Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Kelama Giriş (https://www.forum.medineweb.net/556-kelama-giris)
-   -   Medineweb Kelama Giriş soru -cevap (https://www.forum.medineweb.net/kelama-giris/25648-medineweb-kelama-giris-soru-cevap.html)

makbergülü 17 Şubat 2013 16:33

Medineweb Kelama Giriş soru -cevap
 

Hadis Dersi Bahar Dönemi Çıkmış Sorular

HADİS

1-Aşağıdakilerden hangisi sünnet bilgisinin elde edildiği kaynaklardan biri değildir?
A-Siyer kaynakları
B-ehli kitabın kutsal metinleri
C-hadis kitapları
D-fiili gelenek
E-sözlü gelenek

2-Aşağıdakilerden hangisi sünnetin sonraki nesillere intikal vasıtalarından biri dğeildir?

A-öğretim
B-sözlü nakil
C-yazılı nakil
D-tefekkür
E-uygulama

3-Kim resule itaat ederse muhakkak Allaha itaat etmiş olur ayetindeki itaat aşağıdaki zaman dilimlerinden hangisi için geçerlidir?

A-resullahın risaletinden kıyamete kadar ki tüm zamanlar
B-onun sözlerini bizzat işiten sahabe neslinin sağ olduğu dönem
C-resullahın hayatta olduğu saadet asrı
D-sünneti sahabeden öğrenen tabiin nesli dönemi
E-mezheplerin sistemleşmesinden önceki dönem

4-aşağıdakilerden hangisi hz.peygamberin kuranı açıklama usullerinden biri değildir?

A-Muhteva uyumu olan bir hadisten sonra iligli ayete işaret etme
B-sorulara cevap verirken ayetleri açıklama
C-vahyolunan ayeti okurken aynı zamanda açıklamasını yapma
D-ortama uygun düşen ayeti açıklama
E-ders verir tarzda ayetleri açıklama

5-aşağıdakilerden hangisi sünnet-hadis arasındaki ilişkiyi açıklayan kavram çiftidir?
A-mütevatir-ahad
B-uygulama-nakil
C-sözlü nakil-yazılı nakil
D-tolumsal uygulama-bireysel uygulama
E-metlüv vahiy-gayri metlüv vahiy

6-aşağıdakilerden hangisi insanlara elçi olarak bir melek değil kendi cinslerinden peygamberler gönderilmesinin nedenidir?

A-İnsan peygamberlerin dini yaşayarak hemcinslerine örneklik edebilmeleri
B-meleklerin insanlar arasında yaşamalarının mümkün olmaması
C-insanların elçi olarak melek gönderilmesine karşı çıkmaları
D-insanların meleklerden üstün olmamaları
E-insan peygamberlerin Allaha daha itaatkar olmaları

7-hz.ömerin hacerül esved için sen sadece bir taşsın ben resullahı seni öperken gördüğm için öpüyorum demesi aşağıdakilerden hangisini gösterir.?

A-Hz.ömerin hacerül esvedi öpmeyi doğru bir davranış olarak düşündüğünü
B-hz.ömerin şirk ve bidatlere karşı duyarlı bri halife olduğunu
C-hz.ömerin resullahın sünnetin bağlı bir halife olduğu
D-islamda hacerül esvedden başka hiçbir nesnenn değerli olmadığını
E-hz.ömerin hilafeti boyunca bir çok kere hacca gittini

8-hz.ali eğer din akıl ve rey ile olsaydı ben mestin üstünü değil altını mesh ederdim ama ben resullahı mestin üstünü meshi ederken gördüm sözüyle en çok vurgulanmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?

A-hz.ali döneminde bazıları mestin altına mesh edilmesi gerektiğini savunmuşlardır
B-mest üzerine mesh hz.peygamberin uygulamalarından biridir
C-abdestin kabul olması için mestin üstüne mesh edilmesi gerekir
D-hz.ali resullahın mestin üstüne mesh ettiğini görmüştür
E-dini konularda akla aykırı gibi görünsede hz.peygambere ittiba gerekir.

