Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İslam/Dinler/Mezhepler (https://www.forum.medineweb.net/219-islam-dinler-mezhepler)
-   -   Monofizizm (https://www.forum.medineweb.net/islam-dinler-mezhepler/4660-monofizizm.html)

Emekdar Üye 24 Temmuz 2008 22:02

Monofizizm
 
İsa'nın varlığında, insanlıkla tanrısal özün birleştiğini savunan çığır.

Plotinos'un ortaya attığı yeni eflâtuncu felsefe anlayışından beslenen bazı Hıristiyan ve İslam düşünce çığırlarına göre Tanrı, insan ve evren arasında öz birliği vardır. Evren, Tanrı'nın görünüş alanına çıkması (zuhuri), insan ise bir irade şeklini almasıyla var oldu. Bu yüzden insan, konuşan, madde âleminde eyleme geçen Tanrı'dır. insan, Tanrı iradesiyle düşünür, Tanrı insanda dile gelir. İnsan bir «kelâmullah-ı nâtık»tır (konuşan Tanrı sözü). Hıristiyan dini. Tanrı ile insan arasındaki varlık birliğin (vahdet-i vücut) monofizizm adı altında ve İsa peygamber ile Tanrı’nın özdeşliği olarak yorumlar.

Hıristiyan dininin, yeni eflâtuncu anlayışa dayanarak, ayrı bir açıdan yorumladığı Tanrı insan özdeşliğine göre, Tanrı'nın oğlu olan İsa «kutsal kelâm»dır (kelâmullah) ve Meryem'den doğmuştur. Birçok tartışmaya yol açan bu görüş, İsa'nın, hem insan, hem de tanrısal özle donandığını, «ayrılamaz», «bölünemez» bir nitelik taşıdığını ileri sürer. Bazı Hıristiyan ve İslam düşünürleri tarafından sapkınlıkla nitelenen monofizizmi ilk defa ortaya atan Eutykhes'tir.

İsa'nın iki ayrı nitelik taşıdığını ileri süren Nasturiler'e karşı çıkan Eutykhes'in bu görüşü kısa bir süre içinde gelişti. Birçok tartışmaya uğradı. Özellikle Ortodoksların büyük tepkileriyle karşılaştı. Eskişehirli (Dorylaion) Eusebios tarafından Eutykhes'in yanıldığı Sinod'da ileri sürüldü (448).

Her iki tarafın tartışmaları kesin bir sonuç vermeyince Efes konsili toplandı (449). Bu konsilde de olumlu bir sonuç alınamayınca Kadıköy (Khalkedon) konsili toplandı (451). Eutykhes ve İskenderiye patriği Dioskoros'un görüşleri sapkınlıkla suçlandı, yasaklandı, fakat kesinlikle önlenemedi.Antalya patriği Severos monofizizmi kelâm'a dayanan ve resimlerle anlatılan bir nitelikte geliştirdi. Monofizizm, sonraki çağlarda Suriye, Mısır ve Bizans'ta gelişmeler gösterdi.

Bizans imparatoriçesi Theodora, kocası imparator Justinianus'a karşı monofizitleri savundu (VI. yy.), İsa ile Tanrı'nın özdeşliğini yayan bu görüş yüzünden kiliseler birbirinden ayrıldı. Suriye (Yakubi), Ermeni, Kopt ve Habeş kiliseleri ortaya çıktı. Habeş kilisesi Kahire'de bulunan Yakubi patrikliğine bağlıydı.

Memlûklar zamanında Mısır ve Habeşlerle bir anlaşmazlık yokken, Mısır'ın, Osmanlılara geçmesiyle (1517) Habeş kilisesi bağımsız olarak çalışmaya başladı ve Osmanlı-Habeş ilişkileri bozuldu. Bu olay, Osmanlıların Habeşistan'ı alarak Habeşistan beylerbeyliğini kurmalarına kadar sürdü. Doğuda, yeni eflâtuncu düşüncelerle kaynaşan birçok İslam tarikatı, monofizizmi, insanla Tanrı özdeşliği anlamında benimseyerek, değişik adlar altında sürdürdüler.


SAAT: 09:54

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320