Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Kur'ân-ı Kerim Genel (https://www.forum.medineweb.net/200-kur-i-kerim-genel)
-   -   Kur'an nasıl okunmalıdır? okumada ve anlamada metodumuz ne olmalıdır? (https://www.forum.medineweb.net/kur-i-kerim-genel/15228-kuran-nasil-okunmalidir-okumada-ve-anlamada-metodumuz-ne-olmalidir.html)

Yitiksevda 17Haziran 2009 22:16

Kur'an nasıl okunmalıdır? okumada ve anlamada metodumuz ne olmalıdır?
 
Kur'an'ı Kerim; Allah Katından, insanları hidayete ulaştırmak için, güvenilir bir elçi vasıtasıyla, Hz. Muhammed'e (s) vahiy yoluyla, apaçık Arapça olarak indirilmiş, son ilahi mesajdır. Kur'an'ın indirilmesinde Hz. Muhammed de dahil, hiçbir yaratığın herhangi bir etkisi ve katkısı bulunmamaktadır.

"Rabb'inin kitabı'ndan sana vahye-dileni oku; O'nun kelimelerini değiştirecek kimse yoktur. Ondan başka sığınılacak bir kimse de bulamazsın (18/27)".

"Eğer o bazı sözler uydurup bize iftira etseydi, elbette onun gücünü yok eder sonra da can damarını keserdik (69/44-46).

"Biz onu Arabça bir Kur'an olarak indirdik ki, düşünesiniz (12/2)"

Kur'an'ı tanımak ve anlamak onu Allanın istediği anlamda anlamaya ve tanımaya bağlıdır. Kur'an'ı detaylı bir şekilde anlayıp hayata geçirebilmek için, Kur'an dili olan Arapçayı onun iniş dönemindeki şekliyle bilmek de gerekir. Bu, gereklilik kelime anlamlarının tarihi seyri içerisinde geçirdiği anlam değişimleriyle yakından ilgilidir. Çünkü bu süreç zarfında siyasi ve fikri akımların bir takım etkileri olmuştur. Buna misal olarak "israf" kavramı Kur'an'da Allanın koyduğu sınırların çiğnenmesi ve tanımaması anlamında kullanıldığı halde daha sonraları bu kavram sadece yeme, içme ve giyimde saçıp savurma anlamlarında kullanılarak manası daraltılmıştır. (20/ 127 ve 7/31). Ayrıca, Kur'an'ın iniş dönemini, toplum yapısını, iniş seyrini bilmek de gerekir. Çünkü: Kur'an, topluca halka sunulan bir kitap değil, Resulullahın bi'setinden vefatına kadar süren 23 yıllık uzun bir dönemde nazil olmuştur. Bu sebeple Kur'an'ın ayetlerinin genelde nüzul sebebi" vardır. Bir ayetin nüzul sebebini bilmek ayetin manasını sınırlamaz. Ancak, ayetlerin manasının alıklığa kavuşmasında Büyük ölçüde yardımcı olur. Hz. Peygamberin (s.) hadislerini de bu çerçevede düşünmek ve değerlendirmek gerekir.

Kur'an'ı okuyacak kişi okumaya başlamadan önce, O'nun diğer kitaplardan farklı ve eşsiz bir kitap olduğunu bilmeli, O'na önyargısız olarak yaklaşmaya çalışmalıdır. Kendi önyargıları ile Kur'an'a yaklaşan kimseler, Kur'an'ın satırları arasında ancak kendi düşüncelerini bulur ve bu nedenle Kur'an'ın iletmek istediği mesajı kavrayamazlar. Diğer kitaplar için de geçerli olan bu durum Kur'an söz konusu olunca daha da belirginleşecektir.

Kur'anı okuyacak kimse onun içeriği hakkında yüzeysel bir bilgiye sahip olmak istiyorsa, onu bir kez okuması yeterlidir. Fakat o kimse Kur'an'ı derinlemesine anlamak ve yaşamak istiyorsa-ki, mü'minlerin görevi budur, o zaman bir çok kez ve her seferinde farklı bir bakış açısıyla okumalıdır. Kur'an'ın yaşam tarzını tanımak için bu gereklidir. İfk okuyuş sırasında okuyucunun kafasında belirecek sorular daha sonraki okuyuşlar sırasında giderek azalacaktır. Belki de bir müddet sonra cevaplandırılmamış soru kalmayacaktır.

