Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Kur'ân Kursları (https://www.forum.medineweb.net/184-kur-kurslari)
-   -   Kur'an-ı Kerim Dersi için Pratik Öğretim Teknikleri (https://www.forum.medineweb.net/kur-kurslari/14920-kuran-i-kerim-dersi-icin-pratik-ogretim-teknikleri.html)

NUR 31 Mayıs 2009 23:15

Kur'an-ı Kerim Dersi için Pratik Öğretim Teknikleri
 
HARFLERİN İSİMLERİ MAHREÇLERİ VE SIFATLARI

Arap alfabesindeki harflerin isimleri zaman zaman yanlış telaffuz edildiğinden bahisle harflerin doğru isimleri tek tek derste gösterilir.

Gerekirse birkaç harfin ismi Arapça bir lügatten kursiyerlere gösterilir.

Sıkça hata yapılan harfler üzerinde özellikle durulur.

Bu derste harflerin mahreçleri bölge bölge kursiyerlere gösterilir.

Harflerin telaffuzunda mahreçlerin nedenli önem arzettiği uygulama ile gösterilir.

Harflerin önemli sıfatları mesela İsti’la, şiddet, tefhim vb. gibi önemli sıfatlar üzerinde özellikle durulur.

Kalın harflerin ince harflerden sıfat yönüyle nasıl ayrıldığı örneklerle gösterilir.

HARFLERİN SESLENDİRİLMESİ

Bu derste harfler harekelerle beraber seslendirilir.

Üstün-Esre ve Ötre harekelerle harflerin aldığı sesler dikkatlice telaffuz edilerek yapılan yaygın hatalara dikkat çekilir.

Özellikle kalın harflerle ince harflerin med durumlarındaki özelliklerinin altı çizilir.

Sonra her harfin yanına harekeli hemze ilave edilerek önce cezm halinde, sonrada şedde ile med halinde her harf telaffuz edilir.

Hurufu’l-Hece koro halinde yapılır.

Telaffuzu zor ve hatalı okuma ihtimali yüksek olan harfler koro halinde okuyuştan hemen sonra bütün kursiyerlere tek tek doğru olarak telaffuz ettirilir.

NUR 31 Mayıs 2009 23:16

RE: Kur'an-ı Kerim Dersi için Pratik Öğretim Teknikleri
 
KURAN TİLAVETİNDE İSTİAZE VE BESMELE

Bu derste ilk planda İstiaze ve Besmele lafızlarının doğru biçimde telaffuz edilmesi üzerinde durulur.

Kursiyerler tek tek kontrol edilerek varsa hatalı okuyuşlar düzeltilir.

İkinci etapta sure başında, ortasında, iki sure arasında ve tevbe suresinin başında veya Enfal suresinden Tevbe suresine geçişte dikkat edilmesi gereken hususlar uygulama ile gösterilir ve hatalı okuma ihtimalleri üzerine dikkat çekilir.

YÜZÜNDEN OKUMAYA GEÇİŞ

Kur’an-ı Kerimi yüzünden tilavet ederken dikkat edilmesi gereken öncelikli husus tilavete tertil usulüyle başlamaktır.

Bu usulde tilavet en küçük hataların dahi bariz bir şekilde ortaya çıkacağı düşünülerek harflerin mahreçlerindeki ve kelimelerin telaffuzlarındaki hataların düzeltilmesine çalışmaktır.

İkinci etapta harfler arasındaki ses uyumunun sağlanması amaçlanır.

Daha sonra medlerin kendi aralarında ölçülü icrasının nasıl yapılacağı üzerinde durulur.

Buradaki ölçüler ve yapılan hatalar uygulamalı olarak hoca tarafından gösterilir.

Daha sonra kursiyerlerden bir tanesinin okuması sağlanarak diğer kursiyerlerden bu okuyuştaki hataların bulunması istenir.

Dersin devamında hatalar öğretmen tarafından tashih edilerek hatalı okunan kelime koru halinde düzeltilmiş şekliyle okunur.

Gerekirse aynı kelime her kursiyere okutturulur.

Yüzünden okumaya kursiyerlerin aşina olduğu ve telaffuzu daha kolay olan surelerden başlanır.

Tedrici olarak kolaydan zora doğru sureler okutularak kursiyerlerin ağzının Kur’an kelimelerine alışması sağlanır.

Her derste kısa da olsa kursiyerlerin tamamına mutlaka okuma fırsatı verilmelidir.

Bu tilavet esnasında okuyucunun hatalarına tek tek işaret edilirken düzeltme yolları gösterilmelidir.

Okuyucunun doğru ve güzel okuduğu kelimeler de ifade edilerek kursiyer taltif edilmeli ve motivasyonu mutlaka sağlanmalıdır.

NUR 31 Mayıs 2009 23:16

RE: Kur'an-ı Kerim Dersi için Pratik Öğretim Teknikleri
 
KURAN OKUMA USULLERİ

Kur'an Tilavetinde

Tertil,

Tedvir,

Hadr

usullerindeki prensiplerden bahsedilir.

