Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İslam Felsefesi (https://www.forum.medineweb.net/604-islam-felsefesi)
-   -   sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 13. hafta-özet (https://www.forum.medineweb.net/islam-felsefesi/27984-sakarya-ilitam-islam-felsefesi-13-hafta-ozet.html)

Medineweb 27 Aralık 2013 13:35

sakarya ilitam İSLAM FELSEFESİ 13. hafta-özet
 
İSLAM FELSEFESİ
13.HAFTA

İBN ARABİ
• HAYATI VE ŞAHSİYETİ
• USLUBU
• DÜŞÜNCE TARİHİNE YAKLAŞIMI
• İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİNE YAKLAŞIMI
• VARLIK GÖRÜŞÜ
• İLAHİ İSİMLER TEORİSİ: ESMA VE SIFAT
• AYAN-I SABİTE
• ZAMAN VE MEKAN
• NEFİS VE İNSAN GÖRÜŞÜ
• BİLGİ TEORİSİ
• İBN ARABİ’YE YÖNELTİLEN ELEŞTİRİLER
• TESİRLERİ
• ESERLERİ
Hayatı ve Şahsiyeti
 Mürsiye 1165; Dımeşk 1240
 Şeyhu’l-ekber, Muhyiddin, Ekberiye
 Dini ilimler eğitimi, manevi üstatlar veliler eşliğinde seyr u süluk
 Vahdet-i vücud
 Felsefi tasavvuf
 Doğuya yolculuk
 Anadolu yolculuğu
Üslubu
 Eserlerinin zihinsel ürünler değil ilahi imla olduğunu belirtir
 Kitaplarındaki düzensizlik ilham ve keşflerle yazılmasından kaynaklanır
 Çelişkiler üzerinden yazma
 Nispetlerle düşünme ve telif
Genel Düşünce Tarihine Dair Görüşleri
 Genel düşünce tarihi nebilerin kabiliyetleri ve ümmetlerine nispetlerinin şekillerinden ibarettir
 Her nebide hakikatin belli bir yönü tecelli eder
 İslam öncesindeki dönemde hakikat tam değildi
 Sebepleri: 1. Metafizik doğa bilimleri üzerinden yapılıyordu; mücerred manalar tam tecelli etmemişti, ümmetlerin metafizik olarak buna kabiliyeti yoktu
 2. Metafizik bütün ümmet tarafından değil ümmet içindeki belirli fertler tarafından yapılıyordu; Tecelli külli ve tam değildi
 Önceki düşünürler de hakikatin bir açıdan temsilcisidir
 İslam son din ve tam şeriat olduğundan dolayı, düşünce tarihinin kendisinden önceki dönemlerini de kapsar
 Sonraki öncekini kapsadığından dolayı, öncekilerin ilimlerini tercüme etme ve alımlama aynı zamanda İslam ümmetine mahsus bir özelliktir

Genel Düşünce Tarihi İçindeki yeri
 İbn Arabi düşüncesinin kavramsal yapısı İbn Sinacı ve Yeni-Eflatuncu olmakla birlikte, İbn Arabi bu kavramsal yapıya yeni bir terminolojik hüviyet kazandırmıştır




İslam Düşüncesi Tarihine Dair Görüşleri
 Kendisini muhakkik sufiler zümresi içinde görür
 Diğer sınıflar: felasife, fakihler ve kelamcılardır
 Muhakkik sufiler nebevi yolu takip ederler, filozoflar kendi akıllarına dayanırlar
 Eşari geleneğini tevarüs etmiş olmakla birlikte bu geleneğin kelamcılarına eleştiriler
 İbn Sina Metafiziği Vahdet-i vücud düşüncesine kavramsal arka plan sağlamıştır
 Muhakkik sufiler zümresi, tasavufun bir bilim haline gelme sürecini ifade eder
 İlahi isimler teorisinin tümeller problemiyle, ayan-ı sabite teorisinin kelamdaki madum tartışmalarıyla ilgisi vardır
 Birden ancak bir çıkar, bir neden mevcut oldukça nedenlisini gerektirir gibi bazı felsefi ilkeler vahdet-i vücud düşüncesine temel teşkil etmiştir

