Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   KPSS Lisans DİKAB Alan (https://www.forum.medineweb.net/769-kpss-lisans-dikab-alan)
-   -   ÖABT DİKAB "TEFSİR" (https://www.forum.medineweb.net/kpss-lisans-dikab-alan/33797-oabt-dikab-vequottefsirvequot.html)

mehmet akif2 08Haziran 2017 01:14

ÖABT DİKAB "TEFSİR"
 
SAHABE DEVRİ TEFSİRİNİN KAYNAKLARI VE ÖZELLİKLERİ KAYNAKLARI

1. Kur’an-ı Kerim

2. Hz. Peygamberin ( S.A.V ) sünneti

3. İctihad ve rey

4. Diğer ilahi kitaplar ve Ehl-i kitap


Not: İsrailiyat ve mesihiyat adı verilen Ehl-i kitaptan alınan haberler tefsirde önemli tahribatlar yapmıştır.

mehmet akif2 08Haziran 2017 01:16

SAHABE DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ

1. Tefsir tedvin edilmemiş, Kur’an baştan sona tamamen sıra ile tefsir edilmemiştir.

2. İcmali mana ile yetinilmiştir.

3. Ahkam ayetlerinden fazla istinbatlar yapılmamıştır.

4. Sahabe, Kur’an ayetlerinin izahını ya Hz. Peygamberden ( S.A.V ) işitmek suretiyle veya da dil bilginlerine ve Arap şiirine dayanarak kendi
içtihatlarıyla yapmışlar.

5. Nuzul sebeplerinden önemli derecede istifade etmişlerdir.

6. Az olmakla beraber bazı konular hakkında ictihat farklılıkları
olmuştur.

mehmet akif2 08Haziran 2017 01:34

Not: Tercüman’ül – Kur’an : İbn Abbas


İbn Abbas :
Peygamberin sağlığında 13-15 yaşlarında olduğu rivayet edilir.

• Siyasete fazla karışmayıp cihada katılmıştır.

• Basra Emiri olmuştur.

• Hz. Ali ile birlikte Cemel ve Sıffın vakalarında bulunmuştur.

• Kerbela olayına üzülmüş Taife çekilmiş ve tefsirle meşgul olmuştur.

• Hadis, fıkıh, megazi, tarih ve Arap edebiyatına vakıf olduğu bilinmektedir.

• Geniş ilmi sebebiyle el-Bahr, Tercümanü’l Kur’an el- Hibr olarak vasıflandırılmıştır.

• Peygamber ( S.A.V ) O’nun hakkında “ Allah’ım, O’na te’vili öğret ve O’nu
dinde fakih kıl” diye dua etmiştir.

mehmet akif2 08Haziran 2017 01:40

Abdullah b. Mesud: Tefsir ve fıkıh konusunda belli bir şöhret sahibidir.

• Tefsir medreselerinden Kufe medresesinin kurucusu ve muallimi konumundaydı.

• İlk Müslümanlardan olup, Habeşistan’a göç edenlerdendir.

• Medine’ye ilk hicret edenlerdendir.

• Ebu Cehil’i Bedir Savaşı’nda öldürmüştü.

• Ahlak ve yaşantı olarak Hz. Peygambere ( S.A.V ) en çok benzeyen kişidir.

• Hz. Ömer ( r.a ) tarafından Kufe’de kadılık, ifta, beytül mal memurluğu ile görevlendirilmiştir.

• Peygamberimizin ( S.A.V ) sağlığında yetmiş sure ezberlemiştir.

• Peygamberimiz ( S.A.V )”Kur’an’ı şu dört kişiden alınız” demiştir. Bunlar ;
İbn Mesud,
Muaz b. Cebel,
Ubey b. Ka’b,
Ebu Huzeyfe

mehmet akif2 08Haziran 2017 14:23

Tabiun Devri Tefsirinin Özellikleri

1) Tabiun kendi reyi ile yaptığı tefsirde sadece lisan bilgisiyle değil içinden geldikleri kültürün tesiriyle tefsir yapmıştır.


