Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.İLİTAM İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA.::. > İLİTAM Bölümleri Ders/ Dökümanlar > Erzurum Atatürk İlitam > ATAUZEM 4.sınıf 2014 bahar dönemi bütünleme TASAVVUF ÇIKMIŞ SORU VE CEVAPLARI

Konu Başlıkları: ATAUZEM 4.sınıf 2014 bahar dönemi bütünleme TASAVVUF ÇIKMIŞ SORU VE CEVAPLARI Konu Cevaplama Paneli
Kullanıcı isminiz: Giriş yapmak için Buraya tıklayın
Aşağıdaki Kutuya Sorunun cevabını Yaz ( Bakara )
Başlık:
  
Mesajınız:
Trackback:
Kaynak olarak Ekle
Başlık Sembolleri
Konunun başında Sembol kullanmak için aşağıdaki Listeden bir Sembol seçiniz:

Diğer Seçenekler
Diğer Ayarlar
Değerlendirme
İsterseniz bu Konuyu buradan değerlendirebilirsiniz.

Konuya ait Cevaplar (Yeniler yukarda)
14 Temmuz 2015 12:14
EyMeN&TaLhA
ATAUZEM 4.sınıf 2014 bahar dönemi bütünleme TASAVVUF ÇIKMIŞ SORU VE CEVAPLARI

TASAVVUF

1. Tarîkatta pîrin veya şeyhin irşadla görevlendirdiği kişiye ne ad verilmektedir?

A) Pîr-i muğan
B) Derviş
C) Sâlik
D) Mürid
E) Halîfe

2. Tarikat silsilelerinde birbirleriyle görüşmesi tarihen ve cismen mümkün olmayan kişilerin rüya yoluyla manen görüşmeleri ve feyz almalarına ne ad verilmektedir?

A) Üveysîlik
B) Fütüvvet
C) Melamet
D) Şuttâr
E) Verâset

3. Tarîkata intisab eden şahıslar bulunduğu hale göre değişik isimler alırlar. Buna göre tarîkata girme arzusu taşıyan, fakat henüz tarîkata kabul edilmemiş olan kimseye ne ad verilmektedir?

A) Tâlib
B) Mürid
C) Vâsıl
D) Sâlik
E) Müntehî

4. Tasavvufta mürid adayının şeyhe ve onun vereceği emirlere bağlı kalacağına söz vermesine ne ad verilmektedir?

A) Neseb
B) Silsile
C) Telvin
D) Bey’at
E) Çile

5. Aşağıdakilerden hangisi tarikatlardaki maddi unsurlardan biri değildir?

A) Hırka
B) Tâc
C) Kemer
D) Şedd
E) Fütüvvet

6. Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde tarikat ve toplu zikri doğru olarak verilmiştir?

A) Nakşibendiyye ↔ Semâ
B) Kâdiriyye ↔ Hatm-i Hâcegân
C) Halvetiyye ↔ Darb-ı Esmâ
D) Yeseviyye ↔Zikr-i Kıyam
E) Rifâiyye ↔Zikr-i Erre

Talib: Tarîkata girme arzusu taşıyan, fakat henüz tarîkata kabul edilmemiş olan.
Mürid: Bu isteği kabul edilip tarîkata alınan, mübtedi yani seyru sülûka yeni başlamış
Sâlik: Seyr u sülûkunu devam ettirmekte olan, mutavassıt, yani yolun yarısına gelmiş
Vâsıl: Seyr u sülûkünü tamamlayıp Hakka vasıl olan müntehîdir ki, nefsini terbiye
etmiş ve vuslata ermiştir.
Tekke, kıyafetler (Hırka, tâc, kemer,şedd, haydariye,
tennure,kepenek, post,müttekamuin,alem,gül
Deverân: Kadirî zikri
Darb-ı esmâ: Halvetîlerin zikri
Zikri Kıyam : Rifai Sadi zikri
Zikr-i erre/zikr-i minşârî: Yesevî zikri
Nısf-ı kıyam: Celvetîlerin zikri
Hadrâ :Şazilîlerin zikri
Semâ: Mevlevî zikri
Hatm-ı Hacegân: Nakşibendi zikri