9-alimlerin yaygın kanaatine göre kuranı kerimde kitap ile birlikte kullanılan HİKMET kelimesinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?

A-kuranı kerim
B-sünnet
C-özlü sözler
D-sahabe kavli
E-felsefe

10-muaz bin cebelin bir sorunla karşılaşırsam kuranı kerimle hükmederim orada bulamazsam hz.peygamberin sünnetiyle hükmederim ondada bulamazsam içtihat ederim sözünde anlatılmak istenen ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?

A-delil olma bakımından içtihat dini kaynaklardan biridir
B-sahabiler hz.peygamnerin sünnetine uyma konusunda titizlik göstermişlerdir.
C-kuranı kerimde çözüme kavuşturulamayan konularda sünnete müraacaat edilir.
D-kuran sünnet ve içtihattan başka dinde kaynak değeri olan başka bir delil yoktur
E-delil olma bakımından kuranı kerim dinde ilk sırada yer alan kaynaktır.

11-I.Hz. peygamberin ahlaki özellikleri
II.hz.peygamberin yaratılış özellikleri
III.hz.peygamberin fiilleri
IV.hz.peygamberin sözleri
V.sahabenin içtihatları

yukarıdakilerden hangisi sünnet kavrmının kapsamına girmez.
A-yalnız II
B-yalnız III
C-Yalnız V
D-I ve II
E-III ve IV

12-Aşağıdakilerden hangisi sahabenini hadisleri muhafaza yollarından biri değildir.
A-yazma
B-uygulama
C-ilim halkalarında öğretme
D-ezberleme
E-kitaplarda tedvin etme

13-aşağıdakilerden hangisi muksirunun ortak özelliklerinden biri dğeildir?

A-hz.peygamberin yakın çevrelerinden olmaları
B-hz.peygamberin vefatının ardından uzun süre yaşamaları
C-hadis öğrenme iştiyakları
D-hadileri yazmaları
E-çok sayıda talebelerinin olması

14-sahabe arasında bazı fiillerin sünnet kabul edilemeyeceği yönündeki ihtilafların nedeni aşağıdakilerden hangisidir?

A-sahabe arasındaki meşrep farklılığı
B-sahabenin sünnetin bir kısmını kabul edip diğer kısmını reddetmeleri
C-sahabenin hz.peygamberin sadede kuran tebliği ile sorumlu olduğunu kabul etmeleri
D-sahabenin hz.peygamberin sürekli ilahi denetim altında olduğunu kabul etmemeleri
E-sahabenin hz.peygamberin sünnetinin bağlayıcılığını kabul etmemeleri
15-aşağıdaki sahabilerden hangisi muksirundandır?
A-hz.hafsa
B-hz.ömer
C-hz.aişe
D-hz.ali
E-hz.cerir b. abdullah

16-hadilerin mana ve maksadının anlaşılmasını konu edinen ilim dalına ne ad verilir?

A-fehm
-fıkhül hadis
C-istinbat
D-rivayetül hadis
E-marifetür rical

17-aşağıdakilerden hangisi fıkhül hadis ilmine yönelik çalışmalardan biri değildir?

A-sünen
B-şerhu maanil asar
C-el muhalla
D-et temhid
E-hüccetullahil baliğa

18-I.hafıza-muhakeme işbirliği
II.hadisle birlikte fikıh bilgisi
III.rivayet-dirayet bütünlüğü
IV.mana ve maksadı kavrama melekesi

yukarıdakilerden hangileri hadis metinlerinin doğru anlaşlması için gereklidir?

A-yalnız I
B-yalnız III
C-I ve IV
D-I II ve III
E-I II III ve IV

19-aşağıdakilerden hangisi hadislerin doğru anlaşılması ve yorumlanmasına ilişkin önerilerden biri değildir
A-münazara metodundan uzaklaşmamak
B-tevakkuf yönteminden kaçınmak
C-cedel metodunu kullanmak
D-ideolojik yaklaşmdan kaçınmak
E-idrak seviyesini göz önünde bulundurmak

20-hadis metinlerinde ortaya çıkan anlama zorluunun ve probleminin aşılmasında acele davranarak onu reddetmeyip sükutu tercih etmeye ne ad verilir?

