlâdı, karı ile kocayı birbirinden ayırır. Büyük fitnelere sebep olur.

Mü'minin görevi, dargınları barıştırarak insanların arasını bulmaktır, Yoksa insanlara lâf taşıyarak aralarını açmak ve onları birbirine düşman etmek değildir.

Koğuculuk yapanlar daha mezarda Allah'ın azabına uğrayacaklardır.

İbn Abbas (Allah onlardan razı olsun) diyor ki: Peygamberimiz iki kabrin yanından geçerken:
- "Bu mezarlarda yatanlar azab görüyorlar. Hem de (kendilerince) azab görmeleri büyük bir şey için değildir, buyurdu. Sözüne devam ederek: Evet (onlar her ne kadar bunu basit görüyorlarsa da) günahları büyüktür. Biri idrardan sakınmaz, iyice temizlenmezdi. Diğeri de koğuculuk ederdi, buyurdu.”Buhari,Cenaiz,89;Müslim,Tahare,111

Diğer bir hadis-i şerifte ise şöyle buyurulmuştur:
"Ara bozmak için lâf götürüp getiren kimse cennet'e giremez.” Buhari,Edeb,50;Müslim,İman,45
Peygamberimiz, arkadaşlarından hiçbiri hakkında kendisine söz getirilmesini hoş karşılamaz ve:
"Ashabımdan hiç biri diğeri hakkında hoşlanmayacağım bir şeyi bana ulaştırmasın. Çünkü ben, hepinize salim bir kalb ile -sevgi dolu gönül ile- çıkmayı isterim."Ebu Davut,Edeb,33

İki yüzlülük mü'min için en çirkin sıfatlardan biridir- Peygamberimiz:
"Şüphesiz insanların en kötü olanları da iki yüzlü kimselerdir ki, birine bir yüzle, diğerine başka bir yüzle gelirler."Buhari,Cenaiz,82;edeb,49

Konu ile ilgili olarak Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyuruluyor:
"Yemin edip duran, aşağılık, daima kusur arayıp kınayan ve durmadan söz taşıyana boyun eğme."Kalem:11

suhtem 12 Şubat 2013 00:59

Cevap: Gıybet ve Koğuculuğun Kötülüğü...
 
" Bir kötü , benim arkamdan kötülüğümü söylenmiş olsa ;söylenmiş , bitmiş

geçmiş gitmiştir.

Onun sözünü alıp bana getiren kimse , söyleyenden daha beter fenalık

yapmış sayılır.

Birisi bir ok atsada yola düşse , vücudumu incitmemiş , bana bir fenalık

vermemiştir.

Fakat o oku sen alır , getirirde vücuduma saplarsan , oku sen vurmuş

olursun !!! "

Yitiksevda 12 Şubat 2013 01:06

Cevap: Gıybet ve Koğuculuğun Kötülüğü...
 
Hz. İsa (a.s)


‘’Pisliğe konan sinek gibi halkın ayıplarına dikkat edip durmayın."


Allah Resulü Muhammed (s.a.a) Şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir...


"Kendi ayıplarıyla meşgul olmanın kendisine baş­kalarının ayıplarıyla uğraşması fırsatı vermediği kimseye ne mutlu!" İyi olan odur ki başkalarının ayıplarıyla uğraştığı oranda kendi ayıplarını da görüp uğraşsın. Ne kadar kötü­dür ki insan binlerce ayıba sahip olduğu halde hep başkala­rının ayıbından söz etsin ve o ayıpları kendi ayıplarına örtü kılsın.


Eğer insan bir miktar kendi ayıplarına eğilir ve onları Islah etmeye çalışırsa işleri Salih olacaktır. Kendini ayıptan ve kusurdan arınmış sayan kişi cahil ve nadandır. Ve hiçbir ayıp kişinin kendi ayıplarını görmemesinden ve kendisi pek çok ayıba sahip olduğu halde başkalarının ayıplarından söz edip durmasından daha kötü değildir.


Şunların hiçbirine itaat etme: Yemin edip duran aşağılık. (yahut) iğrenç dedikodular yapan iftiracıya (yahut) iyiliğe mani olana (yahut) günahkâr zorbaya, Kaba, sonra da soysuz, alçak.
(Kalem-10-11-12-13)


Siz ey imana ermiş olanlar! (Birbiriniz hakkında) yersiz zanda bulunmaktan kaçının; çünkü (bu şekildeki) zannın bir kısmı (da) günahtır; birbirinizin gizli yönlerini araştırmayın ve arkanızdan birbirinizi çekiştirmeye kalkışmayın. Aranızdan, hiç ölmüş kardeşinin etini yemek isteyen kimse çıkar mı? Hayır, siz ondan iğrenirsiniz. Ve Allah'a karşı sorumluluğunuzun bilincinde olun. Şüphesiz Allah, tövbeleri kabul edendir, rahmet kaynağıdır.
(Hucurat-12)


Vay haline iftira atanın ve ayıp kusur arayanın!
(Hümeze-1)


Allah Resulüne Gıybet Hakkında sorulan bir soru verdiği cevap.


