Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İslam Felsefesi (https://www.forum.medineweb.net/604-islam-felsefesi)
-   -   sakarya ilitam islam felsefesi 14. hafta-özet (https://www.forum.medineweb.net/islam-felsefesi/27985-sakarya-ilitam-islam-felsefesi-14-hafta-ozet.html)

Medineweb 27 Aralık 2013 13:38

sakarya ilitam islam felsefesi 14. hafta-özet
 
İSLAM FELSEFESİ
14. HAFTA DERS ÖZETİ
İBN HALDUN
- HAYATI VE ŞAHSİYETİ
- ESERLERİ
- TARİH
- TOPLUMUN TEMELLENDİRİLİŞİ
- TOPLUM
- DEVLET VE MÜLK
- FELSEFİ AKLİ İLİMLERE DAİR TASVİRİ
1. MANTIK
2. İLAHİYAT
• FELSEFE ELEŞTİRİLERİ
• MANTIK ELEŞTİRİLERİ
• FİZİK ELEŞTİRİLERİ
• METAFİZİK ELEŞTİRİLERİ
• ELEŞTİRİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
• TESİRİ
Hayatı ve Şahsiyeti
 Doğumu: 1332; Vefatı: 1406
 Usul, kelam, mantık, felsefe ve matematik tahsili
 Tunus, Cezayir, Fas, Endülüs, Kahire
 Siyasi etkinlikleri
 Tarihsel hadiselerin ve toplumsal kurumların değişim ve sürekliliği sorunu üzerinde durmuştur
 Tarih Felsefesinin kurucusu sayılır

Eserleri
 Şifau’s-sail
 Kitabu’l-iber
 Mukaddimetu Kitabi’l-iber

Ümran
 Ümran ilmi: Toplumu ve topluma tabiatı gereği arız olan halleri, bu hallerin zorunlu sonuçlarından ibaret olan tarihi, tarihin hakikatini konu edinmektedir.
 Amacı: Geçmişte olmuş olanlara bakılarak, gelecekte olacak olanların anlaşılması; Tarihi toplumsal varlık alanında neyin kalıcı olduğunu ve neyin kalıcı olmadığını tespit etmek
 Ümran ilmi: Toplum metafiziği
 Ümran ilminin sahası: Havadis alemi > insana bağlı ve bağımlı alan
Havadis alemini unsurlar aleminden ayıran şey, unsurlar aleminin zorunlu ve mutlak
havadis aleminin insana bağlı olarak değişken olmasıdır
 Havadis aleminin unsurları: asabiyet, mülk, güç
 Insan > toplumsallık > asabiyet > mülk
Tarih
 Klasik rivayetçi ve tasvirci tarih anlayışından kopuş
 Tahkike dayalı tarih anlayışı: sebepleri ortaya çıkarma > Hikmet/felsefe ilimleri içerisinde
 Bir varlık alanı olarak Tarihin kuruluşu
 Tarihi rivayetlerde tahkikin esası: umranın tabiatları

Toplumun Temellendirilişi
 Tarih çalışması ve ümran ilmine teorik bir giriş
 Toplumun doğuşunu açıklama
 İnsan doğası gereği dayanışma ve paylaşmaya açıktır
 Çatışmadan korunmak için otoriteye duyulan ihtiyaç ve toplumsal yaşamın zorunluluğu
 İnsan toplumsal bir varlıktır > dayanışma >düzen > birbirini gözetme > otorite
Toplum
 Toplumsal hayat şekillerinde iki kategori > insanların geçimlerini sağlama tarzındaki farklılık> Bedevilik/Göçebelik ve Hadarilik/Yerleşiklik
 Bedevilik: Fiziki şartları dönüştürmeden onunla yetinme
 vermeden alma
 Hayatta kalma ve düşmanlarla mücadele > dayanışma > asabiyet
 Hadarilik: Fiziki şartları dönüştürerek yeni imkanlar yaratma > doğal ihtiyaçların tatminiyle asabiyetin zayıflaması > toplumsal iş bölümü > idarenin belirginleşmesi
 Devletin zulmü engelleyici işlevi > modern dönemde merkezi gücün zorbalığı ve İbn Haldun’un teorisi arasındaki ikilem
 Asabiyet : Göçebeler arasındaki dayanışma ruhu > dayanışmanın kaynağı: nesep > toplumsallığı ve nesli koruma
 Asabiyetle ortaya çıkan gücün tahakküme yönelmesi: MÜLK

Devlet ve Mülk
 Asabiyet grupları arasında mücadele: otoritenin ortaya çıkışı > devlet ve mülkün teşekkülü
 Mülk zorunlu olarak asabiyetle elde edilir, ancak mülk için bir de bazı ahlaki erdemlere sahiplik gerekir > ahlaki unsur: hılaf
 Mülke ulaşmayan asabiyet zamanla yok olur
 Siyaset zorunlu olarak hayrın neticesidir, aksi takdirde varlığını muhafaza edemez > hayr: insanların maslahatlarını koruma
 Siyaset ve mülk: halka kefalet, ALLAH’a hilafet
 Mülkün el değiştirmesi sırasında mağluplar galipleri taklit eder
 Devletin gücü asabiyetin gücü ile orantılıdır, asabiyet zayıflayıca devlet de zayıflar
 Tavırlar nazariyesi: Mülk tabiatının gerektirdiği şeyleri gerçekleştirdiği zaman zirvesine ulaşır ve zayıflamaya başlar > Döngüsel süreç
 Kuruluş
 Gücün şahsileşmesi
 Istikrar neticesindeki imkanlardan faydalanma
 İstikrarın yegane durum haline gelmesi
 Iktidarın keyfi kullanımı ve ihtiyarlık aşaması

