Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Makale ve Köşe Yazıları (https://www.forum.medineweb.net/516-makale-ve-kose-yazilari)
-   -   Müslümanlarda İbadet Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL (https://www.forum.medineweb.net/makale-ve-kose-yazilari/17932-muslumanlarda-ibadet-paradoksu-mmetin-adiguzel.html)

KARAKÖSE 18 Eylül 2010 12:25

Müslümanlarda İbadet Paradoksu/M.METİN ADIGÜZEL
 
.
Dinlerin hayatı incelenecek olursa, doğumu takip eden büyüme yıllarında ibadetlerde anlamın arandığı, zaman ilerlerken anlamın yerini şekle bıraktığı ve yaşlılık yıllarında ise ibadetlerde tamamen şeklin ön plana çıktığı görülür.

Dinler ahlak, hukuk, ibadet gibi birkaç temel kolon üzerinde bina edilmişlerdir. İlahi dinlerin en büyük özelliği kendilerinde herkesçe anlaşılabilir derecede açık anlam barındırıyor olmalarıdır. İlahi dinler gizemli olmadıkları gibi şekilci de değillerdir. Dolayısıyla ilahi dinleri ayakta tutan kolonlar ne süslüdürler nede gizli bir görüntüye sahiptirler. Ancak din binasını ayakta tutacak derecede sağlam ve görünebilirdirler.

İslam dininin sütunları özellikle süsten uzaktırlar. İslam sağlamlık ve anlam üzerinden kendini ifade eder, makyaj gibi suni güzellik malzemelerine başvurmayı yasaklar. Şekillere takılmayı ve gizem aramayı kesinlikle reddeder.

İslam’ın ilk yıllarında ibadetler oldukça sade yapılırdı. İbadetin sade oluşu kolay uygulanabilmesi demektir. Sadelik insanın ibadeti ile bütünleşmesini kolaylaştırır. Sadelik gizem arama yollarını kapatır ve ibadet ile bütünleşirken kendini kaybetme tehlikesini önler. En önemlisi, sadelik insanın ibadetinde ne yaptığını ve neden öyle yaptığını, neden başka türlü yapmadığını; Allahın emir ve yasaklardan ne amaçladığını daha kolay bir şekilde idrak edilmesini sağlar.

Ancak; yaratıcının katında daha değerli olmak isteyenler, sade olan farz ibadetleri kendileri için yeterli görmeyerek nafile ibadetlere yönelmeye ve ibadet şartlarını da ağırlaştırmaya başladılar. Bireysel olan bu istekler şahsın kendisini bağladığı için ilk etapta sorun oluşturmadı. Fakat bu istek ve uygulamalar kitaplara dökülüp halktan da istenince ibadet algısında ciddi çatlaklıklar oluştu. İbadete hazırlık safhası, ibadet safhası ve ibadetten sonraki safha kendi başına şartlar külliyatı haline sokulunca insanlar ibadette anlam aramaktan ziyade şartların peşine düştüler. Anlam kaybı şeklin ön planda tutulmasına sebep oldu ve ibadetler birer folklorik çalışma halini aldı.

Günümüz Müslümanlarında ibadetin anlamı üzerine yoğunlaşma yoktur. Bunun sebebi, tarihi süreç içinde İslam toplumunun din algısını değiştirip, anlamdan şekle kaymasıdır.
Gelenek Müslüman’ına, Namaz, Oruç, Hac ve Zekâtı soracak olursanız; namazın günde beş vakit olduğu, zekâtın 1/40 oranında verilmesi gerektiği, orucun yılda 30 gün olduğu, haccın ise ömürde bir defa eda edilmesi gerektiği ve bunların belli şartları olduğu cevabı ile karşılaşırsınız. Sözünü ettikleri şartlar ise, namazda ayakların duruş şekli, oruçta dudakları ıslatmanın orucu bozup bozmadığı, zekâtta geçerli olanın buğdaymı paramı olduğu, hacda giyilecek ihramın ne renk olması gerektiği ..vb türündendir. Bu tür detaylara inen kişi konunun özünü kaçırmakta ve şeklen yaptığı ibadetlerin hiçbiri onu çirkinlikten alıkoyamamaktadır. Oysa ibadetlerin nasılından önce nedenlerine yoğunlaşılmalıdır.

İslam’da ibadetlerden beklenen şudur ki;
Namaz; yaratıcının huzuruna varmaktır. Tevhidin, yani Allahın varlığına ve birliğine imanın pratiğe dökülmesidir. Namaz; Allahtan başka hiç kimseden korkulmaması gerektiğini hissettirmelidir. Yaşamına mal olsa bile kula kul olmayı reddedecek olgunluğa ulaştırmalı, Allahın memnun edilmesi gereken öfkeli bir kral olmadığını, müminlerin yoldaşı ve dostu olduğunu idrak ettirmelidir. Maddi ve manevi alanda sömürücü güçlere karşı mücadelemizde Allahın yanımızda olduğunu namazla anlamalıyız. Yoksa Allahın kendisine azap edeceği korkusuyla titreyerek namaza durmak samimiyeti yok edecek ve zihindeki Allah algısını bozacaktır. Yaratıcıyı bir zorba olarak algılayan kişi ikiyüzlülüğe başvuracak ve kıldığı namaz onu ne çirkinlikten nede başkasına kulluktan alıkoyamayacaktır.

