Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Makale ve Köşe Yazıları (https://www.forum.medineweb.net/516-makale-ve-kose-yazilari)
-   -   Acı Bize Ne Yapar? (https://www.forum.medineweb.net/makale-ve-kose-yazilari/30449-aci-bize-ne-yapar.html)

Mevlüt HÖNÜL 03 Ekim 2014 12:43

Acı Bize Ne Yapar?
 
Francis Bacon, “Kurnaz insanlar okumayı küçümser, basit insanlar ona hayran olur, akıllı insanlar da ondan yararlanırlar” diyor. İnsan olarak varoluşun mahiyetine, gelişmenin gerçekliğine, hayatın nasıl ve ne şekilde yönetildiğine, dünyadaki çürümüşlüğün, ikiyüzlülüğün gerçekliğine tanık olmanın yolu, insanın emredilen yol ve yöntemler ile okumasından geçer.

Bu okumanın değer kazanabilmesi, fayda sağlayabilmesi, hurafe ve bid'atlerin alt yapısını oluşturduğu “düşünce” ve söylemlerden arınma ile başlar. Kişi okuduğunu anlıyor ve hayatına yansıtıyor ise sağlam bir okuma sistemi kurmuş demektir.

Kur’an, önceliği insan olmaya dair yapılan okumalara verir. İnsan olmadan okumanın, yazmanın, söz söylemenin anlam ve değeri yoktur. “Bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?” (Zümer, 9); bilenler, anlamak ve hayata aktarmak maksadıyla akıllarını kiraya vermeden okumaya yönelenlerdir.

Bu okuma, insanın yaşam içerisinde aldığı gıdalara benzer; bebek iken yedikleri farklıdır, büyüdükçe aldığı gıdalar, genel anlamda yeme içme tarzı değişiklik gösterir. Okuma süreci de böyledir, çocukluk dönemindeki okuma ile aklın kemal noktasına vardığı dönemdeki okuma birbirinden farklıdır.

Zihni olgunluğa erişme yolunda atılan her adım, aynı zamanda insan olmaya doğru atılan adımlardır. Kur’an’ın merkeze aldığı insan, süreç içerisinde olgunluğa erişerek zirveye ulaşır. Allah’ın adamı olmak, insan olmakla başlar. Yine de nice insan görünümlü yaratık, insanlıktan nasibini almamış olduğu halde kendi bakış açısına göre kendine “insan” diyebilmektedir. Bu ise “Hangi insan?” sorusunu sormamızı gerekli kılar.

Hayat içerisinde olgunlaşmak için acı çekmek gerekir. Acıyla yoğrulmuş insanın okumasıyla derdi tasası olmayan insanın okuması bir olmaz; acıyla yoğrulan insan hakikate daha yakındır. Konfüçyüs, “Elmas nasıl yontulmadan kusursuz olamazsa, insan da acı çekmeden olgunlaşamaz” demektedir. Hayatı doğru okumak, bir diğer ifadeyle doğru anlamlandırmak ancak bu şekilde mümkün olabilmektedir.

Acı ile olgunlaşma süreci, insanı kendi iç muhasebesini yapmaya yönlendirir, onun dostu ile düşmanını birbirinden ayırt edebilme yetisini geliştirir, onu arkadaşlık ve akrabalık ilişkilerini yeniden gözden geçirmeye sevk eder ve ona, insanlara iyi niyetle yaklaşmanın olumlu ve olumsuz sonuçlarını öğretir. Bunun yanı sıra insanı, itidalli davranmaya ve hayat içerisinde sağlam adımlar atmak hususunda dikkatli davranmaya zorlar. Acı tecrübeler, insanın iyi ile kötü arasındaki farkı idrak etmesini kolaylaştırır. Kısacası acı bize öğretir!

Bu süreçte insan ilişkilerinin maddî boyutu tüm gerçekliğiyle ortaya çıkar. İnsan, varlıklı olduğu zamanlarda yanında duranların düştüğünde ondan kaçtıklarını görür genellikle. Bu durum, insana, çevresindekilerin rab edindiklerini tanıma ve onların sahte ilahlara nasıl tapındıklarına şahit olma imkânını verir. Süreç, “Mülk Allah’ındır” diyenlerin, pratikte mülke nasıl sahip çıktıklarını, mülkü nasıl tekelleştirdiklerini ortaya çıkarır.

Kitap okumak küçümsenemez, ancak başlı başına bir meziyet de değildir; aslolan insan adı verilen kitabı kâinat kitabı ile birlikte okumak ve vakıanın kendisini anlamaktır. Olaylara irfanî bir pencereden bakmak, merhamet duygularının yeşermesini sağlar, hikmetli okuma, insanı iyiliğe sevk eder.

Okumalarımız, obur bir insanın her gördüğü yemeğe iştahla bakmasına, olur olmaz her gıdayı tıka basa mideye doldurmasına benzememelidir, çünkü bu tür beslenme başta mide ağrısı ve hantallık olmak üzere birçok rahatsızlığa sebebiyet verir. Aslî kaynakların bir kenara bırakılması, dolayısıyla teferruata dayalı tali kaynaklardan beslenme, zihinsel hastalıkların kapısını aralar.

Hastalıklı okumalar, sömürgeler ve katiller taifesi yaratır. Fitne odakları bu şekilde teşekkül eder. Varlığa, hayata ve insana dair sakat okumalar, insanlık dışı hareketlerin menbaıdır. Tarih boyunca insanlara erdemi, ahlakı, insan olmayı öğütleyen filozofların insan öldürmeyi teşvik ettiklerine rastlanmamıştır. İnsanı insan olmaya davet eden benlikler, öldürmeyi değil yaşatmayı teşvik ederler.

Varlığa, hayata, insana yönelik okumalar, diğerlerinin acılarını hissetmemizi, onların çektiği acıları kendi benliklerimiz de yaşamamızı sağladığı ölçüde anlamlı ve değerlidir. Nitekim ilim-irfan sahibi insanlar, kendilerini diğerlerinin yerine koyabildikleri için adaletli ve merhametlidirler.

“Bir musibet bin nasihatten iyidir” denmiştir. Nasihat -her ne kadar hikmetli olursa olsun- genellikle kulak ardı edilir, ta ki insan musibete duçar olana kadar. Acı tecrübenin önemi de bu noktada ortaya çıkar. Musibete duçar olan, aklını başına alır ve bir daha aynı hataya düşmemek için ‘sağlam akıl – doğru fikir – salih amel’ formülünü uygulamaya koyar.

Mevlüt HÖNÜL
[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Malazgirt


SAAT: 01:07

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306