Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Makale ve Köşe Yazıları (https://www.forum.medineweb.net/516-makale-ve-kose-yazilari)
-   -   Müslümanlarda Pazarlık Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL (https://www.forum.medineweb.net/makale-ve-kose-yazilari/17621-muslumanlarda-pazarlik-paradoksu-mmetin-adiguzel.html)

KARAKÖSE 03Haziran 2010 22:00

Müslümanlarda Pazarlık Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL
 


Pazarlık, bir konuda anlaşmak için görüşme yapmak demektir. Piyasanın kontrolü, fiyat hareketlerinin takibi, satışı yapılan malın eksik ve kusurlarının öğrenilmesi bakımından pazarlık gerekli bir davranıştır. Aksi takdirde taraflardan birinin zarara uğraması söz konusudur.

Pazarlık kavramı sadece fiyat düşürmeyi içermez. Peygamberin pazarlık tanımlaması sadece fiyatı düşürme ya da sadece fiyatı yükseltme amacı gütmez, çünkü İslam bir malı ederinden düşük fiyata satın almayı ya da ederinden yüksek fiyata satmayı zalimce bir davranış olarak görür. İslam’ın pazarlık anlayışı, satış konusu malı inceleme ve gerçek ederini belirleme üzerinedir. Dolayısıyla pazarlıkta duruma göre fiyat düşürülebilir, yükseltilebilir. Belirlenecek fiyat, malın kusurları, güzellikleri, yarar ve zararları, malın ortalama fiyatı vb. etkenlere bağlı olarak kararlaştırılır. Müslim, gayri Müslim, yerli, yabancı, büyük, küçük, kurnaz, saf hiç kimseyi kandırmamaktır. İslam Pazardaki fiyat durumundan habersiz kişilerin malını ucuza kapatmayı şiddetle reddeder. Satıcı 10 liralık malı için 5 lira istiyorsa bile, Müslüman onu fiyat hakkında uyarmak zorundadır. Zahiren her iki tarafın rızası ile gerçekleşse bile 10 liralık malı 5 liraya kapatmak zulümdür. Aynı şekilde 5 liralık malı 10 liraya satmakta zulümdür.

Paraya kulluk yapanların zihniyeti ile ne koparırsam kardır yöntemini benimseyen ve adına da islami pazarlık yöntemi diyenler islama çamur atmaktadırlar. Pazarlık yapılırken izlenen yol, sahip olunan inancın rengini, kalpte saklanılanı da belli eder. Bununla birlikte insanların pazarlıktan sadece fiyatı düşürmeyi anlıyor oluşları sebepsiz değildir elbette. Günümüz ticareti hileye dayandığından istenilen fiyat büyük olasılıkla gerçek ederinden yüksek olmaktadır. Alıcının teklif ettiği fiyatta gerçek değerden çok düşük olmaktadır, çünkü her iki tarafta birbirine güvenmemektedir. Bu gerçeğin üstünde düşünmemişsek bile bilinçaltımızda böyle bir tecrübenin var oluşu, bizi kandırılma korkusuna sürükler.
Diyebilirsiniz ki, hileli ticaret sadece ezberci Müslümanlarda yokki, tüm dünyada var. Neden sadece Müslüman tarafına yükleniyorsunuz.
Bende derim ki, Ebu Cehillerden hile beklenir, çünkü parayı rab edinmek çıkarcı olmayı gerektirir. Bu sebeple Ebu cehillerin hilekâr yaşamları eleştiriye değmez.
Ancak Muhammedi olduğunu iddia eden birinde hilekârlık görülemez, şayet görülüyorsa iki noktayı incelemeliyiz
a) Ya Muhammedi öğreti hilekârlık üstüne kuruludur,
b) Ya da Muhammedi olduğunu söyledikleri halde hilekârlık yapanlar yalancıdırlar,

Aşikârdır ki, Muhammedi olduğunu iddia ettiği halde çıkarcı davranışlar sergileyenler yalancıların ta kendileridirler. Bu yalancılıklarının üzerini kapatmak için fenni bilimi bir örtü olarak kullanırlar. Pazarlık teknikleri adı altında psikolojik yöntemleri kullanarak insanların zihinlerini kontrol altına alınmaya çalışırlar. Bazen hiç almayı düşünmediğiniz bir malı psikolojik yaklaşımlarla size aldırırlar ve bu hareketlerinin bir başarı olduğunu düşünürler. Bir adama ihtiyacı olmayan bir malı satmayı başarmak pazarlık usulünü bilme olarak değerlendirilir oysa böyle bir hareketin adı pazarlık tekniği değil hilekârlık tekniğidir.

Gözüne kestirdiği birine ederinden fazla bir fiyata mal satmaya kalkışanları çok görmüşsünüzdür. Böyle bir durumda araya girip malın gerçek fiyatını söyleyerek alıcıyı uyarırsanız, muhtemelen satıcı sizi uyaracak ve Peygamberin başkasının pazarlığını bozmayı yasakladığını hatırlatacaktır.

