Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İslam Ahlakı (https://www.forum.medineweb.net/673-islam-ahlaki)
-   -   TDV İslam Ansiklopedisi '' Allah'' Maddesi (https://www.forum.medineweb.net/islam-ahlaki/26613-tdv-islam-ansiklopedisi-allah-maddesi.html)

Medineweb 12 Ağustos 2013 15:09

Cevap: TDV İslam Ansiklopedisi '' Allah'' Maddesi
 
ALLAH
(<tl)
Abbas Mahmûd el-Akkâd'm
(1889-1964)
çeşitli din ve felsefelerin
Allah hakkındaki görüşlerini inceleyen
ve İslâmiyet'teki Allah inancının
mükemmelliğini savunan eseri.
Başlangıçtan günümüze kadar insan­lığın tanrı anlayışı ile insandaki din duy­gusunu ele alan eser bir giriş, üç bölüm ve bir sonuç kısmından oluşur. Birinci bölümde akîdenin menşei ve mahiyeti ele alınarak bu konuda Taylor, Max Mül-ler, Freud gibi araştırıcıların görüşleri ile totemizmin insanlığın ilk dini olduğu şeklindeki görüş tenkit edilir. Daha son­ra tann inancının tarih boyunca geçirdi­ği merhaleler üzerinde durularak "Kevnî Şuur" başlığı altında varlık, varlığın ni­teliği, zaman mefhumu, insandaki din duygusu gibi konulara temas edilir. Te­lepati, telerji, ipnotizma, psikometri, ruh çağırma, tecrübî psikoloji gibi ruh bilim­lerinin uzmanlarına ait görüşler ve bun­ların değerlendirilmesine yer verilir. "Al­lah Zâttır" başlığı altında da Allah'ın var­lığının "zât'tan başka bir kelime ile ifade edilemeyeceği belirtilerek bu konudaki Eski Mısır. Hint, Çin, Japon, İran, Bâbil ve Yunan telakkilerinden bahsedilir.
"Dinde Yeni Dönem" adını taşıyan ikin­ci bölümde kitabî dinlerle felsefedeki ilâh anlayışı üzerinde durulur. Bu bölüm­de Yahudiliğin Yehova ve mesih telakki­si, Sokrat öncesi ve sonrası İlkçağ filo­zoflarının tanrı ve âlem anlayışları, Hı­ristiyanlığın teslîs ve mesih inancı, İslâ­miyet'teki Allah akidesi kısmında da Al­lah'ın zâtı ve sıfatları ile diğer din ve felsefelerdeki ilâh telakkilerinden ayrıl­dığı hususlar açıklanır.
"Felsefeden Sonra Dinler" adlı üçüncü bölümde öncelikle felsefenin gelişmesin­den sonra semavî dinlerin durumu in­celenir. İlk olarak Yahudiliğin durumu, yahudi filozof Philon ile Müsâ b. Mey-mûn'un felsefe İle yahudi itikadını telif etme çabalan anlatılır. Daha sonra Hı­ristiyanlığın durumuna, hiristiyan ilâhi­yatçı Origene, Arius, Nestûr (Nestorius), Saint Augustin ve Saint Thomas'nın fi­kirlerine temas edilir. Son olarak da İs­lâm'ın durumu ele alınır. İmamet, kazâ-kader, Allah'ın sıfatlan konusunda or­taya çıkan görüşler incelenir. Daha son­raki kısımda kitabî dinlerden sonra fel­sefenin durumu anlatılırken. Descartes, Berkeley, Spinoza. Leibnitz, David Hume, Stuart Mili, Kant, Hegel gibi Yeni ve Ya­kınçağ filozoflarının tanrı-âlem ilişkisi hakkındaki görüşleri ele alınır. Bu ko­nuda tasavvufî düşünceye ayrılan kısım­da ise sûfiyyenin Allah-âlem telakkisi açıklanır. Allah'ın varlığının delilleri bah­sinde, filozofların Allah'ın varlığını is­pat etmek için kullandıkları delillerin en meşhurları olan burhân-ı kevnî (kozmo-lojiK delil), burhân-ı gâî (teleolojik delil). ekmel varlık delili ve ahlâk delili ile bun­lara yöneltilen itirazlar ve cevaplan be­lirtilerek materyalizmin dayandığı te­sadüf prensibi reddedilir. Kur'ânî deliller kısmında, isbât-ı vâcib'e temas eden bazı âyetler zikredilerek bu âyetlerin ik­na yönünden en kuvvetli deliller olduğu belirtilir. Çağdaş filozofların görüşlerinin ele alındığı kısımda Stuart Mili, VVılliam James, Spengler, Nietzsche ve Hart-mann'ın fikirleri aktarılıp bunların tahlil ve tenkitleri yapılır. Tabii ilimler ve ila­hiyat bahisleri konusunda Arthur Stan­ley Eddington, James Hopwood Jeans, Albert Einstein, Cressy Morrison gibi po­zitif bilimlerde meşhur olan âlimlerin Allah'ın varlığına dair görüşleri açıklanır.
Sonuçta ise tevhid akidesinin inançla­rın en üstünü, insanın akıl ve fıtratına en uygunu olduğu, aklın iman konusun­da büyük role sahip bulunmakla birlik­te temel unsur teşkil etmediği, hissin, şuurun ve apaçık hakikatlerin de akıl gibi imanda etkili olduğu belirtilir.
Akkâd eserinde, dinleri ve felsefî ce­reyanları çok iyi bilen bir düşünür ola­rak bunların inanç konusundaki görüş­lerini tenkit ve tahlile tâbi tutabilmiştir. Bu yönüyle kitap, ilim-felsefe-akide ara­sındaki ilişkileri inceleyen ve Allah'ın var­lığını ispat etmek için kaleme alınan ye­ni ilm-i kelâm devrine ait bir eser ma­hiyetindedir. İlk defa 1947 yılında Kahi-re'de yayımlanan eserin birkaç baskısı yapılmıştır. Eser aynca "Mevsûatü Ab-bâs Mahmûd el-Akkâd" adlı külliyatın I. cildi (15-316) İçinde neşredilmiştir (Bey­rut 1970).








bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur..alıntı yapanlar kaynak bildirmezlerse kul hakkına girmiş olurlar


SAAT: 06:43

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320