2) Kur’an’daki garip lafızlar başından sonuna kadar tefsir edilmeye çalışılmıştır.


3) İstinbat cihetine gidilmiştir.


4) Lügat yanında fıkhi şerhler gayb alemini tasvir ve tarihi bilgiler de yer almaya başlamıştır.


5) İsrailiyata daha fazla yönelmiştir.


6) Tefsirde rivayetlere dayanma temayülü artmıştır.


7) Tefsir ilmi hadis ilminden ayrılarak müstakil bir yola girmeye başlamıştır.


8) Mezhep ihtilaflarının ilk çekirdeği atılmaya başlamıştır.

Hasan el-Basri kaderi farklı yorumlayanlara karşı kendi görüşünü ispat edebilmek için Kur’an’ı tefsir etmiştir.

mehmet akif2 08Haziran 2017 14:26

Tabiun Devri Tefsirinin Kaynakları:

1) Kur’an

2) Sahabenin Hz. Peygamber’den naklettikleri

3) Sahabenin görüşleri

4) Rey ve içtihad

5) Ehl-i Kitab’a müracat

mehmet akif2 09Haziran 2017 21:00

Tabiundan Meşhur Müfessirlerin Yetiştikleri Medreseler:


A) Mekke Medresesi

Kurucusu: Abdullah b. Abbas (ö. 68/687)

Öğrencileri:

Said b. Cübeyr (ö. 95/174)
Mücahid b. Cebr (ö. 103/721)
İkrime (ö. 104/722)
Tavus b. Keysan (ö. 106/724)
Ata b. Ebi Rabah (ö. 114/732)

mehmet akif2 09Haziran 2017 21:02

B) Medine Medresesi

Kurucusu: Ubey b. Ka´b (ö. 30/650)

Öğrencileri :


Ebu’l-Âliye (ö. 90/709)
Muhammed b. Ka´b el-Kurazî (ö. 118/736)
Zeyd b. Elsem (ö. 136/753)






C) Küfe Medresesi

Kurucusu: Abdullah b. Mesud (ö. 32/652)

Öğrencileri:


Alkame b. Kays (ö. 61/681)
Mesruk b. El-Ecdâ (ö. 63/682)

Esved b. Yezid (ö. 74/693)
Mürretu’l-Hemedânî (ö. 76/695)
Âmir eş-Şa´bî (ö. 1909/727)
Hasan el-Basrî (ö. 110/728)
Katâde b. Dâime (117/735)

mehmet akif2 09Haziran 2017 21:06

Hz. Peygamberin ( S.A.V ) Tefsiri

1. Hz. Muhammed insanlar arasında Kur’an’ı tefsir konusunda en yetkili olandır.

2. Kur’an-ı Kerim’de açıklanması gereken noktaları söz ve fiilleriyle açıklandı.

3. Hz. Muhammed ( S.A.V ) Kur’an’ı tefsir ederken Fatiha suresinden Nas suresinin sonuna kadar ayet ve surelerin tamamını tefsir etmemiştir.

4. Kur’an’ı tefsirinde lafızların ince tahlillerini, irab ve belagat vecihlerinden bahsedildiğini göremeyiz.

5. Bazen vahyedilen ayetlerin anlaşılması için kendi ( S.A.V ) , sahabeye soru sormuş daha sonrada açıklamada bulunmuştur.


Not:
Hz. Aişe, “Hz. Peygamber, Cebrail’in kendisine öğrettiği belirli ayetlerden başka Kur’an’dan hiçbir şeyi tefsir etmezdi.” demiştir.

mehmet akif2 09Haziran 2017 21:14

* Peygamber ( S.A.V ) tefsirinin örneklerini verebilmek için başvuracağımız ilk kaynaklar, muteber hadis kaynaklarıdır.