Etkileşim, iletişim, satıcılık teknikleri gibi isimler altında seminerler düzenlenir. Hepsinin tek amacı, her ne olursa olsun yüksek fiyata mal satmayı başarmaktır. Seminer konuları satış öncesi ve sonrasında yaşanan sorunlar üzerine olur. Peki anlatılan nedir yada sorun olarak görülen nedir, elbette ki kandırılamayan insanlar. Çözüm ise kandırılamaya direnenleri vurabilecek yeni teoriler geliştirmek. Her işe uygun kandırma yöntemleri icat etmek. Satmak, satmak ve satmak. Ne adalet, ne fayda, ne hizmet nede başka bir şey, sadece bir noktaya doğru koşulur, daha pahalıya daha çok satmak. Günümüzün rekabeti daha iyi hizmet etme, daha iyi mal üretme üzerine değildir, daha çok hile öğrenip daha çok kandırma ve yüksek fiyata daha çok satma üzerinedir.

Pazarlık için ikna sanatı der bazıları. Bu tanım kısmen doğru olabilir, ancak günümüzde pazarlıkta ikna kavramı, kusurlu malın sağlamlığına dair ikna, insanlara ihtiyaç duymadıkları malları satmada ikna, 2 liralık malı 20 liraya satmada ikna, ağır satış sözleşmelerini okutmadan imzalatmada ikna, kampanyalar düzenleyerek beş para etmez malları ederinden fazlaya satmada ikna gibi anlamlara gelmektedir.

Pazarlık tekniği üzerine çalışanlar satışın bağlanması konusunu çok önemserler. Ne yapıp edip alıcı uyanmadan satışı bağlamaları gerekmektedir. Bu konuda psikoloji en büyük yardımcıları olmaktadır. Dini duyguları kullanmaktan da geri durmazlar. Pazarlık, müşteri ile ilk temastan başlayarak, satışın bağlanmasına kadar her aşamada, ürünün niteliğinden fiyatına, teslim süresinden garantisine kadar hemen her konuda gerekebilir. Biri ile kandırılamayan müşteri bir sonraki madde ile kandırılmaya çalışılır.
İnsan bir mal alırken, aslında aldığı şey o malın kendisi değildir, o malın kendisine sağlayacağı kolaylıklar, faydalardır. Kendisinde hiçbir fayda bulunmayan bir malı türlü psikolojik tekniklerle satmaya çalışmak zalimlikten başka bir şey değildir. Gerekli olmayan malı gerekliymiş gibi göstermek için fenni bilim, dini duygular, sosyoloji, ekonomi, iktisat vb. bütün argümanlar kullanılır.

Pazarlıktaki hilekârlık sadece insanlar arasında görülmez, aynı hilekârlıkları Resmi kurumların yaptıkları kamulaştırmalarda da görüyoruz. Yan yana olan iki arsanın birinin metrekaresi 3 liraya alınırken, diğeri 5 liraya alınır. Sebebi ise şahıslardan birinin malını savunamaması yada malının zorla daha ucuza elinden alınacağına dair korkutulmuş olmasıdır.
Alıcıların itirazları sahip oldukları bilgi ölçüsünde karşılanmaya çalışılır. Kim hangi bilgi ile kandırılabiliyorsa, ona o bilgi ile yaklaşılır. Günümüz pazarlığı hakkaniyet ölçüsünde uzlaşmaya çalışmaktan ziyade, üstünlüğü ele geçirme gayretini amaç edinir. Günümüzde Pazarlık teoride satıcı ile alıcı arasında kurulan gönül ilişkisi olarak tanımlansa da, pratikte tam bir yalan ve hile çatışmasıdır.


Bir malı alırken 20 dükkân dolaşırız da içimiz yine rahat etmez, bilinçaltımız bize kandırılmaya çalışılacağımızı ısrarla hatırlatır. Çünkü ezberci müslümanın islami ticaret ilkelerinden uzak olduğunu kabul etmesek de biliriz. Muhammedi karakter ortadan kalkınca, dâhilikle hilekârlık aynı şey olarak görülmeye başlanır. Hileleri en çok tutan kişinin en zalim kişi olduğunu dile getirmek bir yana, en dahi kişi olduğuna inanılır. Bu bakış sadece pazarlık konusuna da has değildir, siyasette de bu yaklaşımın çok örneği vardır. Bununla birlikte sinemada, medyada, gazetelerde ısrarla islami ticaret kurallarının çıkar amacı güttüğü, modern ticari kuralların insanların yararına olduğu düşüncesi insanların kalplerine şırınga edilmeye çalışılır. Gelenekçi Müslüman pratikte bu düşünceye kapılmıştır. Dilde islama biat etmiştir ama eylemde kapitalist ruhun, pozitivizmin erdemden uzak ilkelerinin kollarına atmıştır kendini.
Kendi inancı ile çelişen değerlerin peşine düşmek bir paradokstur, bir çelişkidir ve gelenekçi müslümanın pazarlık anlayışı çelişkiler üzerine kuruludur.

KARAKÖSE
[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]


SAAT: 05:37

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306