Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İslami Kavramlar (https://www.forum.medineweb.net/838-islami-kavramlar)
-   -   Salihat ve Hasenat (https://www.forum.medineweb.net/islami-kavramlar/37685-salihat-ve-hasenat.html)

Mihrinaz 05 Nisan 2022 16:35

Salihat ve Hasenat
 
Kur’an’da iki kavram yer alır: “Hasenat” ve “salihat”. Yani salih amel. Bu ikisi arasında oldukça büyük fark vardır. Hasenat ile salihat arasındaki o fark nedir?

Hasenât, “iyilikler” demektir. Hasenât’ın tekili hasene’dir. Hasen: “güzel ve iyi olmak” manasına gelir. Onun da türetildiği husn:“güzellik, hoşluk, iyilik” demektir. Kur’an’da geçen husnâ,:“güzel ve iyi son” demektir. Hasenât’ın zıttı seyyiât’tır. Seyyiât:“kötülükler” demektir.

Sâlihât, “sâlih ameller”, “ıslah edici iyilikler” demektir. Kur’anî bir kavramdır ve Kur’an’da tek başına sâlihât olarak da geçer. Sâlihât’ın türetildiği sulh kökü, “birden fazla taraf arasında barışı sağlamak” anlamına gelir. Yani, üçüncü şahıslara yönelik bir iyiliği ifade eder. Islâh:“düzeltmek, iyileştirmek” demektir. Bu da üçüncü şahısları ilgilendiren bir durumdur. Sâlih amel (el-‘amelu’s-sâlihât) Kur’an’da 6 kez tek başına, 56 kez ise iman ile birlikte gelir.

Hasenât ile sâlihât arasındaki fark açıktır: İlki sonuçları kişinin kendisine dönük olan iyilik, ikincisi sonuçları başkalarına dönük olan iyiliktir. Hasenat, insanın sırf kendisi için yaptığı iyiliklerdir. Bu iyiliklerden bir başkası yararlanmaz. Sadece kişinin kendisi yararlanır. Mesela namaz kılmak, oruç tutmak, hacca gitmek gibi ibadetler hasenattır. Bakara Suresinin 277. ayette Rablerinden ödül alacakları müjdelenen kimselerin 4 özelliği sayılır: Şüphesiz iman edip salih ameller işleyen, namazı dosdoğru kılan ve zekâtı verenlerin mükâfatları Rableri katındadır. Onlara korku yoktur. Onlar mahzun da olmayacaklardır.

Yani salihat, öznesiyle birlikte başkalarını da kuşatan ve iyi eden iyiliklerdir. Hasenat ise, sonucu sadece onu işleyene dönük iyiliklerdir. Salihat şahsıyla birlikte başkalarını daha iyi etmek için çalışmak, hasenat ise sadece şahsını iyileştirmek için çalışmaktır. Salihat ile hasenat arasındaki fark sadece mana ve mahiyet farkından ibaret değildir. Bu ikisinin getirisi de farklıdır. Yine Allah’ın kitabına müracaat edelim. Hasenatın getirisi bire on, salihatın getirisi cennettir

Hasenatın karşılığına Kur’an’da bire on vaat edilir: Kim bir iyilik yaparsa, ona on katı vardır. Kim de bir kötülük yaparsa, o da sadece o kötülüğün misliyle cezalandırılır ve onlara zulmedilmez. ” (En’âm suresi 160.ayet)

Fakat salihatın karşılığı bire on falan değildir. Salihatın karşılığı doğrudan cennettir: Mü’min olarak, erkek veya kadın, her kim salih ameller işlerse, işte onlar cennete girerler ve zerre kadar haksızlığa uğratılmazlar. (Nisa suresi 124.ayet)

Hasenatın karşılığı oranla sınırlanmıştır, fakat salihatın karşılığı sınırsızdır: “Salihat işleyen mü’min kimseleri muazzam bir ödül ile müjdele.” (İsra suresi 9.ayet)

Başka ayetlerde de sâlihat’a kesintisiz nimet ve cennet vaad edilmektedir. Ancak, iman edip salih ameller işleyenler başka. Onlar için devamlı bir mükâfat vardır.(Tin suresi 6.ayet)

Hasenat artıdır, seyyiat eksidir. “Şüphesiz hasenat seyyiatı götürür” (Hûd suresi 114.ayet). Bu artı eksiyi götürür demektir. Yine Kur’an hasenatın seyyiatın üstüne örtüleceğini ifade eder.

Fakat salihat sahipleri Ancak tövbe edip de inanan ve salih amel işleyenler başka. Allah işte onların kötülüklerini iyiliklere çevirir. Allah, çok bağışlayandır, çok merhamet edendir. “İşte onlar yaratıkların en hayırlısıdırlar”

(Furkan suresi 70. ve Beyyine suresi 7.ayet).

Salihatı hasenattan ayıran şey, sadece verilecek karşılığın ne olduğu değildir. Bu ikisini birbirinden ayıran bir başka şey de “Geriye neyin kalacağı” sorusudur. Kur’an’da geriye hasenatın kalacağını söyleyen bir ayete rastlanmaz. Fakat geriye salihatın kalacağını söyleyen ayetler vardır:“Mal ve çocuklar dünya hayatının geçici süsüdürler. Baki kalacak olan salihat ise, Rabbinin katında sevapça ve umutlanma açısından daha hayırlıdır.” (Kehf suresi 46.ayet)

Allah, doğruya erenlerin hidayetini artırır. Kalıcı salih ameller, Rabbinin katında sevap bakımından da daha hayırlıdır, sonuç itibari ile de’’. (Meryem suresi 76.ayet)

“Bana hasenat yeter” deyip salihat işlemek için çaba göstermeyen kişi pasif iyidir. İnsan aktif iyi olmak istiyorsa, hasenatla yetinmeyip salihat işlemelidir. Bu, insan hasenatı bıraksın da salihat yapsın anlamına gelmez. Böyle birinin durumu, mumun durumuna benzer: Başkalarını aydınlatacağım derken kendisini yakıp bitirir. İnsandan yanarak aydınlatması değil, aydınlanarak aydınlatması istenmektedir. Muhatabını “karanlıklardan aydınlığa çıkarmak için indiği” beyan edilen vahiy, yakmadan aydınlatan ilahi bir ışıktır, nurdur. İlahi nur, dışarıdan aydınlatan bir ışık kaynağına benzemez. İlahi nur ile aydınlanmak da dışından aydınlanmak değildir. İlahi nur içeriden aydınlanan içinden aydınlanır. İçinden aydınlanan şu üç vasfa sahip olur: Aşk, adanmışlık, aidiyyet.

*Alıntıdır


SAAT: 17:25

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306