www.medineweb.net, ykleniyor... 'den beri Kesintisiz Yaynda.... |
|
Konu Kimlii: Konu Sahibi FECR,Al Tarihi: 28 Temmuz 2009 (17:47), Konuya Son Cevap : 16Haziran 2013 (08:34). Konuya 5 Mesaj yazld |
![]() ![]() |
| LinkBack | Seenekler | Deerlendirme |
![]() | Mesaj No:1 |
Durumu: ![]() Medine No : 6340 yelik T.:
19 Ocak 2009 | ![]() Kitab'a Yanl Yaklamlar Kitab'a Yanl Yaklamlar MEHMET KAYA 1.Atalar dinine uymak Kur'an'da ilahi mesaja kar insanlarn gsterdii olumlu ve olumsuz tepkiler, eitli zamanlarda, eitli peygamberlerin/elilerin ahsnda rneklerle anlatlmaktadr. Kur'an- kat/donuk bir fkh kitab gibi alglamayan kafalar, onun her adaki yaanan sosyal hayatn dinamik bir portresini izdiini grecek, dier kssalar gibi bu konudaki anlatmlarndan da halen yaad hayat iin canl ibret tablolar karabilecektir. Aslnda insanlarn vahye kar olumlu ve olumsuz grupta toplayabileceimiz ok eitli tepkilerinde hep ortak tavrlarn n plana ktn Kur'an bize gstermektedir. Olumlu grupta toplayacamz tepkiler "iittik itaat ettik..." biiminde vahyi onaylama ve ona teslim olma noktasnda toplanarak, bu seime uygun hayat tarzyla devam etmektedir. Olumsuz gruptaki tepkiler ise; eitli zamanlara, eitli toplumlara veya fertlere gre deien zellikler gsteriyorsa da (yalanlama, alay, saptrma, duymazlktan gelme, ret vb.) bunlar sebep deil birer sonutur. Olumsuz tepkilerin asl sebeplerinin evrensel zellikler tadm Kur'an bize deiik toplumlardan verdii rneklerle gstermektedir. Kur'an, Allah'tan mesaj getiren elilere insanlarn ounlukla atalarnn dinini n plana kararak kar ktklarn vurgular. Birka rnek: -Hz. Nuh kavmine "...Allah'a kulluk edin O'ndan baka ilahmz yoktur... (23/23)" dedii zaman: "kavminin iinden ileri gelen inkarc bir grup: Bu da sizin gibi insandan baka bir ey deildir. Size stn gelmek istiyor. Eer Allah dileseydi melekleri indirirdi. Biz ilk atalarmzdan byle bir ey iitmedik.(23/24)" dediler. -Ad kavmine de kardeleri Hud (as) gnderildi ve ayn mesaj ilettiinde (7/65): kavmi ona "Dediler ki: Ya! demek sen tek Allah'a kulluk edelim ve atalarmzn taptklarn brakalm diye mi bize geldin?... (7/70)" eklinde karlk verdiler. -Semud kavmine de kardeleri Salih (as) ayn mesaj ilettiinde (11/61): "Dediler ki: 'Ey Salih, sen bundan nce bizim aramzda mit beslenen bir kii idin, imdi atalarmzn taptklarna tapmaktan bizi men mi ediyorsun?.... (l 1/62)" diye cevap verdiler. -Medyen'e de kardeleri uayb (as) gnderilip ayn mesaj onlara iletti. (11/84) Kavminin cevab ise: "Ey uayb, dediler, senin salatn m babalarmzn tapt eylerden, yahut mallarmz zerinde dilediimizi yapmaktan vazgememizi emrediyor? nk sen yumuak huylu ve akllsn! (l 1/87)" oldu. -Hz. ibrahim babasna ve kavmine; "neye tapyorsunuz? (26/70, 21/52)" diye sorduunda:"Babalarmz onlara tapar bulduk. (21/53)" ve "babalarmzn byle yaptklarn grdk... (26/74)" diye kendilerini savunmulardr. -Musa (as) ve kardei Harun (as) ak ayetlerle birlikte Fir'avn ve adamlarna gnderildi. (10/75) Onlarn cevab ise:"Sen bizi, babalarmz zerinde bulunduumuz eyden eviresin de yeryznde byklk yalnz ikinizde kalsn diye mi bize geldin?... (10/78)", "...lk atalarmz arasnda byle bir ey iitmedik. (28/36)" eklinde olmutur. -Yusuf (as) zindandaki arkadalarna inanlarnn yanlln; "siz O'nu brakp ancak sizin ve atalarnzn takt birtakm isimlere tapyorsunuz.. (12/40)" eklinde izah etmitir. -zelde Mekke mriklerine ve tm adalarna genelde btn alara ve insanlara hitap eden Hz. Muhammed (a.s.) de bu "deimeyen tepki" den payn almtr. "Onlara ak ak ayetlerimiz okunduu zaman dediler ki: 'Bu, sizi babalarnzn taptndan evirmek isteyen bir adamdan baka bir ey deildir..." (34/43) Atacln, kabilecilik ve soyuyla vnmenin, rf adet ve geleneklere sk skya balln timsali diyebileceimiz Mekkeli mrikler Resul'n getirdii vahye iddetle kar kmlardr. "nk onlar atalarn sapklkta buldular. Kendileri de onlarn izlerinde koturuyorlar. (37/69-70)" Mriklere atalarndan kalan sama sapan rf ve adetleri din yerine koymay, stelik bunlar Allah'a isnat ettirmeyi brakn. (5/103) "Allah'n indirdiine ve Resul'e gelin! dense babalarmz zerinde bulduumuz ey bize yeter! derler. Babalar hibir ey bilmeyen, doru yolu bulamayan kimseler olsa da m? (5/104, 2/170, 31/21)" Mriklerin mesaja kar karken gsterdikleri tepkilerde dikkat etmemiz gereken nemli bir nokta vardr: Onlar dorudan Allah' inkar etmek yerine, "bir ktlk yaptklar zaman: babalarmz bu yolda bulduk, Allah da bize byle emretti... (7/28)" eklinde davranlarm savunuyorlard. Kur'an bu savunmaya; "...Allah ktl emretmez..." (7/28) eklinde kar karak; "... Allah'a kar bilmediiniz eyleri mi sylyorsunuz? (7/28)" diyerek onlara bu konudaki delillerini soruyordu. Mrikler atalarm o derece n plana karmaya almlardr ki; ii: "...doru iseniz babalarmz getirin... (45/25)" demeye kadar vardrarak atalarnn diriltilerek getirilmesini talep etmilerdir. Allah bu inatlk karsnda Resulne bunun "deimeyen bir tepki biimi" olduunu hatrlatmtr: "unlarm taptklarndan hi kukun olmasn. Onlar da nceden atalarnn tapt gibi tapyorlar. Biz onlarn da paylarn eksiksiz vereceiz, (l 1/109)" Yce Allah atacln deimez ve evrensel bir tepki biimi olduunu yle vurgulamaktadr: "ite byle, senden nce de hangi memlekete uyarc gnderdiysek mutlaka onun varlkllar: biz babalarmz bir yol zerinde bulduk, biz de izlerine uyarz dediler. Ben size atalarnzn zerinde bulunduundan daha dorusunu getirmi olsam da m? dedi. Dediler ki: dorusu biz seninle gnderileni tanmyoruz. (43/23,24)" Btn peygamberlerin karlat tepki ayn idi: "...Siz bizim gibi bir insandan baka bir ey deilsiniz. Bizi atalarmzn taptndan evirmek istiyorsunuz. O halde bize ak bir delil getirin! dediler. (14/10)" Atacln gnmz toplumunda da pek fazla bir deiiklik gstermeden nemini koruduu bir gerektir. Konu, Kur'an'da grld gibi gemi toplumlarn yaayan dinlerinin dindarlar ile vahye tabi olan Resul ve beraberindekiler arasnda nasl hararetle tartlyorsa; bugn de toplumun atalardan tevars eden dininin dindarlar ile vahye tabi olanlar arasnda tartma ayn hzla devam etmektedir. Toplumumuzda slam olduu sylenen bir din ve kendilerine Mslmanm diyen insanlar vardr. Yaadklar dinin Allah'n dini olduunu iddia etmekle kalmaz, Resul'n izinden gittiklerini ifade ederek kendilerince durumlarn hakl gstermeye alrlar. Oysa btn davranlarnda vahyi deil atalarm nplana karrlar. Allah'n vahyi apak ortada olduu halde yaadklar dini sorgulama gerei bile duymazlar. nk bu ii kendileri adna kendilerinden ncekiler fazlasyla yapmtr. Vahye ters dtkleri noktalar kendilerine hatrlatld zaman daha nce yaam alimleri ve onlarn eserlerini vahyin karsna dikerek kendilerini savunmaya ve hakl gstermeye alrlar. Ataclk vahy karsnda nasl deimez evrensel bir tavrsa, her ada ve her corafyada vahyin yaayan dinamiine sarlmak ta mminlerin bir tavrdr. nk: "Bu (Kur'an) insanlara (kurtulu yollarn gsteren)delillerdir; kesin olarak inananlara klavuz ve rahmettir. (45/20)" Ataclk Kur'an'n onaylamad bir davran biimi olarak insanlar hibir zaman kurtulua gtrmeyecektir. Sonuta ksaca belirtmemiz gerekirse; ortalama zekaya sahip (akleden) her insann Allah'n vahyini anlayabileceine ve onun kendisini mutlaka doru yola ulatracana samimiyetle inanan ve bu yolda cehd gsterenlerin Allah'n va'dine ulaaca kesindir. -----------------DEVAMI VAR-------------------------- |