Mü'min kişi, okuması sırasında aldığı mesajı mutlaka pratiğe geçirmelidir. Çünkü, Kur'an, basit bir teori ve fikir kitabı değildir. Ve O, araştırmacıla1" elinde incelenecek anlaşılmaz bir kitap da değildir. Kur'an insanları hidayete ulaştırmak ve hidayete eren bu insanların etkinliklerini, hidayet üzere devam etmelerini kontrol altına almak ve yönlendirmek için indirilmiş bir kitaptır. Bunun için Kur'an'ı gerçek manada kavramak isteyen kişi onu yaşamalıdır. Hz. Muhammed (s) gibi (risa-let öncesi) inzivaya çekilmiş birinin, Rabb'inin "KALK, UYAR" emrini alınca inzivadan çıkıp İslam davasını başlatmasının ve karşı çıkanlarla mücadele etmesinin nedeni budur. Kur'an'ı diğer insanlara tebliği sonucunda, kendisine uyan temiz ve seçkin insanlarla birlikte 23 küsur sene mücadele ederek, islami yaşam tarzını kurmasında ona Kur'an rehberlik etmiştir.Kur'an okuyucusu, onu okurken bu zorlu mücadeleyi bizzat! Kur'an'dan safha safha tanıyacak, çok fazla gramer ve belagat ilmine sahip olmasa bile, mücadelenin akışında onu anlayacak ve Kur'an'ın mesajını kavrayacaktır.

Kur'an'ın ele aldığı başlıca konu, yeryüzünde "Halife" kıldığı "insan" ı felaha ve helake götüren, hayat tarzlarını anlatmaktır. Bütün olarak Kur'an baştan sona Hakk'ın açıklanması ve buna dayanan doğru yola daveti ana fikir olarak vurgulamaktadır. Kur'an insanı doğru yola çağırmak ve kendi hatası sonucunda kaybettiği hidayeti ona vermeyi gaye edinmiştir. Okuyucu Kur'an okurken bütün bunları gözönünde bulundurmalıdır.

Bu açıklamalardan sonra, şöyle bir soru soralım; Acaba Kur'an anlaşılabilir mi?,Kur'an'ın içeriği hakkında düşünebilir miyiz? Yoksa Kur'an okunup üzerinde düşünülsün diye değil de, sadece yüzünden okunmak, sevap kazanmak ve uğur olsun diye mi indirilmiştir? Bir kısım okuyucunun hemen "Bu ne biçim soru, Kur'an'ın anlaşılacağından şüphen mi var?" dediklerini duyar gibiyiz. Fakat unutulmamalıdır ki, müslümanlar arasında bu konuda bir çok tutarsız anlayış ortaya çıkmıştır. Bu anlayışlar müslümanların Kur'an'ı Allah'ın istediği şekilde anlayamamalarına ve kafalarında değişik bir Kur'an biçimlendirmelerine neden olmuştu. Üzülerek belirtelim ki, bu anlayışların kökleri, çoğu müslümanlarda hala etkinliğini sürdürmektedir.

İslam toplumunda dinamizmin kaybolup durağanlığın başlamasıyla birlikte Kur'an'a yaklaşılmaması yönünde akımlar oluşmaya başlamıştır. Kur'an hakkında dedikleri de şudur; Kur'an'ı anlamak ve üzerinde düşünmek bizim gibi aciz ve bilgisiz (cahil) insanların gücünün çok üstünde bir iştir.

Bazı gruplar da Kur'an'ı zahiri ve batini diye ayırıp, kimisi zahiri yönünü kimisi de batini yönünü ele almış, İslamın ve Kur'an'ın yanlış anlaşılmasında etkin bir rol oynamışlardır. Bunlar Batıniyye ve Sufiyye ekolleridir. Bu iki ekol işlerine gelen her yerde ayetleri tevil ederek, Kur'an'ın bahsetmediği birçok problemleri de ona bağlamaktadırlar. Kendilerine yöneltilen itirazlar karşısında ise "Biz sadece Kur'an'ın batınını bildiğimiz için, ifade ettiğimiz bu manaları ve ayetlerin batınını araştırarak çıkarıyoruz" diyorlardı.

Kur'an'ı Kerim, bu ekollerin yanlış anlayışları karşısında esas olarak mutedil olanı; Kur'an üzerinde düşünüp gereği gibi anlamayı emrediyor. Üstelik Kur'an sadece mü'minleri değil, kendisine karşı olanları da ayetleri üzerinde düşünmeye davet ediyor.

"Kur'an üzerinde düşünmüyorlar mı? Yoksa kalpler üzerinde kilitler mi var? (47/24)"
Zubeyir Bulut
Kalem Dergisi

Yitiksevda 01 Kasım 2009 23:05

RE: Kur'an nasıl okunmalıdır? okumada ve anlamada metodumuz ne olmalıdır?
 
Kur'an'ı Kerim; Allah Katından, insanları hidayete ulaştırmak için, güvenilir bir elçi vasıtasıyla, Hz. Muhammed'e (s) vahiy yoluyla, apaçık Arapça olarak indirilmiş, son ilahi mesajdır. Kur'an'ın indirilmesinde Hz. Muhammed de dahil, hiçbir yaratığın herhangi bir etkisi ve katkısı bulunmamaktadır.


SAAT: 00:31

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320