Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Namaz-Abdest-Teyemmüm (https://www.forum.medineweb.net/210-namaz-abdest-teyemmum)
-   -   Abher Namazı ve Dinde Hükmü (https://www.forum.medineweb.net/namaz-abdest-teyemmum/20509-abher-namazi-ve-dinde-hukmu.html)

Esadullah 28 Aralık 2011 11:05

Abher Namazı ve Dinde Hükmü
 
Abher Namazı ve Dinde Hükmü

Abher veya Abhür namazı,
Abher kelimesi Nergis, Yasemin gibi kokulara denir. Bu namazı Ahber veya Ahbar olarak verilmesi yanlıştır: Haberler. Haberin çokluk şekli. Manasındadır. Nette bu namazı hem ismini yanlış vermelerinden dolayı, hemde bu namaz hakkında fıkhi bazı izahları yapmak için konuyu açıyorum.Zaten bu namaz Sufi Zade Seyit Hulusi Mecmaul-Adab eserinde de abher olarak belirtilmiştir bilmiyorum bu eser çevrildiğinde hataen sanırım Ahber namazı şeklinde verilmiş olsa gerekki her yerde bu isimle verilmiştir. Orijinal metninde abher diye geçer.

Fıkhi usul ve kaidelerine bakarak bu namazın tahliline gelince
Birincisi Ehli sünnetin 4 Mezhebi Hanefi, Şafii, Hanbeli ve Maliki mezheplerinin fıkıh kaynaklarında bu isimle namaz geçmez. İkincisi zaten mecmaul-Adab eserinde de rivayet edilen bu namazın kaynağı belirtilmemiştir. Üçüncüsü namazlar da Niyet etmek namazın şartlarındandır dışındaki 6 farzdan biridir. Niyet bir azim ve kesin bir iradeden ibarettir. Kalbin bir şeye karar vermesi, bir işin ne için yapıldığını düşünmeksizin bilmesi demektir. Terim olarak niyet; Allah’a yakın olmak maksadı ile bir ibadeti yapmaya kalben azmetmektir. Namaz konusunda niyet ise; Allah Teâlâ için ihlâsla namaz kılmayı dilemek ve hangi namazın kılınacağını bilmektir. Niyet kalbe aittir. Bununla birlikte, niyetin kalb ile yapılıp, dil ile söylenmesi daha uygundur. Meselâ; bir kimse, başlayacağı bir namaza kalb ile niyet edip, dil ile birşey söylemese, o namazı yine caiz olur. Ancak, kalb ile niyet etmekle birlikte; “Şu vaktin farz veya sünnet namazını kılmaya niyet ettim” demesi daha iyidir. Bu şekilde niyet, tercih edilen görüşe göre müstehaptır.
Farz namazlarda veya vitir, tilâvet secdesi, adak namazı ve bayram namazları gibi va*cip bir namazda, bunların belirlenmesi gerekir.
Nafile, Sünnet ve Teravih namazları için mutlaka niyet ge*tirmek, yani nafile, ya da sünnet namaz kılıyorum diye kayıtlamak yeterlidir. Sahih olan da budur. Fukahanın ileri gelenlerinin hemen hepsinin görüşü bu doğrultudadır. Ne var ki Teravih nama*zında ihtiyaten terâviha kaydını belirterek niyet etmesi ihtiyata da*ha uygundur.( Fetâvâ-yi Hindiyye - Et-Tebyin / Zeylai.- Münyetü'l-Musalli / İbn Emir Hacc.)
Bu izahlardan da anlaşılıyor ki İslam kaynaklarında bize ulaşmış farz vacip namazlarda niyette bunları belirtmek şarttır. Ama nafilelerde belirtilmese de ne namazı olduğu yinede Allah rızası için nafile kılmaya diye belirtmek gerekir. Burada şu husus önemlidir fıkıh kaynaklarımızın hiç birinde adı belirtilmeyen nafile namazlar ki abher namazı bunlardan biridir bir diğeri örnekte kabir namazı diye bilinen namazlar kılınırken Allah rızası için namaz kılmaya diye etmek gerekir ki niyetiniz batıl olmasın.Eğer siz Abher namazı veya kabir namazı adıyla sünnette bildirilmemiş olan bu namazları bu isimlerle niyetlenip kılarsanız niyetiniz caiz değildir tabiri caizse namazın niyet gibi şartı eksik olduğundan namazınız dinen caiz olmaz aynı abdestsiz namaz kılmak gibidir çünkü abdestte namazın dışındaki şartlardandır. Bu husus bütün şartlar için geçerlidir namazların 12 farzından hangisi eksikse o namaz dinen caiz değildir. bu tarz kılınacak namazlarda bu ölçüyü bilmeniz gerekir. Zaten bu isimler tabirdir Teheccüd ( Salatul-Leyl- Gece namazı) İstihare (bir şeyin hayırlısını istemek) namazı tabirleri gibi ama bunlar sünnette bildirildiğinden bu isimle niyet edilir. abher (Nergis Yasemin gibi güzel koku veren) namaz manasında kabir (kabir azabından sığınma) manasında namaz.bunlarda sünnette bildirilmediği için bu isimlerle niyet edilmez bidattır. Zaten abher namazı tamamen İstihare mahiyetinde olan bir namazdır içerik itibariyle. Demek ki bu tarz namazlar kılınacağı zaman bu şüpheden kurtulmak için Allah rızası için namaz kılmaya diye niyet etmek gerekir.
Medreselerde Fıkhi hükümler okunduğunda talabeye böyle konunun izahı hocası tarafından anlatılır ki malumunuz ilmihallerde bile metinlerin çoğu izah ister. Halkımızın çoğu bu tür ilimlere vakıf olmadıkları okumadıkları ders almadıkları için bazı eserlerde geçen ifadeleri yanlış anlıyor veya içeriğini bilemiyor. Zaten bu namazın geçtiği Şir’a ve mecmaul-Adab gibi eserler Osmanlıda medreselerde şerhiyle beraber okutulurdu bunu da bilmekte fayda vardır.


