Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İslam Ahlak Esasları* (https://www.forum.medineweb.net/528-islam-ahlak-esaslari)
-   -   islam ahlak esasları 10. ünite çevre ahlakı (https://www.forum.medineweb.net/islam-ahlak-esaslari/20647-islam-ahlak-esaslari-10-unite-cevre-ahlaki.html)

mehmet akif2 09 Ocak 2012 15:11

islam ahlak esasları 10. ünite çevre ahlakı
 
10. ÜNİTE ÇEVRE AHLAKI



*Çevre ahlakının ele aldığı konularla ilgili yaklaşık 500 ayet vardır.

*İbn Miskeveyn in Ahlakı olgunlaştırmaadlı eserinde ‘’Bitkiyi cansızlardan üstün kılan özellik ‘’ ve ‘’ hayvanların dereceleri ‘’ gibi bölüm başlıklarına rastlanırken,

*Ahmet Hamdi Aksekini ‘nin adı Ahlak ilmi ve İslam ahlakı kitabında ‘’Hayvanlara şefkat’’ gibi bölüm başlıkları vardır.

*Çevre konusunun bağımsız bir ahlak disiplini haline gelmesinin çevre sorunlarının küresel bir kriz halini aldığı 20. Yüzyılın son çeyreğinden itibaren başladığı bilinir.


*Çevre sorunlarının kaynağı çevre değil insandır.

*Yüzeysel ekolojiye göre bitki ve hayvan türleri gibi doğal çeşitlilik insanın kullanabileceği bir kaynak olarak yararlı görülürken ve korunması gerektiği savunulurken,



* derin ekolojiye göre doğal çeşitliliğinin her bir öğesinin insana sağladığı yarardan bağımsız olarak kendi özsel değeri vardır ve onlar bundan dolayı korunmalıdır

*Yine örneğin çevre kirliliği, yüzeysel ekolojiye göre ekonomik büyümeyi tehdit ediyorsa azaltılmalıdır;
*oysa derin ekolojiye göre çevre kirliliğinin azaltılması ekonomik büyümeden daha önce gelir ve buna bakılmaksızın azaltılmalıdır.


YARARLILIK (MENFAAT) KURAMI: İnsanın yarar ve zararıdır. Bu kuram büyük ölçüde insan merkezi (antroposentrik ) denilebilecek bir kuramdır.
* 2 temel ilkesi nimet ve ayet tir.



NİMET İLKESİ ’ ÇEVRE NİMETTİR *çevremizdeki varlıklar bizim için birer nimet ihtiyaçlarımızı karşılamaya ve kendilerinden istifade etmemize yönelik birer kaynaktır.
*Yerdeki gökteki bu nimetlerin sadece insanlar için değil, bütün canlılar içindir.
*En önemli nimetlerin başında su gelir.
*Buyrukları: Kirletme-İsraf etme.



AYET İLKESİ ‘ÇEVRE AYETTİR’: Ayet ilkesi her şeyden önce insanları çevreyi gözlemleyip düşünmeye (taakkul) ve bu derin düşünceden değerli ve doğru dersler çıkarmaya (tefekkür) çağırmaktadır.
*Buyruğu düşün-Ders al.


SORUMLULUK (MESULİYET) KURAMI: *Çevremizdeki varlıklara bizim faydamıza olup olmamaları açısından ziyade onların hakları ve bizim de onlara karşı ödevlerimiz görevlerimiz yükümlülük ve sorumluluklarımız açısından bakmayı esas alır.
*2 temel ilkesi emanet ve hilafettir.



EMANET İLKESİ ‘ÇEVRE BİZE EMANETTİR ‘ : Çevre insana emanettir; yani insan çevrenin asıl sahibi değildir, onu sadece emaneten kullanmaktadır.
*Özellikle ona zarar vermemek asıl sorumluluktur.
*Buyruğu hıyanet etme- koru.



HİLAFET İLKESİ ‘ Biz yeryüzünün halifeleriyiz’ : Hilafet ilkesinin gerektirdiği en önemli sorumluluklardan birincisi çevreyi imar etme ve geliştirme,
* ikincisi de çevreyle olan imtihanımızı denenmemizi sınanmamızı kazanmaktır.
*Buyruğu imar et- imtihanı kazan.