A-tefakkuh
B-münazara
C-münakaşa
D-tevakkuf
E-muhtasar


Cevaplar : 1-B2-D3-A4-E5-B6-A7-C8-E9-B10-D11-C12-E13-D14-A15-C16-B17-A18-E19-C20-D .

makbergülü 17 Şubat 2013 17:00

Cevap: & 2.sınıf bahar dönemi ,ara sınav hazırlık notlarım &
 
kelama giriş soru -cevap

KELAMA GİRİŞ 1. ÜNİTE SORULARI


kelam ilmi, akli ve nakli delillere dayanarak islam inançları ile ilgili ortaya çıkabilecek şüpheleri ortadan kaldırmaya ve anılan inanç ilkelerini açıklamaya ve ispat etmeye çalışan bir ilimdir

yukarıdaki tanım kelamın neyine göre tarifidir?

a-konusuna
b-gayesine






......allahın sözü, onun konuşması, insanlığa hitabesi demektir

a-ayetullah
b-kelamullah








kelam ilmi dünya ve ahiret bakımından yaratılmışların hallerinden islam ilke ve esaslarına göre bahseden ilimdir

bu tarif kelam ilminin neyine göre yapılmıştır?

a-konusuna
b-gayesine






kelam ilminin iki temel görevi ve gayesi vardır

aşağıdakilerden hangisi bunlar arasında değildir

a-inanç esaslarını akli ve nakli delillerle ispat etmeye çalışmal
b-diğer dinlerle ilişki içerisinde olmak
c-şüpheleri izale etmek








kelam ilminin konuları 2 başlık altında toplanmıştır
aşağıdakilerden hangisi bunlar arasında değildir

a-mesail ve makasıd
b-vesiletün
c-vesail







ana kelam kaynakları inanç konularını 3 temel esas (usul-i selase) başlığı altında ele almıştır

aşağıdakilerden hangisi bunlar arasında değildir


a-ilahiyyat
b-nübüvvat
c-semiyyat
d-takdirat






kelam gazzalinin tasnifine göre hangi ilmin arasına girer

a-akli
b-feri
c-külli






........ kelam ilminin avama değil, havvasa ait entellektüel bir bilgi olduğunu söyler

a-tusi
b-gazzali








gazzali ilim tasnifi yaparken onları ...... ve ..... olmak üzere ikiye ayırır

a-)akli-feri
b-)akli-dini
c-)dini-külli







aşağıdakilerden hangisi kelama veirlen isimlerden değildir

a-akaid
b-el fıkhul ekber
c-tevhid ve sıfatlar ilmi
d-nazar ve istidlal ilmi
d-usulü'd din
e-semiyyat







el fıkhul ekber kimin eseridir

a-gazzali
b-ebu Hanife
c-eşari







aşağıdakilerden hangisi kelma ilminin ana konularından değildir

a-nübüvvet
b-risalet
c-ahiret
d-muamelat
e-uluhiyet








........ fıkhı "kişinin lehinde ve aleyhinde olan şeyleri bilmesidir" şeklinde tarif eder


a-ebu hanife
b-imam şafii
c-gazzali






ibn huzeyme'nin kitabu't-tevhid ve isbatu sıfatı'r-rab kitapları hangi ilime örnektir


a-akaid
b-tevhid ve sıfatlar ilmi
c-nazar ve istidlal ilmi






eşya hakkında düşünme ve bu yolla, henüz bilgisine ulaşılamamış şeylerin bilgisine ulaşmak amacıyla zihinde önceden var olan bilgileri düzenlemek, bir araya getirmek ve böylece sonuca ulaşmak çabasına ne denir

a-akaid
b-kelam
c-nazar ve istidlal





Maturidi ekolun fikir önderi olan Ebu Mansur el maturidiyyenin eseridir?
a-Kitabut tevhid
b-kitabut tafsir
c-kitabut tecvit






