25 Ağustos 2015 00:36 |
nurşen35 | Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı: Medineweb Üyemizden Alıntı
5. ÜNİTE SORULARI hangisinin endülüsün felsefe geleneğinin en özgün örneklerini sunmasının nedeni olduğu söylenemez? a-felsefi çalışşmalarında fiziği öncelemeleri b-astronomi çalışmalarında dünya merkezli taasarımı tartışmaya açmaları c-coğrafi olarak avrupada bulunmaları d-ahlak ve siyaset konularına önem vermeleri hangisi baccenin nitelendirdiği akli yetkinliklerden değildir a.nuzzar b.cumhur c.sueda d.suradan insanlar e.tasavvufçu f.mutlu insanlar tabiat ve matematiklsel bilimlerle uğraşan kimselerdir a.sueda b.cumhur c.nuzzar d.hiçbiri ibni baccenin savunduğu teoridir a.keşf ve müşahade yolu b.teorik bilgilenme ve entellektüel yetkinleşme hangisi endülüslü filozoflardan değildir a-ibn rüşd b-ibn haldun c-ibn bacce d-ibn tufeyl endülüslü filozoflar hangi felsefi etkileri ayıklamaya çalışmışlardır? a-aristocu b-yeni eflatuncu hangisi ibn baccenin eserlerinden değildir a.risaletül veda b.tedbirül mütevahhid c.ittisalül akl d.kitabünnefs e.faslul makal endülüslü filozoflarda hangi konular ön planda değildir a.akıl b.ittisal c.mutluluk d.eğlence e.siyasal yaşamla ilgili konular ibni baccenin felsefesinin temel konusu nedir a.siyaset b.akıl c.insan ve insan mutluluğu batı kültüründe avempace ismiyle tanınan filozof? a-ibn rüşd b-aristo c-ibn bacce devlet yönetiminde vezirlik yapmış, müzikte otorite kabul edilen ve kur'an hafızı olan endülüslü filozof kimdir? a-ibn rüşd b-ibn bacce batı islam dünyasında ilk yetişen filozof kimdir? a-kindi b-farabi c-ibn bacce d-ibn rüşd ibn bacce şerh yapma tarzında kimi model alır? a-aristo b-farabi c-ibn rüşd ibn baccenin Aristocu plan üzerinde nefs ve güçlerini ele aldığı tamamlanmamış eseri aşağıdakilerden hangisidir? a-fi'l gayreti'l insaniye b-kitabünnefs ibn bacce temel yapısı ile insanı neye benzetir? a-tabiata b-kainata ibn bacceye göre ,maddilik ile hiçbir ilgisi olmayan -kendi idrakinin bilincinde olan idrak hangisidir? a-duygusal idrak b-mantıksal idrak c-akli idrak erdemsiz toplumda yalnız başına kalan filozofun mutluluğa nasıl ulaşacağı hangi filozofun konu alanıdır a.bacce b.tufeyl c.ibn rüşd aklın yetkinleşme sürecitemelini duyu verilerinde bulmaktadır bu yönüyle baccenin bilgi kuramıkime benzemektedir a.gazzali b.aristocu c.eflatuncu ahlak siyerdemli veya bozuk yönetim konularında bacce kime benziyor a.ibn rüşd b.farabi c.gazali tabip ve fakihtir a.ibn tufeyl b.ibn bacce hak b.yakzanda eleştirdiği fililozoflardan değildir a.ibn rüşd b.bacce c.farabi d.ibn sina hak b.yakzanda salaman kimi temsil etmektedir a.akledenleri b.dinin zahirine bağlı geniş kitleleri Aristo’nun felsefi doktrinine sadık kalarak eserlerini şerhettiğinden İslam aleminde ‘şarih’, Latin dünyasında ‘commentator’ unvanıyla tanınmıştır. a-farabi b-ibn tufeyl c-ibn rüşd aşağıdakilerden hangisi hem tabib hem de fakih değildir? a-ibn rüşd b-ibn bacce c-ibn tufeyl ibn rüşdle ilgili hangisi yanlıştır a.meşşai okulun son temsilcisi b.filozof,fakih ve hekimdir c.tasavvuf ehlidir d.islam aleminde şarih olarak bilinir e.fıkıhla ilgilenmiş f.işbiliye ve kurtuba gibi ilim merkezlerinde kadılık yapmış akli mutluluğa akıl olmadan ulaşmayı imkansız gören ve bu konuda gazzaliyi eleştiren endülüslü filozof? a-ibn tufeyl b-ibn bacce hangisi ibn rüşdün mukayeseli fıkıh kitabıdır a.faslul makal b.el keşf c.bidayetül müctehid hangisi ibn rüşdün gazzalinin tehafütül felasifesine reddiye olarak yazdığı eserdir a.elkeşf b.faslul makal c.tahafütü tehafütül felasife ibn rüşdün küçük şerhlerinde görüşlerine daha yakın olduğu filozof a-aristo b-ibn bacce küçük şerhlerle ,orta şerhler arasında...vardır? a.benzerlik b.farklılık lafzi tefsir gibi olan şerh hangisidir? a.küçük şerh b.orta şerh c.büyük şerh hangisi ibn rüşdün,çağdaş diye atıfta bulunduğu felsefecilerden değildir? a-farabi b-ibn sina c-ibn bacce d-ibn tufeyl ibn rüşd hangi aristo felsefesinin temel kavramlarını analiz eder a.kuvve,nefs,ilk madde,suret b.keşf,müşahade c.yalnız adam ,mütavahhid ibn rüşde göre nefsin akli kısmının kendisiyle özdeşleştirdiği erdem hangisidir? a-şecaat b-hikmet c-iffet din ve felsefe ilişkisini incelediği eser hangisidir a.el keşf b.faslul makal insan için4 tür mükemmellik,erdem kategorisi vardır,hangisi zirveyi oluşturan yetkinliktir a.ameli b.ahlaki c.nazari d.teorik yetkinlik ibn rüşde göre siyasi organizasyon ......ibn baccedende bu konuda ayrılır... a.serbest olmalıdır. b.mecburidir. ibn rüşde göre felsefe ve din nasıl bir ikilidir? a.zıt fikirli b.süt kardeş gibi. İbn Rüşd ün Kudema olarak adlandırdığı Aristo sonrası İki önemli kaynağı? a-Themıstus-Aleksander b-Thephrastus-Ebul ferec İbn Rüşdün şerh tekniklerinden değildir? a-Kavramsal analiz b-Aristo sonrası tarihsel birikimin analizi c-Sistematik eleştiri d-Meşriki hikmeti elde etmede manevi tecrübe e-Problemler ve kavramlar üzerinde sistem içi vurguların değiştirlmesi İbn Bacce felsefi alanda takib ettiği ve model olduğu filozoflar sırasıyla hangisidir? a-İbn Rüşd-Farabi b-Farabi-İbn Rüşd c-İbn Bacce-Farabi İnsanın en yüksek ve yetkin boyutu..... en emel fiili.... a-Akıl-tümel kavramlar b-Mutluluk-Duyusal kavramlar Mutasavvıfların önerdiği mutluluk yollarından değildir? a-Keşf b-Müşahede c-Zevk d-Müstefad Akıl Erdemsiz toplumda erdemli yaşamaya çalışan kişi İbn Bacce hangis isimlerle adlandırmamıştır? a-Mütevahhid b-Yalnız adam c-Ayrık otu d-Nevabıt e-Mutasavvıf Muvahhidlerin eylemleri nasıl isimlendirilir? a-Tıbbun nufüs b-Nefis Terbiyesi c-Bencillik İbn Tufeylin felsefe anlayışı? a-Meşrikilik b-Meşşailik c-İşrakilik Latin dünyasında Awempace lakabı ile tanınır, müzikte otoritedir,Hafızdır? a-İbn Sina b-İbn Bacce c-İbn Rüşd İbn Bacce e göre Yetkinlik bakımında en düşük seviyede olan akli yetkinlik? a-Cumhur b-Nüzzar c-Süeda Doğuda Şarih ünvanı,Batıda Commentator olarak tanınır a-İbn Sina b-İbn Rüşd c-İbn Bacce İbn Rüşd ün küçük şerhlerinden hazf ve asıl metni atlayarak hazırladığı örnek kitabı? a-Kitabun nefs b-es-Simaut -tabi ibn rüşd fıkıhla felsefe arasında benzerlik olduğunu neye dayandırarak savunur cevap: Kuranda Tevile teşvik olması hem de ''ey basiret sahipleri ibret alın ''ayetini baz alır ibn rüşdün açıkca eleştirdiklerinden değildir? a.çağdaşlar b.yunan filozoflar c.aristo d.ibn sina makbergülünden alıntı Allah razı olsun | *
|
25 Ağustos 2015 00:35 |
nurşen35 | Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı: Medineweb Üyemizden Alıntı
İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ 4. ÜNİTE SORULARI Süleymaniye kütüphanesinde bulunan yazma mecmuasındaki kindinin eserleri ilk defa bütün halinde Abdulhadi Ebu Ride Resail el-Kindiel-Felsefiye adı altında yayınlamıştır. a-doğru b-yanlış Risale fi hududi’l-eşya verusumiha adlı eseri kindi hangi alanda yazmıştır a-felsefe b-fizik kindinin tercüme anlayışı nasıldı ? a.doğrudan tercüme yapardı b.yapılmış tercümeleri düzenlerdi kitabül ibane kindinin hangi alandaki eseridir a-psikoloji b-felsefe c-fizik Kindiye göre matematik 4 disiplin içerir hangisi bunlardan değildir? a-Aritmetik v-Geometri c-Astronomi d-Müzik e-Fizik kindiye göre en şerefli ilim? a-kelam- b-**** fizik ikinci muallim ismi verilen kişi kimdir a-farabi b-kindi farabinin müzik alanındaki eseri hangisidir a-musik b-musikal kebir Dini bir telakkinin dışına çıkarak ahlakı bir felsefe problemiolarak tartışan ilk Meşşai filozofunun ....... olduğundan şüphe yoktur. a-kindi b-ibn sina Kindi **** fiziğin en temel problemlerinden biri olan Allah-alem ilişkisinin yorumunda Aristocu doktrinden tamamen ayrılarak, bu meseleyi ..........doğrultusunda temellendirmeye çalışmıştır. a-fizik ilkeleri b-islam ilkeleri İbn Sina ya göre nefs her insanın.......sözüyle ifade ettiği şeydir. a-ben b-birlik Hangisi türk kökenli filozoftur? a-Farabi b-İbn Sina c-Kindi d-İbn tufeyl e-İbn Bacce Nefsin mahiyeti işlevleri arınmasının yol ve yöntemlerini İLK olarak belirleyen filozof? a-Aristo b-İbn Rüşd c-Farabi d-Kindi e-Platon Farabinin ilim tasnifi arasında yer almaz? a-Dil b-Matematik c-Mantık d-Fizik ve m e t a f i zi k e-Bedevi ilimler Hangisi Farabinin nübüvvet ile ilgili görüşlerinden etkilenenler arasında yer almaz? a-St Thomas b-Spinoza c-İbn Meymun d-Kindi Batıda 17.yy kadar etkili olan tıp fakültelerinde ders kitabı olarak okutulan el kanun fit -tıb kimin eseridir? a-İbn Haldun b-İbn Bacce c-İbn Sina d-Ebu bekir Razi e-İbn Rüşd El medinetul fazıla isimli eser kime aittir? a-Farabi b-İbn Rüşd c-İbn Sina d-Kindi e-Platon Farabi faziletleri 4 katagoriye ayırır hangisi bunlardan değildir? a-İnsani b-Fikri c-Nazari d-Ameli e-Ahlaki Kutsi akıl kavramı tanımı hangi filozofa aittir? a-Spinoza b-Descartes c-İbn Sina d-Farabi e-Kindi Sezgi ve düşünce özünde birdir.Peygamberlerin doğuştan getirdiğ bilgi ve yetenekleri sıradan insandan üstündür Yukarıda görüşleri verilen filozof? a-İbn Sina b-İbn Rüşd c-Farabi d-İbn Haldun e-Kindi İbn Sinaya göre akıl çeşitleri arasında yer almaz? a-Beyani b-Meleke halinde c müstefad akıl d-Fiil halinde akıl e-Bilkuvve akıl Felsefenin temel konularında okuyucuya bilgi vermek için yazılmış ibn sinanın eseri hangisidir a-hay b. yakzan b-en necat Uyunül’l – hikme kimin eseridir a-farabi b-ibn sina İnsanın her çeşit bilgiye ulaşabileceğini söyleyen .......Bilmenin zihnin soyutlama yapmasıyla başladığını belirterek bunu idrak terimiyle ifade eder. a-farabi b-ibn sina El- Hikmetü’l – merikıyye kimin eseridir a-farabi b-ibn sina c-kindi Farabiye göre her insanın nihai hedefi......olmaktır. a-zengin b-bilgili c-mutlu Felsefe alanında Farsça yazılmış ilk ansiklopedik eser ve yazarı kimdir a-daniş name-i alai- ibn sina b-daniş name-i alai- farabi kime göre devlet iki şekildir ve( bunlar erdemli devlet ve erdemsiz devlet olarak ayrılır) a-kindi b-ibn sina c-farabi Farabi ve İbn Sinanın temsil ettiği sudur anlayışına tepkilerin zirvesinde .....bulunur? a-Gazali b-İbn Rüşd Muallim sani(ikinci muallim) olarak tanınan filozof? a-Farabi b-Aristo c-İbn Sina d-Kindi Kimin biyografisiniEbu Ubeyd el-Cüzcani yazmıştır. a-ibn sina b-farabi c-kindi makbergülünden alıntından Allah razı olsun | *
|
25 Ağustos 2015 00:34 |
nurşen35 | Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı: Medineweb Üyemizden Alıntı
3.ÜNİTE SORU-CEVAPLARI 1.inanma eylemi dini metinlerin.......bağlı iken,düşünme eylemisebep sonuç ilişkilerini dikkate alarak olayları.........amaçlar a.itaat-bireysel algı b.anlaşılması-açıklama 2.hangisi inanma eyleminin amacıdır a.olup biten b.yatay algı c.açıklama d.soru sorma e.dikey algı 3.hangisi düşünme eylemi içindedir a.anlama b.değer ve semboller c.mutlak ve tarihsel nedenler d.metin 4.kainattaa olan biten herşeyi allah ezelde yaratmıştır,insan rüzgarın önündeki yaprak gibidir bu hangi eylemdir a.değer semboller-yorum b.inanma-açıklama 5.bilinçli itaate genelde ne denmiştir? a.taklidi iman b.taassup c.ilmel yakin. 6.dilleri dünyaya ve varlığa yönelik perspektifler olarak ele almak a.w.humbolt b.w.jung 7.İslam düşüncesi kültürel gelenklerin aracılığı ile varlık kazanmıştır Bunların en başında ....gelmektedir? a-Glenekgörenek b-Dil c-Yabancı kültürler 8.kuranın arapçanın söyleme imkan ve gücünü en üst seviyeye çıkarması hangi özelliğinden kaynaklanır a.nass olması b.tarihi olması c.edebi bir mucize olması 9.birşeyi bizim görüş alanımıza getiren şeye işaret eder? a. ön yargı b.ön sezgi c.islam düşüncesi 10.Aşağıdakilerden hangisi dillerin önyargılarından değildir? a-Mitolojiler b-Tarihsel tecrübeler c-Tercümeler d-Entellektüel bilimsel birikimler e-Kıssalar 11.eski kültürler içinde yeralan ön yargılardan hangisi doğrudur a.kıssalar b.mitolojiler c.entellektüel birikimler d.bilimsel birikimler e.tarihsel tecrübeler f.hepsi 12.dini düşünce din diline göre varlık ve şekil kazanır diyerek nassların zahiriyle ilgilenmiştir a.ibn hazm b.farabi c.mutezili 13.Hanefimaliki ve şafi gib mezheplerin kıyas fikrine tepki veren Zahiri mezhebin mensubu? a-İbn Hazm b-Gazali c-İmam Maturidi 14.ibn hazm ve gazzalinin düşünceleri nasıl bir düşünme eylemini doğurmuş a.dinden düşünceye eylemi b.düşünceden dine eylemi 15.hüküm yalnızca allahındır a.zahiriler b.hariciler c.batıniler 16.kuranın insan aklına uygunluğu ve rasyonaliteyi savunmuşlardır a.mutezili-maturidi-maliki b.maturidi-mutezili-eşari 17.Farabi ve İbn Sinaya yönelttiği eleştirilerde Gazalinin düşüncesi? a-Yabancı dillerden çevrilen metinler ile dini metinler arasındaki fark b-Zahiri anlama göre düşünmeleri c-Düşünceden Dine yönelimleri 18.İslamın hristiyanlıktan ayrıldığı en önemli nokta? a-Fıtrat b-Vahiy 19.ludwing witgwnstein geliştirmiştir a.akıl oyunları b.dil oyunları 20.Hayy b. Yakzan kimin eseridir? a-ibn tufeyl b-farabi 21.Sokrat ve Platon a göre Şehir Diyolojik bir ortamdır a-doğru b-yanlış 22.hakikat hakikate zıt olamaz,hakikatler yabancı kültür etrafında keşfedilmiş olsa bile alınmalıdır a. ibn hazm b.ibn rüşd 23......kavramı daha çok Kur an metnini dilsel ve tarihsel boyutlarıyla anlamayı ifade eder a-tefsir b-yorum 24.Gazzalinin el-Munkiz mined dalal adlı eserinde yazdığına göre Kuran ı anlamak nasıl olur ? Tefsirden ziyade yorumlamakla.. 25.bazı ayetleri felsefi kavramlarla tefsir etmişlerdir a.gazali-inb sina b.farabi-ibn rüşd 26.......gelişim bir bakıma ormana üstten bakıştır.Basiret sezgi ince düşünce öngörüile yaklaşım önerilir..tanımı hangisine aittir a-Kuramsal gelişim b-Pratik gelişim 27.kimin Şifa adlı eserinin “Peygamberliğin kanıtlanması’’ kısmında kutsal metinlerin ancak felsefi düşünmeye meyilli insanların fark edebileceği bir takım işaretler sunduğunu belirtir. a-farabi b-ibn tufeyl c-ibn sina 28.Kuran vahyinin insanlığa gönderilme amacı...düzeyinde cerayan eden haksızlıkların giderilerek ....tecelli etmesidir? a-hak-hakikat b-Hakikat-hak makbergülünden alıntı Allah razı olsun | *