![]() |
![]() | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
![]() | Gnlden Dklen Nameler | FECR | 0 | 155 | 12 Ekim 2024 09:01 |
![]() | Muhtelif Konular | FECR | 0 | 193 | 07 Ekim 2024 19:33 |
![]() | Muhtelif Konular | FECR | 0 | 172 | 23 Eyll 2024 10:06 |
![]() | MultiMedya-zleme Vb | Esma_Nur | 1 | 209 | 03 Austos 2024 21:38 |
![]() | Kur'n- Kerim Genel | FECR | 0 | 271 | 01 Austos 2024 16:31 |
![]() | Mesaj No:2 |
Durumu: ![]() Medine No : 6340 yelik T.:
19 Ocak 2009 | ![]() 2.Kitab'a parac yaklam Bu Kur'an'a blc bir yaklamdr. Bu anlay kitab paralara ayryor. "Namaza yaklamaynz" rneinde olduu gibi. Ya da sizden olan ksm okunmadan emir sahiplerine itaat edmesi rnei gibi... 2/84-86 15/90-91 23/53 Kur'an her zaman ve mekanda okunup, anlalmas gereken bir kitap olduundan, buna gre bir dizili ve rgye sahiptir. Kur'an'n bir yerinde bulunan bir ayet, baka yerlerdeki ayetlerle ou zaman ilikilidir. zerinde durulan konunun daha iyi anlalabilmesi iin bu ilikilerin bulunmas ve gerekli balarn kurulmas gerekir. Kitab'a parac yaklald zaman; ayet erevesi, siyak ve sibak erevesi ve Kur'an'n btnl erevesi gzard ediliyor. Haliyle ortaya kan mana, Kur'an'n ngrd mana olmaktan uzak bir manadr. 3.nsann kendisi Kur'an okumak, hakknda konumak ve yazmak ok farkl eylerdir. Kur'an' anlayp, hayata uygulama azmindeki samimi ve gayretli insanlarn, ondan yararlanabilmeleri iin, Kur'an'da belirtilen insana zg baz olumsuzluklardan uzak olmas gerekmektedir. Bu olumsuzluklarn terkedilmesi; almann ve yararlanmann, istenilen amaca ulamas asndan nemlidir. nsana zg olumsuzluklardan bazlar unlardr:Cedelcidir (18/54), cahildir (33/72), acelecidir, bir eyin doruluunu bilmeden hareket eder (49/6). Bilgisi olmad eyleri konuur (3/66, 17/36). Anlamadan bir eyi yalanlar (27/84). Anlatlan, doru delile dayandrmama zelliklerine sahiptir. 4.nyargl Yaklamak Heva ve hevesin etkisinden kurtulamayan bir zihniyetin Kur'an' doru bir ekilde anlamas mmkn deildir. Bylesi bir zihniyet bilinli ya da bilinsiz Kur'an' tahrif ediyor demektir.nyarglardan kurtulamayanlar, Kur'an ayetlerini kendisinin mntesibi olduu mezhebin, ekoln, cemaatin ilkelerine gre yorumlayarak tahrif etmektedirler. Tarih boyunca tahrifilikle mehur olanlar Yahudilerdir. Yahudi ve Hristiyanlarn din adanlan kendilerine indirilen kutsal kitaplardan holarna gitmeyen yerleri arzu ve menfaatlerine uygun bir ekilde deitiriyorlard. Kutsal kitaplar kendi elleriyle tahrif eden ve bu kitaplara en byk darbeyi vuran bu din adamlar, toplumlar ate ukurunun kenarna srkleyen zmre olmalar hasebiyle Allah'a kar en byk hakszl yapmlard. "Yahudilerden yleleri var ki kelimeleri yerlerinden deitiriyorlar.." (4/46) Kur'an' tahrif etmek iin Yahudi veya Hristiyan olmak gerekmiyor. Kur'an'n zellikle bu konu zerinde youn bir ekilde durmas Yahudilik ve Hristiyanln muharref bir din olduu kadar ktlenen bir ahlak da olduunu beyan iindir. Ve mminlerin bu ahlakla ayaklanmamalar iin Allah tarafndan uyarlmlardr. Allah, inanmayanlarn genel mantn yle aklamaktadr. "Onlarn size