Zekât; paraya gerekenden fazla önem vermemektir. Zekat, bir arada yaşamak için bir başkasının sorununu gidermenin bir gereklilik olduğunu, Müslüman olsun yada gayrimüslim olsun başkasının derdi ile dertlenmeyi, fakirlerinde zenginler kadar değerli olduğunu öğretebilmelidir. Sadaka duygusunu geliştirebilmelidir. Para yerine insanla mutlu olunacağının dersini verebilmelidir. Aksi takdirde her yıl devlete ödenen vergiler gibi Allaha vergi ödeme düşüncesi ile verilen zekât, kurandaki zekat kavramının özeliklerinden uzak olduğu için insanı paraya kul olmaktan kurtaramayacaktır.

Hac, Hz. İbrahim’in düşünüş ve inanış biçimini öğrenme yolculuğudur. Herkesin tek parça elbise giymiş olması konfor ve kariyerin Allahın katında bir değeri olmadığının, dolayısıyla insanlar tarafından da değerli görülmemesi gerektiğinin göstergesidir. Hac özellikle düşünme üzerine yoğunlaşan bir ibadettir. Allah hac süresince diğer zamanlardan çok daha yoğun bir şekilde düşünülmesini ister. Hacı adayı Nuh’u, İbrahim’i, Musa’yı, İsa’yı, Muhammed’i, zalimlere boyun eğmemeyi, dostluğu, mücadele ruhunu, sevgiyi ve İslami öğretiyi düşünmelidir. Hacca giderken sahip olduğu inanç ile hacdan dönerken sahip olduğu inanç arasında fark olmalıdır, çünkü hac döneminde Mekke bir düşünme ve düşüncesini paylaşma merkezidir. Hacdan döndükten sonra İbrahim’i düşünceyi hala bilmiyor olan biri Nemrutla mücadele edemeyecek ve kula kul olmaktan kurtulamayacaktır.

Oruç, nefsin isteklerine hükmetme çalışmasıdır. Oruç, ekmeksizlerin halini anlamayı ve ekmeksizliğe dayanmayı sağlamalıdır. Nefsini kendi hükmü altına almayı öğretebilmelidir. Nefsinin isteklerine hükmedemeyen biri zayıf noktasından yakalandığında özgürlüğünü kaybedebilecektir.

İslam’ın ibadetlerinde şekil ikinci planda gelir, asıl olan ibadetin ihtiva ettiği anlamdır. Genel anlamda islamın ibadetlerinde özgürlük istenci, düşünme, duygulanma, sömürmeyi ve sömürülmeyi reddetme, zalimlerle mücadele gibi konular işlenir. Çünkü özgür düşünce sahibi bir şahıs, insan olmanın ne demek olduğunun bilincindedir, zulmün ve adaletin ne olduğunu bilir ve vicdan sahibi olur. Buna karşın kula kulluk edenlerde mafyavari bir yaşam görülür, onlarda merhamet, yardımseverlik gibi insani özelikleri bulmak mümkün değildir. İslamın ibadetlerini eleştirenlere dikkat ederseniz, mutlaka bir güce kulluk etiklerini göreceksiniz.
Özgür bireyler olmak için islamı bilmeliyiz. İslamın şartlarını ezberlemek ve şartların içinde kaybolmak yerine düşünmek ve anlamak lazım gelir.


KARAKÖSE
www.medineweb.net

Yitiksevda 18 Eylül 2010 21:29

İhlas teslimiyet ile yapılması gereken ameller şekli riyakarlığa dönüştürülmüş kişiler mana ile değilde şekil ile meşkul bir din anlayışı eylemden ziyade söylem ile uğraşmaya başlamışlar. Kur'anın emri olan ibadetler az gelmiş olacak ki Allah resulü ve Sahabelerim dediği kişilerin hayatında olmayan yeni gün geceler ve ibadet şekillerine Bidatı Hasene adını vererek dinselleştirmeye başlamışlar.

Bu bidatleri Farz olan vacibelerden daha üstün görme anlayışı ile hayatlarına aktaranlar genelde ise teslimiyetten uzak riya ile meşkuldürler. Şahış hacca mahşerin provası için değilde hiç bir değeri olmayan HACI ismi ile anlımak adına para harcamaya gitmekte.

Namazda ike uzayı temaşa eden bakışlar,cesedi namazda olup ruhu boş işler ile meşğul olanlar.

İbadeti öz manasını kavrayıp yapanlardan oluruz inşaallah...Teşekkürler metin kardeşim


SAAT: 17:12

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320