|
25 Ağustos 2015 00:32 |
nurşen35 | Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı: Medineweb Üyemizden Alıntı
islam düşünce tarihi
2.ÜNİTE SORULARI 1.kuranda düşünme etkinliği hangi kelimeyie anlatılmamıştır a.nazar,rey b.tefekkür ,tedebbür c.akıl,itibar d.fikir,beyin 2.kuranda ilim kelimesi kaç yerde geçer a. 700 b.750 3.Meşşai filozoflar insanda tümel bilgini oluşması ve aklın gelişmesini 4 evre ile açılklar hangisi bunlardan değildir? a-Kuvve halinde akıl b-Fiil halinde akıl c-Zorunlu akıl d-Meleke halinde akıl e--Müstefad akıl 4.mesela kuran yüce allah hakkında o göğe yükseldi,allahın eli gibi benzer ifadeler kullanılmış,bunlar, a.diğer kültür din ve medeniyetlerle karşılaşma b.dini metinlerin mahiyetinden kaynaklanan sebeplerdir 5.Aşağıdakilerden hangisi tabiatçı filozoflardandır? a-cabir b hayyan ve Ebubekir razi b-Kindi ve Ebubekir razi c-İbn haldun ve kindi d-Cabir b Hayyan ve Hay b yakzan e-Kindi ve Hay b yakzan 6.Aşağıdakilerden hangisi işraki okul kurucusudur? a-Şehabettin suhreverdi b-İbn Rüşd c-Farabi d-Fahreddin Razi e-Cabir b Hayyan ???7.hangisi is.yönelik saldırı ve eleştiride bulunan düşünce hareketi değildir a.dehriyye b.brahmanizm c.mecusilik d.batınilik e.maturidilik 8.Hangisi meşşai filozoflara göre tevili zorunlu kılan sebeblerdendir? a-Dinimetinlerde kapalı ifadeler b-Dini metinlerde müteşabihifadeler c-Dini metinlerde muhkem ifadeler d-İnsanların anlama kabiliyetlerin farklı olması e-Dini metinlerin zahiri ile çelişkili gibi duran ifadeler 9. işraki okul kimi kendilerine model almışlardır a-eflatun b-aristo 1 0.evrenin zamanın eseri olduğu şeklinde görüşleri vardır a.batınilik b.dehriyye ??11. islam düşünce sisteminde sosyal bilimler kavramı ne zaman ortaya çıkmıştır? a-klasik dönem, b-modern dönem 12..........ana eseri Hikmetül işrakrasyonel bilgi kanalıyla gerçeğe ulaşmanın imkansız olduğunu savunur a-suhreverdi b-farabi 13.........insanın dış dünyadan başlayıp duyu, hayal, müfekkire güçlerinin kullanılmasıyla heyulanı aklın faal akılla ilişkiye geçerek en yetkin külli bilgiye ulaşmasıdır. a-iktibas b-ittisal 14.Evren en dışta sabit yıldızlar feleğinin ve merkezde ise dünyanın bulunduğu, iç içe geçmiş eş merkezli feleklerden oluşmuştur. hangi filozofların evren anlayışıdır a-meşşai b-dehriyye 15.tasavvufun ortaya çıkış sebebi nedir a.iç karışıklıklar b.fetihlerden sonra gelen zenginleşme ve dünyevilik 16.kindi,farabi,ibn sina,bacce hangi okulun temsilcileridir a. meşşai b.işrak 17.Molla Sadra hangi okulun temsilcisidir? a-İşraki b-Dehriyyun c-Tabiatçı d-Meşşai e-Haşeviye 18.is.düş. tarihinde,dehriiyye akımının temsilcisi kimdir a.bacce b.ibnu ravendi c.ibni sina 19.kelam ilminin cevap verdiği ekollerden değildir a-mecusilik b-brahmanizm c-zeydiyye 20.Varlığın meydana gelişini beş ezeli ilke ile açıklamaktadır. Bunlar; -yaratıcı, -Tanrı, -Ruh, -madde, -mekan ve zamandır. kimler böyle açıklamıştır a-dehriyye b-tabiatçılık 21.peygamberliği Allahın adalet sıfatına aykırı bulan grup a-dehriler b- brahmaniler 22. alemin ezeliliğini ve maddi evrenin ötesinde akıl, ruh ve Tanrı gibi manevi hiçbir varlığın bulunmadığını ileri sürmüştür.Evrende ayrı bilinçli ve irade sahibi Tanrı fikrini reddetmiştir.yukarıda bahsedilen hangi okuldur a-işrakiyye b-dehriyye 23.hangisi meşşailere göre nazari ilim değildir a. matematik b.siyaset c.fizik d.****fizik 24.meşşai filozoflar vahyin gerçekleşme sürecini ne ile açıklarlar a.ittisal teori b.içgüdüsel teori c.hiçbiri 25.meşşai filozoflar; peygamberlik kurumunu kabul ederler ve felsefi olarak savunurlar. a-doğru b-yanlış 26.islamın diğer inançlar yaşadığı tartışma konularının en derini a-tabiatçılık b-teslis inancı 27.meşşailer tanrıyı hangi şekilde anmazlar? a.zorunlu varlık b.ilk muharrik c.sonsuz nur d.akil ve makul 28. Nurlar hiyerarşisi hangi okulda vardır? a-İşraki b-Meşşai 29. Hangisi İslam felsefe okullarından bir değildir? a-Dehrilik b-Tabiatçılık c-İşrakilik d-Meşşailik e-Rivayetçilik 30.hangi konu meşşailerle kelamcılar arsında sürekli tartışma konusu olmuştur a.evren anlayışı b.insan anlayışı c.akıl anlayışı 31. Hangisi İslam Düşünce okulları arasında sayılmaz ? a-Felsefe b-Tasavvuf c-Hiçbiri d-Hadis e-Kelam 32. mistik düşünce,deruni sezgi hangisine ait a.işraki (işraki =tasavvuf=mistizm) b.dehriyye 33.Düşünmeye ve araştırmaya muhtaç olmayan keşf yoluylahakikatin bilgisine ulaşma düzeyine yükselmiş olan kişiye ne denir a-müteellih b-müktesip 34. işraki okul varlığın ortaya çıkışını hangi teoriyle açıklamışlar a.sudur teorisi b.akıl teorisi c.hiçbiri 35. sudur teorisi kime aitti... a.farabi,ibni sina b.razi,ibni sina 36. kelam okullarının ortaya çıkışında siyasio olaylar etkilidir doğrumu yanlışmı 37.Yıldızlar ve ateş gibi varlığı başkasından olanlar ise ..... nurdiye adlandırılır a-gök b-arazi 38. Yüce Allah, Melekler, idealer ve insani nefisler saf nuru temsil eder. a-doğru b-yanlış 39. hakikatin hakikatle çelişmeyeceği ilkesi hangi düşünce okulunun ilkesi a-meşşai b-işraki 40. esfarul erbaa kimin eseridir ve ne kitabıdır a.molla sadra-biyografi b.molla sadra-eleştiri 41. is.düşüncesinde felsefenin yemel vurgusu.,tasavvufun temel vurgusuakıl ve aşktır. 42. müs.filozoflar felsefenin hangi boyutlarını önemsemişlerdir a.birikimsellik b.evrensellik c.süreklilik d.hepsi e.hiçbiri 43. a.islam felsefesi b.kelam c.tasavvuf d.hadis hangisi islam düşünce disiplinlerinden değildir a.yalnız d b.a ve b c.a,b,c d.b,c,d 44.dehriliği en çok eleştiren felsefe akımlarından DEĞİLDİR a-kelamcılar b-meşşailik c-işrakilik makbergülünden alıntı Allah razı olsun | *
|
25 Ağustos 2015 00:30 |
nurşen35 | Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı: Medineweb Üyemizden Alıntı
islam düşünce tarihi
