Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Namaz-Abdest-Teyemmüm (https://www.forum.medineweb.net/210-namaz-abdest-teyemmum)
-   -   Namazda övgü ve vücut duruşlarının sırrı (https://www.forum.medineweb.net/namaz-abdest-teyemmum/17967-namazda-ovgu-ve-vucut-duruslarinin-sirri.html)

Abdulhamit 1 03 Ekim 2010 03:27

Namazda övgü ve vücut duruşlarının sırrı
 
Namazda övgü ve vücut duruşlarının sırrı






Mevlana Hazreti Şah Maksud Sadık Anga, namaz esnasında okunan övgülerin (duaların) ve vücut duruşlarının gizemini "Al-Salat" (Namaz) adlı kitabında şöyle açıklamaktadır. [i] İbadet ederken okunan dualar ve vücut şekilleri İslam'da ibadetin özünü (içsel anlamlarını/sırrını) gösterir. Özellikle ibadetin kuralları, insan aklının ve düşüncesinin ötesindedir. Çünkü şu kesindir ki bu övgüler, İslam Peygamberi Hazreti Muhammet'in (O'na selam olsun) saf kalbine ve ruhuna açıklanmış ayetlerdir.

Bu ayetler Allah'ın rahmetinden gelir ve insanların kendini fark etme yolunda kendilerine rehberlik etmesi ve kendilerini geliştirmesi için kullanılmıştır.


Namazın asıl önemi, kılındıktan sonraki nefsinden temizlenme, nefsinden vazgeçme ve bir tek Allah'a şahitlik etmedir.

Namazda, ibadet edenin kalbi, sözleri ve vücut hareketleri yalnızca bir tek gerçeği arar. Bu da Allah'ın zikri olan "la ilaha illa Allah" (Allah'tan başka Allah yoktur) zikrinin düşünülmesidir.

Tıpkı Hazreti Muhammed'in sav söylediği gibi: "kulu, la ilaha illa Allah (De, söyle!) ve Allah'ta yok ol!

Kulu kelimesi çoğul şekliyle emir kipi halindedir ve anlamı:


"Kalbini bütün arzulardan temizle ve içindeki bütün güçlerini, sözlerini ve ibadetini birlik haline getir ve la ilaha illa Allah diyerek O'nda yok ol!"dur.

Namazda niyet ve tekbirden sonra beş vücut pozisyonu vardır. Bunlar; kıyam (ayakta durma), rüku (eğilme), rükudan sonra doğrulma, sücut ve teşehhüt.

Abdulhamit 1 03 Ekim 2010 03:30

Namaz kılarken oluşan vücut pozisyonları
keyfi bir tercihle veya zevke uygun olarak
ortaya çıkmamıştır...


Alışılagelmiş anlamı yoktur ve basit yorumlarla da anlaşılamaz.


Çünkü aydınlık arştan gelmiştir, onun için namaz eksiksiz (bütüncül) doğruluk ve gerçeklikle kılınmalıdır. Niyet, tekbir, kıyam ve diğer vücut pozisyonları kutsal kelimeler olan la ilaha illa Allah'ı simgelemektedir.



İnsan vücudu iki bölüme ayrılır:


1. Bir kısım, yere geri dönen doğal boyutu kapsar ve لا اله الا (la ilaha illa)'yı sembolize eder.



2. Üst kısım; kalbi elleri, boynu ve başı kapsar, göğe dönüktür ve tekbirin bir parçasıdır ve bu bölümde vücut (Allah) şeklini alır. Ayakta dururken ayaklar biraz birbirinden ayrı olmalıdır. Bu duruş, hem içsel hem dışsal olarak Allah'a yönelmiş olmak gerektiğini sembolize eder. Çünkü Allah; baş, son, görünen ve gizli olandır. Namaz kılan kişi, adım atıp yürüdüğü ayağının biriyle yere, biriyle göğe hareket eder. Çünkü bütün mahluklar gerçeğin görünümüdür ve hayatın çeşitliliği de kusursuz varoluşun bir yansıması olarak لا اله la ilaha'yı anlatır.
1. Kıyam (doğrulma)