A ) Mücmelin Beyanı :


Kur’an’da özellikle namaz, oruç, zekat ve hac gibi ibadetlerle ilgili emir ve tavsiyeler.

Örneğin; namazı kılın, zekatı verin. Mesela namazın nasıl kılınacağı konusunu Hz. Peygamberin ( S.A.V ) şu sözüyle anlıyoruz. “ Ben namazı nasıl kılıyorsam sizler de öyle kılınız”.

Aynı durum hac ibadeti için de geçerlidir.

mehmet akif2 09Haziran 2017 21:16

B ) Mutlakın Taklidi:

Mesela Allah Teala ( c.c ) “Namazda Kur’an’dan kolayınıza geleni okuyunuz.” Ayetiyle , namazda Kur’an kıraatını emretmiş ama ne okunacağını belirtilmemiştir.

“ Fatiha okumayanın namazı yoktur.” Buyurarak namazlarda Fatiha suresinin okunmasının gereğine işaret etmiş mutlak olarak gelen kıraat
emrini taklit etmiştir.





C ) Umumun Tahsisi:


Hz. Peygamber ( S.A.V ) Fatiha suresinde umum olarak geçen ( Allah ‘ın gazabına uğrayanların ) Yahudiler, Hak yoldan sapanların ise Hristiyanlar olduğunu söyleyerek umumu tahsis etmiştir.

mehmet akif2 09Haziran 2017 21:18

D ) Mübhemin Beyanı :

Hz. Peygamber ( S.A.V ) Bakara 2/238 ayette “ Namazlara ve orta namaza devam edin Allah’a gönülden boyun eğerek namaza durun.” geçmekte olan orta namazın ikindi namazı olduğunu Peygamberimiz ( S.A.V ) bildirmiştir.

mehmet akif2 09Haziran 2017 21:21

E ) Müşkili Tavzih :

Allah Teala ( c.c ) birçok ayette iman edip iyi iş yapanları kendi yolunda dosdoğru yürüyenleri cennete sokacağını söylerken diğer ayette içinizden oraya uğramayacak hiç kimse yoktur demiştir.

Hz. Peygamber ( S.A.V ) de önce herkesin gideceğini sonra mü’minleri kurtarıp cennete koyacağını
belirtmiştir.







F ) Ayetin Manasını Tekit :


İlk etapta içki ve benzeri şeylerden kaçınılmasını emrederken ,

Maide suresiyle “ İçki haram kılındı” demek suretiyle ayetin hükmünü tekit etmiştir.

mehmet akif2 13Haziran 2017 09:51

Rivâyet Tefsîri: Kur’ân’ı, Fatiha Sûresinden başlayarak, Nas Sûresine kadar, âyet âyet, sûre sûre; Kur’ân-ı Kerîm, Resûlüllah’ın (asm) sünneti, Sahabe ve Tâbiûn sözlerine (kaynaklarına) dayanarak yapılan tefsire, Rivayet tefsiri” denmektedir.

Buna “naklî tefsîr” veya “me’sur tefsîr” de denilir.

Rivâyet tefsîrlerinde, âyetlerin anlamları, kırâat, yani okuma yönleri, hüküm veya teşbih olmaları, nüzul, indiriliş sebepleri, nâsih ve mensûh (hükmünün devam edip etmediği) hususları da bildirilir.

Ayrıca, geçmiş ümmetler ve onlarla ilgili âyetler hakkında da teferruatlı bilgiler verilir.

mehmet akif2 13Haziran 2017 09:52

Meşhur rivâyet müfessirleri ve tefsîrlerinin isimleri şöyledir:

1- İbn Cerîr et-Taberî: Câmiu’l-Beyân an Tefsîri’l-Kur’ân.

2- Ebu’l-Leys Semerkandî: Tefsîru Ebi’l-Leys.

3- El-Vâhidî: El-Vecîz fî Tefsîri’l-Kur’âni’l-Azîz.

