Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Kur'ân-ı Kerim Genel (https://www.forum.medineweb.net/200-kur-i-kerim-genel)
-   -   Bazı ayetlerin tasavvufi tefsiri (https://www.forum.medineweb.net/kur-i-kerim-genel/16846-bazi-ayetlerin-tasavvufi-tefsiri.html)

Hazan Mevsimi 27 Aralık 2009 23:04

Bazı ayetlerin tasavvufi tefsiri
 
اَلْحَمْدُ للِّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

— Hamd için başlangıç ve nihayet vardır. Hamd için baş*langıç, kulun, kendisine verilen nimete karşılık şükretmesidir. Zi*ra bilir ki, hamd, nimeti ziyadeleştirir. Hamdin nihayeti ise, Al*lah´ın, kuluna verdiği kuvvetle ubudiyet vazifesini yerine getirmesindeki mazhariyete teşekkürdür. Ve yine hamdin nihayeti, kulun, kendi mazharında, asıl hamdedici olarak Allah´ı bilmesidir. Kulun mazharında hamdeden Allah´tır, gayri değildir. Kul*luğun kemâli ise odur ki, kendi yokluğunu ve Allah´ın varlığını anlasın... Zat, sıfat ve fiilden kendisinde hiç bir şey bulunmadığı*nı, sadece ilâhî sıfatlara mazhar kılındığını takdir etsin.


------------------------------------------------------


وَكُونُوامَعَ الصَّادِقِينَ


— Sadıklar ile olmanın iki mânası vardır : Biri zahir bakı*mından sadıklar ile olmak... öbürü de mâna bakımından sadıklar ile olmak... Birincisi, doğruluk ehli ile düşüp kalkmayı, ikincisi de bir taifeye gönül verip onların üstünlüğünü kabul etmeği ve izle*rinden gitmeği gerektirir. Birincisinde ülfetin yalnız sureti, ikin*cisinde hem suret ve hem ruhu vardır. Sadıklar şu kimselerdir ki, «Mâsiva - âlem» onların gözünden silinmiştir.

-------------------------------------------------------


لاَاِلَهَ اِلاَّاللَّهُ

— Tevhid Kelimesinin zikrini umumî, yalnız celâl Kelime*siyle zikre ise hususî demişlerdir. Halbuki Tevhid kelimesiyle zi*kir, son mertebede hususînin hususîsidir, zira Allah´ın tecellileri*ne nihayet yoktur. «Allah´tan başka ilâh yoktur» suretinde tekrar*lamak düşünülemez. Her defa bir sıfatı nefyedip başka bir sıfatı ispat etmekse ebediyen devam edebilir ve böylece ebedî «nefy» ve «ispat»tan kurtulunamaz. «Allah» zât ismidir, «İlâh» ise zât ile sıfatları isimlendirici «ulûhiyet» tir. Böylece, bazıları, Tevhid Kelimesini zât ile sıfatları toplayıcı ilâh ancak Allah´tır, şeklinde izah etmişlerdir.


— Tevhid Kelimesi üzerinde belirttiğimiz mânayı, benlikle*ri, kendilikleriyle dolu olan kimseler uzak görmemelidir. Zira kal*bin yabancılardan temizlendiği zaman insanın gördüğü Hakk´ın zâtından başkası değildir. Bu keyfiyet, hoca Abdülhalik Gucdevânî silsilesinin çıraklarına bile nasip olmuştur. Hoca Bahaeddin Nakşibend tarîkatinin çıraklarına yine bu mânadan bir lezzet çeş*nisi verilmiştir.

----------------------------------------------------------------

يَااَيُّهَاالَّذِينَ اَمَنُوا

-Akdin tekrarından ibarettir, iman ki, Allah´a kalb bağla*maktır, belirttiği akit bu âyetle tekrar edilmektedir. «O kadar ça*lışınız ki, bu sıfatın size ait olmadığını anlayasınız!» Murad bu*dur


SAAT: 06:25

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306