Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İslam Felsefesi (https://www.forum.medineweb.net/604-islam-felsefesi)
-   -   sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 12.hafta-özet (https://www.forum.medineweb.net/islam-felsefesi/27983-sakarya-ilitam-islam-felsefesi-12hafta-ozet.html)

Medineweb 27 Aralık 2013 13:35

sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 12.hafta-özet
 
İSLAM FELSEFESİ
12.HAFTA

SÜHREVERDİ-İŞRAKİYYE
• HAYATI VE ŞAHSİYETİ
• ESERLERİ
• FELSEFESİNİN KAYNAKLARI
• YÖNTEMİ
• SÜHREVERDİ VE MEŞŞAİLİK
• NUR SEMBOLİZMİ
• DOĞU BATI SEMBOZLİZMİ
• RUH GÖRÜŞÜ
• NÜBÜVVET
• ETKİLERİ
• İŞRAKİLİK

Hayatı ve Şahsiyeti
 Sühreverd 1155 – Halep 1191
 Şeyhu’l-işrak
 el-Maktul
 Meşşai felsefe eleştirmeni, işrak/rasyonel sezgi yoluyla aydınlanma yolunun kurucusu
 Asaletu’l-mahiye görüşünün savunucusu

Eserleri
 Telvihat, Mukavemat, Hikmetu’l-işrak
 Heyakilu’n-nur, el-evhadu’l-imamiyye
 Pertevname, Lemehat
 Gurbetu’l-garbiyye, lügat-i muran vd.
Felsefesinin Kaynakları
 Ezeli Hikmetin/Hikmet-i halide tevarüs edicisi
 İrfan yönünden kaynakları: Vahiy, tasavvuf
 Nazari yönden: Yeni-Eflatunculuk, Meşşailik
 Kültür yönünden: Zerdüştlük ve eski Fars dinleri
 Keşfi hikmet yönünden: Hermetizm
 Sühreverdi’nin felsefesi bu kaynakların islam düşüncesi potasında bir sentezi ile oluşturulmuştur
 Meşşailik
 Oluşun sudurla açıklanması
 Fark: nur sudur sürecinde varoluşa katılır
 Meşşai felsefe işraka geçmek için bir vasıtadır
 Zerdüştlük
 Nur-zulmet dikotomisi
 Hermetik düşünce: Doğulu felsefe zincirinin ilk halkası Hermes’tir/İdris’tir.
 Tasavvuf
 Hallac, Ebu Yezid el-Bistami, Ebu’l-Hasan Harrakani’yi ilimde kendi öncüleri olarak kabul eder
 Felsefi yöntemi keşfe dayalı olarak kurulmuştur
 Hakikate varmanın yolu: Ruhsal ve bedensel bir arınma
 Tasavvuftan farkı: Seyr u sülukun kaidelerini akli olarak belirlemesi


Hakikate Ulaşma Yöntemi
 Meşşai felsefenin nazar ve istidlal yöntemine karşı mistik tecrübeye dayanan teosofik bir düşünme biçimi
 İstidlale dayalı araştırmanın öncüsü: Aristoteles
 Keşfe ve sezgiye dayalı araştırmanın öncüsü: Eflatun > Camasb, Büzürgmihr, Agathedemon ve Hermes’in geliştirdikleri hikmetin temsilcisi
 Bilgelerin babası: Hermes/İdris > Sütunları: Empedoklese, Pisagor
 Hakikate ulaşma yöntemi açısından düşünürlerin tasnifi
 Hem keşfi hem nazarı kullananlar: Teosofistler > Hakim-i müteellih > yöntemin adı: TEELLÜH
 Sadece nazarı kullananlar: Meşşai filozoflar > yöntemin adı: BAHS
 Sadece keşfi kullananlar: > Müteellih > sufiler

Meşşailik Eleşirisi
 Kategoriler: Kategorileri beşe indirme ve kaynağını Arkhutos’a götürme
 Tanım teorisi: Bir şeyin cinsi ve faslı her zaman bilerek kesin bir şekilde tanımalamak mümkün değildir ve tespit edilen faslın o şeyin hakikati olduğuna dair bir güvence her zaman mevcut değildir
 Cismin tanımına dönük eleştiri: Cismin temeline belirsiz bir şey olan heyulayı koymak yanlıştır. Cismin ayrıcı vasfı kesintili ve kesintisiz olmak değil, ölçüdür.
 Bilgi: Algının temelinde tecrid/soyutlama değil nur yatar
 Bilgi bilenle bilinen arasında bir özdeşleşme değildir; algıdan sonra nefsle suret ayrı şeyler olarak bulunur > Algı olsun veya olmasın daima sen sensin