4- El-Begavî: Meâlimu’t-Tenzîl.

5- İbn Atiyye: El-Muharraru’l-Vecîz fî Tefsîri Kitâbi’l-Azîz.

6- İbn Kesîr: Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm.

7- Celâleddin es-Suyutî: Ed-Dürrü’l-Mensûr fi’t-Tefsîr bi’l-Me’sûr.

mehmet akif2 13Haziran 2017 09:58

Dirâyet Tefsîri: Dirâyet tefsîri, yalnızca rivâyetlerle sınırlı kalmayıp Arap dili ve edebiyâtı, dinî, felsefî, fenni, sosyal ilimler ile çeşitli müsbet ilimlere dayanılarak yapılan tefsîrdir.

Buna, “işari, rey ile tefsir, ma’kûl tefsîr” de denir.

Müfessir; bir âyeti açıklayan bir âyet veya bir hadîs bulunmadığında, gayet tabiî olarak kendi re’y, görüşü ve içtihadıyla tefsir eder.

Ve yine gayet tabiî ki, müfessirin, tefsîr usûlüne göre, tefsir için şart olan ilimleri öğrenmiş olmalıdır.

mehmet akif2 13Haziran 2017 10:00

Bazı Meşhur Dirayet Tefsirleri:

1. Fahruddin er-Râzî, Mefâtihu’l-ğayb.

2. El-Beydâvî, Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vil.

3. En-Nesefî, Medâriku’t-Tenzîl ve Hakâiku’t-Te’vil.

4. Ebû’s-Suûd, İrşâdu’l-Akli’s-Selim ila Mezâye’l-Kitâbi’l-Kerim.

5. El-Alûsî, Ruhu’l-Maânî fi Tefsiri’l-Kur’an’il-Azîm.

mehmet akif2 13Haziran 2017 10:09

Besmele nedir? Ayet olup olmadığındaki görüşleri açıklayınız.

CEVAP: Besmele Yüce yaratıcınınen kapsamlı ismi olan "allah adını rahmet ve merhametinin genişliğini ve sonsuzluğunu ifade eden rahman ve rahim sıfatlarını bir arada toplayan veciz bir ibaredir.

Neml suresinin 30. ayetinde geçmesi nedeniyle besmelenin Kurânın bir ayeti olduğunda bir ihtilaf yokur.

Fatiha ile diğer surelerin başındaki besmelelerin bir ayet olup olmadığı ise ihtilaflıdır.

-Hanefilere göre
surelerin başında bulunan besmeleler bulunduğu süreden ayrı olarak başlı başına birer ayettir.



-İmam Şafii ye göre besmele Fatihanın başından bir ayettir.

Ayrıca diğer surelerin başında bulunan besmelelerin de o süreden bir ayet olduğu şeklinde İmam Şafiiden rivayet vardır.


-İmam Malike göre sure başlarındaki besmeleler Kurandan değildir.

bunlar sureleri birbirinden ayırmak ve teberrük için yazılmışlardır.

mehmet akif2 02 Temmuz 2017 08:46

burda paylaştığım mutlakın takyidi müşkilin tavzihi gibi konuları başka kaynaktan paylaşacağım daha iyi pekişsin diye

Mücmelin tebyîni:Peygamberin ,kendisinden ne kastedildiği anlaşılamayacak kadar kapalı olan ayetleri açıklaması.

Bunların bir kısmı Yüce Allah, bir kısmı da Hz. Peygamber tarafından açıklanmıştır.

Allah Resulü’nün açıkladığı nasların başında ahkâm,gayb,yaratılış,kader,kıyamet vb.konuları içeren ayetler gelir.





Mübhemin tafsili:
Peygamberin anlam bakımından belirsiz ve anlaşılmaz ayetleri açıklaması.