Bu Usullerde medlerin hangi mertebelerde uzatılması gerektiği, tutulması gereken tecvid kurallarının hangi ölçüde tutulduğu teorik olarak anlatılıp kavratıldıktan sonra, aynı metin üzerinde, bu usuller uygulama ile öğretmen tarafından gösterilerek farklılıklarının altı özellikle çizilir.

Aynı derste kursiyerler arasından seçilen okuyucular üzerinde örnek okuyuşlar yaptırılarak, öncelikle hataları diğer kursiyerlerin bulması istenir.

Kursiyerler arasında rekabete dayanmayan kendilerini geliştirmeye yönelik yarışmalar yapmaları istenerek Kur'an ayetlerini en kısa surede seri okumaya geçmeleri sağlanır.

EZBERLENECEK OLAN AYET VE SURELER

Namaz duaları tahtaya yazılır.

Harflerin ve kelimelerin üzerinde dikkat edilmesi gereken hususlar tahlil edilir.

Dua önce hoca tarafından tahkik ve ta’lim üzere itina ile okunur.

Daha sonda kursiyerlerle beraber koro halinde tilavet edilir.

Koro halinde okuma kursiyerlerin zayıflık derecesine göre birkaç kez tekrar edilebilir.

Sonra her kursiyer dinlenerek yaptığı hatalar düzeltilir ve öğretmen tarafından hazırlanan bir çizelgede not edilir.

Ayrıca okuma bittikten sonra kendisine de not ettirilerek yaptığı hataları nasıl düzeltmesi gerektiği gösterilir.

Bir sonraki derste bu hataların düzeltilip düzeltilmediği özellikle kontrol edilir.

Bu derste harflerin mahrecine telaffuzuna özellikle vurgu yapılmalıdır.

Diğer dualar öğretilirken kelimelerin doğru telaffuz edilmesi, med ve kasr durumları gözetilerek akıcı bir üslupla yüzünden okunması sağlanmalıdır.

Bu esnada sesini nasıl ayarlaması gerektiği, hangi kelimelerde vurgu yapmasının doğru olacağı mutlaka gösterilmelidir.

Bu duaların meclisin durumuna göre fazla uzatılmaması gerektiği de ifade edilmelidir.

Duaların Arapça metninden sonra duanın manasına uygun Türkçe metinler de kursiyere öğretilebilir

Ezber yapmaya başlamadan önce ezberlenecek metin yüzünden okunarak hatalar düzeltilir.

Sonra tertil ve hadr usulüyle öğretmen tarafından dikkatlice okunur.

Hatalı okuma ihtimali olan kelimeler bir daha tahtaya yazılır ve koro halinde okunur.

Sonra kursiyerler tek tek ezberlenecek metni yüzüne okurlar.

Her okuyucunun yaptığı hatayı öncelikle diğer kursiyerlerin bulması istenerek ders aktif bir şekilde işlenir.

Ayrıca CD ve kasetten kıratı düzgün olan okuyuculardan örnek tilavetler kursiyerlere dinlettirilir.

Kursiyerlerin kendi aralarında guruplar oluşturulur. Ve gurup çalışmaları teşvik edilir.

Öğretmenin yapılan ezber metni dinlemesinden önce birkaç kez dinletilmesi sağlanır.

Eğer hatalar varsa bu hataların varlık sebebi dinleyen kursiyere sorulur.

Burada amaç yapılan hataları en aza indirerek birkaç kontrol noktası oluşturmak ve her noktada hataları elerken kursiyerlerin monoton ve hocaya bağlı ders işleme sistemindeki sıkıcılıktan uzaklaşarak istekli ve aktif ders işleme ortamına kavuşmalarını sağlamaktır.

Ayrıca tecvid kaideleri yapılan hatalar üzerinde uygulamalı olarak ifade edilmelidir.

Kur'an Kursları adlı siteden alınmıştır.

Hâdimul İslam 12 Aralık 2016 19:20

Kur’an-ı Kerim’i takılmadan seri okuyabilmek için hızlı okumayı geliştirmek gerekir. Bu kademede en çok dikkat edil*mesi gereken “az yeri çok defa okumak” ve okuma hızını yük*seltmektir. Bu uygulamayı bir süre devam ettirmede sabır ve azim göstermektir. Çünkü başlangıçta okuma hızı gelişmiyor gibi algılanabilir fakat bir süre devam edildikten sonra kolay*lıkla seri okuyuşun gerçekleştiği görülecektir.


Kursiyer arkadaşlar için güzel bilgiler...ALLAH razı olsun

mehmet akif2 12 Aralık 2016 20:50

Verayy da 1 ayeti 10 kez okuyarak ilerliyordu

Ilitamda bir arkadaşım da öyle çalışıyordu ezberlemeye de yardimci oluyormuş

Ben diyanet gov tr den kurani kerim indirdim ishak danışi seciyordum mesela ezberim Abese suresi ise onu tekrarli olarak ayarlayıp mutfakta iş yapıyordum o kadar çok dinliyordum ki kızımı uyuturken ezberimi okuyayim dedigimde ishak danisin sesini duyuyor gibi oluyordum


SAAT: 00:05

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321