Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İslam Hukuku 2 (https://www.forum.medineweb.net/616-islam-hukuku-2)
-   -   Hukuk 11.hafta (https://www.forum.medineweb.net/islam-hukuku-2/27125-hukuk-11hafta.html)

f_kryln 25 Ekim 2013 15:00

Hukuk 11.hafta
 
FETVA-MÜFTİ
FETVA Fakîh olan müftînin, birisinin özel bir olay hakkında sorduğu soruya verdiği özel cevaptır.fetvâ, fetâ kelimesiyle aynı köktendir. Fetâ, güçlü, kuvvetli, genç, delikanlı demektir. Sorulan soruya verilen cevaba fetva adı verilmesi, ya fetva veren insanın, yani müftînin çeşitli deliller ve izahlarla verdiği cevabı kuvvetlendirmesinden ötürüdür, ya da fetva soran insanın aldığı cevap ve izahlarla kalben güçlenmesi ve mutmain olması sebebiyledir.
Fetva’nın, daha iyi anlaşılabilmesi için, ilgili bazı kavramları da bilmemiz gerekir. Fıkıh, kazâ ve içtihat bu kavramların önemlileridir.
Fıkıh, Istılah olarak Şeriatın ana maksatlarını kavrayacak düzeyde Kitabı ve Sünneti bilme demektir. Böyle olan insana Fakîh tabir edilir.Şeriatın/dinin ana maksatlarını bilmeyen birisi özel konulardaki maksatlarını da bilemez ve o özel konuların hükümlerini açıklayamaz. Öyleyse her fetva veren (müftî) aynı zamanda fakîhtir.

Kazâ, resmî ve uyulması zorunlu hüküm demektir.Bir fetva bir olayda kazâ, yani hüküm olarak kullanılabilir. Ama her fetva kaza/hüküm değildir. Çünkü fetva hür, sivil ve serbest bir görüş beyanıdır.Fert problemini ehil gördüğü birisine açar ve ondan görüş, yani dini hüküm ister. Bunu uygulamak zorunda da değildir. Pek çok kimseye sorar ve beğendiği açıklama ile amel eder. Kazâ ise naslara ya da içtihatlara dayalı bir kanundur. Arkasında devlet desteği ve nizamı vardır. Hukukî sahalarda olur ve müeyyidesi bulunur. Fetva ise hukukî sahalarda olabileceği gibi, ahlakî ve dinî sahalarda da olabilir.
Fetva hukukî sahalarda olursa mutlaka ilgili bulunduğu başka fert ya da fertler de vardır. Alınan bu fetvayı onlar da kabul ederlerse “Tahkîm” (hakem tayin etme) olayı karşımıza çıkar. Bu da İslam hukukunda fetva ile yakından ilgili olan ve hukukun sivilleşmesi ve özellikle medenî hukuku ilgilendiren sahalarda mahkemelerin hızlı yürümesini sağlayan bir kurumdur. Sivil bir hukuk kurumu olması özelliğiyle üzerinde ayrıca durulması gerekir.
İçtihat Gerçek müftî’den sadır olan her fetva bir içtihattır, ama her içtihat bir fetva değildir. Çünkü içtihat bir ferde, olaya ve zamana ilişkin olmayabilir. Amafetva mutlaka bir ferdin talebine binaen açıklanan içtihattır ve o ferdin ya da fertlerin açıkladıklarıolayın konumunu (ona özel şartları) hesaba katarak verilmiştir. Bir başka olaya uymayabilir.
Bu söylediklerimizi bir misalle netleştirebiliriz: Bir gün birisi İbn Abbas’a gelir ve bir fetva sorar: “Bir mümini kasten ve tasarlayarak öldüreninin tövbesi kabul olur mu?” der. İbn Abbas, “Hayır!
Gideceği yer cehennemdir.” cevabını verir. Adam gittikten sonra yanındakiler: “İbn Abbas, sen bize daha önce bu tövbenin kabul olacağı yönünde fetva veriyordun, şimdi nasıl oldu?” deyince İbn Abbas: “Onun çok kızgın olduğunu ve bir mümini öldürmeyi tasarladığını fark ettim de onun için böyle söyledim” diye açıklamada bulunur.
Hastalığın teşhisini ve ilacını bilmek fıkıhtır. Bunu bildikten sonra her hastanın durumuna göre değişik dozlar ve komplikasyonları önleyecek ilave ilaç ve tedbirlerle uygulanması ise
fetvadır.
Fetva kişiden kişiye, toplumdan topluma ve zamana göre değişebilir
Hz. Peygamber (sa) kendi zamanında yitik devlerin alınıp korunmasını yasaklamıştı. Çünkü otlaklarda sahibi onları bir gün mutlaka bulacaktı. Ama Hz. Osman döneminde İslam ahlakına tam
alışmayan insanlar çoğalınca böyle develerin alınıp muhafaza edilmesini, gerekirse satılıp parasının sahibine verilmek üzere saklanmasını emretti.
Ancak bu noktada şu hususun da bilinmesi gerekir: Zamanla değişen şey, açık ve kesin naslara dayanmayan ve belli bir maslahata göre verilen fetvalardır. Bu itibarla fetvalar yazılı hale getirilip, kitaplaştırılarak onlara birer fıkıh kitabı gibi sürekli müracaat edilmesi her zaman doğru olmaz.
Fetvanın toplumsal anlamı
Fetva bir İslam toplumundaki fertlerin, günlük hayatlarındaki eylemlerine meşruiyet kazandırma fonksiyonuna sahiptir. Böylece fert hem yaptığı her hareketin doğruluğunu test etmek suretiyle gönül huzuru ve itminana kavuşacak, hem de hayatın her parçasını Allah’la irtibatlandırarak dünyevîleşmekten (sekülerleşmekten) kurtulmuş olacaktır.
MÜFTİ
Müftî fetvaya ehil olan kimsedir. Müftîde bulunması gereken şartlar, aynen müçtehitte bulunması gereken şartlardır.
Müfti olmanın cinsiyetle bir ilişkisi yoktur. Bu işe ehil olan erkekte kadın da müfti olabilir.
Müftînin yaptığı işin, Yani fetvanın, Allah’a nispet edilen bir iş olduğunu göz önünde bulundurması gerekir:
Allah buyurur ki, “Senden fetva isterler. De ki, Allah size şöyle fetva veriyor...” (4/176). Demek ki, Allah da (cc) fetva veriyor.
Müfti peygamberin varisidir. Yani nasıl o Allah adına hükmediyor idiyse, müfti de Peygamberin vekili, varisi ve halifesi olarak yine O’nun adına hükmediyor demektir. Bu onun son
derece dikkatli ve takvalı olmasını gerektirir.Şöyle de söyleyebiliriz: Müfti, vekili olmak durumunda bulunduğu peygambere benzediği oranda gerçek müftîdir. Allah Rasulü: Fetva verme konusunda en cesaretliniz, ateşe girmekten en korkmayanınızdır”. “Bilmediği konularda, Allah bilir, ben bilmiyorum diyebilmesi, kişinin fakîh olduğunun delillerindendir”.