7. Tasavvufî düşüncede yaratılış (varlık) mertebeleri aşağıdaki terimlerden hangisi ile ifade edilir?

A) Letaif-i ruhaniyye
B) Etvâr-ı seb’a
C) Tenezzülât-ı seb’a
D) Hatemü’l-evliya
E) Usûl-i aşere

8. Tasavvufî düşüncede velî ve velâyet kavramı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

A) Velî, Allah Teâlâ’nın isimlerinden birisidir.
B) Velâyet, kulun kendi nefsinden fânî ve Hak ile kaim olmasıdır.
C) Tasavvufî düşüncenin temel konularından birisi de veli/velayet meselesidir.
D) Sufiler veliliği umumi velayet ve hususi velayet olarak ikiye ayırmışlardır.
E) Hâtemü’l-Evliyâ konusunu ilk defa gündeme getiren sûfî İbnü’l-Arabî olmuştur.

9. “el-Gunye li-tâlibî tarîki’l-hak”, “el-Fethu’r-rabbânî ve’l-feyzü’r-rahmânî”, “Fütûhu’l-ğayb” isimli eserleri bulunan sûfî aşağıdakilerden hangisidir?

A) Ahmed er-Rifâî
B) Abdülkādir Geylânî
C) İbrâhim Desûkî
D) Ömer el-Halvetî
E) Ahmed el-Bedevî

10. Ahmed Yesevî’nin Türkler arasında en tanınmış halifesi aşağıdakilerden hangisidir?

A) Süleyman Hakim Ata
B) Bahâeddin Nakşibend
C) Hacı Bayrâm-ı Velî
D) Yûsuf el-Hemedânî
E) Eşrefoğlu Rûmî

11. Halvetiyye Tarîkatının ikinci kurucusu (pîr-i sâni) aşağıdaki sûfîlerden hangisidir?

A) Ömer el-Halvetî
B) Yahyâ-yı Şirvânî
C) Eşrefoğlu Rûmî
D) Hacı Bayrâm-ı Velî
E) Akşemseddin

12. Mevlevîlikte tarikatlaşma faaliyetlerini başlatan ilk isim aşağıdakilerden hangisidir?

A) Mevlânâ
B) Ahmed Eflâkî Dede
C) Hüsameddin Çelebi
D) Bahâeddin Veled
E) Burhaneddin Muhakkık Tirmizi

13. Salikin ruhunda kötülüklerden iyiliklere dönüş arzusu başlayıp, kötü fiillerinden dolayı kendi kendini kınadığı nefis mertebesi aşağıdakilerden hangisidir?

A) Nefs-i emmâre
B) Nefs-i levvâme
C) Nefs-i mülhime
D) Nefs-i marzıyye
E) Nefs-i zekiye

14. Aşağıdakilerden hangisi Abdulhalık Gücdevanî ve ondan sonra gelen büyükleri manevî terbiye ve kalbi zikirde tutma usullerini sistemleştirdiği on bir temel prensipten biri değildir?

A) Hûş Der Dem
B) Nazar Ber Kadem
C) Halvet Der Encümen
D) Vukûf-i Zamanî
E) Edeb yâ hû Mesela Kadiriyyenin pîr-i sanîsi,

İsmail-i Rumî ve Eşrefoğlu Rûmî,
Halvetiyyenin pîr-i sanîsi Seyyid
Yahya Şirvanî
Bektaşîliğin ise, Balım Sultandır.

15. Tasavvuf kaynaklarına ait eser ve müellif eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?

A) Mevlânâ ↔Gülşen-i Râz
B) Mahmûd Şebüsterî ↔Mantıku’t-Tayr
C) Kuşeyrî ↔ Keşfu’l Mahcûb
D) Muhâsibî ↔ Kûtu’lKulûb
E) İbnü’l-Arabî ↔Füsûsu’l-Hikem

16. “el-Munkiz Mine’d-Dalâl” ve “Mişkâtu’l-Envâr” isimli eserlerin müellifi aşağıdakilerden hangisidir?

