www.medineweb.net, ykleniyor... 'den beri Kesintisiz Yaynda.... |
|
Konu Kimlii: Konu Sahibi NUR,Al Tarihi: 19 Ekim 2007 (22:31), Konuya Son Cevap : 11 Ocak 2022 (17:00). Konuya 10 Mesaj yazld |
![]() ![]() |
| LinkBack | Seenekler | Deerlendirme |
![]() | Mesaj No:11 |
Medineweb Ba Editr Durumu: ![]() Medine No : 14593 yelik T.:
15 Kasm 2011 | ![]()
Kuranda İlim (el-İlm) Modern Dnyada Bilim (Science) Kurann ihbr ifadeleri muhataplarn belli bir zihn ve amel tutuma sevk eder niteliktedir. Mesela, Yeryzn [ayanzn altna deta bir hal gibi] seren, orada sabit ve sarslmaz dalar var edip rmaklar aktan, Allahtr. Keza trl meyveleri ift [erkek-dii] olarak yaratan, srekli olarak geceyi gndze bryen de Allahtr. İte btn bunlarda aklselimle dnenler iin nice ibretler var! mealindeki 13.Rad 3. ayet ilk bakta bilgi verici gibi grlebilir; fakat son cmleden de anlalaca gibi, bu ayet muhataplarna bilgi vermekten ziyade onlardan tevhide iman talep etmektedir. Kurandaki en temel kavramlardan biri ilimdir (el-ilm). Hem Mekk hem Meden ayetlerde isim, fiil ve mastar olarak yaklak 750 kere kullanlan bu kavram Kurandaki toplam kelime saysnn takriben yzde birine tekabl etmektedir. Bu oran Kuranda ilim kavramna ne denli nem atfedildii hususunda manidar bir veridir. Hl byle iken ilim, modern dnemdeki Mslmanlar arasnda kastl veya kastsz olarak yanl ya da geliigzel biimde kullanlan Kuran kavramlarnn banda gelmektedir. Bilimselci tefsir anlayna gre Kuranda geen ilm, byk lde bilim, dolaysyla lim de bilgin ya da bilim insan demektir. Buna gre denebilir ki literal olarak, Hi bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?! diye evrilen 39.Zmer 9. ayet, Hi okuma yazma bilenler ile bilmeyenler bir olur mu?! ve/veya Hi iyi eitim-retim sahibi olanlarla bu vasfta olmayanlar bir olur mu?! gibi bir mana ierir. Bu sekler semantikte lim de bilim insanna tekabl edince, haliyle 35.Ftr 28. ayet de, Allahtan ancak akademisyen kullar laykyla korkar gibi bir manaya gelebilir. Oysa Kuranda geen ilm, lim, ulema gibi kavramlarn bugnk yaygn anlam ve kullanmlaryla hibir ilikisi yoktur. İlmin bir anlamda din olmas, vahyin ilme nfuz edip onu aydnlatmas demektir. Aydnlatmada vahyin ilme kazandrd iman boyutu kendini gsterir. Vahiy-iman-ilim ilikisi ierisinde limin kesbettii tutum, sahip olunan bilgiye lakayt kalmay salk veren tutumdan ok farkldr. Zira lim ile sahip olduu ilim arasndaki iliki, aydn ya da aydnlatc bilgi olarak tabir edebileceimiz ok zel nitelikli bir bilgiyle kurulur. Bu bilgi ayn zamanda pratik yaantya yansr ve bu yansma tam da ilimle amel yahut ilmiyle amil olmak diye ifade edilen tecrbeye karlk gelir. İslamda bilgi salt bilim iin bilim ya da doay ve insanl fesada gtrecek ldrc bir teknoloji iin deil, Allaha kulluk etmek ve Onun rzasn kazanmak iin edinilir. İlmi ibadetten, adaletten, slahtan, zikirden ayr dnmek mmkn deildir. Kur'ann kavram bilim deil ilimdir. İlim, hakikatin Mslmanlarca en iyi ekilde nasl alglanabileceini ve en iyi bir toplumun nasl oluturulup gelitirileceine ilikin tanmlar ortaya koymutur. Mslmanlar ilmi, İslam medeniyetinin esas sayarlar. İlim Mslmanlar iin ayn zamanda tabiatla, eyayla, hayvanlarla, insanlarla, tm evrenle ve hatta yaratc ile btnlemenin, bir biimde iletiim kurmann yoludur. Bugn bilgi, geleneksel yklemi olan varlktan kopmu ve deerden bamsz bir hale gelmitir. Bu yzden, bilim hidayet ve yksek hakikati aramakla uramaz. Bu yzden onun bulular ve gerekleri Kurann ayetleri ile ayn geerlilie sahip olamaz. Bilim bir sorun zme giriimidir; verili bir model ve dnya gr iinde problemleri zmek iin gelitirilmi bir metot ve bir tekniktir. Kald ki bilimsel metodun ierdii deerden arnm gzlem, dpedz bir masaldr. Zira orada hibir ey dnya grmz ve kltrmz iinden szlmeksizin kavranlamaz. Ayrca, bilimsel verileri din ile dorulamaya almak, bir anlamda vahyin ontolojik statsnn de sorgulanmas demektir. Bu itibarla, iki ayr hakikatin alanlarn birbirinden ayrmamak, sadece Kurann ontolojik statsn deil, epistemolojik statsn de sorgulamak ve elbette sorguland iin de rselemek anlamna gelir. Ziyaeddin Serdar gayet hakl olarak der ki, modern bilimi Kuranla eit hale getirerek meru kabul etmeye ya da bilimsel deeri olan gerekleri tad iin Kurann ilahi kaynakl olduunu kantlamaya dayanan