inanmalarn m umuyorsunuz? Onlardan yle grup vardr d Allah'n kelamn iitip akl erdirdikten sonra bile bile onu deitirirlerdi." (2.Bakara: 75) Ayrca Maide Suresinin 13, 41. ayetleri de tahrifi zihniyetin vasflarm detayl bir ekilde ortaya sergilemektedir. Bu konu ile ilgili rahmet Ali eriati yle diyor: "Bir tez ve bir ilmi gr kardmda veya inandm bir mektepten bir sz naklettiimde; eer Kur'an'n uygun, byke bir suresini, bir ayetini alp, o konunun altna yazar, ona dayanrsam, bu Kur'an'j kendi fikrimi ispatlamak yolunda kullanmam demektir. Kur'an, daima byle bir aratrma ve tebli ynteminin kurban olmutur. Kur'an, daima buyruklarmz -ne olursa olsun- ispatlamak iin bir alet olmutur. Hibir zaman, hi kimse, her eyi, -mezhebi, ilmi, edebi- btn zihniyatn ve bilgisini bir tarafa frlatp; nceki grlerinden arnm bir zihinle Kur'an'a ynelmemitir. Sylediime uygun bir hadis vardr: "Her kim Kur'an' kendi gryle tefsir derse, yeri atetedir." Bu "gr"e "akl" dediler, yani her kim Kur'an' aklyla tefsir ederse..! yleyse neyle tefsir edeceiz? Aklszlkla m? u an yaptmz gibi mi? Hakikati, sz, sz naklini, ayet veya rivayeti anlamak, tefsir etmek, doru tanmak iin akldan baka bir yolumuz yok. Sonra hayr diyorlar, bizim maksadmz her ayetin altna imamdan bir rivayet getirmektir! Efendi yoksa bu rivayeti de aklla semek gerekmez mi? Bu ayetin tefsiri olan rivayeti aklmzn semesi, anlamas gerekmez mi? Bunu ayetin altna getir sonra da bu ayetin manasnn bu olduunu anla?!! Aklsz adamn bana istediin kadar ayet, istediin kadar rivayet dksen yine de fayda etmez. Sarlara arn iittiremezsin. Hele bu sar ve dilsiz insan, o sesi, ary anlamyor, duymuyorsa bu adamn can sklr, sinirlenir, senden bezer ve kaar, srtn dner. Artk peygamberin kendisi bile ona bir ey duyuramaz.yleyse mesele Kur'an' "gr'le tefsir etmemektir. "Gr" ne demek? Yani daha nceki fikir ve inanlarmz, nce filan ilmi, kimyevi, fiziki, fkhi, mezhebi gre inanyor, ondan sonra gidip Kur'an'da, nceki gr ve inancmzn ispat peinde dolayoruz, te bu yzden bakyoruz ki insanlar, hangi dnceleriyle Kur'an'a yaklamlarsa o dnceden olarak kyorlar. ii yaklaan ii, Snni yaklaan Snni, Vehhabi yaklaan Vehhabi, Cebri yaklaan Cebri, Nasibi yaklaan Nasibi, htiyari yaklaan htiyari kyor... yi ama o halde Kur'an ne yapyor? Bu farkl ve elikili grlerin hepsini Kur'an doruluyor mu? Btn bunlar grtr ve grle yaplm tefsirlerdir. yleyse nasl olmalyz? nceki btn grlerden arnm, veraset yoluyla veya zorla yklenmi btn nceki inanlardan temizlenmi bir akl; idmanl, uyank bir zihin olarak; mantkl, kudretli, uyank, mana karc ama daha nceki herhangi bir gr ispatlamaya taassubu ve taahht olmayan bir yaklamla, Kur'an'a gitmeli ve Kur'an'n iinden neyin ne olduunu grmeli ve karmaldr."[2] Rahmetli Mevdudi de: "Kur'an ak ve tarafsz bir kafa ile okunmaldr. Kur'an'n vahiy olduuna inansn ya da inanmasn, bir kimse mmkn olduu kadar, onun lehinde veya aleyhinde sahip olduu nyarglarn tmnden zihnini temizlemeli, nceden edindii tm fikirleri yok etmeli ve bundan sonra sadece anlamak amacyla ona yaklamaldr. Kendi nyarglanyla Kur'an'a yaklaan kimseler, saratrlar arasnda kendi dncelerini okurlar ve bu nedenle Kur'an'n iletmek istedii mesaj kavrayamazlar." diyor. -------------devam edecek-------------------- |
![]() |
![]() | Mesaj No:3 |
Durumu: ![]() Medine No : 6340 yelik T.:
19 Ocak 2009 | ![]() 5.Kur'an'n nuruyla aydnlanmam akl / Akln Kullanmamak Kur'an'n tanmlad akl, szlerin ierisinden en gzel sz seerek hidayet bulandr. Veya saduyu ve sezinin dier addr. (Zmer: 18). Akln zdd olarak da "beyinsiz" (Bakara: 13) kelimesi kullanlmaktadr.slam'a kar kltrlerin tezgahndan geerek, ekillenen ve bir takm nyarglar kazanan akln, Kur'an ayetlerini gerek manasyla anlamas mmkn deildir. Eer bu kii bu yapdaki akln kendisine rehber edinirse, haliyle Kur'an ayetlerinden bir ounu anlayamayacaktr ve reddetmeye kadar varacaktr. Mslmanlar arasnda da bu sorun yaanmtr ve "akl" "nakil" atmas olarak varln hissettirmitir.Fakat "akl" kelimesinin, Kur'an'daki kullanmna baktmzda selim akln veya Kur'an'n kabullendii akln Kur'an'la elimesi mmkn deildir. nk selim akln ve sahih naklin kayna birdir. Kayna bir olan bu iki unsurun elikiye dmesi snnetullaha aykrdr. Ayrca Kur'an' anlamak iin akln kullanmayanlara da Allah pislik verir. (10/100) Kur'an tarandnda yanl yaklam ile ilgili ayrca u konularla da karlalr: Hkm arptmaya almak (10/15 7/162 41/40), hkm aleyhe grerek kar kmak. rnek: infak...(5/70), hkm gizlemek ( 2/174-175 3/187 3/71 2/159), kitab terketmek (25/30), ilahi kelam beer sz kabul etmek (6/91; 25/4; 36/15), t almamak (6/50; 12/105), hi bir ilme dayanmadan tartmak (6/25; 18/54). Bilindii gibi son zamanlarda Kur'an- Kerim'e ciddi bir eilim gzlemlenmektedir, slami diriliin kayna olan bu kitap gndemlemektir. Bu islam dmanlarn korkutmaktadr. Bu erevede Kur'an'a ynelen bu ilgiyi kreltmek iin, bir ksm abalarn varl grnmektedir. Bunlardan bazlar yle sralanabilir: A.Ondokuzculuk, "Yalnz Kur'an" ve "Rasullk" iddias "Amerika'da ikamet eden Read Halife isimli bir aratrmac, Siyonizm ibirlikisi Bahailerden ald cifr hesabna benzeyen ondokuz harf formlasyonunun aldatmacasyla Kur'an zerinde ilgi ekmeye balamt. Bu tezi geleneksel huruflik ve cifr kltr ile yetien Edip Yksel, yemlik iddiasyla Trke'ye kazandrdnda en bata geleneksel kesimden byk ilgi grd. Bu ekilde kitlelerin ilgisini eken Read Halife'nin ve bals olan Edip Yksel'in sylemi Trkiye'deki slami camialar arasnda gndemleti. Ancak Edip Yksel'in tad sylem daha sonra ondokuz hurafesiyle Kur'an'n baz ayetlerini iptal etmeye kalkt. Ayrca Kur'an'n kesin haberle bize aktanlm ve Rasul'n zaman ve mekan akn uygulamalarm reddeden bu sylem, "yalnz Kur'an" sloganyla ve "Rasul" kavramm saptrarak Kur'an'n ada tayclarnn "Rasul" olabilecei ve vahiy veya ilahi iaretler alaca iddiasyla ada batniliin temsilcisi oldu. Ve Edip Yksel sayesinde Kur'an'la irtibata geen kiilerde nemli bir zihin bulankl ve kitlelerde de Kur'ani bilinlenme sreci zerinde pheler uyandrd. nsanlar, Read Halife'nin batini sylemiyle gndemleen "Yalnz Kur'an" vurgusuyla "Temel Kaynak Kur'an" tespiti arasndaki fark uzun sre birbirine kartrdlar. Bu, ayn zamanda samimi niyetlerle Kur'an almalar yapan baz ders halkalarnda da oluan temel bir hatayd. Ancak sre; hadis, akaid, fkh, tarih, siyer vd. bilgileri deerlendirmede Kur'an' temel belirleyici edinen, Kur'an'n her trl tuyan ve egemen zulme kar tavrn sosyalletirmeye alan Mslmanlar lehine iledi. Sistemin zulm dururken hayatn kenarnda kalan "ilgin sorular'la insanlar Kur'an adna oyalayan szkonusu batini hareketin Kur'ani bilinlenme abalan zerine drd glge slami kamuoyunda tasfiye edildi. --------------devam edecek------------------- |
![]() |
![]() | Mesaj No:4 |
Durumu: ![]() Medine No : 2 yelik T.:
10 Nisan 2008 | ![]()