Ebu Zer diyor ki: "Dedim ki: Ya Rasulullah, gıybet ne­dir? Buyurdu: "Kardeşinden hoşlanmayacağı bir şekilde söz etmendir." Dedim ki: Ya Rasulullah! Eğer o kişi sözünü ettiğim hususiyete sahip olsa da mı? Buyurdu: "Eğer sahip ise, bu gıybettir, yok eğer sahip değilse bu durumda iftira etmiş olursun."
(Vesail eş-Şia, C 8, h. 16312.)


"Peygamber (s.a.a) buyuruyor ki:
"Küfrün ilk aşaması kişi­nin kardeşinden bir şey duyup da o sözü başkalarına söyleye­rek kardeşini küçük düşürmeye çalışmasıdır. Böyle kimseler için hiçbir nasip ve hisse yoktur.
(Usulu-Kafi C 2. Kitabul-İman vel-Kufr, Babı men Talebe İserat el-Mü'minin.)


"Gıybeti dinleyen de gıybet edenden sayılır."
( el-Mıhaccet el-Beyza, C. 5. s 260)


Aişe Annemizden rivayet edilen gıybetin sadece dil ile olmadığına dair.
"Diyor ki: "Bize bir kadın geldi. Yüzünü çevirince elimle onun kısa boylu olduğunu işaret ettim. Rasulullah buyurdu ki: "Onun gıybetini ettin.
(Cami es-Se'adat, c 2, s. 294.)


Hadisler İmam Humeyni Kırk Hadis Şerhinden alınmıştır...


Öncelikle Kur’an ve Allah resulünden, gıybetin ne denli bir toplumsal felaket ve mikropluk olduğu hususundaki deliller ile söze başladıktan sonra. Günümüz İnsanları ve düştükleri hataları anlamak ve bu fiillerin ne denli bir günah olduğunu hatırlatmak adına, elimizi, dilimizi gözümüzü, nasıl muhafaza etmek gerektiği üzerinde durmaya çalışacağız...


Mü’min vasıflarına sahip olmak istiyor isek! Öncelikli olarak kendimize çeki düzen vermek ile başlamalıyız, kendi nefsini ıslah edemeyen başkasının nefsini ıslah edemez.


Gündeme almak istediğim mevzu özellikle Müslümanlar arasında yaygın olan bir fitnenin ne denli çok olduğuna ve bu fitneden sakınılması gerektiğini izah etmektir.


Gün boyu insanlar toplumsal yaşam alanlarında bir birleri ile konuşmak ve dertleşmek adına bir birlerine ihtiyaç hissederler. Yalnız bu faaliyet esnasında insanların kusurların, ameli olsun dünyevi olsun ifşa etmek yaymak ahlaki değerleri hiçe saymaktır.


Kusursuzluğun yalnızca Allah’a ait olduğunu hepimiz bilmekteyiz, beşeri yaradılışımız gereği, yanlışa, hataya, günaha, sevaba vb fiilleri meyilli yaratılmışızdır nefis her daim insanı günaha vb fiillere sevk eder bu sevk etme esnasında kendini muhafaza etmek ancak Rabbe sağlam bir inanç ile inanmak ve yaşamak ile mümkündür.


Gıybet,zann ve dedikodu dediğimiz Münker fiilleri küçümseyip hafife almayalım çünkü günlük hayatta hemen her yerde bu tür münkerlikler ile karşılaşabiliriz bu tür ortamlardan uzak durmaya ve bize düşen Hayrı emretmek Münkerden sakındırmak görevini yerine getirmeye çalışalım...


Küçük günahların (kebir) büyüklere de yol açacağını idrak edenlerden olabilmeliyiz. Hakka şahidlik her alanda Adil olma ölçüsü esas alınarak yerine getirilmelidir.

Mevlüt Hönül

suhtem 25 Mart 2013 01:34

Cevap: Gıybet ve Koğuculuğun Kötülüğü...
 
''Dil, şükretmek içindir.Rabb'ini bilen, dilini gıybet için kullanmaz.
Kulak, Kur'an-ı Kerim ve nasihat dinlemek içindir.Batıl ve boş sözler için değildir.İki Göz, Allah Teala'nın kudret ve sanatını görmek içindir.Eşin dostun ayıbını görmek için değildir.

Sa'di Şirazi (ks)


SAAT: 19:59

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306