1.ünite soru cevap...sabah /akşam grubu tüm soruları 1.-‘’Dinin Doğal tarihi’’ adlı eserinde ‘’Tek Tanrı inancı insanlık düşüncesini fakirleştirmiştir’’ diyen filozof kimdir? a-david humme b-aristo c-sokrates 2.İslam Düşüncesinin kaynaklarından biri değildir? -İslami kaynaklar – Yabancı kaynaklar – Müslüman milletlerin eski kültürleri – Yabancı eserlerin tercümesi – Hermes geleneği – Yunan Helenistik düşüncesi – Sasani düşüncesi -bizans düşüncesi –Hint düşüncesi 3.ortaçağın bitmesine sebep olan,müslüman filozof ve aydınların etkisinin büyük olsuğu hareketlerin adı nedir a.tanzimat,ıslahat fermanı b.rönasans ve reform 4.is.düşüncesini diğer,yunan çin,hind gibi düşüncelerden ayıran özelliği nedir ? kuran ve sünnetin islam düşüncesi oluşumuna doğrudan ve dolaylı etkide bulunması,diğer düşüncelerden ayıran özelliği 5.Yabancı eserlerin Arapçaya ilk tercüme girişimi hangi halife zamanı olmuştur? a- hz. ebu bekir b-hz. ali c-hz. ömer 6.hz ömerin tercume ettirdiği ilk eser olarak kabul edilen kitabın adı-dili? hüdayi name pehlevce 7.ilk sistematik tercüme faaliyeti kimin zamanında başladı a-hz ömer b-halid b velid c-mansur d-memun 8.Genelde yabancı eserlerin Arapça ya tercümesi ne zaman kabul edilir? a-halid b. yezid b-hz. ömer 9.İlk sistematik tercüme faaliyetleri ne zaman başlamıştır? a-halife mütevekkil b-darul hadisin açılması c-beytul hikme okulunun açılması 10.insanlık tarihinin bilinen en eski düşünce geleneği? hermes geleneği,saf felsefenin gelişmesine en çok etki eden düşüncedir 11.hangisi mütercimlerden değildir a.sabitibn kurra b.kura ibn sabit c.sinan ibn sabit d.zeyd bin sabit 12.Hermes geleneğinin tesirlerini özelde cerayan ettiği akımlardan değildir a-batınılık b-meşşailik c-durzilik d-ihvanu safa e-ismaililik 13.Sabi ve Süryani Mütercimler ilk dönem hangi dilin tercüme faaliyetlerinde bulunmuştur a-almanca b-arapça 14.Bugün bazı yazarlar, babilli, mısırlı ve yunanlı olmak üzere 3 ayrı hermesten bahsediyorlarsa da tek bir hermes vardır hangisidir a-babilli b-yunanlı c-mısırlı 15.hermesin hangi peygamber olduğu düşünülür? hz. idris 16.Aristonun hermenötik kitabı, Arapçaya hangi isimlerle çevrilmiştir? a-kitabül ibare b-kitabül ibre 17.İslam düşüncesinin en önemli yabancı kaynağı? a-hermes geleneği b-yunan helenistik düşünce 18.hangisi sokrat öncesi filozoflardan değildir? a-aristo b-tales c-fisagor d-empedokles 19.Tahkik ma li l hind eseri kimindir? a-biruni b-sokrates 20.İslam düşünce eserlerine doğrudan kaynaklık eden filozoflardan değildir? a-Spinoza b-eflatun c-Plotinus d-Galen 21.sokrat öncesi felsefecilerine ne ad verilir? Fizikçiler 22.Burada iki mektep kuruldu. Birincisi, Hristiyan kelamcısı Orijen in kurduğu ilahiyat mektebiydi. İkincisi de ammonius sacca sın kurduğu felsefe mektebiydi bu bilgiler hangi mektebe aittir a-harran mektebi b-antakya mektebi c-iskendiriye mektebi 23.sokrat felsefesinde doğa felsefesi neye dönüşür? a-insan felsefesi b-toplum felsefesi 24.sofistler grubunun temel felsefe konusu? a-tabiat b-insan c- tanrı 25.hermes geleneğinin tesirleri nerelerde görülmez a-batinilikismaillik b-dürzilik c ihvan sefa d- helenistik 26.yunan helenestik düşünce nezaman başlamış ve sona ermiştir? yunan helenistik düşüncesi mö6.yy dan taleslebaşalr ,aristonun ölüm yılı olan mö.324 yılına kadar süren devrtedir 27.enusivon ne demektir? hastane cingasapur mektebinde okutuldu 28.nusaybin dini mektebinin farsçadan arapçayaçevrilen en önemli eseri nedir? kelile ve dimnemi 29.hind düşüncesini geliştiren kimdir ve eseri nedir? biruni-tahkik malil hind 30.iskenderiye mektebinde yetiişen flozoflar? plotin,porphyry,proclus 31.iskenderiyye mektebinde olan hristiyan kelamcıs kimdir? a- soscois b-orijen 32.eflatunculuk aristoculuk nasıl çıkmıştır ? a- soscisin felsef mektebi kurmasıyla b-amonoius felsefe mektebi kurmasıyla 33.iskenderiye mektebi ne zamana kadar ayakta kalmıştır ? a-hz ömer devrinde murn fethiyle b -sıffın savaşına kadar 34.hristyanlığı ögretmek amaçlıiranda kurulan okul nedir? a urfa nusaybin mektebi b-cündişapur mektebi 35.cindişapur mektebinin dili neydi ? a- yunanca b-süryanice c-hindçe 36.bahteyşu ailesinden hekim yetiştiren okul hangisidir ? a-urfa nusaybin mektebi b- cündişapur medresesi 37.antakya mektebinin hocası kimdir ? a-yuhann b muasuye b süryani prabos 38.Peygamber ilk müslümanların sağlık ihtiyaçlarını bilimsel olarak çözmek için , Müslüman olmamış yakınlarından teyzesinin kocası Harise’yi ........................ medresesine tıp öğrenmesi için göndermişir a.harran mektebi b.iskenderiye c.cündişapur 39.1-iranlılar için hristiyanlığı öğretmek amaçlı açılmıştır 2-Son idarecisi Nersidir 3-Aristo mantığı ve Porfyyrıous un İSAGOJİ kitabı okutulmuştu Yukarıda bilgilerini verdiğim mekteb a-cundişapur b-antakya c-Urfa Nusaybin d-İskenderiye 40.müslümanlar iç savaşlar ve karışıklıklar sebebiyle siyaseten kaç partiye ayrıldılar seçenek yok hepsini istiyorum? 4 fırka hz ali muaviye hariciler sufiyye 41.Harran Mektebi en ünlü temsilcisi? a-Süryani Probus b-Sabit b Kurra c-Bahteyşu 42.hermenötik geleneğinin son temsilcisi hangi mekteptir? a-harran b-antakya 43.cündişapur mektebinde ağırlıklı okutulan ilim nedir ve orda yetişen meşhur tabib ailenin ismi... seçenek yoook... Tıp ve felsefe Bahteyşu Ailesi 44.eflatuncu aristo mantığının ortaya çıktığı mektep? a-antakya b-harran c-iskenderiye 45.temsilcileri sabit ibn kurra dır.hermenotik öğretinin sontemsilcisidir hangi mekteptir a.harran mektebi b.urfa mektebi c.antakya mek d.iskenderiye 46.Meşhur tabip bahteyşu ailesi hangi mektepte yetişmiştir.? a-antakya b-cündişapur c-harran 47.tıp eğitimi veren mektep? a-urfa b-cündişapur 48.nasturilik eğitimi için açıldı,en önemli bilgin süryani probustur..? a.harran mek b.antakya mek c.urfa mek 49.islam felsefesi müslümanlar ne zaman kullandı? a.12yy b.14yy c.18yy c.19yy 50.nebi(sas) hangi sahabeyi tıp eğitimi için nereye gönderdi? a-mus'ab b umeyr-medine b-muaz b cebelyemen c-harise-iran 51.şeriat aklın zahiridir akıl şeriatın batınıdır diyen düşünür? a.gazali b.razi c.aristo 52.düşünce hareketleri kimin zamanında ilim dalları haline gelmiş a.abbasiler b.emeviler c.dört halife 53.saf felsefe hangi YY İslam dünyasına girdi? a-H2-M8 b-H3-M9 54.filosofia kelimesini iilk kim kullandı? aristo eflatun fisagor 55.Felsefe insanın kapasitesi ölçüsünde sahip olduğu ve ebedi külli şeylerin hakikatlerinin mahiyetlerinin ve sebeplerinin bilgisidir. bu felsefe tanımını kim yapmıştır a-kindi b-farabi 56.hangisi yanlış bilgidir... hepsi doğru a.is.felsefesi müs.arasında kıblenin ve namaz vakitlerinin ayarlanması gibi sebeplerden b.tıp ilmine duyulan ihtiyaç c.fethedilen ülkelerin ilimlerininöğrenilmesi ve d.tercüme faliyetleri, is.felsefesinin doğuşuna zemin hazırlamıştır 57.Felsefe ‘’ Sanat eseri olarak varlıklar üzerine düşünme ve Yapıcı (es-sani)yı tanımaktır. bu felsefe tanımını kim yapmıştır a-ibn rüşd b-farabi 58.Felsefe ‘’ Sanat eseri olarak varlıklar üzerine düşünme ve Yapıcı (es-sani)yı tanımaktır. a.ibn hındu b.ibn haldun c.ibn rüşd 59.Felsefe ruhun ilim ve amelle terbiye edilmesidir. bu felsefe tanımını kim yaptı a-ibn rüşd b-farabi c-ibn hindu 60.indiye,inadiye,laedriye gibi alt kolları olan akım? a-Tabiyyun b-Reybiye c-Sofizm 61.eserlerinde,felsefe yerine hikmet kavramını kullanmayı tercih eden düşünür? a-kindi b-ibn sina 62.a-Deist düşünürlerdir b-Bilimi deney ve tecrübeye dayandırır c-Naturalistdirler yukarıda ki bilgileri verilen akım a-Meşşaiye b-işrakiye c-sofizm d-tabiyyun 63.Felsefe (hikmet) , Bizatihi vacibi vücud olan Hakk ın vücudunun, Vücud olarak bilinmesidir. bu kimin felsefe tanımıdır