Namazın izahına gelince dört rekatlık nafile bir namazdır.

İkinci rekatta, oturulunca Ettehıyyatüden sonra salli barik okunur. (İkindinin sünneti gibi 3 ncü rekata kalkınca sübhanekeden başlanır) Her rekatta bir Fatiha, on defa Kadir suresi okunur. Sonra rükudan önce, 15 defa [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] tesbihi okunur, sonra rükua varılır, rükuda 3 defa Sübhane rabbiyel azim dendikten sonra 3 defa yukarıdaki tesbih okunur. Sonra doğrulup, kavmede, yani ayakta iken aynı tesbih 3 defa daha okunur. Secdeye varılır, 3 Sübhane Rabbiyel aladan sonra, aynı tesbih 5 defa okunur. Daha sonra ikinci secdeye gidilir. İki secde arasında tesbih okunmaz.

Diğer 3 rekat da böyle tamamlanır. Selamdan sonra konuşmadan Kadir suresi on defa okunur. Sonra aynı tesbih 33 defa okunup Cezallahü Muhammeden anna ma hüve ehlühü denir.

Hazret-i Ömer
, (Bir mümin, Abher namazını kılıp da Resulullahı rüyasında görmezse, ben Ömer değilim. Yemin ederim ki, Allahü teâlâ, bu namazı kılanın işini görür, dilediğini verir, günahı ne kadar çok olsa da, hepsini affeder, ölürken susamaz, kabrine çiçekler döşenir. Kabrinden kalkarken de, başına keramet tacı konur) buyurdu. [Nafile ibadetlerin sevabına kavuşabilmek için, farz namaz borcu, yani kaza namazının olmaması lazımdır.]

Hazret-i Ali de (Resulullahı görmek istediğim zaman, Abher namazını kılarım) buyurdu.diye eserde ifade edilmiştir.vesselam veddua

alıntı

FECR 28 Aralık 2011 11:55

Cevap: Abher Namazı ve Dinde Hükmü
 
Böyle bir namaz ne Kur'an'da ne hadislerde geçer.Sahabe zamanında kılındığına dair bir rivayet olmuş olsaydı, mezhep imamları da bu konuda görüş bildirirdi. Ama fıkhı mezheplerde de bu konuda bir görüş yok. O zaman böyle bir namazın olduğu söylemek ve böyle bir namaz ihdas etmek, bid'atlarden bir bid'attır. Diğer namazların kıraatından farklı kılmak da ayrı bir bid'attır.
Bir müslüman kerahat vakti hariç istediği zaman ve istediği rekat sayısınca ( 2 şer rekatlı olmak kaydıyla ) nafile ( extra - fazladan ) namaz kılmasının sakıncası yoktur, kimse buna bir şey diyemez. Ama bu namaza kendi kafasına göre bir ad vermek demek ,dinde bid'at oluşturmak değil de nedir?. Hz. Ömer ve Hz. Ali'ye ait olduğu söylenen ( abher namazıyla ilgili sözün) kaynağı yoktur ve uydurma olduğu belli oluyor. Eğer öyle bir rivayet olmuş olsaydı gerek hadis kitaplarında gerekse fıkıh alimlerin eserlerinde geçer, ve bunu mutaala ederlerdi.