Namazın ilk pozisyonu kıyamdır ve bir tek Allah'a tapınmayı sembolize eder ve Arapça I (elif) harfi şeklindedir. Elif'in gerçek anlamı Allah'la bütünleşmedir ve varoluş seviyesinde bulunan yüce bir rehber rehberliğinde olmak demektir.
Rüku ve sücut (eğilme ve secde etme)

Mevla Ali (O'na selam olsun!) "Secde ve rüku ile Allah'ın yüceliğini teslimiyet ve huşu içinde övüp O'nun yakınlığını arıyoruz." demiştir.
2. Rüku' (eğilme)

Rüku Allah'ın önünde eğilmedir ve bütüncül alçakgönüllülüğü gösterir. Rükuda vücut لا (la) şeklini alır. "Namaz kılan kişi, yüce birinin karşısında yok olmuştur." demektir.
3. Kıyam (eğildikten sonra doğrulma)

Rükudan sonra ve secdeden önce doğrulunca vücut I elif harfi şekli alınır.
Secde (secdeye kapanma)

Secde, arifin (Sufi) tamamen yok olmasıdır ve bütün dünyevi bağlardan kopup Allah'la birleşmenin ulaşıldığı duruştur.
Rivayet edilir ki, Mu'tassim, Ebu Cafer Muhammet ibni Ali Musa'ya cami hakkında soru sorar ve o da : "Secde eden vücudun yedi parçasıdır." diye cevap verir. Seyyid ibn Cubar, Zucuc ve Fara da bunu teyit etmiştir.
Hazreti Peygamber (O'na selam olsun!') "Ben yedi şekilde ibadet için seçildim." demiştir. Bununla, aydınlanmışların da belirttiği gökteki yedi dağ kasdedilmektedir. Bu söylem, kalbin tanrısal ülkeden arşı alaya kadar olan bölgesindeki yedi dağı arasındaki geziyi sembolize etmektedir. "Allah'tan başka kimseyi çağırma"nın anlamı, O'nu överken O'ndan başka kimsenin oraya girmeye yetkisi olmadığıdır.[ii]
Bu mertebe, sebat mertebesini kazanmış olanların durumudur. Bu sabitlikte kul için isim ve anlam yoktur. Çünkü o, sonsuz gerçekle şereflendirilmiştir ve geçici şeylerden vazgeçmiştir. Bu mertebe yalnızca Allah aracılığıyla duyan ve görenlerin mertebesidir.
İnanan, Allah'a yaklaşmak için saf canıyla secde etmiştir. ve secde durumuna geçer. Ayakta duruş şekli olan rüku ile secde şekli beraber Allah kelimesinin şeklini oluşturur.
5. Teşehhüt (şahitlik, şahadet)

Teşehhüt له kelimesinin şeklini verir. Allah'ı övmek, O'na çok özel teşekkür etmek, birliğini tasdik etmek, elçilerini tam bir bilinçle ve berraklıkla tasdik etmek demektir. Tam bir dürüstlükle, kendine ve bütün inanalara selam iletir. Gerçek şahadet bilgi ve imanla olur.
Namazda vücut şekilleri her an her pozisyonda la ilaha illa Allah'ı oluşturur.
Namazda vücudun beş şekli


Allah'la birlik içindedir, gerçekten namaz kılanın vücut şekilleri ile kalbindeki niyet ve okuduğu dualar birbiriyle uyum içerisinde olur.
##31 ve rüku esnasında (هو) (hüve) ortaya çıkar. Beraber yazılan elif (ا) ile beraber rükudan ve sücuttan sonra ayakta duruş halinde (ﷲ) (Allah) oluşturur. Bir rek'at namazda (هو الله ) (hüve Allah) resmi ortaya çıkar.

]

Abdulhamit 1 03 Ekim 2010 03:55

Nabi'nin Oğluna öğütü vardı;
....