a-kindi b-ibn rüşd c-farabi 64.kimin tarifinde feylesof ilimde amacı gerçeği bulmak isteyen ve fiilde amacı ise gerçeği yaşayan kimse demektir. a-kindi b-farabi c-ibn rüşd 65.hikmeti bir fazilet iyi olanın tatbiki olarak görür..kimdir kindi ibni sina 66.Yunanlı şüpheci filozoflardan etkilenen Müslüman düşünürlerdir. Doğru ve hakikat hakkında insanın sabit bir bilgisi yoktur reybiyye sofizm işrakıyye 67.feylozofu Allahı en iyi bilen kişi diye tanımlayan? a-kindi b-farabi 68.eserinde felsefe kelimesini ve hikmet kelimesini kullanan düşünür ve esrlerinin ismi nedir kindi-risale fifelsefetil ulave ibni sina uyunul hikmemiyoksa kindi uyunul felsefe-ibni sina risaleyi hikmemi 69.Kuranı Kerimde kime hakim denilmiş ve hikmet verilmiştir? a-Zekeriye b-Lokman 70.antik çağda filozafa ne denirdi ? a-hakim b-filoz 71.Hiçbir şeyin doğrulanamayacağını savunanlardır. Onlara göre bir şeyin doğruluğu veya yanlışlığı hakkındaki deliller ve karşıt deliller eşit derecede geçerliliğe sahiptir. Batı felsefi kavramıyla ifade edilecek olursa bu akıma agnotisizm denebilir. bu akımın adı nedir a-bilinmezcilik(tekalüfi edile) b-sofizm 72.aşağıdakilerden hangisi hem filozof,hem doktordur? a-lokman hekim b-ibn sina c-farabi 73.sistematik olmayan akımlar hangileridir? a.dehriyye,maddiyye,muattıla b.rebiyye,tabiyyun,sofizm 74.yürüyücülük anlamına gelen felsefi ekol ve hangi felsefeyi benimsemişler,is.dünyasındaki tem kimdir? Meşşaiyye 75.Meşşai filozoflar kimi takip etmişlerdir? a-farabi b-aristo c-kindi 75.sistematik ekolleri yazın? Meşşaiyye İşrakiyye Rivakiyye
makbergülünden alıntı Allah razı olsun | *
|
25 Ağustos 2015 00:26 |
nurşen35 | Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız Alıntı: Medineweb Üyemizden Alıntı
6. ÜNİTE SORULARI cemaleddin afgani kiminle birlikte Müslümanları batı’nın sömürgeciliğine karşı harekete geçirmeyi hedefleyen El-Urvet’ul Vüska’yı çıkardı. a-muhammed abduh b-muhammed ikbal “Yaşayanlara Çağrı“ isimli eser kimindir a-muhammed abduh b-roger garaudy kimin En önemli eseri materyalistlere karşı yazdığı er-Redd ala’d Dehriyyun adlı kitabıdır. a-babanzade ahmet naim b-cemaleddin afgani Muhammed İkbal’e şiir, mistisizm alanlarında en büyük etkiyi ................’nin yaptığı görülür. a-mevlana Celaleddin-i Rumi b-ahmet fakih c-sultan veled Sorbanne’de felsefe alanında doktora çalışması yapan ilk Türk öğrenci olan kimdir a-mehmet akif b-nurettin topçu *................'nin dini fikirleri akılcı ve bilimseldir. Açıklamalarında akli ve nakli delilleri birlikte kullanır. *Rumca, Arapça, Fransızca, Rusça bilmesi sayesinde hem Yunan felsefesini ve İslam felsefesini hem de Batı felsefesini kaynaklarından tetkik etmiştir. a-nurettin topçu b-ismail hakkı İzmirli kimin İslamcı düşünceye geçişi Muallim Naci vasıtasıyla olmuştur a-mehmet akif ersoy b-nurettin topçu c-ismail hakkı izmirli *İslam Milletinin içine düştüğü problemleri şöyle sıralar; teknik yetersizlik, ilerlemeye ayak uydurmama, gevşeklik ve tembellik, ilme gereken önemin verilmemesi, kardeşlik ve dayanışmanın bozulması, idarecilerin yetersizliği, iktidar ihtirası, batı taklitçiliği. Bütün bunlara çözüm ise İslam ilkelerine sarılmaktır. yukarıda kimden bahsedilmiştir? a-ismail hakkı izmirli b-muhammed abduh c-babanzade ahmed naim ................, fakirlere maddi-manevi yardım yapmak ve eğitim seviyelerini yükseltmek amacıyla ‘Müslüman Hayır Severler’ cemiyetinin kurucularındandır. ‘Arapça Eserleri Canlandırma Cemiyeti’ isimli bir de dernek kurmuştur. a-nurettin topçu b-muhammed abduh kimin manevi mürşitliği sosyolog ve islahatçı Muhammed Abduh’un aktif bir insan olmasını sağlamıştır a-cemaleddin afgani b-mehmet akif kim akli delillerin imanı zayıflatmayıp aksine güçlendireceğine ve düşünme sanatı ve bilimi olan mantığın değerini tam olarak kavramanın İslam kelamı için zorunlu olduğuna dikkat çekmiştir. a-muhammed abduh b-elmalılı hamdi yazır .............'a göre en önemli mesele Kuran’ın lafzî anlamında takılıp kalmayıp, özünü ve genel anlamını açıklamak olduğundan, Kuran’ı tamamıyla filoloji ve gramer açısından ele alan pek çok Kur’an tefsirinin bomboş şeyler olduklarını başından itibaren ortaya koymaya çalışmıştır. a-cemaleddin afgani b-muhammed abduh aşağıdakilerden hangisi mehmet Akif’in Düşünsel manada etkilendiği şahıslardan değildir a-ismail hakkı izmirli b-Cemaleddin Afgani, c-Abdurreşid İbrahim d-Muhammed Abduh kim musikiye de aşinadır. Sanatçı kişiliği daha çok hattatlığında ortaya çıkar. a-nurettin topçu b-elmalılı hamdi yazır 1922 yılında ''tulu-i islam ''adlı eserinde türklerin kurtuluş mücadelesini islamın şahlanışı olarak ele alan islam düşünürü kimdir? a-cemaleddin afgani b-muhammed abduh c- muhammed ikbal "İslam’da Dava-yı Kavmiyyet" adlı eser kimindir a-babanzade ahmed naim b-roger garaudy ingilizlerin sömürgesi altındaki müslüman topraklara girmesini yasakladığı islam düşünürü kimdir? a-muhammed abduh b-muhammed ikbal c-cemaleddin afgani sırat-ı müstakım dergisinde yazdığı yazılarla afganiyi savunan islam düşünürü kimdir? a-babanzada ahmed naim b-mehmet Akif c-izmirli ismail hakkı celaleddin afganinin çıkardığı, ingilizlerin mısır-hindistan da yasakladığı derginin adı nedir? a-sırat-ı müstakım b-el urvet el vusga c-sebilür Reşad batılıların 'politik pan islamizm kahramanı ilan ettikleri islam düşünürü kimdir? a-muhammed ikbal b-cemaleddin afgani müslüman hayırseverleer cemiyeti-arabca eserleri canlandırma cemiyetinin kurucusu mısırlı islam düşünürü? a-muhammed ikbal b-muhammed abduh doğrudan doğruya iletişimin insanları harekete geçireceğini düşünen batılı ve doğulu filozoflar hangi s-şıkta doğru olarak verilmiştir* a-aristo-ibn rüşd b-aristo-kindi c-eflatun-muhammed abduh d-aristo-muhammed ikbal e-eflatun-muhammed ikbal dinin çağrı yolunu akıl olarak gören;ilim ile dini bir bütün olarak gören çağdaş islam düşünürü kimdir* a-elmalılı hamdi yazır b-mehmet akif c-izmirli ismail hakkı d-bursalı ismail hakkı TBMMNİN kararı ile hadis tercumesi ile vazifelendirilen islam düşünurüm a-elmalılı hamdi b-babanzade ahmed c-iimail hallı izmiri aşağıdaki islam düşünürlerinden hangisi 1. dönem TBMM milletvekilliği yapmamıştır? a-mehmet akif ersoy b-izmirli ismail hakkı c-elmalılı hamdi yazır görevi olmadığı halde II.Abdülhamid'in tahttan indirilmesi için hall fetvasını yazan islam düşünürü kimdir? a-ismail hakkı bursevi b-elmalılı hamdi yazır c-ismail hakkı İzmirli kim çalışmalarını daha verimli hale getirebilmek için UNESCO’ya bağlı Medeniyetlerin Diyalogu için Milletlerarası Enstitü’yü kurdu. a-nurettin topçu b-babanzade ahmed naim c-roger garaudy "esra-hodi" kimin eseridir a-muhammed ikbal b-muhammed abduh 6. ÜNİTE BAZI KODLAMALAR *Nurettin Topçu’nun düşüncelerinin başlıca boyutlarından biri, Kodlama: (on-son-no) Blondel, Bergson