Bu ayetlerde kelimeler;ismi işaretler,ismi mevsuller,zamirler,cins isimleri,belirsiz zaman zarfları ve

belirsiz mekan isimleriyle zikredilmiştir.

mehmet akif2 02 Temmuz 2017 08:48


Mutlakın takyidi:
mutlak:herhangi bir lafzın anlam yönüyle kayıt altına alınmaması,bir başka kelime ya da

niteleme ile belirginleştirilmemesi demektir.Böylesi ayetler bazen sünnetle takyid(belirginleştirme) edilmiştir.






Müşkilin tavzihi:
Peygamberin ayetler arasındaki çelişki zannını ortadan kaldırmak için yaptığı açıklamadır.

mehmet akif2 25 Temmuz 2018 12:59

Toplam 1 Eklenti bulunuyor.
c*.....

mehmet akif2 26 Temmuz 2018 19:57

İsraili haberler Kur’an’ı tefsire ilk defa

‘’Abdullah b. Sellam,

Ka’bu’l-Ahbar,

Vehb b. Münebbih ve

İbn Cüreyc ‘’

gibi önceden Yahudi ve Hristiyan iken Müslümanlığı kabul etmiş Tevrat ve İncil’i çok iyi bilen kişiler tarafından girmiştir.

mehmet akif2 26 Temmuz 2018 20:00

‘’ Ebu Mansur el-Maturidi ’’ yazdığı ‘’ Te’vilatu’l-Kur’an ’’ adlı eseri ile dirayet tefsirinin kurucusu olduğu kabul edilmektedir.

‘’Abdurrahman es-Sülemi’’ nin yazdığı ‘’Hakaiku’t-Tefsir’’ adlı eseri kendinden önceki işari yorumları bir araya getirdiği için işari tefsirin kaynağı kabul edilir.

mehmet akif2 26 Temmuz 2018 20:14

Kur’an’da Lafızlar Arası İlişkiler:

-Mütebayin Lafızlar; Lafızları ve anlamları farklı kelimelerdir.

-Müteradif lafızlar; Lafızları farklı, anlamları aynı olan kelimelerdir.

-Mütekarib lafızlar; Lafızları farklı, anlamları yakın olan kelimelerdir.

-Müşterek lafızlar; Birçok farklı anlama delalet eden lafızlardır.

*Müşterek konusuyla ilgili tefsir analında müstakil bir Kur’an ilmi gelişmiştir: ‘’el-Vücuh ve’n-Nezair’’.

Vücuh, müşterek kelimelerin sahip olduğu farklı anlamlardır.

Nezair, müşterek lafzın sahip olduğu anlamlardan herhangi birinin Kur’an’daki kullanıldığı yerlerdir.


-Müstezad Lafızlar; Aynı anda zıt iki anlama sahip olabilen lafızlardır.

mehmet akif2 26 Temmuz 2018 20:17

VÜCÛH VE NEZÂİR NEDİR?

Vücûh, çeşitli anlamlarda kullanılan müşterek (çok anlamlı) lafızlara;

nezâir ise, bir çok kelimenin aynı anlamda kullanılmasına denir.

Sâlat kelimesinin Kur'ân'da beş vakit namaz (Bakara, 2/3), ikindi namazı (Mâide, 5/106), Cuma namazı (Cum'a, 62/9), cenaze namazı (Tevbe, 9/84), dua (Tevbe, 9/103), din (Hûd, 11/87), kırâat (İsrâ, 17/110), rahmet ve istiğfar (Ahzâb, 33/56), namaz kılınacak yer (Hac, 22/40) anlamlarında kullanılması vücûha;

sakar, nâr, hutame, cahim, hâviye, saîr kelimelerinin cehennemi ifade etmek için kullanılması ise nezâire örnektir.

mehmet akif2 26 Temmuz 2018 21:14

*İsrailiyat türü haberlerin tefsirlere girmesinin sebeplerinden bazıları şunlardır;