Müfti zamanının örfünü bilmelidir, çünkü “kuşatıcı şartları” hesaba katmadan fetva vermek mümkün değildir. Örf ise böyle olan şartlar arasındadır. Fıkhın, Batıdaki sosyal bilimlerin yerini tuttuğu şeklindeki görüş büyük ölçüde doğrudur. Sosyalbilimler, ferdî ya da toplumsal düzeyde beşerî ilişkileri konu edinen bilimlerdir. Sosyoloji, antropoloji,psikoloji gibi bilimler bunların başında gelir. Bu bilimlerin konuları üzerinde iyice düşünülürse,bunların ilgi alanlarını yeterince bilemeyenlerin fakîh, dolayısıyla müftî olamayacakları anlaşılmış olur.
Dil konusu da ikinci bir hassas konudur ve özellikle müftînin çok iyi bilmesi gereken bir sahadır. Çünkü Allah (cc) dini tebliğ ve anlatma işini peygamberlere yüklerken, onların her birerlerini kendikavimlerinin dilleriyle göndermiş ve bunun sebebini de; ta ki, bu görevi çok iyi yapabilsinler, diyeaçıklamıştır (İbrahim, 4). Peygamberler adına fetva verecek olan müftîler de onların varisleridir veaynı özelliği onların da taşımaları gerekir.
Müftilerin bu görevi ücretsiz olarak yerine getirmeleri de ayrı bir gerekliliktir. Fetva sivil bir kurumdur. Allah’ın rızasını kazanmak onun birinci saikı olmalıdır. Ta ki, dürüst ve müttakî alimler halknazarında prim yapsınlar ve meselenin ciddiyeti anlaşılmış olsun. Eğer fetva kurumlaşır ve hukukdanışma büroları gibi müesseseler haline gelirse varlığını sürdürebilmek için belli şartlarda, meselayazılı bilgi verilmesi halinde maktu bir ücret alınabilir.
Sonuç olarak, Osman Şahin’in tespitleriyle fetva şu üç önemli ilkenin göz önünde bulundurulması gerekir.
1.Fetvanın sağlam şer’î delillere dayandırılması,
2.Fetvanın, Şâri’in maksadını gerçekleştirici olması
3.Müsteftînin ihtiyacını karşılayacak nitelikte bulunması.
Müsteftî (fetva soran): Hayatında yeri olan ve hükmünü bilmediği bir meseleyi, bilen birisine, yani müftîye soran insandır.


SAAT: 16:52

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306