Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Kur'ân-ı Kerim Genel (https://www.forum.medineweb.net/200-kur-i-kerim-genel)
-   -   Tertil üzere okumak, lütfen okuyalım... (https://www.forum.medineweb.net/kur-i-kerim-genel/4028-tertil-uzere-okumak-lutfen-okuyalim.html)

NUR 28Haziran 2008 09:58

Tertil üzere okumak, lütfen okuyalım...
 
Kur’an eğitimini dert edinen herkese açık çağrı: Tertil eksenli bir Kur’an eğitimine geçelim

Kur’an kurslarımız göz bebeklerimizdir.

Çünkü Kur’an hayatımızdır. Göz bebeklerimiz olan Kur’an kursları iyi olursa, gözümüzün ta içi güler. Oradan anlaşılır gönlümüzün güldüğü. Onlar dökülürse, gözümüzün feri söner, nuru kaybolur.

Nasıl ki bir hekim ilk olarak hastasının gözlerine bakarsa, biz de toplum hastalandığında, ilk baktığımız yer gözbebeklerimiz, yani Kur’an kurslarımızdır. Çünkü hastalık tüm belirtileriyle göze yansır.

Bazen gözbebeklerimize birileri çöp dürter. 28 Şubat zorbalığı, işte bu çöplerin en kanatıcılarından biriydi. Kur’an kurslarını hedef almıştı. Bunun, Müslümanların gözlerine mil çekmekten farkı yoktu.

Biraz kanadı gözlerimiz. O meşum dönemde kanlı yaş döktüler. Göz kapaklarımız gözbebeklerimizi kollamak için ne kadar da çırpındılar. Düşünsenize gözünüzü; Allah onları doğal bir sur içine almış, dışardan gelen tehditlere karşı korunsun diye çukura yerleştirmiş. Üzerine bir de kapak yaratmış. Alından akacak terlerden korunsun diye üzerine bir de kaş çekmiş.

İnsan sevdiğinin gözünde çapak görmek ister mi? Tabi ki istemez. Biz de gözbebeklerimiz olan Kur’an kurslarında kusur görmek istemeyiz. Çapak gördüğü göze yumruk vuranlar çıkar. Onlar, hep varlar zaten. Allah şerlerinden korusun. Fakat insaf ehli birinin, Kur’an kurslarını gözden çıkarabileceğini sanmıyorum.

Diyanet’in yeni kadrosunu bu konuda samimi ve gayretli buluyorum. Benim tebriğimin hiçbir önemi yok. Ama Allah emeği geçen isimsiz kahramanları melekleri vasıtasıyla tebrik ve tebcil edecektir; buna inanıyorum.

Kur’an kurslarına yönelik yeniden yapılanmada, olmazsa olmaz bir şart var: Eğitimin eksenini değiştirmek. Bunu, Kur’an’dan yola çıkarak şöyle adlandırabilirim:

Tecvid eksenli Kur’an eğitiminden tertil eksenli Kur’an eğitimine geçiş.

Allah bize, daha ilk vahiyler inerken “tertîl”i emretti: Ve rattili’l-Kur’âne tertîlâ: Kur’an’ı üzerinde dura dura, düşüne düşüne, anlaya anlaya, kavraya kavraya oku!” (Müzzemmil 4)

Biz ise, zaman içinde, tarihi şartların da dayatmasıyla “tertîl” emrini “tecvide” indirgedik. Orada da durmadık. Tecvidi de Üstad Elmalılı’nın ifadesiyle “kaf çatlatmaya” indirgedik.

“Tertil” sözlükte “tebyin” (açık, seçik ve anlaşılır kılmak) “tefrik” (tane tane ayırmak) manasına gelir. Bizim için önemli olan Efendimizin ve sahabenin ne anladığı. Efendimiz, bu emir üzerine “gece tertili” için saatlerini ayırıyordu. Bu bazen gecenin üçte biri, bazen yarısı, bazen üçte ikisini kaplıyordu (bkz 73: 2-3). En azı 3-4, en çoğu 6-8 saat eder.

Sizce efendimiz bu kadar saat gece yarısı hangi Kur’an’ı “tertil” ediyordu? Zira bu ayet geldiğinde inen ayetlerin toplamı 2-3 sayfayı bulmuyordu. Bu da üç-beş dakikada okunup biterdi. El-Cevap, efendimiz tertil emrini uyguladığı için, bir-iki sayfayı, belki bir iki ayeti saatler boyu tefekkür ediyor, manalarına nüfuz ediyor, üzerinde kafa yoruyordu.

Abdullah ibn Mes’ud’un “tertil”den ne anladığını bir sözünden çıkarıyoruz. Kendisine Mufassal sureleri (Kaf ile Nâs arası) bir gecede okuduğunu söyleyen birine der ki: “Desene şiir döktürür gibi ayetleri döktürmüşsün” (hezzen ke-hezzi’ş-şi’r).

Hz. Aişe’ye göre tertil şuydu: Siz okurken biri harfleri saymak istese, sayabilmeliydi.

Biz ne yaptık? Önce Kur’an’ı Mushaf’a indirgedik. Sonra tertili tecvide indirgedik. Sonra tecvidi telaffuza indirgedik. Sonra telaffuzu tilavete indirgedik. Onu da ses sanatına irca ettik. Tecvid, “okuyuşu güzelleştirme” demek; yaşayışı güzelleştirmenin açığını, okuyuşu güzelleştirerek kapatacağımızı zannettik. Olmadı.

Kur’an’dan yırttığımızı Mushaf’a yamadık. Ne de olsa birincisi soyut hakikatler, ikincisi elle tutulur gözle görülür, okkaya gelir, arkasında “hediyesi” (fiyatı) yazan somut bir cisimdi. Saygımızın adresi de ona göre değişti.

İlk nesille sonradan gelen nesiller arasındaki bu değişim, Kur’an’a yaptığımız muameleye de yansıdı. İlk nesiller 10 ayet alıp onu anlayıp, yaşayıp bir 10 ayet daha alırken, biz binlerce hafız yetiştirdik. İtirazım mı var? Olur mu öyle şey? Benim itirazım hafızın varlığına değil, bu hafızların neden hıfzettikleri Kur’an’ı merak etmeyişlerine. İçlerinde mana hafızının, neden yok denecek kadar az oluşuna?

Ve tabi ki, bağrımı hep kanatan şu soruya bir türlü cevap bulamamamda: bu kadar çok Kur’an hafızı varken, Kur’an muhafızı neden yok denecek kadar az?

Hele, Arapça öğrenen talebeye ilk öğretilenler arasında “Nice Kur’an okuyan vardır ki Kur’an ona lanet eder” sözü gözümüzün içine içine bakarken. Allah Rasulü, ta 1400 yıl öteden “Kur’an’ı yastık edinmeyiniz” diye bize haykırırken… Ve en önemlisi, Kur’an’da Allah Rasulü’nün ümmetini ahirette Allah’a “Ey Rabbim! Benim bu toplumum Kur’an’ı hayata müdahil olmayan bir kitap olarak mahzun ve metruk bıraktı” diye şikayet edeceği bildirilmişken.

Evet, Kur’an eğitiminde yeni eksen şart. Bunun adı belli: Tecvid eksenli Kur’an eğitiminden, tertil eksenli Kur’an eğitimine…

Mustafa İslamoğlu


SAAT: 09:58

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320