Esadullah 28 Aralık 2011 13:31

Cevap: Abher Namazı ve Dinde Hükmü
 
Alıntı:

FECR Üyemizden Alıntı (Mesaj 149439)
Böyle bir namaz ne Kur'an'da ne hadislerde geçer.Sahabe zamanında kılındığına dair bir rivayet olmuş olsaydı, mezhep imamları da bu konuda görüş bildirirdi. Ama fıkhı mezheplerde de bu konuda bir görüş yok. O zaman böyle bir namazın olduğu söylemek ve böyle bir namaz ihdas etmek, bid'atlarden bir bid'attır. Diğer namazların kıraatından farklı kılmak da ayrı bir bid'attır.
Bir müslüman kerahat vakti hariç istediği zaman ve istediği rekat sayısınca ( 2 şer rekatlı olmak kaydıyla ) nafile ( extra - fazladan ) namaz kılmasının sakıncası yoktur, kimse buna bir şey diyemez. Ama bu namaza kendi kafasına göre bir ad vermek demek ,dinde bid'at oluşturmak değil de nedir?. Hz. Ömer ve Hz. Ali'ye ait olduğu söylenen ( abher namazıyla ilgili sözün) kaynağı yoktur ve uydurma olduğu belli oluyor. Eğer öyle bir rivayet olmuş olsaydı gerek hadis kitaplarında gerekse fıkıh alimlerin eserlerinde geçer, ve bunu mutaala ederlerdi.

Yorumunuz için Allah razı olsun kardeşim bizde sizin dile getirdiğiniz gibi bu şekilde kılınacak bir namazın bidat olacağını dile getirmek için yazdık, sanal alemde bir çok yerde verilen bu kaynak abher namazı niyeti ile kılınması gerektiğini bildirdiğinden bu şekilde bir namazın olmadığını bu niyetle kılındığı takdirde bidat olacağını Ümmete bildrimek istedik....

Alıntı:

Esadullah Üyemizden Alıntı (Mesaj 149436)
abher (Nergis Yasemin gibi güzel koku veren) namaz manasında kabir (kabir azabından sığınma) manasında namaz.bunlarda sünnette bildirilmediği için bu isimlerle niyet edilmez bidattır. Zaten abher namazı tamamen İstihare mahiyetinde olan bir namazdır içerik itibariyle. Demek ki bu tarz namazlar kılınacağı zaman bu şüpheden kurtulmak için Allah rızası için namaz kılmaya diye niyet etmek gerekir.

Medreselerde Fıkhi hükümler okunduğunda talabeye böyle konunun izahı hocası tarafından anlatılır ki malumunuz ilmihallerde bile metinlerin çoğu izah ister. Halkımızın çoğu bu tür ilimlere vakıf olmadıkları okumadıkları ders almadıkları için bazı eserlerde geçen ifadeleri yanlış anlıyor veya içeriğini bilemiyor. Zaten bu namazın geçtiği Şir’a ve mecmaul-Adab gibi eserler Osmanlıda medreselerde şerhiyle beraber okutulurdu bunu da bilmekte fayda vardır.



Mihrinaz 26 Kasım 2018 13:16

Hiç duymamıştım böyle bir namaz.
Neler neler ilave edilmiş, nerelere bağlanmış kaynaksız uydurma hadislerle. ..

Sorularla İslamiyet sitesinden Alıntı;


Ancak, böyle bir namazın Kur’an’da, hadis kaynaklarında, dört mezhep fıkıh kaynaklarında, hatta İhya gibi nasihat eserlerinde yer almaması, bu bilginin mesnetsiz olduğunun göstergesidir.

Özellikle bu haberde, Hz. Ömer (ra)’in “Yemin ederim ki, Allah Teâlâ, bu namazı kılanın işini görür, dilediğini verir, günahı ne kadar çok olsa da, hepsini affeder, ölürken susamaz, kabrine çiçekler döşenir.” dediğine dair bilginin yer alması, bu haberin uydurma olabileceğinin göstergesi sayılabilir.

Çünkü, Hz. Ömer (ra) gibi takvada çok hassas olan bir kimsenin, kitap ve sünnette yer almayan bir işin mutlaka olacağını hem de yemin ederek bunu söylemesi hiç de akıl ve izanın kabul ettiği bir şey değildir. Zira, hiç bir sünnet/nafile namaz bir farz namaz kadar Allah’ın rızasını kazandırmaz. Farz namazlarını kılan kimseler için verilmeyen bu taahhüdü “kaynağı bilinmeyen” bir habere bağlamak ve buna ciddi olarak bakmak doğru olmaz.

Özetle, bu her iki eser de bire meviza/nasihat kitaplarıdır. İçinde sahih hadisler yanında zayıf ve mevzu rivayetlerin de bulunduğunda şüphe yoktur. Bu hikaye de bu tür bir bilgi olabilir.


SAAT: 20:12

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306