Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Namaz-Abdest-Teyemmüm (https://www.forum.medineweb.net/210-namaz-abdest-teyemmum)
-   -   Namaz surelerini namazda hangi sırayla okumalıyız? Sırasız okumak mekruh mu? (https://www.forum.medineweb.net/namaz-abdest-teyemmum/12176-namaz-surelerini-namazda-hangi-sirayla-okumaliyiz-sirasiz-okumak-mekruh-mu.html)

KuM TaNeSi 09 Nisan 2009 22:56

Namaz surelerini namazda hangi sırayla okumalıyız? Sırasız okumak mekruh mu?
 
Değerli Kardeşimiz;

Namazda Kur'ân'da düzenlendiği gibi sûrelerin tertibine uymak sünnettir Bunun müstehab olduğunu söyliyenler de var O halde birincilere göre, birinci rek'atte okuduğu sûreden önce geleni ikinci rek'atte okumak mekruhtur Âyetler arasındaki tertibe böylece riâyet gerekir Bir rek'atte birkaç âyet okurken, sıra ve tertibi atlamak, yani bir âyet okuduktan sonra bir ya da birkaç âyet atlıyarak başka bir âyet okursa, bunda kerahet var diyenler olduğu gibi, bir beis yoktur, diyenler de var Hüküm, tamamen sûreler hakkındaki gibidir (El-Muhit / Serahsi - Fetâvâ-yi Hindiyye)

Bütün bu söylenenler farz namazlarla ilgilidir Sünnet ve nafile namazlarda ise belirtilen tertibe riâyete gerek yoktur Nasıl kolayına gelirse öyle okur

Ancak farz namazdan belirtilen tertibe riâyet unutulur veya dil öylece kayıp takdim ve te'hir şeklinde kıraate başlarsa, bunu değiştirmesine gerek yoktur, başladığı gibi devam edip bitirir ve bundan dolayı yanılma secdesi de gerekmez Çünkü böyle yapmakla sadece bir müstehab ya da sünnet terkedilmiş sayılır (Ez-Zahîre / Taceddin)

Al-i İmrân sûresini okumak isterken dili Bakare sûresine kayıp bir ya da iki âyet okudukan sonra bunu değiştirmek isterse kerahet işlemiş olur Hattâ bir iki kelime okuduktan sonra bile değiştirmenin mekruh olduğu görüşü ağırlık kazanmıştır Fetva buna göredir Açıklamalar da buna göre yapılacaktır

Kıraati bitirdikten sonra rükû'a gitmek isterken, henüz eğilmeden birkaç âyet daha okumak isterse, bunda bir beis yoktur Ama eğildikten sonra dönüp ilave okuması mekruhtur( Fetâvâ-yi Hindiyye - EI-Hulasa)

Namazda bir rek'atte sadece Fâtiha'yı veya hem onu hem de bir ya da iki âyeti okumakla yetinirse, kerahet işlemiş olur Ne var ki zamm-t sûrenin kasden terkedilmesi, vacibi terk olduğundan namazın iadesi gerekir Unutularak terkedilirse, yanılma secdesi yapılır (El-Muhit / Radıyüddin Serahsî)

Nitekim bu konuda yapılan sahih rivayette, Ebû Katade diyor ki : «Resûliillah (AS) Efendimiz öğle ikindi ve sabah namazlarında ilk iki rek'atte hem Fâtiha'yı, hem birer sûre okurdu Öğle, ikindi ve yatsı'da son iki rek'atte sadece Fâtiha'yı okumakla yetinirdi Çoğu kez okuduğu sûreleri işitebiliyorduk Birinci rek'atte kıraati ikinciye nisbetîe uzun tutardı» (Buharı - Müslim - Ebû Dâvud - Fıkhü's-Sünne Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/272-273)

Namazların Fatiha sûresinden sonra, bir miktar daha Kuran okunması gereken rekatlarında tam bir sûre okunması daha faziletlidir Bununla beraber bir sûrenin bir kısmı bir rekatta, diğer kısmı da öteki rekatta okunabilir, bunda kerahet yoktur

Namazın bir rekatinde bir sûrenin sonunu, diğer rekatinde de başka bir sûrenin sonunu okumak, sahih olan görüşe göre mekruh değildir