ve Massigno’nun yorumlarıyla değerlendirdiği ve esas olarak Kodlama: (a-h-me-y) Abdülaziz Bekkine, Hallacı Mansur, Mevlana Yunus Emre tefsiri etrafında şekillenmiş olan tasavvufi birikimdir. ------------------------------------- NURETTİN TOPÇU’NUNESERLERİ; Kodlama: (i-d-d-i-a- yar-a-m-berg- büyük-isyan) İslam ve İnsan, Düşünen Adam Aranızda, Devlet ve Demokrasi, İradenin Davası, Ahlak Nizamı, Yarınki Türkiye, Amerikan Mektupları, Mehmet Akif, Bergson, Büyük Fetih, İsyan Ahlakı, ------------------------------- ELMALILI HAMDİ YAZIR’IN ESERLERİ; Kodlama: (h-i-m-met-i) Hak Dini Kuran Dili, İrşadu’l Ahlaf fi Ahkami’l Evkaf, Hz. Muhammed’in Dini İslam, Meta lib ve Mezahib, İstintaci ve İstikrai Mantık. ---------------------------- Mehmet Akif’inDüşünsel manada etkilendiği şahıslar; kodlama: (c-a-m) Cemaleddin Afgani, Abdurreşid İbrahim Muhammed Abduh 6. ÜNİTE BAZI KODLAMALAR * Cemaleddin Afgani Olumsuzlukları gidermek, ümmete yeni ufuklar açmak için; kodlama: (ke-fe- us-ta- fizik) kelam ve felsefeden bahsediyor, usul-i fıkıh, tasavvuf ve fizik dersleri veriyordu. ------------------------- Giderek gelenekçiliği terk edenMuhammed Abduhhepsi Ezher programının dışında kalan Kodlama: (fel-ah-si-ma) felsefe, ahlak, siyaset ve matematik üzerinde çalıştı. ------------------------ İsmail Hakkı İzmirli; Kodlama: (ha-k-kuran-fe-ma-fıkıh) hadis, kelam, Kuran ilimleri, felsefe mantık ve fıkıh alanlarında birçok eser yazmıştır. 6. ÜNİTE BAZI KODLAMALAR * Babanzade Ahmet Naim İslam Milletinin içine düştüğü problemleri şöyle sıralar; Kodlama: (t-i-k- gevşek-batı- ik-i-il) teknik yetersizlik, ilerlemeye ayak uydurmama, kardeşlik ve dayanışmanın bozulması, gevşeklik ve tembellik, batı taklitçiliği. iktidar ihtirası, idarecilerin yetersizliği, ilme gereken önemin verilmemesi, Bütün bunlara çözüm ise İslam ilkelerine sarılmaktır. -------------------------- BABANZADE AHMET NAİM’İN ESERLERİ: Kodlama: (s-ah-i) Sahih-i Buhari Muhtasarı Tecrid-i Sarih Terceme ve Şerhi, Ahlak-ı İslamiyye Esasları, İslam’da Dava-yı Kavmiyyet, TBMM kararı ile Babanzade Ahmet Naim’e hadis tercüme ve şerhi yapması için görev verildi 12 cilt olarak DİB tarafından yayımlandı, Kodlama: (kırk-f-il) kırk hadis, felsefe dersleri, ilm-i mantık. İnsanlık tarihinin bilinenen eski düşüncegeleneği? a-Hermes b-Yunan-hellenestik İslam düşüncesinin en önemli yabancı kaynağını hangi düşünce teşkil eder? a-iskenderiye b-yunan-hellenistik makbergülündena lıntı Allah razı olsun | *
|
04 Ocak 2014 00:55 |
güll | Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 10.ÜNİTE 1-İslam felsefesinin batı felsefesine katkıları arasında hangisi yoktur? -İslam felsefesi yoluyla klasik yunan felsefesinin Batı ya geçmesi -Batılıların çoğu Müslüman olmuştur -Metafizik-psikoloji-ahlak felsefesi -müslüman filozofların kendilerine has felsefi düşünceleri 2-Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesinin batıya geçiş yollarından değildir? -Hristiyanların Müslümanlarla fetihlerde doğrudan teması -Diplomatik ilişkiler -İslam eğitim kurumlarının taklit edilmesi -Batılıların eğitim için İslam ülkelerine gitmeleri -Akrabalık ilişkileri -Haçlı savaşları -Arapça dan yapılan tercüme hareketleri 3-İslam medereselerinin taklidi ile yapılan ilk mektep hangisidir? Castille krallığı-saneto mektebi Napoli krallığı-salerno mektebi 4-Aristonun eserlerini Arapça dan Latinceye tercüme ettiren kral kimdir? -Scilya Kralı-II.Frederik -Lyon Kralı –II.castille 5-İslam ilmi hangi ülkenin vasıtasıyla Fransa ve diğer Avrupa ülkelerine girmiştir? Yunanistan İtalya İngiltere 6-İslam memleketlerin giderek ilk defa şahsi araştırma başlatan iki isim? Afrikalı costantin-Adelard Amerikalı Napoli-Adelaks 7-Batılılar ile ilk diplomatik ilişkiler kimler arasında gerçekleşmiştir? Aristo-Frederik Harun Reşid-Şarlman 8-Özellikle tercüme yoluyla,İslam felsefesi …………….yy. da batıya aktarılmaya başlandı. X yy. XII.yy XX. yy 9-Aşağıdakilerden hangisi Arapça dan batı ya yapılan tercüme faaliyetlerinin olumlu etkilerinden biri değildir? -Tecümelerle unutulmuş olan Aristo canlandırılması ve Müslüman filozofların felsefesinin öğrenilmesi. -Özellikle 17. Yy da İbn Tufeyl in fikirlerinin batıya revaç bulmasıyla Batı da aydınlanma devrinin başlaması -Bazı Hristiyanların ve Batı da yaşayan Yahudilerin çoğunun İbn Rüştçülüğe eğilmesi -müslüman filozoflara hiçbir zaman ilgi duymamaları 10-Arap dilinin tedrisi ,İslam bilim ve felsefesinin daha geniş çapta öğretilmesi açısından yeni mekteplerde sürdürüldü.Bunların en önemlileri nelerdir? I-Fransa daki-Montpellier II-İngilteredeki –Oxford III-İtalya daki-kolegne I-II I-II-III II-III 11-Batı da bilim ve felsefe nin yeniden doğuşu tamamen İslam ın tesiri ile olmuştur? Doğru Yanlış 12-Batı felsefesine etki eden Müslüman filozoflar J Farabi İbn Bacce İbn Tufeyl Kindi İbn Rüşd Gazzali İbn sina 13-Kindi nin; kendi devrinde gelip geçen dünyanın en meşhur oniki harkasından biri olduğunu söyleyen kimdir? G.Cardano M.Dunlop 14-Kindi nin Latince ye çevrilen eserlerinden hangisi latinler arasında çok meşhurdur? Risale fi mahiyetil akl Risale fi icaz ve ihtisar fil burhanil mantıki Kitabut tuffaha 15-aşağıdakilerden hangisi Farabi nin Latinler ve batılı Yahudiler arasında meşhur olan isimlerinden biridir? Alkindus Avennasar 16-Farabi nin latince ye üç kez çevrilen eseri hangisidir? Kitabul mizaç Kitabül ,ihsanil ulum Kitab fil akl 17-Farabi nin ,İbranice y 3 kez çevrilen eseri? Kitabu fil akl Risale fis safsata 18-Hıristiyan filozoflar Farabi den özellikle …………..konusunda etkilenmişlerdir? Akıl Ontoloji 19-İbn sina nın Kitabüş şifa isimli eserinden hangi felsefi kısımların tercümeleri yapılmamıştır? Metafizik Fizik Sosyoloji Mantık Psikoloji 20-Gazali ye akıl konusunda müracat eden batılı Hristiyan filozof kimdir? Alexandre Guillame 21-Gazali nin –Kalp gözü teorisi- sezgiciliği ve –bahse girme- yoluyla ALLAH ın ispatı görüşünden etkilenen kimdir? Pascal Leibniz 22-Batılı filozoflarca -ruhların ittisali teorisi- görüşü en çok tanınan filozof ? Gazali İbn bacce 23-Hayy b. Yekzan İngilizce ye kaç kez tercüme edilmiştir? 1 2 3 24-Hayy b. Yakzen i Türkçe ye kim tercüme etmiştir? Babanzade reşid Babanzade ahmed 25-Hayy b. Yakzen i İbranice ye ilk çeviren ve üzerine İbranice şerh yazan düşünür? M.Meijer Moise de Narbonne 26-Batı felsefesinin oluşumunda en çok payı olan İslam filozofu kimdir? Gazali İbn rüşd 27-İbn rüşd e göre iki ayrı hakikat vardır;birisi,din hakikati,diğeri akıl veya bilim hakikati.Bu iki hakikat de birbirinden ayrı diyen düşünürler? Latin ibn Rüşdçüler Yahudi ibn Rüşdçüler 28-Aşağıdaki filozof ve bilginlerden eserleri Ortaçağ da Latince ye hiç çevrilmeyenler? Biruni Suhreverdi İbn sina İbn miskeveyh |
04 Ocak 2014 00:13 |