Atacln, kabilecilik ve soyuyla vnmenin, rf adet ve geleneklere sk skya balln timsali diyebileceimiz Mekkeli mrikler Resul'n getirdii vahye iddetle kar kmlardr. "nk onlar atalarn sapklkta buldular. Kendileri de onlarn izlerinde koturuyorlar. (37/69-70)" Mriklere atalarndan kalan sama sapan rf ve adetleri din yerine koymay, stelik bunlar Allah'a isnat ettirmeyi brakn. (5/103)
|
![]() |
![]() | Mesaj No:6 |
Durumu: ![]() Medine No : 6340 yelik T.:
19 Ocak 2009 | ![]() B.Kur'an' Modernizmin Arac Klma abas slam modernizmi, 12 Eyll rejiminin retmek istedii bir gndemdi. Kur'an ayetleri ve dier slami birikimi st entellektel bir sylem kullanarak ulus-devleti, laiklii, demokratl ve batl yaam tarzn merulatrmaya alan bu akm, slam' sadece bir inan sistemi ve Kur'an' da bir ahlak kitab olarak gstermek istiyordu, ilk cumhuriyet uygulamalarnda bask ve iddetle oturtulan laiklik ilkesini, gelenei amak konusunda bir imkan olarak gren Fazlurrahman tipi uzlamac-modernist akademisyenler hi bir zaman mstekbirler, firavuni yneticiler ve modern yaamn ifsad karsnda tavr sahibi olmadlar. slam modernizminin Kur'an' bir ahlak kitabna indirgemeye alp da, ada zulm, smr ve ahlakszlk karsnda tavr almamalar nemli bir ahlakszlk ve iki yzllkt. slam', Kur'an ayetlerini eip bkerek hayata mdahale eden siyasi syleminden arndrmaya alan bu akm; Kur'an'dan yararlanma yntemine, ve slam kltrn tahkik etmeye ynelik almalaryla ilgisini ektikleri Kur'an'a ynelen insanlarn ilgi alanlarn daraltmaya ve Kur'ani bilinlenme potansiyelini rejim adna kontrol altna almaya alyorlard.Baz samimi kiileri bilgi gleri ile etkileyen bu akmn genellikle ilahiyat mensubu temsilcileri, kurulu dzene ve emperyalist emele hizmet eden yaklamlarn "bilimsellik" maskesiyle gizleyerek zellikle Kur'ani ilimlere meyleden gen kua bugn de aldatmaya almaktadrlar. Ancak Kur'an'n zorba ve mstekbir glere kar ak mesajm rtmeye-saptrmaya alan bu akmn "bilimsellik" yutturmacas gittike sadece laik ve slam kart glerin nezdinde itibar kazanmaktadr. C."Kur'an slam'" Terkibi ve Saptrclar slam, "sabit" ve "deiebilir" ilkeler btnlnde yaanlan bir dindir. Onun deiebilir yan zaman ve mekanla kaytl olan kltr ve medeniyeti oluturan bir dinamizmi ierir. Ancak slam kltr de slam medeniyeti de zaman, mekan ve insan akl ile snrl bir retimdir. slam, kltrn retilmesine kar deildir. Ancak retilmi olan, vahiyle "iletilmi" olan sabit llerin bir alm olmal veya ak nasslarla elimemelidir. Yoksa Kur'an'n sabit-evrensel ilkelerini l edinememi bir kltr, yorum veya medeniyet slam'la vasflandnlsa bile slami deildir ve Kur'an'n mesajm perdeleyen byk bir aldan oluturmaktadr.Muharref gelenein, uzlamac tutumlarn slam'la vasfedildii veya slami uyann "Siyasal slam", "Radikal slam", "slamclk" terkipleriyle karalanmaya alld son dnemlerde, slami kltr modern ve geleneksel tahrifattan arndrma, Mslmanlar sahih bir kimlie ve tevhidi hedeflere yneltme azmiyle kullanlmaya balanlan "Kur'an slam'" ifadesi kitlelere tevhidi gerekleri gsterme asndan nemli bir imkan oluturuyordu. "Kur'an'daki slam", "Kur'ani slam" vurgulanyla da zikredilmeye allan "Kur'an slam'" terkibi dinimizin temel kitabm l edinmeyi esas alan; din adna ortaya konan her trl fikir ve eylemin Kur'an'la uyum ierisinde olmas gerektiini hatrlatan bir kullanmd. Esasnda saf ve net bir tanm ieren "slam" kavramnn slam olarak; "Mslman" kavramnn Mslman olarak kullanm yeterliydi. Ama "Mslman" kavramnn "muvahhid", "gerek", "tevhidi" gibi sfatlarla kullanlmas kitleler nezdinde anlam kaymasna urayan deerini dzeltme