Namazın bir rekatinde bir sûrenin başından veya ortasından, diğer rekatinde de başka bir sûrenin başından veya sonundan okumakta veya kısa bir sûre okumakta kerahet yoktur Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça böyle okumamaktır

Namazın bir rekatında bir sûre, diğer rekatında da arada iki veya daha ziyade bulunmak üzere aşağıya doğru başka bir sûre okunması mekruh değildir Fakat arada bir sûrenin bulunması mekruhtur Ancak terk edilen bu sûre, önce okunan sûreden en az üç âyet miktarı uzun bulunuyorsa mekruh olmaz

Namazda bir sûrenin bir âyetinden arada en az iki âyet bulunmak üzere diğer âyetine geçmek mekruh değildir Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça geçmemektir

Bir rekatta iki sûreyi toplayarak okumakta kerahet yoktur Ancak arada bir veya birkaç sûre bırakılmış olursa mekruh olur Bununla beraber farz namazlarda böyle iki sûrenin bir rekatta toplanmaması daha iyidir

Zaruret olmadıkça, bir rekatta bir âyetten diğer âyete geçmek mekruhtur Aralarında üç âyet dahi bulunsa böyledir Eğer yanılarak böyle bir geçiş yapılmış olur da sonra hatırlanırsa, bu âyetler sıraları üzere yeniden okunur

Bir namazda bir âyet-i kerime tekrarlansa veya bir sûre bir rekatta iki defa okunsa veya bir sûre iki rekatta da okunsa bakılır: Eğer yalnız başına kılınan bu namaz bir nafile namaz ise mekruh olmaz Fakat farz namaz ise, unutmak veya başka bir sûre bilmemek gibi bir özür bulunmadıkça mekruh olur

Birinci rekatta "Nas" sûresi okunsa, ikinci rekatta da bu sûrenin okunması uygun olur Çünkü tekrar etmek, geriye dönüp okumaktan daha iyidir Ancak hatim ile namaz kılan bir kimse, birinci rekatta "Muavvizeteyn" surelerini okumuş ise, ikinci rekatta Fatiha'dan sonra Bakara sûresinden bir miktar okur

İkinci rekatta, birinci rekatta okunan sûrenin üstündeki sûreyi okumak mekruhtur Kasden yapılmazsa mekruh olmaz Bununla beraber okunmaya başlanmış ise terk edilmemelidir Bunun nafile namazlarda mekruh olmayacağını söyleyenler de vardır

Nafile namazların birinci rekatlarını ikinci rekattan uzun tutmak mekruhtur Ancak Peygamber Efendimizden nakledilmiş bir hadîs varsa mekruh olmaz Örnek: Bir rivayete göre Peygamber Efendimiz vitir namazının birinci rekatında "A'lâ" sûresini, ikinci rekatında "Kâfirûn" sûresini ve üçüncü rekatında da "İhlâs" sûresini okumuşlardır İmam Muhammed'e göre, yalnız teravih namazlarında birinci rekatlar, ikinci rekatlardan daha uzun olabilir

Farz namazlarla nafile namazlarda, ikinci rekatları birinci rekatlardan uzun yapmak mekruhtur Fakat nafilelerde üçüncü rekatları birinci ve ikinci rekatlardan uzun tutmakta kerahet yoktur Çünkü nafilelerde her iki rekat müstakil bir namaz sayılır

Namazda sünnet miktarı Kur'an okunduktan sonra, insanda bir tutukluk (ve şaşırma) olursa, hemen rükua gitmeli, başka bir âyete veya sûreye geçmemelidir Fakat henüz sünnet miktarı okumamışsa, başka bir yere geçmesinde kerahet olmaz

Kur'an-ı Kerim, farz namazlarda yavaşça ve harfleri belirterek okunmalı Teravih namazlarında ise, yavaş ve sür'atli okuyuş arasında bir kıraat yapmalıdır Diğer gece namazlarında sür'atle okunabilir Fakat mana anlaşılabilecek şekilde olmalı ve tecvid hatası bulunmamalıdır
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet Editör


SAAT: 13:22

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320