MEDİNEWEB ÖABT DİKAB "TE'VİL" KONUSU tevil konusu tefsir ve tevil arasındaki farkları kavramak tevil çeşitlerini öğrenmek önemli o nedenle tevile ayrı konu açtım tefsir bilgileri konusu da açacağım inşallah şimdi vereceğim bilgiler aöf'deyken bu forumda paylaştığım özetim o zaman arkadaşlarımla özet çalışmaları soru-cevap çalışmaları da yapıyorduk :):) |
TEFSİR *tefsir kelimesi,fesera veya sefera kökünden gelen tefilün vezninden mastardır *her iki kök fiilin sözlük anlamı; keşfetmek, ortaya çıkarmak, üzerindeki örtüyü açmak, beyan etmek, açıklamak, anlaşılır hale getirmek gibi manalara gelir *emin el huliye göre sefera kelimesi maddi bir keşif ve açıklama *fesera sözcüğü ise manevi keşif ve beyandır *buna göre emin el huliye göre tefsir lafzı fesera kökünden türemiştir. |
*tefsir terim olarak; kuran ayetlerini arap dili ve edebiyatı açısından tahlile tabi tutup kastedilen manayı tespit etmektir * tefsirin, hz. peygamber ve ashaptan intikal eden sahih rivayetlere dayalı açıklamalardan ibaret olduğu söylenebilir |
Te'vil *te'vilin sözlük anlamı; aslına dönmek anlamına gelen evele kökünden tefilün vezninden mastar olup, döndürmek ve herhangi bir şeyi varacağı yere vardırmak demektir *te'vil kelimesi kur'anda farklı anlamlara gelir bunlar; 1-tefsir (ali imran 7) 2-sebep (kehf 70) 3-sonuç (nisa 59) 4-rüya tabiri (yusuf 100) |
*terim olarak te'vil, ayetin lafzi tahlilinden sonra ortaya çıkan manasını, makul ve kuvvetli delillerle desteklenmiş olmak şartıyla muhtemel manalarından bağlamına en uygun olan çevirme faaliyetidir *te'vil mana çerçevesi içinde yapılan faaliyetten ibarettir |
*tefsir, tek anlama gelebilen *te'vil ise birden fazla manayı da içeren kelime ya da cümleler için söz konusudur *imam maturidiye göre te'vil bir noktanın varacağı nihai noktayı açıklamak demektir |
*tefsir kesinliğe delalet eder *te'viller kesin değil zanni bir bilgi anlamına gelmektedir |
te'vilin şartları 1-te'vile esas olan mananın, mecaz yoluyla da olsa lafzın kendisine delalet ettiği manalardan olması lazımdır 2-te'vilin anlam yönüyle açık bir ayete ters düşmemesi gerekir 3-lafzın zahiri anlamının dışında başka bir mananın verilmesine imkan tanıyan dini bir delile dayanması zorunludur |
Te'vilin Çeşitleri 1-beyani te'vil: *bu yöntem kelamcıların, fakihlerin, müfessir ve dilcileirn kulandığı bir yorum yöntemidir *beyan te'vil; arap dilinin kuralları dahilinde hareket ederek kurandan anlamlar üretmektir *beyani te'vil, bir içtihad veya içtihadi etkinlik demektir *beyani te'vil kısaca kurani nassların anlamlarını subjektif bir tercihle ortaya çıkarmaktır *beyani te'vil dogmatik bir içeriğe sahip olmayıp her zaman eleştiriye yani kabul ve redde açıktır *çünkü sübektif tercihe(içtihad) konu olan bilgiler zan ifade etmektedir *zanla ifade edilmeyeceğine göre beyani te'vil her zaman ve zeminde sorgulanabilir demektir *bu te'vil kuran ve sahih sünnetlere aykırı değildir *ama her zaman tenkit, hatta reddetme imkanı vardır |
2-Burhani Te'vil *en meşhur kuramcısı ibn rüşd'dür *bu te'vili ibn rüşdün anlayışı istikametinde tanımlamak gerekir *ibn rüşdün tanımladığı burhani te'vil yöntemi; nassların aklın ve dilin örfi kullanımı çerçevesinde kalarak yorumlamayı esas almaktır *bu nedenle beyani te'vile benzemektedir *burhani te'vil hata ve yanılgıya açık olması sebebiyle zanni bilgi içeren içtihadi bir mahiyet arzetmektedir *filozof ibn rüşd faslu'l makal adlı eserinde burhani te'vili, nassları bütünsellik içinde ele alarak, zahiri manalarına uygun düşecek şekilde yorumlamaktadır *çünkü ona göre akli bilgiyle vahiy yoluyla elde edilen bilgi birbirine ters değil uyum içindedir |
SAAT: 07:49 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.