Nur Sembolizmi
 Felsefenin temel kavramı varlık değil nurdur
 Bütün varoluş nurla açıklanır
 Nurlar hiyerarşisi: Varlıkta derecelenme
 Nuru kendisinden gelen: saf nur
 Nuru başkasından gelen: arazi nur
 Kendinin farkında olan nur: Nur-ı mücerred
 Farkındalığın kendinden olmaması: Nur-ı ârız
 Kendinin farkında olmayan varlık: Berzah/Heye’t-i zulmaniyye/Karanlık
 Oluş: Işıklar ışığından sudur
 Işıklar ışığı/nuru’l-envar: Tanrı
 Nurun kesafet ve letafeti: varlıkta derecelenme ve çeşitlilik
 karanlık: Işığın yokluğu; müstakil varlığı yok > Bu görüşte Zerdüştlükteki dualizm yok > Karnlığın varlığı izafidir

Doğu - Batı Sembolizmi
 Doğu: Aydınlığın, bilginin yurdu
 Batı: karanlığın, cehaletin ve kötülüğün yurdu

Ruh Görüşü
 Ruh cisimsel olmayan bir cevherdir
 Beden ruh için bir kafestir
 Kötü ruhlar karanlıklar dünyasına, iyi ruhlar nurlar nuruna ulaşır





Sudur
 Meşşailikteki akılların yerini nurlar almıştır
 Sudurun muhtevası dışında yapısı aynı kalmıştır
 Nurlar onuncu bir nurda sona ermez, sonsuza kadar sudur eder
 Ulvi alemle süfli alem arasında berzah vardır: Eflatunun matematiksel idealarına tekabül eden alem
 Kainat nurlar nuru gibi ezelidir: nurani birlik

Nübüvvet
 Nübüvvet: Peygamberlerin keşf ve müşahede yoluyla nurlar nurundan bilgi alması
 Ilahi kaynaktan bilgi almak süreklidir > Nübüvvetin sürekli olduğu fikri > katline neden olmuştur
 Taftazani’ye göre Sühreverdi Hz. Muhammed’in son peygamber olduğunu kabul eder fakat konuya ALLAH’ın kudreti açısından bakınca nübüvveti devam ettirmenin imkansız olmadığına hükmeder
 Peygamberlik toplumlar için zorunludur: Yasa ve düzene ihtiyaç
 Yasa ve düzenin şeri/ilahi olması gerekli
 Peygamberlik Hz. Muhammed’le tamamlanmış ve kemale ermiştir

Etkisi
 İşrak felsefesinin vahdet-i vücudla bütünleşmesi
 İbnu Tufeyl’in Hayy b. Yakzan’ında görülen etki
 Takipçileri
 İlahiyyun, müteellihun, hükema-ı müteellihin: İşrakiler
 Şehrezuri, Kutbuddin Şirazi, İbn Kemmune, Seyyid Şerif Cürcani

Bir Ekol Olarak İşrakilik
 Hakikate ulaşma yöntemlerinin tasnifinde işrakiliğin geleneksel tanımı:
 Hakikate ulaşmanın yolları
 Nazar ve istidlal: vahiy temelli Kelam ve Akıl temelli Felsefe
 Riyazet ve müşahede: vahiy temelli tasavvuf ve akıl temelli işrakili
 Keşf ve nazar arasında gerçekleştirilen telif osmanlı dünyasında etkili olmuştur: Kayseri, Fenari, Kınalızade, Bosnevi, Şeyh Galib, Bursevi vd.
 İranda: Molla Sadra, Lahici, Taki Meclisî, Şüsterî, Recebali Tebrizi, Sebzevari
 Günümüzde İran’da hikmet-i mütealiye adı altında Molla Sadra çizgisi içerisinde tesirlerini sürdürmektedir


SAAT: 05:13

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320