Felsefi-Akli ilimler tasviri
 Felsefi ilimler
 Mantık
 Fizik
 İlm-i ilahi > Meşşai filozofların metafiziğinden farklı, kelamcıların yaklaşımına yakın
 Matematik ilimler
 Mantık: mahiyetleri ortaya koyan tariflerden (hudûd) ve bunları doğrulamak için ileri sürülen delillerden (hucec), doğru ve geçerli olanlarının (sahîh) yanlış ve bozuk olanlardan (fâsid) ayrılmasını sağlayan kanunlar
 Müslüman filozoflar kıyası maddesi açısından değil daha çok sonuçları açısından ele aldılar
 Mantık ilmi alet olmaktan çıkıp amaç ve kendi başına bir ilim gibi oldu

İlahiyat ilmi
 İlahiyat mutlak varlığı, varlığın ilkelerini ve zati arazlarını inceler
 Kelam ve ilahiyatın birbirine karıştırılmasına eleştiri: Kelamın felsefileşmesini tenkid > kelam amacından sapmıştır

Felsefe Eleştirileri
 Soyutlama yoluyla tüm varlıklar ilk akla dayandırılır ancak ilk aklın dışındaki varlıklar ihmal edilir
 Akılla yetinip kalan filozoflar tabiatçılara benzer
 Filozoflar nakli ihmal etmişlerdir


Mantık eleştirileri
 Duyulardan alınan ve hayalle oluşturulan birinci makuller ve akılla işlenip duyularda karşılığı olmayan ikinci makuller teorisine eleştiri
 Bilimsel bilginin konusu birinci makul müdür yoksa ikinci makul mü? İbn Haldun’a göre birinci makuldür, ikinci makullerin dış dünyada karşılığı olmadığından hata riski yüksektir
 Filozofların pratik konularda hata yapmasının sebebi budur
 Mantıktaki burhanlar her zaman kesin bilgi vermezler
Fizik Eleştirileri
 Fizik ilminde cisimsel varlıklarla ilgili tanımların, bu varlıklara mutabakatı kesin değildir
 Fizikteki ilkeler geneldir, oysa dış dünyada fiziksel cisimler tikel olarak bulunur > ikinci makuller üzerinden birinci makuller hakkında hüküm verilemez
 Tabiiyyat araştırmaları İbn haldun açısından işlevsel olmayışı nedeniyle değersiz bulunur

Metafizik Eleştirileri
 Duyularla bile tam idrak edilemeyen alemi burhan ve akli istidlalle idrak iddiası zayıftır
 İnsan zihni maddi idrak engellerinden dolayı ruhani varlıkları idrak etmede zorlanır
 Metafizik konulardaki yargılar daha çok zan ifade eder

Mutluluk konusundaki eleştirileri
 Bilgi erdemdir önermesini doğru bulmaz
 Vahiy olmaksızın akıl tek başına erdemi ve iyiliği belirleyemez
 İdrak ve nazar mutluluğu sağlayan araçlar olamaz
 Mutluluk yalnızca akli ittisalin kemali olamaz, bu durum gerçek mutluluğun ancak bir kısmıdır
Eleştirilerin Değerlendirilmesi
 Bilgi edinme imkanlarının kısıtlılığı eleştirisi > Eşari-Gazali çizgisini takip
 Eleştirileri sistem içi eleştiriler değildir
 Eleştirilerde kültürel ortam belirleyici olmuştur: Fıkıh merkezli sosyal yapı
 Ameli ilimler değerlendirmesi eksiktir > Felsefi ilimleri nazari ilimlerden ibaret görür gibidir
 Sebeplilik eleştirisi > Oysa sebepliliği ümran teorisinde kullanır

 Din-felsefe ilişkisiyle ilgili filozoflara atfettiği görüşler, esas görüşleri tam yansıtmamaktadır
 Felsefe-kelam sentezi eleştirisi > oysa bu durum ümranın tabiatındandır > bu durum ümranın bir hali olarak değerlendirilmelidir
 Felsefi kelam ve tasavvuf yozlaşma olarak kabul edildiğinde osmanlı düşüncesi tarihsel olarak nasıl açıklanacaktır?
 Fizik bilimlerin tesiriyle oluşan sanayi toplumu kavramı da ümranın hallerinden biridir


Tesiri
 İbnu’l-ezrak: mukaddimeyi siyasetneme olarak görür
 Makrizi: Tarihçiliği üzerinde durur
 Katip Çelebi, Naima, Pirizade > tarih ve devlet görüşlerinin etkisi altında kalmışlardır
 Pirizade mukaddimeyi tercüme etmiştir
 İbn Haldun Tarih Felsefesi ve Sosyoloji’nin kurucusu olarak da görülmüştür
 Batı filozofları arasındaki benzerlikler üzerinde durulmuştur


SAAT: 16:28

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306