giriimler, yzeyde zararsz, hatta takdir edilecek birer harekettir. Ancak bu tehlikeli olabilecek bir metottur. Kuran ve bilimin karlatrlmasndan varlan sonu iki katldr: Eer 1400 yl nce indirilen Kuranda deinilen gerek ve teoriler modern bilim tarafndan destekleniyorsa Kurann ilahi kaynakl olduu tasdik edilmi olur (eer onaylama gerekten isteniyorsa); ve tersine, eer modern gerek ve teoriler Kuranda bir yanl buluyorsa, modern bilim de ayn evrensel ve ebedi geerlilie, aynen Kuran gibi sahip demektir. Benim itirazlarm basittir ve geri sona doru daha derin tartlacak ama imdilik, yol gsterici bir kitap olan Kurann baka hibir kaynaktan onay almaya gerek duymadn sylemek yeterlidir. Bilimi Kuranda bulmaya ynelik her giriim, ebedi kutsal kitab bilime vasta klar ve bilimi hakikatin ne olup olmadna karar verecek bir hakem seviyesine karr. Dahas, bilimsel teorilerin tarafsz, evrensel ve daima geerli olduunu savunan mitolojik gr dorular. Bunun tesinde, bilim gereklerinin Kurann tebih, mecazi ve sembolik ayetleri iinde bulunmaya almas, sk sk birbirini tutmayan sonulara gtrr. Kuran'da bilimsel bilgi ve bulular okumaya alanlarn din telakkileri de problemlidir. nk bu telakkiye gre bilim de dhil her ey dine ve dinin kutsal metnine refere edilmelidir. Oysa bu ok yanl bir telakkidir. Dinin temel amac insan ahlaken arndrmak, Allaha yaknlatrmaktr. Kurandaki btn ifadeler ve dolaysyla t ve ibret meyannda d dnyaya ynelik tm gndermeler hep bu temel hedefe yneliktir. Dier bir deyile, Kurann ifadeleri erekselcidir ve ilevi gerei t, ibret, tavsiye kipindedir. Bu tr ifadelerin bilimsel nermeler gibi alglanmas ve/veya bilimsel nerme formuna dntrlmeye allmas, bizatihi Kurann varlk sebebine aykr olduu gibi bilimsel ve ahlaki bir aba da deildir. Tabiat gerei her an deiim, dnm ve yanllanma gibi ihtimallere ak olan bilimsel bilgi, daha nce de belirttiimiz gibi, Kuran metninde bilimsellik ierdii sanlan bir beyann tefsiri sayldnda, ilgili bilimsel bilgideki her deiim ve yanllanma Kurandaki beyann da yanllanmas anlamna gelecektir. Bunun iindir ki Fahreddn er-Rznin Dnya sabittir fikrini 2.Bakara 22. ayete dayandrmasndan tr, Mefthul-ayb tefsirinin mtercimleri, yukarda szn ettiimiz saknca ve sknty bertaraf etmek, yani bu bilgi yanlnn Kurandan kaynaklanmadn belirtmek zere, (Rz) o zamanki ilm anlayn tesirinde kalarak dnyann dndn bilmemektedir eklinde bir aklamada bulunmulardr.Sonu olarak, bilimselci yorum anlay, temelde ldnlik dncesinin bir semeresi olan modern Bat medeniyetine zg sosyal ve bilimsel deerleri, İslamn temel kaynaklarna yeni yorumlar getirmek suretiyle szm ona ehliletirmek, bylelikle İslam mantalitesinde bir travma yaamadan modernlemek gibi bir dnceyi de tazammun etmektedir. Aslnda bu tarz bir dnce hem İslam dininin hem de Bat mantalitesinin temel prensiplerine yaplan bir saygszlk, hatta ihanettir. İnsan ve madde temeli zerinde kurulmu bir felsefeyi, Tanr ve vahiy bilgisi erevesine oturtmak, ztlar bartrmak gibi ucube bir safsatadan ibarettir.11 Keza, din dilinin kalplar ve/veya Allah merkezli bir dil dizgesi iinde srf din-ahlak mesajlar sunan ve btn mesajlarnda insanln dnyada salah ahirete felah bulmasna vurgu yapan Kurann bilhassa Allahn mutlak kudret ve mkemmel yaratma sanatna iaret meyanndaki beyanlarn, doruluk ve yanll kesinlik arzetmeyen ve dolaysyla her an iin bilim tarihinin plne atlmas muhtemel olan bilimsel bilgi ve teorilerle irtibatlandrmak da ilh mesaja kar bir ihanet olsa gerektir. Prof Dr Mehmet Grmez. Yaznn tamam [Linkler Ziyaretilere Kapaldr.Giri Yap Veya ye Olmak iin TIKLAYIN...] |
![]() |
![]() |
Konuyu Toplam 1 Kii okuyor. (0 ye ve 1 Misafir) | |
![]() | ||||
Konu Balklar | Konuyu Balatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Bilim dnyasndan ilgin gerekler.. | TufeyL | Serbest Krs | 3 | 28 Eyll 2018 13:59 |
bilim ,scak buz, retti | Muhteem | Bilgi Daarc | 1 | 27 ubat 2014 01:50 |
Mslmn Bilim Adamlar ve Bulular... | NUR | Alimler(Rh) | 4 | 26 Mart 2013 09:41 |
Bilim ile dinler arasnda atma olmumudur? | MERVE DEMR | Soru Cevap Arivi | 1 | 23 Mays 2009 16:57 |
Pakistanl Bir Bilim Adamnn Yazs | Yitiksevda | Serbest Krs | 0 | 14 Mays 2009 00:34 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Þerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|