azranur | Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 9. ÜNİTE 1- Biruniyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? a- İbni Sina ile çağdaştır. b- Matematik ve fizik ilimlerine çok fazla önem vermiştir. c- Sanskritçe den Arapçaya yaptığı çevirilirden günümüze ulaşan bir örnek, Tercümetü el-Asarül-Bakiye isimli eserdir. d- Gazneli mahmud’un seferi sırasında yazdığı Tahkik ma li’l Hind adlı eserdir. 2-Eserinde hz. Muhammed dahil,hiçbir peygamberin tarihine yer vermeyen kimdir? a-İbn Miskeveyn b- Biruni 3-Hangi eşleştirme yanlıştır? a-Tecaribül Ümem- İbn Miskeveyn b-Tecaribül Ümem-Biruni c-el Asarül bakiye anil kurunil haliye- Biruni 4-İslam ilim geleneğinde tarih düşüncesi bakımından en meşhur ve en etkili isim kimdir? a-Biruni b-İbn Miskeveyn c-İbn Haldun 5-İbn Halduna göre umran ilmine sahip tarihçinin özellikleri arasında yer almaz? a-Rivayetleri umran ilmi zemininde tahkik eder. b-tarihi olaylar arasında sebeb sonuç ilişkisi kurar. c-Tarihi rivayet ilimleri içerisinde değerlendirir. d-Tarihi olaylardaki genel ilkeleri tesbit etmeye çalışır. 6-İbn Haldun ihtiyaçlar şemasında en alttan üste doğru sıralama nasıldır? a-zaruri ihtiyaçlar-haci ihtiyaçlar-kemali ihtiyaçlar b-kemali ihtiyaçlar-haci ihtiyaçlar-zaruri ihtiyaçlar 7-Hangisi göçebe yaşamın temel özelliklerinden değildir? a-güçlü asabiyet b-doğal ve dayanıklı olmaları c-işlerini kendileri görmeleri d-iyiliklere duyarsızlık 8-hangisi şehirlilerin temel özelliklerinden değildir? a-bağımlılık ve sınırlanmışlık b-zayıf asabiyet c-cesaret d-rahat yaşama alışmışlık,kırılganlık,tembellik 9-İbn halduna göre aşağıdakilerden hangisi göçebe/bedevi yaşamın özelliklerinden biridir? a-rahatlığa alışma b-kırılganlık c-iş bölümü d-özgürlük 10-aşağıdakilerden hangidi İbn Halduna göre,bir toplumun geçirdiği aşamalardan biridir? a-medeniyet aşaması b-tarım aşaması c-imar aşaması 11-İbn Haldun a göre insanların toplum halinde yaşayışlarını ,devletlerin yükseliş ve düşüşlerini dolayısıylada tarihin oluşumunda açıklayıcı kavramlardan birisihangisidir? a-tarihdaşlık b-asabiye c-dindaşlık 12-İbn Haldunun kurduğunu iddia ettiği ilim dalının adı nedir? a-asabiye ilmi b-insani ilim c-ümran ilmi 13-İbn Miskeveynin tarih anlayışı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? a- Tarih yalnız geçmişle ilgilenir. b- Tarihte tesadüfe yer yoktur. c- Tarih yalnız rivayetleri nakletmek değildir. d- Tarih dinamik bir süreçtir. Not:geçmiş sınav sorularından 14-Biruniye göre Hint medeniyetinin düşüşe geçmesinin nedeni nedir? a-tarih ilmini ihmal etmeleri. b-Hint bilginlerinin taklitçi ve içine kapalı yaklaşımları. (bu da sınav sorusu
15-İbn haldunun tarihte var olan toplumları tasnif ederken kullandığ ıkriter nedir? a-insanın ihtiyaçları ve bu ihtiyaçları karşılama ve yöntemleri.
b-insanların dindarlık seviyeleri ve oluşturdukları yaşam biçimleri.
16-İbn Haldun un gözüyle felsefeye en çok fazla önem veren İslam öncesi iki millet kimdir?
a-Hintliler-Yunanlılar b-İranlılar-yunanlılar
17-İbn Haldun un Meşşai filozofların taksimini takip ederek, felsefi ilimleri kaç ana kısma ayırır?
a-mantık-fizik-metafizik-matematik b-mantık-fizik-ilahiyat-matematik |
03 Ocak 2014 23:42 |
Tuba_ | Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 8. ünite 1- Yunanca yargılama ayırt etme anlamına gelen krisis sözcüğünden kelen kelime hangisidir? Eleştiri
Yorum
2-Bir kişiyi, düşünceyi, eseri, sistemi alternatif görüşleri belirterek titiz bir incelemeye tabi tutmak ……….….’nin terim anlamıdır
İstidlal Eleştiri
3-yunan felsefesinin tercümesiyle birlikte , Müslümanlar tarafından tanınan felsefe, Müslüman düşünürleri 3’e ayırdı
a)Sırf felsefe yapanlar
b)Felsefeyi dinle uzlaştıranlar………………….
c)Felsefi metodla dini savunanlar……………….
B ve c grubunun temsilcileri kimlerdir? Filozoflar- kelamcılar
Kelamcılar-filozoflar
4-müslüman toplumlarda felsefenin kabulu kimler tarafından nasıl olmuştur?
Kindi farabi ve ibni sinanın felsefeyi dinle uzlaştırma çabaları sonucu…..
Kindi farabi ve ibni sinanın kendilerini topluma sevdirmeleriyle
5-aşağıdakilerden hangileri başlangıçta felsefeyi tamamen reddedenler arasında değildir?
Hanbeli-zahiri fıkıh ve hadis ekolu
Klasik selefiyye, ilk dönem şia
Malikiler ve ilk Şafiiler Hanefiler
6-islamiyette dinle felsefeyi uzlaştırmaya çalışanlar dinden felsefeye doğru…………………….., felsefeden dine doğru olmak üzere …………………’ dır Kelamcılar- filozoflar
Filozoflar-kelamccılar
7- a- felsefi fikirlerin dini siyasi hareketler tarafından kullanılması
b-felsefi fikirlerin dine alternatif olduğunun düşünülmesi
c-yunancadan tercüme edilen eserlerde İslam inancına aykırı şeylerin dulunması
d-kuran ve sünnetin bütün bilgileri kapsadığına olan inancın felsefi düşünceyi dışlaması
yukarıdaki maddeler neye sebep olmuştur? İslam dünyasında felsefi eleştirileri ortaya çıkarmıştır
İslam dünyasını felsefeden uzaklaştırmıştır
8-bugün tükçede tehafüt kelimesini karşılayan terim ve anlamlar nelerdir? Tutarsızlık, yıkım, çöküntü, acelecilik, düşüncesiz sonuç, istikrarsızlık
Tutarlılık, ağırdan alma, düşünceli sonuç
9-‘’tutarlı bir düşünceye dayanmadan kurulmuş olan fikir yapıları,arka arkaya bir şeyin üzerine düşmek, çarpmak, pervanenin lambaya çarpması gibi, filozofların hatalara düşmesi’’ tehafüt terimine karşılık söylenmiş bu sözleri kim söylemiştir?
İbn rüşd Gazali
10-‘’tehafütül felasife ……………………. Anlamında yaygın olarak kullanılmaktadır Filozofların tutatrsızlığı
Filozofların eleştirileri
11-nizamiye medreselerinin kuruluş amacı nedir? İstenmeyen fikir akımlarıyla mücadele
Halkı dini açıdan eğitmek
12-……………… tehafütünü yazma nedenlerinden biri de filozofların ehli sünnet inancıyla bağdaşmayan fikirlerini eleştirerek, eşariliği güçlendirme olduğu söylenebilir
Hocazade Gazali
13-gazzali tehafüt eserini yazmadaki gayesini nasıl açıklar Hakikati bilmek ve bildirmek
Filozofları yola getirmek
14-tehafüt geleneği içinde ikinci eseri kim yazmıştır?
Biruni İbn rüşd
15-gazzalinin tehafütül felasifesini yazdığı dönem, mantığın ve felsefi yöntemlerin ……………. İlmine girmeye başladığı dönemdir
Psikoloji Kelam
Not:ikinci tehafütü yazan ibn rüşdün döneminde ise bu felsefi yöntemlerin yaygınlaşıp, önemli ölçüde kelami eserlerin felsefi nitelik taşıdığı dönemdir.
16-ilimleri mantık matematik fizik metafizik ahlak ve siyaset olarak ayıran kimdir
İbn Haldun Gazali
Not:gazali nizamülmülkün sarayında 28 yaşında iken saiyasi danışman olarak görevlendirilmiştir. Bu görevin amaçları şunlardır;
1-hasan sabahın başkanlığını yaptığı siyasi cinayetler işleyen Batıniliği düşünce düzeyinde durdurmak
2-mısır’da el-ezheri kuran ezher şiasının kültürel gelişmesiyle rekabet etmek
3-nişabur’da insanlara inançlarından dolayı zulmeden mutezileye cevap vermek
17-gazzalinin nizamülmülk tarafından Bağdat nizamiye medresesine müderris olarak tayini hangi yıl gerçekleşti?