kaygs tayordu ve bu kayg slam konusunda da "Kur'an slam'" terkibini oluturmutu. "Kur'an slam'" terkibinin kitleleri slami mcadeleye sevketmede kaynak ve usul sorununu aydnlatmas asndan kullanm elverililii egemenlerin ve Samiri misyonuna endekslenmi baz ilahiyatlarn hemen ilgisini ekti. Devlet eliyle Milli Gvenlik Kurulu'nda, MGK Genel Sekreteri ve baz ilahiyatlarla "Kur'an slam'" terkibinin sisteme kar olmaktan kartlp, devletin karlar dorultusunda nasl kullanlacayla ilgili bir divan oluturuldu. Ve bundan sonra Kur'ani nasslardan kalklarak muharref gelenein bid'at ve hurafeleri aalayc bir slupla eletirilirken; laik, ulusu, vatanc, devleti tezler "Kur'an slam'" terkibiyle rasyonalize edilip Kur'an'n bildirdii deerlermi gibi gsterilmeye alld. "Kur'an slam'" artk dzen tarafndan benimsendi ve her trl slami gelime karsnda medyatik bir saldn arac haline getirildi. Samiri klkl ilahiyatlarn Kur'an bilgisinin imkanlaryla ekillenen ve uluslararas egemen sermayenin ve emperyalistlerin Trkiye taeronluunu yapan Lions ve Rotary kulpleriyle Anadolu halkna tanan bu sylem, insanlar Kur'an'la aldatmaya balad. Ancak bu saptrlm izginin slami duyarllk tayan camialar arasnda deil de, modem yaam benimsemi laik kesimler arasnda yaygnlk kazanabilmesi bozguncu etkisini snrlandrmaktadr. D.Kur'an'm Anlalmasn Uzmanlama Kskacna Hapsedenler Kur'an anlalan bir kitaptr. Anlalmasnda uzmanlk gerektiren baz kelime ve terkipler hari mesaj apak olan bir kitaptr. Onun mesajn yklenmek ve irk-tevhid atmasnda rol stlenmek yerine detay konular abartanlar, Kur'an'n yaadmz ortamdaki egemenlere, hukuki, ekonomik, siyasi yapya ynelik olarak Mslmanlara nasl bir grev yklediini gizlemeye almaktadrlar. Kur'an'n hayatla irtibat zerinde durmayan ve sadece usuli ve detay konularda younlaan bu resmi ve sivil Kur'an akademisyenlerinin dikkatle izlendiinde siyasal anlamda snmac-uzleti suskun bir tablo izdikleri grlecektir. Bunlardan iyi niyetli olanlar ise slami mcadeleyi, zulm ve irk dzenine kar stlenilmesi gereken slami ahitlii srekli erteleyici bir tavr iine girmektedirler. "Siyasal slam" ve "Radikalizm" eletirilerini slami evrelerde tartma gndemine getirmeyi oka seven bu kesim, hayatn ncelikli sorunlarndan uzaklaarak yaptklar Kur'an aratrmalaryla samimi insanlarn ilgilerini tevhidi btnlkten koparmakta ve usuli meselelerle snrlandrmaktadrlar. Anlalanlar nemsemeyen bu tavr, ilgileri ihtilaflar zerinde kilitleyip enerjilerin dar konularda dearjna ve uyuturulmasna neden olmaktadr."[3] Kur'an'n anlalmas iin bilinmesi gereken epey sayda bir ilimden bahsedilmektedir. rnein, hicri IX. yzylda yaam tefsir usulclerinden Ebu Abdullah el-Kafiyeci(h. vef. 879), unlar saymaktadr: "Birincisi: Mfred lafzlarn konulduklar manaya, asl itibariyle delaletlerini bilmektir. Bu da Lgat lmidir. kincisi: Baz mfred lafzlarn dierleriyle olan mnasebetlerini bilmektir ki bu da tikak lmidir. ncs: Yaps ve tasrifi bakmndan mfred lafzlara arz olan hkmleri bilmektir ki bu da Sarf lmidir. Drdncs: Manann aslna delaleti bakmndan terkib itibariyle lafzlara arz olan i'rab hkmlerini bilmektir ki bu da Nahiv lmidir. Beincisi: 'Manann manas' diye tabir olunan, manann asl iin lazm olan ifade etme ynnden kelamn terkiblerinin zelliklerini bilmektir ki bu de Meani lmidir. Altncs: Delaletin ak veya gizli, ziyade veya noksan olmasndan meydana gelen ihtilaflar bakmndan kelamn terkiblerinin hususiyetlerini bilmektir ki bu da Beyan