ERDEMLİLİK (FAZİLET) KURAMI:

*herhangi bir şeye ya da çevreye gönüllülük ve erdemlilik açısından bakmaktır.
*2 temel ilkesi merhamet ve muhabbettir.


MERHAMET İLKESİ: Çevreyle ve özellikle de çevremizdeki canlılarla ilişkimizde riayet etmemiz gereken en önemli erdemlerden biri merhamettir.
*Merhamet salim olmamak zulüm etmemek merhametsiz olmamaktır.
* Buyruğu zalim olma- merhametli ol



MUHABBET İLKESİ ‘ MUHABBET TÜM VARLIĞI KAPSAR‘: Muhabbet veya sevgi birçok erdemsizliğin önleyen birçok erdemi de kapsayan ve gerektiren en yüksek erdem ya da en yüksek erdemlerden biridir.
*Gerçek sevgi sevilene karşı yapılabilecek bütün kötülükleri de önler.
*Sevgi ile ilgili bu hususlar çevre sevgisi içinde geçerlidir.
*Sevgi canlı cansız tüm varlığı kapsar.
* Buyruğu sev - iyilik et



BİLGELİK (HİKMET) KURAMI:

*Bilgelik erdemli davranışlarında da ötesinde bir derinlik , sıradan insanlar bir yana , sorumluluğunu yerine getiren erdemli insanların bile kavrayış gücünü aşan biçimde , varlıklar , olaylar ve olguların arka planına vukufiyet ve bunun gerektirdiği gibi davranabilme, ama aynı zamanda bilgisinin sınırı konusu dan sıradan insandan bile daha mütevazi olabilme gibi üstün niteliklerin ortak adıdır
*.2 temel ilkesi ubudiyet ve kutsiyettir.



UBUDİYET İLKESİ ‘HER VARLIK ABİDTİR’ :

Ubudiyet ilkesi canlı cansız bütün varlıkları abid olarak görmek gerektiğini çağrıştıran bir ilkedir. Çünkü Kur’an-ı Kerim de defalarca çevredeki bütün varlıkların Allah’ ı tesbih ettiği ve O’na secde ettiği gibi hususlar açıkça belirtilmektedir. Buyruğu

*Abid olarak gör – takvada yarış.



KUTSİYET İLKESİ ‘HER VARLIK KUTSALDIR’

*Kutsiyet ilkesi doğadaki tüm varlıkların abit olmalarının da ötesinde kutsal bir değer taşıdıklarının kabulü anlamına gelir.

*Her yerin Allah ın olması ve Allah ın nurunu yansıtması her yere kutsalın yansıması ve ondan bir şeylerin taşıyıcısı olarak bakmanın mümkün meşru ve hatta makbul olduğunu göstermektedir.

* Bu da İslam çevre etiğinin en üst düzey ilkesidir.
*Buyruğu mescit bil – kutsal say


A-YARARLILIK(MENFAAT KURAMI)

1-NİMET İLKESİ(ÇEVRE NİMETTİR)
KİRLETME(BUYRUĞU)
İSRAF ETME

2-AYET İLKESİ(ÇEVRE AYETTİR)
DÜŞÜN
DERS AL

B-SORUMLULUK(MESULİYET) KURAMI

1-EMANET İLKESİ(ÇEVRE BİZE EMANETTİR)
HIYANET ETME
KORU
2-HİLAFET İLKESİ(BİZ YERYÜZÜNÜN HALİFELERİYİZ)
İMAR ET
İMTİHANI KAZAN

C-ERDEMLİLİK(FAZİLET) KURAMI

1-MERHAMET(MERHAMET TÜM CANLILARI KAPSAR)
ZALİM OLMA
MERHAMETLİ OL
2-MUHABBET İLKESİ(MUHABBET TÜM VARLIĞI KAPSAR)
SEV
İYİLİL ET

D-BİLGELİK(HİKMET) KURAMI

1-UBUDİYET İLKESİ(HER VARLIK ABİDTİR)
ABİD OLARAK GÖR
TAKVADA YARIŞ
2-KUTSİYET İLKESİ(HER VARLIK KUTSALDIR)
MESCİT BİL
KUTSAL SAY


SAAT: 12:59

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321