1191 1091
18-gazzali birinci dönem hocalığına ne demiştir? Mevki kazandıran ilim hayatı
Mevki terk ettiren ilme çağrı
19- gazali ikinci dönem hocalığı için ne demiştir?
Mevki kazandıran ilim hayatı Mevki terk ettiren ilme çağrı
20-gazzali filozofları eleştirmek için önce felsefeyi öğrendi . iki yıl süren mütalaanın sonunda hangi eseri kaleme aldı?
Tehafütül felasife Mekasidül felasife
21-gazali ilimleri hangi eserde 4 başlıkda incelemiştir ( ta- m-i-r tabiayat mantık ilahiyat riyazat) Makasıt
İhya
22-gazzalinin filozoflara yönelttiği eleştirilere ilk ciddi karşı koyuş hangi Endülüslü filozof tarafından olmuştur? İbn rüşd
İbn tufeyl
23-ibn rüşdün gazzaliyi eleştirdiği eserinin adı nedir Tehafütü tehafüt….
Tehafütü menafüt
24- İbn Rüşd Gazalinin filozofları eleştirdiği hangi hususda aynı düşünceyi paylaşr?
a-Allahın cüiyatı bilmediğini söylemeleri b-Cesetlerin haşri
c-Alemin kıdemi
25-tehafüt geleneğini tekrar gündeme getiren padişah
Abdülhamit Fatih sultan Mehmet
26-felsefe ile kelamı birleştiren filozof kimdir
İbn rüşd fahreddin razi
27-fatih sultan mehmetin emriyle ali tusi ve hocazade gazalinin tehafütüne benzer kitap yazarlar
Ali tusinin gazzaliye yaklaşımı nedir? Aynen takip eder
Bazı konularda muhalefet eder
28-Hocazadenin gazzaliye yaklaşımı nasıldır?
Aynen takip eder Bazı konularda muhalefet eder
29-yaklaşık 800 yıllık süre içerisinde ( gazzaliden son Osmanlı şeyhülislamlarına kadar) İslam dünyasında gerek müstakil tehafüt gerekse mevcut olan bir tehafütün yorumu tarzında, bu gelenek kapsamında ……………… eser yazılmıştır 12
14
30-gazzali ve ibn rüşdün tehafütleri ekseninde kaleme alınan bu eserlerin konularını 4 kategoride değerlendirmek mümkündür. Aşağıdakilerden hangisi bu kategorilerden değildir?
Tabiyyat
ilahiyat
alem
gök matematik
31-gazzali eleştirilerinin merkezine hangi ilimleri koymuş? Din felsefe
Matematik geometri
32- ibn rüşd sonrası felsefi bir düşünce hareketi olarakda değerlendirebileceğimiz tehafüt geleneği, genelde ……………… özelde ……………………………. Felsefi düşünüş tarzının devamını sağlamada etkili olmuştur
Osmanlı türk düşüncesi/İslam dünyasında İslam dünyasında/Osmanlı türk düşüncesinde |
02 Ocak 2014 15:08 |
güll | Cevap: İslam Düşünce Tarihi Notlarımız 7. ÜNİTE OSMANLI DÜŞÜNCESİ 1-Osmanlı dönemindeki şartlarla günümüz şartlarının farklılaşması sonucu oluşan düşünme hatasına ne denir? Tarihselcilik Anakronizm 2-Anakronizm den kurtulmak için Osmanlıdaki felsefi düşünceyi yalnızca kendi şartları içinde algılamaya çalışmak hangi sıkıntıya yol açar? Ayrımcılık Tarihselcilik 3-Mevcut bir genel dünya görüşü içinde metinlerin ve metinlerde ele alınan konuların yeniden konumlandırılması geleneğine ne denir? Şerh ve haşiye Teşhir 4-Batı düşünce tariihini “Platon a düşülen notlar” şeklinde gören kimdir? Roger garaudy Alfred N.Whitehead 5-‘Osmanlı düşünürü’ sıfatını hak eden felsefeci,mutasavvıf,kelamcı,fıkıhçı vs. bilginlerin genel tutumu neydi? Mevcut bir genel dünya algısı ya da çerçevesi içinde sentezleme yoluyla fikir üretmektir. Terihte yaşamış bir takım düşünürlerin fikirlerini öğrenmektir. 6-osmanlı da Mantık ile ilgili bilgilerden hangisi yanlıştır? Osmanlı düşünce tarzında en az önem arzeden disiplinlerden biridir Allah ın varlıkları yaratma tarzının yani alemdeki düzenliliğin açığa çıkma tarzıdır Estetik imar çabasının zorunlu bir unsurudur 7-Osmalı düşünürlerinin temelde bir mimar anlayışıyla hareket etmelerinde ki en önemli kaygı nedir? Mantık Estetik 8-Osmanlı düşünürlerinin estetik ahengi ile ilgili eşleştirmelerden hangisi yanlıştır? İnanç –kelam Ekonomi-mimariyye Zihin-felsefe Toplum –siyaset 9-Osmanlı düşünürlerinin kabaca ………………………’asıl-kopya’ ikiliğine dayalı felsefe yapma tarzını sürdürdükleri söylenebilir. Platoncu Aristocu 10-Osmanlı nın yükseliş ve duraklama dömenlerinde verilen eserlerin genel karakteristiği nedir? Soyutlamaya dayanması-düşünülür olması Felsefeye dayanması-düşünülür olması 11-Osmanlı düşünürleri miras aldıkları farklı birikimleri sentezleme yaparken dünyayı estetik olarak……………. Ve ……………. Şeklinde ikiye ayrılır.. İç-dış Toplum-teşhir 12-yükseliş döneminin genel karekterist iği olan estetik imar kaygısı ,duraklama döneminde yerini neye bırakmıştır? Kendi kendine yetmezlik kaygısı Sabit mekan kaygısı 13-Farklı unsurları eski ve yeni şeklinde tarihsel(yatay) olarak organize eden bilinç türü? Bölünmüş bilinç Estetik imar bilinci 14-Osmanlı devleti nin sürekli kayıplara ve güçsüzlüğe maruz kalması, yükseliş döneminde hakim olan hangi algıyı büyük aranda ortadan kaldırmıştır? Estetik İmar sabit mekan 15-Osmanlı Devleti nin ilk medresesinde uzun yıllar müderrislik yapmış olan düşünür kimdir? Davu-el kayseri Molla fenari 16-hangisi estetik imar sürecine katkıda bulunan düşünür değildir? İbn arabi Kayserili davud Muhiddin el- acemi Molla fenari 17-Osmanlı dönemin de devam eden tehafüt geleneğinin temsilcilerinden olmayan düşünür? İbn Kemal Molla ali Hocazade Molla lütfi 18-tehafüt geleneği ilk önce hangi düşünür ve eseriyle başlamıştır? Gazali-Tehafitül Felasife Farabi-tehafitül Felsefiyye 19-Akli ilimlere olan düşkünlüğü sebebiyle Gazali ve Meşşai filozofların fikirlerinin tartışılmasını talep eden padişah hangidsidir? Kanuni Sultan Süleyman Fatih Sultan Mehmet 20-felsefe,tasavvuf ve kelam alanlarını kapsayan varidat isimli eser kime aittir? İbn arabi Molla fenari Bedreddin simavi 21-Osmanlı devleti nin ilk şeyhülislamı hangisidir? Molla fenari Molla lütfi 22-Molla lütfi nin mizahi yolla aklaki eleştiri düşüncesini pekiştiren eseri? Ahlak –ı kebir Harname 23-Osmanlı da ilk matbaayı kuran,Hristiyanlık ve islamı karşılaştırabilen,dinler tarihi alanında risale-i islamiyye adlı eseri olan kimdir? İbrahim müteferrika Ahmet Cevdet paşa 24-Osmanlı da reform(yenileşme) hareketine destek veren düşünürlerden olmayan isim? Ali macit Mustafa sami Safvet paşa Şinasi 25-Aşağıdakilerderden hangisi zemin arayışı ekseninde ortaya çıkan yaklaşımlardan değildir? Pozitivizim Metaryelizim Ateizim Feminizm Sezgicilik 26-……………………..Tüm varlık alanını tek bir zeminde anlama/temellendirme çabasıdır. Sosyolozim Metafizik 27-Osmanlı da islam düşüncesinin rol değişimine uğramasını savunan düşünceler? Materyalizim-pozitivizim-tabiatçılık Materyalizim-sezgicilik-tabiatçılık 28- Osmanlı da islam düşüncesinin rol değişimine uğramasına direnen düşünceler? Ruhçuluk-sezgicilik-panteizim-monizm Ruhçuluk- feminizm-sezgicilik 29-materyalist yaklaşım en belirgin şekliyle……………….tarafından temsil edilmiştir? Baha Tevfik Rıza Tevfik 30-sezgici yaklaşım en temel şekliyle ………………….. tarafından temsil edilmiştir? Ziya Gökalp Mustafa şekip Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur.
__________________
|