lmidir. Yedincisi: Manevi ve lafzi gzelliklerle sz gzelletirme ynlerini bilmektir ki bu da Bedi' lmidir. Sekizincsi: Kur'an'n zatna taalluk eden eyi bilmektir ki bu da Kraat lmidir. Dokuzuncusu: Kur'an ayetlerinin nzul sebeplerine taalluk eden eyleri bilmektir. Bu bilgi, nzul sebepleri hakknda tedvin edilmi kitaplar mtalaa ile mmkn olur. Onuncusu: Peygamberlere ve gemi zamanlara ait, Kur'an surelerinin ihtiva ettii kssalar erhetmektir ki bu da Asar ve Haberler lmidir. Onbirincisi: Hz. Peygamber'den (s.a) ve vahye ahid olan sahabeden, ittifak ve ihtilafl olarak nakledilen, mcmeli beyan veya mbhemi tefsir eden hadislerin zikridir ki bu da Hadis ilmidir. Onikincisi: Nasih ve mensubu, umum ve hususu, mcmel ve mbeyyeni, muhkem ve mteabihi, zahir ve mevveli, mantuk ve mefhumu / iktiza, iaret ve delaleti, icma ve er'i kyas, kyasn nerelerde sahih olup olmadn bilmektir ki bu da Usul-i Fkh ilmidir. Onncs: Dinin ahkam ve adab ile nefse, akrabaya ve reayaya ait olan siyaset adabn bilmektir ki bu da Fkh ve Ahlak ilmidir. Ondrdncs: Akli delilleri, hakiki burhanlar, taksim ve tahdidi, akli olanlarla zaruri olanlar arasndaki fark ve bunlar gibi olan dier eyleri bilmektir ki bu da Nazar ve Kelam lmidir. Onbeincisi: Mevhibe ilmidir. Bu yle bir ilimdir ki Allah Teala, ilmiyle amel edenleri ve Allah'tan saknp ihsanda bulunanlar ona varis klar. (Kafiyeci, 1989: 52-53)" E.Tarihselcilik ve Grelilik ddialaryla Kur'an'a Bilimsellik Zrh iinde Saldranlar "Kur'an'n muhkem hkmlerini ve evrenselliini geersiz klmaya ynelen "tarihselcilik" ve "grelilik" yaklamlar, oryantalistlerin Kur'an hakknda ve Mslmanlarn temel inanlarnda phe uyandrmak zere gndeme soktuklar tartmalardr. Kur'ani mesaj yaamlatrma gayretini tamayan baz yerel Kur'an aratrmaclar, oryantalistlerin bilgi gc karsnda dtkleri aalk duygusunun bir rn olarak bu tezleri eviri-telif arlkl bir abayla Trkiye'deki Kur'an almalarna ilgi duyan gen kuan gndemine sokmaya almaktadrlar. "Trk slam'", "Ilml slam", "Toplumsal Uzla" hedefleri iin elverililik tayan ve Kur'an' tarihsel verilerle tanmlamaya alan bu abalar, en bata Kur'an'n sabit olan metnine, evrensel hkmler tayan nasslarna kar kesin bir inanszlk beslemektedirler. Bu sylemin kitlesel boyutu yoktur. Ancak ngiliz emperyalizminin dostu Sir Seyyid Ahmed Han'dan bu yana gelitirilmeye allan ve slam dmanlannca desteklenen bu izginin en nemli hedefi, Kur'an merkezli slami harekete ilgi duyan gen kua temel deerleri konusunda pheye drmek ve bireycilii yaygnlatrmaktr." Mehmet Kaya
__________________ Selam Hidayete Tabi Olanlara Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hccettir(Mslim) |
![]() |
![]() |
Konuyu Toplam 1 Kii okuyor. (0 ye ve 1 Misafir) | |
![]() | ||||
Konu Balklar | Konuyu Balatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Yanl m yaptm? | melis | iirler ve airler | 4 | 15 Kasm 2022 17:03 |
Din Psikolojisi Kitab zeti | limansz | Din Psikolojisi | 1 | 12 Nisan 2015 18:31 |
''Kitab nedir, iman nedir bilmezken'' nasl ''muhteem bir ahlka'' sahip olunur? | AK'L SLAM | Adap-Edep-Ahlak | 16 | 15 Austos 2012 21:28 |
Krd Sorununa mmeti Yaklamlar | AL MER ESEDOLU | Makale ve Ke Yazlar | 3 | 28 Ekim 2010 21:35 |
Hayvan kesiminde mslman veya kitab ehli bir kimse besmele cekmeden hayvan keserse | KuM TaNeSi | Soru Cevap Arivi | 0 | 09 Nisan 2009 00:54 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Þerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|