-İlk Müslümanların kültür seviyelerinin düşük olması

-Müslüman görünüp de İslam’a düşman olanların kasti tavırlarının olması

-Ehl-i kitap’tan Müslüman olanların, İslam toplumunda seçkin, bilgili kişilerden sayılabilme istekleri

-Ehl-i kitap’tan yeni Müslüman olanların, eski kültürlerini üzerinden atamamış olmaları.

mehmet akif2 27 Temmuz 2018 11:59

Toplam 1 Eklenti bulunuyor.
ewet000

mehmet akif2 28 Temmuz 2018 12:07

Toplam 1 Eklenti bulunuyor.
,,,,,,,,

mehmet akif2 28 Temmuz 2018 12:08

Toplam 1 Eklenti bulunuyor.
-------

mehmet akif2 28 Temmuz 2018 12:12

Toplam 1 Eklenti bulunuyor.
ga/li/p

mehmet akif2 31 Temmuz 2018 10:26

-Kur’an’ın Siyakı ( Ayetler ve Sureler arası münasebet); ‘Siyak’, uslubundan öncesi ve sonrasındaki cümlelerle oluşturduğu uyum ve söylendiği ortamdan hareketle sözün maksadını ve gayesini anlamaya çalışmaktır.


‘Sibak ise’,
baş tarafı ile olan bağlantısı, sözün öncesinden gelen mana demektir.


*Siyak-sibak ilkesinin Kur’andaki hiyerarşisi şu şekildedir;


-Ayet içi cümleler arasındaki siyak

-Ayetler grubu arası siyak

-Sure içi siyak münasebeti

-Kur’an’ın bütünlüğü açısından siyak



Not: Siyak ilkesi Kur’an’ın doğru anlaşılıp tefsir edilmesine katkı sağlayan en önemli mana ilimlerinden
birisidir.

Kur’an ayetlerini siyak-sibak açısından değerlendirmek, Kur’an-ı doğru anlamanın en önemli yollarından biridir.

mehmet akif2 31 Temmuz 2018 10:51

Toplam 1 Eklenti bulunuyor.
cicekver

mehmet akif2 31 Temmuz 2018 12:18

Toplam 1 Eklenti bulunuyor.
klpp/

mehmet akif2 01 Ağustos 2018 12:49

Toplam 1 Eklenti bulunuyor.
cicekver

mehmet akif2 02 Ağustos 2018 17:34

Toplam 1 Eklenti bulunuyor.
c*......

mehmet akif2 02 Ağustos 2018 22:02

Toplam 1 Eklenti bulunuyor.
ewet000

mehmet akif2 03 Ağustos 2018 12:08

Toplam 1 Eklenti bulunuyor.
********

mehmet akif2 03 Ağustos 2018 12:17

Toplam 1 Eklenti bulunuyor.
ewet000

mehmet akif2 03 Ağustos 2018 12:19

ASHÂB-I RESS


Res halkı, Ress’liler demektir.

Ress sözlükte “bir şeyin evveli, başlangıcı, kuyu, maden, alâmet, eser, kalıntı” anlamlarına gelir.

“Ashâb-ı Ress”, Kur’ân’da tarihte yaşamış bir halkın adı olarak iki yerde geçmektedir.

Furkân sûresinin 38. âyetinde Âd ve Semûd kavimleriyle birlikte Ress halkının da helâk edildiği,

Kaf sûresinin 12-15. âyetlerinde ise, Nuh’un kavmi, Semud, Ad, Firavun, Lut’un kavmi Eyke halkı ve Tubba’ kavmi gibi Ress halkının da Peygamberleri yalanladığı bildirilmiş;

ancak peygamberlerinin ve kendilerinin kim olduğu, nerede yaşadıkları ve nasıl helâk edildikleri beyan edilmemiştir

mehmet akif2 03 Ağustos 2018 12:26

Toplam 1 Eklenti bulunuyor.
,,,,,,,,,


SAAT: 11:23

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320