Varlık Görüşü
 Mutlak Varlık ve mutlak hakikat: Tanrı
 Mutlak varlıkta iki yön: Ehadiyet ve Vahidiyet
 Oluşun ve mevcutların çıkışının ilkesi: Vahidiyet ve Bilinmeyi istemek
 Mevcutların ilkeleri: ayan-ı sabite
 Mevcutların bağlı olduğu tümel ilkeler: ilahi isimler
 Çokluk felsefede olduğu gibi suretlerle değil varlıktaki tecellinin derecelenmesi/taayyünü ile ortaya çıkar
Varlık Mertebeleri
 La taayyun mertebesi: Ehadiyet ve İlahi zatın biricikliği mertebesi > Burada henüz çokluk yoktur, sadece İlahi zatın biricikliği vardır
 Eleştirisi: Aristo ve Meşşai filozoflarda varlığın buradaki aslına intikal edilmez. Onlarda söz konusu edilen mevcuttur varlık değil
 İbn Arabi’nin vurguladığı bu nokta onun bir ontolojist veya kozmolojist olmadığını alemle Tanrı arasında ontolojik bir fark gözettiğini ortaya çıkarır
 Taayyun-ı evvel mertebesi: ayan-ı sabite
 Taayyun-ı sani: Mevcutlar

 Zatı gereği varlık: Mutlak varlık > Tanrı
 Tanrı ile mevcut olan > Arş, kürsi ve semavat-ı ula
 Üçüncü şey: varlık ve yoklukla nitelenmeyen şeydir, alem bundan ortaya çıkar > ilahi isimler, hakikat-i muhammediye gibi isimlerle anılır [felsefedeki imkana tekabül eder]

 Varlığın Batından Zahire Çıkma Süreci
 Mutlak Varlık
 Maddeden soyutlanmış mevcut: ruhani mufarık akıllar
 Mekansal mevcut: cirimler ve cisimler
 Tabiatı itibariyle bir yerde bulunan mevcut: arazlar
 İbn Arabi aynı çerçevede başka tasnifler de yapar

İlahi İsimler Teorisi: Esma ve Sıfat
 İlahi isimler alemin var oluşunun sebebidir
 Tanrı’nın sıfatlarından en önemlisi hayat sıfatıdır. HAYAT hareketin sebebidir > Hareket tecelliyata neden olur > Vücud hayatla nitelenmiştir > Hayy olduğundan dolayı kendi zatını idrak eder: İLİM > İlim sıfatı İRADE ve KUDRET sıfatını beraberinde getirir > bunlar ise İŞİTME, GÖRME, KELAM VE TEKVİN sıfatlarını gerektirir.
 Bütün ilahi isimler hayat sıfatına, hayat sıfatı ALLAH ismine, ALLAH ismi de İlahi zat’a döner
 İlahi Zatın bir olması yanında İlahi isimlerin çokluğu, oluşun/kesretin sebebidir
 Ilahi sıfatlar birer nispet ve izafetten ibarettir. Mümkünler alemindeki farklılıkları ortaya çıkaran bu nispetlerdir
 İlahi zat sıfatlarla, sıfatlar isimlerle, isimler de nesnelerle zahir olur
 Mevcutlar ilahi isimlerin tezahür alanıdır: Mevcutları bilmek demek ilahi isimleri bilmek demektir