Maturidiyye ve mutezile vahy ulaşmayan kişinin de akılla ALLAH inancına ulaşabilir derler.
*bu bilgi
a-doğrudur
b-yanlıştır







Peygamberliğin ispatı olmazsa sözleri de olmaz.
*sözüne bakarak kelamın hangi ilimle olan ilişkisini gösterir.
a-kelam-felsefe
b-sosyoloji-kelam
c-hadis-kelam
d-tefsir-kelam







*Kelamın avama değil havasa özgü entelektüel bir bilgidir demiştr.
* kelamcının yetiştirilmesi toplum için kaçınılmaz bir zarurettir.
*Onu yetiştirmeyen toplumun tamamı sorumludur.

yukarıdaki sözler kime aittir?
a-ibn teymiyye
b-gazali
c-ibn haldun
d-farabi







bu ilme kelam isminin verilmesinin nedenlerinden değildir?
a- İlk asırda ALLAHın sıfatları anlaşılması için kelam sıfatı etkili olmuştur.
b- İnsanı etkileyen kuvvetli delillere dayanır.
c- İnsana söz söyleme yeteneği kazandırır.
d- Öğretmek ve öğrenmek için yeterli bir kültür düzeyi gerektirdiği içn






Kelam varlığı ele alırken ilk ve mutlak varlık olan ALLAH ‘tan duyular âleminin dışında kalan gaip olana doğru alanını genişletir.

yukarıda verilen bilgi kelamın hangi ilimle olan ilişkisini açıklar?
a-tabiat ilimleri ile
b-hadis
c-tefsir






kelamın hangi ilimle ilişkisi yoktur?
a-hadis
b-felsefe
c-edebiyat
d-tefsir






hangisi gazaliye göre ilim tasnifinde akli ilimlerdendir?
a-hadis
b-fıkıh
c-fizik
d-kelam







hangisi Kelamın faydası ve gayelerinden değildir?
a- İmanı taklitten tahkike iletir.
b- Hurafelerden imanı korur.
c- İnançla ilgili şüphelerden kurtulmaya yardımcı olur.
d- Samimi ya da kasıtlı itiraz ve şüphelere cevap verme
e-şüpheleri yok etmek






İlk tercüme faaliyetleri ................zamanında mantık alanında gerçekleşmiştir.
a-mansur
b-memun
c-harun reşit





hangisi Farklı dinlerle karşılaşılması sonucu tartışılan başlıca konulardan biri değildir?
a-Tevhid
b-Teslis
c-Teşbih
d-tahlil
e-Tescim




İnanç alanlarıyla ilgili hüküm ve delillerin K.K ve Sünnetten elde eden ilim aşağıdakilerden hangisidir?
a-Fıkıh
b-Ahlak
c-Kelam
d-Akaid






İlmi ,akli,dini,ferri ve külli olarak sınıflandıran alim kimdir?
a-İmam Malk
b-Zemahşeri
c-Farabi
d-Gazali






Aşağıdakilerden hangisi Kelam'ın görev ve gayelerinden değildir?
a- İnanç esaslarını ispat
· b-Şüpheleri izale
c- Eleştirilere cevap
d- İddiaları çürütme
e-Tecvit kurallarını uygulama







Kelam ilminin.............................farkı varlığın nedenlerini ve ölüm sonrasında olacakları İslam çerçevesinde incelemesidir.

a-felsefe
b-diğer ilimler






Kelam ilmi zor bir ilim olduğundan,onunla ilgilenmek,o sahada söz sahibi olma zordur diyen kimdir?
a-ibn Mace
b-ibn Asakir
c-Gazali
d-ibn Teymiyye





Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur.


