Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İslam İbadet Esasları(DHBT) (https://www.forum.medineweb.net/670-islam-ibadet-esaslaridhbt)
-   -   Ramazan orucunun farz olmasının sebebi ve ayın görülmesi (rü’yet-i hilal) meselesi (https://www.forum.medineweb.net/islam-ibadet-esaslaridhbt/29308-ramazan-orucunun-farz-olmasinin-sebebi-ve-ayin-gorulmesi-ruve8217yet-i-hilal-meselesi.html)

Medineweb 24 Mayıs 2014 14:58

Ramazan orucunun farz olmasının sebebi ve ayın görülmesi (rü’yet-i hilal) meselesi
 
RAMAZAN ORUCUNUN FARZ OLMASININ
SEBEBİ VE AYIN GÖRÜLMESİ (RÜ’YET-İ
HİLAL) MESELESİ
Diğer ibadetler gibi oruç da Allah’ın emri olduğu için farzdır. Bu manada
ramazan orucunun farz olmasının sebebi, Allah’ın onu emretmiş olmasıdır.
Fakat fıkıh usûlünde “sebep” kelimesinin özel bir anlamı vardır. Buna göre
sebep, Allah veya Peygamber tarafından bir hükmün varlığına alâmet olmak
üzere tespit edilip açıklanan zâhir durumdur. Bir vakte bağlı olan ibadetlerde
o vaktin girmesi aynı zamanda o ibadet yükümlülüğünün doğmasının
sebebidir. Buna göre ramazan orucunun sebebi de ramazan ayının
başlamasıdır. Ramazan ayının başlaması, bu aya ait hilalin doğması ile belli
olur. Dinî günlerin tespitinde gökyüzündeki ayın hareketleri esas alınır. İlk
gün küçük bir hilal şeklinde kısa bir süre görülen ay, günden güne büyüyerek
ve görülme süresi de uzayarak ayın ortasında dolunay halini alır. Bundan
sonra tekrar küçülmeye başlar ve bazen 29 bazen de 30 gün sonra yeni hilal
görülür.
Ramazan orucuna bu aya ait yeni hilalin görülmesiyle başlanmasını ve bir
sonraki ay olan şevval hilalinin görülmesiyle de bayram yapılmasını emreden
hadisler vardır (Buhârî, “Savm”, 11; Müslim, “Sıyâm”, 3–20). Hz. Peygamber
(s.a.) zamanında ve onu takip eden ilk asırlarda ayın bu hareketi gözle
izlenirdi. Bu izlemeye göre ramazan ayı başlayınca oruç tutulur ve şevval ayı
başlayınca da oruca son verilir, bayram yapılırdı.
Hz. Peygamber zamanındaki bu uygulamanın fıkha yansıması özetle
şöyle olmuştur: Ramazandan önceki ay olan şaban ayının 29. gününün sona
erdiği akşam yeni ayın doğup doğmayacağı gözle izlenir. Eğer yeni ay
görülürse ramazan ayı girmiş sayılır ve o gece terâvih namazına, imsâkten
itibaren de oruca başlanır. Yeni ay görülmezse ertesi günü şaban ayının otuzu
kabul edilir ve sonraki gün oruca başlanır. Aynı işlem ramazanın 29.
gününün sonunda da yapılır ve bunun sonucuna göre o seneki ramazan ayının
29 veya 30 gün olduğuna karar verilir. Gözlemi herkes yapabilir fakat bunun
sonucunun karara dönüşmesi Müslüman toplumun en üst temsilcisinin
(devlet başkanı) onayı ile olur. Bu onay için gökyüzünün berrak olduğu
zamanlarda hilalin bir iki kişi tarafından görülmesi yeterli sayılmaz, çok
sayıda kişinin görmesi şartı aranır. Hava bulutlu ise ramazanın başlangıcında
bir Müslümanın sonunda ise en az iki Müslümanın şahitliği aranır. Böylece
Müslümanlar ramazana birlikte başlarlar ve yine birlikte bayram yaparlar.
Günümüzde teknolojik imkanlar hayli gelişmiştir. Uzun yıllardır ayın ve
diğer gök cisimlerinin hareketleri, çok çeşitli amaçlarla uzman kişiler
tarafından ve teknolojiden yararlanılarak takip edilmekte, elde edilen
sonuçlar ilan edilmektedir. Bu açıklamalarda yeni ayın fiilen doğuş zamanı
(kavuşum/ictima anı) ile gözle görülebilecek hale geleceği zaman da ayrıca
bildirilmektedir. Müslümanların bu tespit karşısındaki tutumlarının ne olacağı
yani dinî günlerin ve vakitlerin tespitinde bu bilgileri kullanıp
kullanamayacakları meselesi son zamanlarda Müslüman alimler arasında
tartışılmaktadır. Kimi ülkelerde uzmanların raporlarına dayanan takvimlere
kimi ülkelerde çıplak gözle görmeye itibar edilmektedir. Türkiye’deki
takvimler yeni ayın çıplak gözle görülebilecek hale geleceği an esas alınarak
hazırlanmaktadır. Buna göre takvime esas alınan ölçüm ve hesaplamalar
doğru olduğu takdirde yeni ayın belirtilen zamandan önce doğmaması
gerekir. Buna rağmen kimi ülkeler yeni ayı, takvimde belirtilen bu günlerden
önce gördükleri iddiasıyla ramazana başlamakta veya bayram yapmaktadır.
Bu durumda ya ölçümde ya da gözlemde bir hata akla gelebilir. İkisinde de
hata yoksa ölçüm ile gözlem arasında bir farklılık meydana gelmemelidir.
Bilindiği gibi güneşin veya ayın doğuş zamanı her yerde aynı değildir.
Bazan ayın doğuş zamanı ile ilgili bu farklılık (ihtilâf-ı metâli) ramazanın
başlangıcı konusunda bir günlük farka sebep olabilir. İslâm hukukçuları
arasında eskiden beri tartışılan bir konu da yeni ayın bir ülke veya şehirde
görülmesinin diğer şehirlerdeki Müslümanlar için geçerli sayılıp
sayılamayacağı meselesidir. Zamanımızdaki iletişim imkanlarının ve
teknolojilerinin gelişmişliği, dünya Müslümanlarının birlik içinde olma
ihtiyacı, dünyanın küçük bir köye dönüştüğü gerçeği karşısında bu tartışma
eski önemini kaybetmiştir.
Ramazan ve bayram gibi vakitlerin Müslümanların kişisel ibadet
hayatında olduğu gibi aynı zamanda onların ortak heyecanı bakımından da
önemi vardır. Bilhassa bayramların birlikte yaşanması onların bu ortak
heyecan ihtiyacını karşılayacak, aralarındaki birlik ve beraberlik, sevgi ve
saygı bağlarını kuvvetlendirecektir. Bu sebeple Müslümanların çoğunluk
teşkil ettiği ülkelerde, ramazana birlikte başlamak ve hep beraber bayram
yapmak için onların temsilcisi durumunda olan resmî kurum veya devletin
ilan ettiği ve halk tarafından da umumi kabul gören günlerin esas alınması,
ferdî tercihlerin Müslümanlar arasında huzursuzluk vesilesi yapılmaması
tavsiye edilir. Hz. Peygamber’in de ramazan ve kurban bayramlarını
Müslümanların ortak heyecanla geçirmelerini istediği anlamına gelen sözleri
vardır (Tirmizî, “Savm”, 78; İbn Mâce, “Sıyâm”, 9).


SAAT: 05:36

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320