Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İslam/Dinler/Mezhepler (https://www.forum.medineweb.net/219-islam-dinler-mezhepler)
-   -   Şamanizm (https://www.forum.medineweb.net/islam-dinler-mezhepler/4546-samanizm.html)

Seleme 20 Temmuz 2008 13:30

Şamanizm
 

Tarihçe ve Yayılış
Şamanizm insanlığın en eski inanışları arasında bulunmaktadır. Tüm dünyada farklı şekillerde ortaya çıkmış ve varlığını sürdürmüştür. Bulunduğu coğrafyaya göre değişiklikler gösterse de temel olarak ortak noktaları itibariyle bu inanışlar Şamanizm olarak değerlendirilmektedir. Kabaca doğa güçlerine ve bir takım ruhlara inanma olarak tarif edilebilir Şamanizm.
Büyücülük, otacılık, kehanet ve adak gibi çeşitli öğeleri göz önünde bulundurulursa tüm dünyada eski dönemlerden beri varlık gösterdiği rahatça anlaşılabilir.
Şamanizm isminin Orta Asya ile birlikte anılmasının en büyük sebebi bu bölgede çok yoğun bir kültür oluşmasını sağlamış olmasıdır. Bunun yanında Keltlerden, Kızılderililere, Türklere ve Moğollara kadar daha pek çok kavmin inanışı olmuştur.
Nedir?
Şamanizmde yaşam üçe bölünmüştür ve bunların dengesiyle devam eder. Gökte iyilikler ve iyi ruhlar, yerin altında kötülükler ve kötü ruhlar, yer yüzünde ise insanlar vardır. Her şeyin bir ruhu vardır bu inanca göre. İyi ya da kötü ruhlar.
Alt alemler hayvan bitki ve taşları ilgilendirir. Orta alem insanları. Üst alem ise tanrısal ruhların olduğu alemdir. Şaman ise tören sırasında kendinden koparak bu üst aleme geçmekte ve tanrısal alemle bağlantı kurarak insanlar için yardım istemektedir.
Şamanizmin temeli tanrı, insan ve doğanın uyumuna dayanır.
Şamanlık
Şamanlık atadan gelen gücün evlatta ortaya çıkması ile olur. Kimse şaman olmaz, ruhlar atalarında şamanlık gücü olan kişiyle ilişki kurarlar ve bu olağanüstü güçlerini keşfeden kişi boyun eski bir şamanından şamanlığı öğrenir. Yeraltı güçlerine mi yer üstü güçlerine mi yöneleceğini kendisi seçen kam seçimine göre ak ya da kara kam olacaktır.
Şamanlar topluluklarının sağlığı ve esenliği için çeşitli dualar ederler ve bu gizli yöntemlerin kuşaktan kuşağa aktarıcısı ve koruyucusudurlar.
Şaman tanrı ile iletişime geçmek için çeşitli dualar okur, yakarışlar ve hayvan sesleri çıkartır ve dans eder. Davul ve tefini çalar. Kurt, ayı, kartal, kuzgun gibi hayvanların bedenine bürünmüş ruhlarla iletişime geçer ve onlara etkir.
Şamanın emrinde en az bir ya da birden çok ruhu vardır. Koruyucu ruh çoğunlukla bir güç hayvanıdır. Koruyucu ruh olmadan şaman olabilmek hemen hemen olanaksızdır. Şaman olağan insanların ötesindeki güçlerle başa çıkmak ve onlara hakim olabilmek için bu koruyucu ruh ya da ruhlara sahip olmalıdır. Koruyucu ruh yalnızca şamanı koruyup ona hizmet etmez aynı zamanda şamana maddesel olarak bu varlığın bedenini kullanma gibi bir olanak tanır ayrıca bu koruyucu ruh şaman için ayrı bir benlik ya da başka bir ben olan ruhsal bir varlıktır.
Bir kişinin koruyucu ruha sahip olması onu şaman yapmaz, herkesin bir koruyucu ruhu olabileceği gibi şaman ile olağan bir insanı ayıran şey şamanın bu koruyucu ruhu etkin olarak kullanıp ona hakim olabilmesidir. Şaman ayrıca koruyucu ruhtan başka daha küçük güçlere hakimdir. Bu güçler koruyucu ruhtan daha güçsüzlerdir. Bir şaman böyle yüzlerce küçük ruha sahip olabilir lakin böyle toplamda büyük bir güce denk düşen varlıklara ulaşmak ve onlara hakim olmak bir şamanın uzun yıllarını alabilmektedir.
Şaman çeşitli bitki ve büyüsel yöntemleri kullanarak insanları iyi eder, toplumda bitkilerin gücünü kullanıp insanları iyi eden otacılar olabilir fakat bu her otacının şaman olduğu ya da her şamanın otacı olduğu anlamına gelmez.
Bir insan bazı ruhlara doğrudan kurban ya da saçı sunabilirse de kötü ruhlarla doğrudan ilişki kurmaz. Bunu ancak gücünü gökten ve atalarından alan kam yapabilir.
Türkler şamanlara genel olarak kam derler, bu bazı Türk boylarında değişiklik göstermektedir. Kalmuklar erkek şamanlara Bö, Böge; Kırgız-Kazaklar ise Bakşı, Baksı derler.
Kültler
Şamanizm'de kişi kendini baba, dede ve atalarına ait bir hayatın devamı olarak görür. Buna atalar kültü denir. Ateşin başında dönme ve dua etme, ateşe saygı gösterme olayına ocak kültü denir. Gökte güneş, yerde ateş, evde ocak Şaman yaşamı için kutsaldır. Eski Türklerde ocak kültünün baskın olduğu görülür.
Türk ve Moğal boylarında yaygın olan bir kült de Oba kültüdür. Oba kültünde şaman o boyun koruyucu ruhunun bir yerde bulunduğunun söyler ve boy oraya bir höyük yapar. Daha sonra o boy höyüğü kutsal sayar ve orada kurbanlar keser dini törenler yapardı. Bu obanın yanından geçen her yolcu atının kılından ya da elindeki paçavralardan bir parçayı adak olarak ağaç ya da taşlara bağlardı.
Törenler
Şamanizm inancına göre herkes kutsal yerlerde sunak ve saçı sunabilir, adak adayabilir. Yalnız ruhlarla ancak ve ancak Şamanlar vasıtası ile iletişime geçilir. Özellikle törenleri boyun şamanı yönetir. Ateş etrafında dönmek, çeşitli araç gereçlerle öte dünyadan varlıklarla iletişim kurmak şamanın görevidir.
Günümüzde Şamanizm
Günümüzde çok büyük sayıda insan tek tanrılı dinlere inanmaktadır. Genel olarak baktığımızda şamanizm inanç olarak ilkel zamanlardaki gibi yoğun bir taraftar bulamamaktadır. Yalnız yine de özellikle orta asyada olmak üzere kabile yaşamını sürdüren halklar arasında hala varlığını sürdürmektedir. Günümüzde şamanizme inanan insan toplulukları çoğunlukla atalarının yaşamlarını devam ettiren daha çok avcılığa, tarım ve hayvancılığa bağlı bir yaşam süren insanlardan oluşmaktadır


SAAT: 20:40

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306