Ayan-ı Sabite
 Ayn: Hakikat, zat, cevher ve mahiyet
 Sübut: akli, zihni varlık
 Ayn-ı sabite: mahiyetlerin Tanrı’nın ilmindeki varlığı > alemdeki şeylerin asılları, ilkörnekleri
 Ayn-ı sabite’nin duyulurlar alemine çıkmasının nedeni: feyz-i mukaddes
 Feyz-i mukaddes: Hakk’ın varlığının aleme tenezzülü/dereceler halinde inişi > mahiyetlere varlık giydirilmesi
 Ayan-ı sabitelerin bulunduğu alem: alem-i sübut, ilm-i ilahi, hazret-i ilmiye
 Bu alem mutlak gayb alemi ile şehadet alemi arasında bir yönüyle gayba diğer yönüyle şehadet alemine bakan bir yüze sahiptir
 Sabit aynların idealardan ya da faal akıldaki tümel akli suretlerden farkı:
 1. Bunlar tümel değil tikel suretlerdir
 2. sabit aynlar Hakk’ın taayyünleridir; Hakk kendi zatını düşünürken buradaki aynlar da O’nu düşünür

Nefis Görüşü
 Nefs-i natıka külli nefse iştirak ederek yitmez
 Düşünen nefs bedene tamamen zıttır ve rahmanın nefesini teşkil eder
 Yetkinliği varlığın birliği ve kendisinin de bu birliğin parçası olduğunu idraktir

İnsan Görüşü
 İnsan alemin özüdür, yaratılışın gayesidir
 İnsandan murat da insan-ı kamildir
 İnsan-ı kamil mutlak anlamda hakikat-i muhammediyeye tekabül eder
 İnsan Tanrı’nın ilminde ilk, varlıkta son ve gayedir. Bu açıdan diğer varlıkların varoluşunun nedeni ve kendisine yöneldiği gayedir. İnsanın yöneldiği gaye de mutlak varlıktır
 Tanrı bütün sıfatlarıyla insanda tecelli eder
Bilgi Teorisi
 Varlığın hakikati fikir ve nazarla değil keşif ve müşahedeyle bilinir
 Müşahede tecellileri idraktır
 Hakikatler zat tecellisini idrakle kazanılır
 Eşyanın hakikatine dair bilgi ayn-ı sabiteyle ilişkilidir, hakikatleri bilmek bu tikel ilkörneklerin bilgisini elde etmektir

 İlimler
 Akli ilimler: felasife
 Ahval ilimler: ehl-i tecarüb ve kesb
 Sırlar ilmi: nebiler ve veliler

İbn Arabi’ye yöneltilen eleştiriler
 Tasavvuf içindeki tenkitler: Simnani, Cili, İmam Rabbani > vücud mu şuhud mu daha ileri bir mertebedir, Hakk’a mutlak varlık denilir mi, ilim maluma tabi midir gibi konular..
 Tenkitlerin kaynağı: Kabul edilen bir hakikatin isimlendirmesiyle ilgili sorunlar
 Kelam ve fıkıh merkezli tenkitler: İbn Teymiye, Bikai, Ali el-Kari, el-Halebi, İbnu’l-Ehdel
 Tenkitlerin kaynağı: Usul ve ilke farklılıkları

Tesirleri
 Sadruddin Konevi: Tasavvufun İbn Arabi geleneği içerisinde bir metafizik, bir ilim haline gelmesi
 Fusus şarihleri: Afifuddin et-tilimsani, Fahreddin Iraki, Saiduddin Fergani, Müeyyiduddin Cendi, Abdurrezzak Kaşani, Davud Kayseri, Molla Fenari vd.
 Ekberiye: Vahdet-i vücud öğretisini temele alan tasavvufi akım
 Osmanlı düşüncesi şiirden, felsefeye, süsleme sanatlarına, mimariye kadar vahdet-i vücud düşüncesinin izlerini taşır

Eserleri
 Temel eserleri
 Futuhat-ı mekkiye
 Fususu’l-hikem
 Tedbiratu’l-ilahiyye
 Tercümanu’l-eşvak


SAAT: 01:35

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306