Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Makale ve Köşe Yazıları (https://www.forum.medineweb.net/516-makale-ve-kose-yazilari)
-   -   Allah'tan İttika Ederek Konuşan ve Susan Kişi (https://www.forum.medineweb.net/makale-ve-kose-yazilari/790-allahtan-ittika-ederek-konusan-ve-susan-kisi.html)

AŞK'ÜL İSLAM 09 Eylül 2007 03:59

Allah'tan İttika Ederek Konuşan ve Susan Kişi
 
Allah’tan ittika ederek konuşan kimse, Allah’tan ittika ederek susan kimseden hayırlıdır."


Bu söz, Sahabe'den elli kişiye yetişmiş ve kendilerinden ilim almış, duası kabul gören büyük abid Tâvus b. Keysân'a ait. Hiç şüphe yok ki, ilim ile takvayı aynı potada eritmesini bilmiş büyük bir insanın dilinden dökülen ışıl ışıl bir hikmet incisi.
Şüphesiz ki buradaki “konuşma”, günlük konuşma, faydalı-faydasız demeden diline geleni söyleme değil. İlimle konuşma, ilmi yayma, nasihat etme ve fetva verme anlamında.


Bu söz, ilimle donanmış olan ve ilmini başkalarının istifadesine sunan takva ve zühd ehli kimselerin, yine ilimle donanmış olduğu halde ilminden başkalarını istifade ettirmeyen ve bu anlamda insanlara bir faydası dokunmayan kimselerden daha üstün olduğunu da anlatmamaktadır sadece. Bu sözde, takva ve zühd ehlini ilim öğrenmeye ve öğrendiklerini takva süzgecinden geçirerek başkalarına aktarmaya teşvik de vardır.


Esasen takva ehli alimler azaldığı veya sustuğu için meydanın takvadan yoksun kimselere kalması, sorumluluğun sadece o takva ehli alimlerin omuzlarında bulunduğu anlamına gelmez. Bu durum, bütün bir toplumun kaderini ve geleceğini ilgilendirdiği için daha büyük çaplı olumsuzluklara kapı açar.


Nitekim İzzet Molla bu durumu şu meşhur beyitle ifade eder:
“Meşhurdur, fısk ile olmaz cihan harab,
Eyler ânı müdahane-i âlimân harab.”


Bu beyitte cihanı harab edeceği söylenen “müdahane-i âlimân”, alimlerin dalkavukluğu demektir. Yazık ki takva ehli alimlerin boş bıraktığı meydanı böyle kimselerin doldurduğu her zaman müşahede edilegelen bir durumdur.


Bugün Müslümanlar olarak yaşadığımız bunca olumsuzluğun temeline inildiğinde karşımıza ilk çıkacak olan, müttaki, sorumluluğunu bilen ve ilimde ehliyetli olan kimselerin ya azlığı veya yeterince etkili olamayışıdır.
Takva ehli alim konuştuğu zaman hakkı söyleyecek, neyi ne zaman ve nasıl konuşması gerektiğini hesap ederek davranacak ve ağzından çıkan her sözün bir hesabı bulunduğunu bildiği için inceden inceye düşünerek konuşacaktır.
Öte yandan takva ehli alim, bildiklerini önce kendi hayatında tatbik eden kişi olması dolayısıyla, diğer insanlarda daha büyük tesir meydana getirecek ve o kişi hem “hal”iyle, hem de “kâl”iyle örnek bir şahsiyet olarak toplumu “sırat-ı müstakim”e sevkedecektir...

Semerkand Dergisinden..

Emekdar Üye 09 Eylül 2007 17:09

Cvp: KONUŞMA..
 
Allah’tan ittika ederek konuşan kimse, Allah’tan ittika ederek susan kimseden hayırlıdır.




çok önceden bi söz duymuştum ama hadis mi tam olarak emin değilim


konuşma ile ilgili KİM SUSTU KURTULDU diye herşeyi açıklıyor bence bu üç kelime...

Hâdimul İslam 01 Ekim 2023 08:45

Allah’tan ittika ederek konuşan kimse, Allah’tan ittika ederek susan kimseden hayırlıdır."


SAAT: 09:28

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320