Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İslam Felsefesi (https://www.forum.medineweb.net/604-islam-felsefesi)
-   -   İslam Felsefesi [Ünit 14 Ders Özeti] (Dokuz Eylül) (https://www.forum.medineweb.net/islam-felsefesi/27888-islam-felsefesi-unit-14-ders-ozeti-dokuz-eylul.html)

enderhafızım 24 Aralık 2013 14:07

İslam Felsefesi [Ünit 14 Ders Özeti] (Dokuz Eylül)
 

14.ÜNİTE / OSMANLIDA FELSEFE

* Anadoluda en eski medreseleri artukoğulları ile Danişmendliler inşa ettirmişlerdir.

SORU1 –KAYSERİDE İLMİ HAYATIN OLUŞMASINA KATKIDA BULUNAN MEDRESELER HANGİ MEDRESELERDİR KİM TARAFINDAN YAPTIRILMIŞTIR?
Nizamuddin Yağıbasan tarafından 1143-1164 tarihleri arasında inşa edilen Kayseri Kölük camii medresesi ile 1193 te yapılan kayseri Hoca Hasan medresesi

SORU2-FİLOZOF MUVAFFAKUDDİN ABDULLATİF B.YUSUF EL BAĞDADİ HANGİ SAHALARDA ESR VERMİŞ VE HANGİ ŞEHİRLERDE BULUNMUŞTUR?
Erzurum ,Kemah,Malatya,Divriğİ , Besni ve Erzincan şehirlerinde bulunmuş felsefe mantık ve tıp yanında matematik sahasında eser vermiştir.

SORU3-OSMANLI MATEMATİĞİNDE ÖNEMLİ YERİ OLAN ESER :ISLAHU KİTABİL-USTUKUSSATFİL HENDESE Lİ İKLİDİ HANGİ FİLOZOFA AİTTİR?
Esiruddin el- Mufaddal b.Ömer el Ebheri

SORU4-ANADOLUYA İLMİ BİRİKİM HANGİ OKUL MENSUPLARINCA GİRMİŞTİR?
Azerbeycan-Merağada İlhanlı hükümdar Hülağu tarafından kurulan Merağa matematik astronomi okulu mensuplarıyla girmiştir.

SORU5 MERAĞA MATEMATİK ASTRONOMİ OKULUNDA HANGİ ALİMLER VARDIR?
Muhyiddin Yahya b Muhammed b. Ebi eş –şukr el Mağribi el Endülisi ile Fahruddin Ebul Ferec Ahmed b.osman b.Cafer el Halebi es-Sufi Kutbuddin Mahmud
b.Mesudes -Şirazi

SORU6-KUTBUDDİN EŞ ŞİRAZİ ANADOLU-OSMANLİ İLİM HAYATINA DERİN ETKİDE BULUNAN HANGİ ALİMLERİ YETİŞİRMİŞTİR?
* Kemaluddin el Hasan b.Ali el- Farisi
* Nizamuddin el Arac el-Nisaburi
* İmamuddin Yahya b. Ahmed el-kaşi
* Cemaluddin Said b. Muhammed b. Musaddık et Türkistani gibi önemli matematikçi astronomlar yetiştirmiştir.

SORU 7 DAVUD EL KAYSERİNİN OSMANLI DÜŞÜNCESİNDEKİ EN ÖNEMLİ BAŞARISI NEDİR?
İrfani söylemi yani tasavvufi keşf ve ilhamı özelde vahdeti vücudçu tasavvufu burhani istilahlarla ,yani medrese diliyle yeniden inşa etmesi ;buna bağlı olarak
,selçuklu osmanlı medrese geleneği ile tasavvuf geleneği arasında ,belirli bir mutabakatı sağlamasıdır.

DAVUD EL KAYSERİNİN MEŞŞAİ FELSEFEYE YÖNELTTİĞİ ELEŞTİRİLER
1-Kayseri meşşailerin hakikate ulaşma yöntemlerinin yeterli olmadığını söyler
2-meşşailerin akledilir olarak düşündükleri şey gerçekte akledilir değildir.Yani bunlar gerçek makulat değildir.
3-meşşailere ait bilginin gölge bilgi olduğu şeklindeki itirazdır.Tanrıyıy sadece var olarak bilirler ve Onun hakiki sıfat ve niteliklerini bilmezler.Onlar tanrıyı ancak
olumsuz yoldan giderek,sıfatları ondan uzaklaştırarak bilirler.
4-Meşşailer tenzih ve teşbihi birbirine karıştırırlar.İbni Arabi ve takipçilerine göre hakiki bilgi tenzih ve teşbih arasındadır.
5-Meşşailer keşf yani ruhani ru’yeti inkar etmektedirler.
6-kayseri meşşai felsefe ileilgili olan akıllar teorisini eleştirir .Kayseri “Plotonik alem “ gibi akli bir alemin varlığını ortaya koyar.Meşşailer akıl ve nefsi iki cevher
olarak kabul eder Kayseri ise nefs ve akıl birdir,bir tek şeeydir.Eğer akıl bedenle birleşirse nefs adını alır;bir bedene bağlanmazsa “akıl”şeklinde ifade edilir.
Davud el Kayserinin üzerinde durduğu konulardan biride zaman konusudur.Bu konuyla ilgili Nihayetül –Beyan fi Dirayti’zzaman adında bir risale kaleme
almıştır.Bu eserinde İbn Sina ve Nasiruddin et-Tusi gibi filozofları isimlerini zikretmeden eleştirir.Zaman konusunda Davud el kayseri kendisinden önceki
filozofları ikiye ayırır.Birinci grup ,zamanı cismani olmayan bir cevher olduğu ve kendi zatıyla var olduğunu söyleyen gruptur.Davud el kayseri ise zamanın manevi
bir cevher olmadığını ileri sürer.Zaman özü ve mahiyeti bakımından manevi bir cevher değildir.çünkü zamanın sübjektif realite tarafı vardır.
Diğer ikinci grup Aristoculardır ve Ebul –berekat el –Bağdadi’dir.Bunlar zamanın araz olduğunu söyleyip “zamanbir arazdır,cevher değildir;bizatihi bir varlığa
sahip değil derler.Bu grup kendi içinde alt kollara ayrılır.Birincisi Aristoculara ve meşşailere göre zaman hareketin ölçüsüdür.Davud el Kayseriye göre zaman
haraket olamaz.Davud el Kayseri kendi görüşünü şöyle ortaya koyar:zaman,varlığın devamının ölçümü veyahut miktarıdır,yani bir şeyin,varlığın varoluş
sürecidir.Davud el Kayseri İLAHİ ZAMAN ve RABBANİ ZAMAN diye iki çeşit zamandan bahseder.İlahi zaman Ahiretide içine alan ve kuşatan bir
zamandır.Rabbani zamanda bu ilahi zaman içersinde bir zamandır.ama bu, insanın dünyadan ahirete kadar olan süresinin kaplar.

hakaşığı 29 Aralık 2014 00:09

Cevap: İslam Felsefesi [Ünit 14 Ders Özeti] (Dokuz Eylül)
 
bu konu tam degil yarısı alınmış diger yarı ozet elinizde mi paylaşırmısınız


SAAT: 01:39

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306