Secde için alnını yere koy da yeryüzünde gerçek saltanat ne imiş bir gör. Eğer İslâmın değerini gerçekten anlayabilseydin, namazı kılmak için bir an bile gecikmezdin. Gerçi senin yaşındaki çocuklar bunu anlayamaz, ama yine de sana bu sırrı açıklayayım. Çalış ve gayret göster ki git gide bunun hikmetini anlayacaksın. Ey parlak ay gibi olan oğul! Eğer namaz kılacak olursan elif gibi düzgün durmalısın. Rükûya vardığında da dal harfi ortaya çıkar. Bu söz Peygamber simdir, bilesin! Ey harikulade ruh oğul! İnsan olup bunu anlayabilirsen, secdeye kapandığında da mim harfinin daire şekli görünür. Anla ki Namaz kılmayan kişi, hiç âdem olur mu?

Alıntı:

Allah'la birlik içindedir, gerçekten namaz kılanın vücut şekilleri ile kalbindeki niyet ve okuduğu dualar birbiriyle uyum içerisinde olur.
##31 ve rüku esnasında (هو) (hüve) ortaya çıkar. Beraber yazılan elif (ا) ile beraber rükudan ve sücuttan sonra ayakta duruş halinde (ﷲ) (Allah) oluşturur. Bir rek'at namazda (هو الله ) (hüve Allah) resmi ortaya çıkar.


[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]




Subhanallah..

BEDİİ HAMİT 04 Ekim 2010 00:46

Alıntı:

Tabiki bunlar aslında islamın yani kuranın mesajının anlaşılmasını gölgeleyen bi anlayış tır her halde çünkü namazın neden kılınması gerktiği ve kılana faydası kuranın ayetlerinde MESAJ olarak verilmiştir,
fuhşiyattan korur,gönülden yönelenlerin dışındakilere ağır gelir ve dahası...
eğer biz kuranın değilde bu anlatılan anlayışlara dalarsak kurandan ve mesajından oluruz bunu ençok tasavvuf kullanır

Bu açıklama ve tespitler Neden islamın anlaşılmasını gölgeleyen bir anlayış olsun ?

Kuranı okuyup mesajı aldıktan sonra neden namaz kılmalıyız ?

Namaz kılmamız Allahın emri olarak tam anlaşıldığında bir hikmetinin de şekilleriyle ne demek olduğunu açıklamak kurana yapılan hizmettir diye düşünürüm.

BEDİİ HAMİT 04 Ekim 2010 17:08

Alıntı:

her kes farklı bi anlam yükleye biliyor bu şekillere de ondan kardeş,

ive tekrar ediyorum namazın hikmetini anlatan yaklaşık 70 ayet var bunlarda tefekkür edilip hissedilirse kuranın namaz hakkındaki mesajı anlaşılır gücü nispetince kişinin yok eğer bu tür fikirleri tefekkür etmek istiyoruz deniliyorsa buyursun yapsınlar

Bakın ne güzel de ifade etmişsiniz. Namazın hikmetini anlatan 70 ayet varsa bunların açıklaması, Yani her birinin tefsiri var demektir ,değil mi ?

Değişik tefsirleri kabullenmek dinimiz için bir zenginlik ve kurana yapılan en büyük hizmet değil midir ?

Neden namazda bir defa ruku var da bir defa secde yok ? Namaz Neden 7 harekette tamamlanır . Bunun Nedenini ve hikmetini ayetler ve hadisler ışığında incelersek daha güzel olmaz mı ?


BEDİİ HAMİT 04 Ekim 2010 18:31

Alıntı:

kuranı gölgede bırakmadan ve peygamberin hadislerinin ışığında olursa olur,

ha unutmadan sanki ben tefsirlere karşıymışım iması mı var bu yazıda..
Yok, Hayır öyle birşey yok. Ben öyle anlamadım . Doğru anladım sizi.

Madem ki, Kuranı gölgede bırakmadan ve hadislerin ışığında namazdaki hareketlerimiizin ne anlama geldiğini öğrenmek istiyorsak araştırıp, öğrenelim.

Devam edeceğim


SAAT: 12:40

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320