A) Ebû Tâlib el-Mekkî
B) Ebû Hamid Gazzâlî
C) Ahmed er-Rifâî
D) Bahâeddin Nakşibend
E) Ahmed Yesevî

17. İslam düşünce ekollerinden hangisi nas ve rivayeti ön plana çıkararak hem akıl ve istidlâle hem de keşif ve ilhama tavır alır?

A) Selefiyye
B) Kelâmiyye
C) Sûfiyye
D) Cebriyye
E) Kaderiyye

18. Kur’ân-Kerîm ile Hz. Peygamber’in sünnetini ahlâkın asli ve mutlak kaynağı olarak kabul etmekle birlikte Antik Yunan ve Helenistik Devir Felsefesi’nden de etkilenmiş olan ahlak anlayışı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Tasavvuf ahlâkı
B) Geleneksel Ahlak
C) Felsefî Ahlak
D) Mistik Ahlak
E) Kelâmî Ahlak

19. Aşağıdakilerden hangisi, “dünyevi kirlerden kalbi arındırıp saflaştırma” anlamı dikkate alınarak tasavvuf kelimesinin türediği kök olduğu iddia edilmiştir?

A) Suffe
B) Safâ
C) Sûf
D) Safevî
E) Süfâne

20. Aşağıdakilerden hangisi sûfîlerin insan nefsindeki kötü huy ve sıfatların etkilerini izale etmek için kullandıkları kavramlardan birisi değildir?

A) Tezkiye
B) Tasfiye
C) Riyazet
D) Mücahede
E) Tahakkuk

21. Tasavvufun konusu, gayesi ve metodu dikkate alındığında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Tasavvufun konusu genel anlamda Allah, varlık ve insandır.
B) Tasavvufun gayesi ihsan mertebesine ulaşmaktır.
C) Tasavvuf bilgi kaynağı olarak sadece keşf, sezgi ve ilhamı esas alır.
D) Sûfîler, keşif ve ilham yoluyla elde edilen bilgi ve sezgileri Kur'ân ve Sünnet'e müracaatla düzeltmek durumundadırlar.
E) Tasavvufun gayesi insan ruhunda gizli olan İlahi sırları ortaya çıkarmaktır.

22. Tasavvuf tarihinin gelişim seyri dikkate alınacak olursa hicretten sonraki ilk iki yıl tasavvvunun hangi dönemini içine alır?

A) Tasavvuf dönemi
B) Tarikatler dönemi
C) Ashab-ı suffe dönemi
D) Zühd dönemi
E) Vahdet-i vücud dönem

23. Aşağıdakilerden hangisi tasavvuf dönemi sûfîlerinden biri değildir?

A) Bâyezid-i Bistâmî
B) Cüneyd-i Bağdâdî
C) Yahya b. Muaz
D) Hamdun el-Kassâr
E) Muhyiddin İbnü’l-Arabî

24. Aşağıdaki isimlerden hangisi vahdet-i vücûd mektebi içinde ve İbnü’l-Arabî’nin takipçilerinden biri sayılamaz?

A) Abdullah Salâhî-i Uşşâkî
B) Sadreddin Konevî
C) Davud Kayserî
D) İsmail Hakkı Bursevî
E) Ahmed Yesevî

25. Tekke ve dergâhların ihvanının âdâb ve yönetimine dâir ilk prensipleri vaz’ eden (belirleyen/tespit eden) sûfî aşağıdakilerden hangisidir?

A) Haris b. Esed el-Muhâsibî
B) Abdullah el-Ensârî
C) Ebû Sa’id Ebû’l-Hayr
D) Cüneyd-i Bağdâdî
E) Maruf el-Kerh


CEVAP ANAHTARI

1. E
2. A
3. A
4. D
5. E
6. C
7. C
8. E
9. B
10. A
11. B
12. C
13. B
14. E
15. E
16. B
17. A
18. B
19. B
20. E
21. C
22. D
23. E
24. E
25. C

ALINTI...

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Mesaj Yazma Yetkiniz Var
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.