KPSS "EGO SAVUNMA MEKANİZMASI" Tüm savunma mekanizmaları bastırmadır, çarpıtmadır, yön değiştirmedir. Enerjiyi süperego kabul edecek şekilde boşaltıyor. Az miktar ruh sağlığını koruyor. Çok miktarı ruh sağlığını bozuyor. Hepsi bilinç dışıdır. Hiçbirinin farkında değiliz.Kimse “Dur bi hayal kurayımda mutlu olayım” diyerek mutlu olamaz. Hepsinin altında bastırma ve yön değiştirme vardır.Gerçek enerji, cinsellik ve saldırganlık bastırılıyor.Sonra yüzeye çıkıyor. Hepsi gerçeği çarpıtır. İd ve süperego çok sert çatıştığı zaman savunma mekanizmaları harekete geçer.Cinsellik ve saldırganlık anında. |
SAVUNMA MEKANİZMALARI BASTIRMA Unutmak demektir.Basit bir şeyle bilinç öncesine atılır.Ciddi olan anılar ve yaşantıları kişi bilinç dışına atıp kurtulur. Bir kişi sevmediği işi yapmayı unutur. Örneğin bir çocuk kitaplığını düzenleyecek, düzenlemeyi istemiyorsa unutur. Bir çocuğun kıskançlıktan dolayı çocukken kardeşine duyduğu öfke ve nefret duyguları bilinç dışına gider ve birdaha da hatırlamaz. |
YÖN DEĞİŞTİRME Enerjiyi gerçek nesneye değil, farklı nesnelere yönlendirip boşaltmaktır. Kişi amirine kızar, astını fırçalar. Öğretmen kocasına kıza, sınıftaki çocuğu azarlar .Birine kızınca tabak kırmak, duvarı yumruklamak yön değiştirmek |
KARŞIT TEPKİ Kişinin kendisine var olan duygu ve düşüncenin tam zıttı davranarak enerjiyi boşaltmasıdır. Kişide aslında çok yoğun saldırganlık dürtüsü varsa tam tersi yönde aşırı nazik olarak davranır. |
YADSIMA(İNKAR) Var olan duygu ve düşünceyi ya da durumu yok saymak, inkar etmektir. Çocuklar bunu çok sık yapar. Çocuğun anne – babası boşanır.Çocuk bunu onlar kavga etti, barışacak şeklinde yorumlar. Yaşlılar da çok kullanır.Eşlerinin ölümlerini kabul etmezler.Eşleri ölünce masaya hala tabak koyar, eşlerinin elbisesi ile uyurlar. |
NEDEN BULMA Rahatsız eden durum ya da duyguyu bir nedene bağlayıp rahatlamaktır. “Niye kaldın?” şeklinde sorulunca, “Hoca bana taktı.”, “Sorular zordu.”, “Herkes kaldı.” şeklindeki cevaplar neden bulmaktır. |
YANSITMA Kişinin kendisinde var olan duygu ve düşünceyi karşı tarafa atıp abartılı olarak karşı tarafta görmesidir. İlkokuldaki öğrenci sürekli “Öğretmenim kopya çekiyor!” şeklince edepsizce şikayetinin arkasında aslında kendisinin daha çok kopya çekme isteği vardır.Kendi çekemediği için şikayet eder. Freud’a göre dedikodu yapmak ve röntgenciliğin arkasında da yansıtma vardır. Bir kişi sürekli, “Şu böyle ahlaksız”, “Bu böyle ahlaksız” şeklinde konuşuyorsa aslında öyle davranmayı çok istemektedir.Ancak yapamadığı için karşı tarafta abartılı olarak görüp dedikodu yapmaktadır. Ya da birisi için sürekli “Rüşvetle zengin oldu” diyen bir kişinin kendisi de aynı durumdadır. |
YÜCELTME Tamamen olumlu bir mekanizmadır. Yüceltme enerjiyi tam olarak toplumun kabul edeceği şekilde boşaltır. Kişide yoğun olarak saldırganlık dürtüsü varsa boksör olur, tekvandocu olur, kasap ya da avcı olup bu enerjiyi bir şekilde boşaltır. Çok yüceltilirse cerrah olarak, dişçi olarak boşaltır. Cinsel dürtüsü çok yüksek olan kişi aşk, roman ve şiirler yazarak bu durumu yüceltir. |
ÖDÜNLEME (TELAFİ) Bir alandaki eksikliği başka bir alanda abartılı yaşayıp giderme. Çocuğun akademik yaşantısı bozuksa sportif faaliyetlerde aşırı yüklenip çok başarılı olur. Kişinin özel hayatı bozuksa iş hayatına çok zaman ayırır. Kişinin çocuğu yoksa gidip yetimhanede çalışması ödünlemedir. |
GERİLEME Egonun bir duyguyla ya da yeni durumla baş edemediği taktirde önceki evrelere dönmesidir. Çocuğun kardeşi olur, çocuk altını ıslatır. Yetişkinler gerilemeyi en basit durumda ağlama olarak sergilerler.Bu şekilde kişi bebekliğine geri döner. Yetişkinlerin bağırıp çağırmaları, kavga etmeleri, çocuk gibi konuşmaları gerilemedir |
SAAT: 06:25 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.