KELAM GİRİŞ 2. ÜNİTE SORULARI




farklı düşünmenin kaçınılmaz ve doğal birinci sebebi insanın ......... ile vahyin ona tanıdığı imkandır

a-fıtrat
b-yaşam
c-ahlak







aşağıdakilerden hangisi kelam ilminin doğuşunu hazırlayan sebeplerden değildir

a-kalem hadisesi
b-kırtas hadisesi
c-hilafet meselesi





kimlere göre adam öldürmek gibi büyük günah işleyen dinden çıkar ve kafir olur

a-mutezile
b-harici




kimlere göre büyük günah konusu hakkında hüküm vermemek sorunu ahirete ertelemek uygundur

a-mürcie
b-harici


*emeviler döneminde bir tabip olarak görev yaptı
*hristiyan ilahiyatçıdır
*allahın birliği ile hz. isanın tabiatı konularında müslümanlarla nasıl tartışılması gerektiği hususunda metod tesbit etmeye çalıştı
*islama karşı reddiyeler yazdı

yukarıda kimden bahsedilmektedir

a-yuhanna ed-dimeşki
b-a. von gabain
c-hüeng-çang




aşağıdaki okullardan hangileri yunan felsefesinin islam dünyasına aktarılmasına rol oynamıştır

a-cündişapur
b-harran
c-iskenderiye
d-hepsi




aşağıdakilerden hangisi müteşabih nasları tevil etmeyenler arasındadır

a-mutezile
b-selefiler
c-ehli sünnet





mutezilenin fikir önderi ve imamı kimdir

a-vasıl b. ata
b-mansur



felsefenin sistemli bir şekilde tercümesi kim döneminde başladı

a-mansur
b-memnun




felsefi anlamda ilk tercüme halife mansur döneminde yapılmıştır
aslında ilk tercümeler kim zamanında yapılmıştır

a-halid b. yezid
b-memnun
c-harun reşit




tercüme faaliyetleri sonucunda ilk islam filozofları yetişmiştir
aşağıdakilerden hangisi bunlar arasında değildir

a-ibn haldun
b-farabi
c-ibn sina
d-kindi




felsefe akademisi(Darul Hikme ) en çok kimin zamanında yapılmıştır?
a-memun
b-mansur





felsefe faaliyetleri sonucu yetişen ilk İslam filozoflarından değildir?
a- KINDİ
b-FARABİ
c- İBNİ SİNA
d-YUNUS EMRE




*Kuran-ı Kerim henüz tamamlanmamıştır.
* Dönemde aykırı fikirler çıkmamıştır.
yukarda verilen bilgiler hangi döneme aittir
a-ihtilaflar dönemi
b-ehli kitap mezhebinin ortaya çıkış dönemi
c-hz.pryg.dönemi






Bu arada Müslüman Âlimler de Hıristiyanlık ve diğer dinlere karşı reddiyeler yazmıştır.Aşağıdakılerdne hangisi bu reddiyelerden değildir?

a-Er- Red alen –nasara
b-Er-Red alel Mecus
c-Er-Red aless Sümeniyye
d-Er-Red aled Dehriyye
e-Er-Red alec tescimen




Farklı dinlerle karşılaşılması sonucu tartışılan başlıca konulardan biri değildir?
a- Tevhid
b- Teslis
c- Teşbih
d-tevil
e-Tescim





Metinleri kendi fikirlerini onaylatacak şekilde anlayan ve anlamlandıran ekoldür.
a-mutezile
b-hariciye
c-cebriye




KELAM –FELSEFE yakınlaşmasına en çok meyleden grup hangisiidr?
a-mutezile
b-harici
c-murciye




İlk tercüme faaliyetleri .............. zamanında mantık alanında gerçekleşmiştir.
a-mansur
b-memun




Mantık alanındaki ilk tercümeyi kim yapmştır?
a-Cündişapu
b-İbn el-Mukaffa
c-memun
d-mansur




Kelamın yöntemi iki bilgi kaynağından beslenerek gelişmiştir.Hangsi bu kaynaklardan biri değildir?
a-nakil
b-vahy
c-bakil


Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur

Hâdimul İslam 06 Nisan 2018 21:34

ÜNİTELERİ DEVAMI AŞAĞIDAKİ LİNKTEDİR..👇👇👇👇

[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]


SAAT: 00:53

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320