www.medineweb.net, yükleniyor... 'den beri Kesintisiz Yayında....

Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > .::MEDİNEWEB DİN HİZMETLERİ ALAN BİLGİSİ SINAVLARI-(DHBT).::. > DHBT-1-Sınav Konuları > Kur’an-Kerim Bilgisi > Yeterlilik Sınavına Hazırlık "TECVİD"

Konu Başlıkları: Yeterlilik Sınavına Hazırlık "TECVİD" Konu Cevaplama Paneli
Kullanıcı isminiz: Giriş yapmak için Buraya tıklayın
Aşağıdaki Kutuya Sorunun cevabını Yaz ( oruç )
Başlık:
  
Mesajınız:
Trackback:
Kaynak olarak Ekle
Başlık Sembolleri
Konunun başında Sembol kullanmak için aşağıdaki Listeden bir Sembol seçiniz:

Diğer Seçenekler
Diğer Ayarlar
Değerlendirme
İsterseniz bu Konuyu buradan değerlendirebilirsiniz.

Konuya ait Cevaplar (Yeniler yukarda)
05 Eylül 2017 14:39
Hasan Bldkt
Alıntı:
Medineweb Üyemizden Alıntı Mesajı göster
1: Hem ince hem kalın okunabilen harf aşağıdakilerden hangisidir?

a: )Gaf: ق‎
b: ) Ra: ر‎‎
c: )Lam: ل‎‎‎
d: ) Dal: ﺩ‎

2: Aşağıdaki durumlardan hangisi Izhar-ı Kameriyye olur?

a: Elif Lam ( ال )okunduğu zaman
b: ) Elif Lam ( ال )okunmadığı zaman
c: )Elif Lam'dan ( ال )öncekii harf esre olduğu zaman
d: )Elif Lam'dan( ال ) sonra lafzatullah geldiği zaman


3: Aşağıdaki duraklardan hangisinde mutlaka durmamız gerekir?

a: )Lam Elif (Vakfı La) الb: )Tı (Vakfı Mutlak)ط‎‎
c: )Cim(Vakfı Caiz)ج
d: )Min (Vakfı Lazım)م

4: Aşağıdakilerden hangisi Meddi Lazım çeşitlerinden değildir?

a: )Kelime-i Muhaffefe
b: )Harfi Musakkale
c: )Kelime-i Musakkale
d: )Tul-Tavassut-Kasr

5: ) Meddi arız ne demektir?

a: )Med harfi ile Hemze aynı kelimede gelmesidir
b: )Med harflerinden sonra sebebi med olarak sükûnu lâzım gelmesidir.
c: )Uzatma harflerinden sonra sebebi med olarak sükûnu ârızın gelmesi ile oluşan meddir.o thenta
d: )Uzatma harflerinden önce sebebi med olarak sükûnu lazımın gelmesi ile oluşan meddir.


6: Aşağıda verilen durak işaretlerinden hangisi yanlıştır?

a: ) ( م ) Vakfı Lâzım: Geçildiğinde mana bozulabilir gerekçesiyle, durulması önemle istenen durak işaretidir.
b: ) ( ج ) Vakfı Câiz: Geçmek ve durmanın mümkün olduğu fakat durmanın daha evla olduğu durak.
c: )( ط ) Durma manasına gelen bir işarettir. Kesin geçilmesi gerekir
d: )( ق‎ ) Durulduğunda, uygun olan bir ayetten başlanması

7: )Kur'anı Hangi kıraat ve rivayetle okuyoruz?

a: )İmam Asım kıraati, Hafs Rivayeti
b: )İmam Nafi kıraati, Kalun rivayeti
c: ) İmam Asım kıraati, Şu'be rivayeti
d: )Hiçbiri


8: )Verilen örnekte sırasıyla "ر‎‎" harfinin durumları aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir? (Sağdan sola doğru)

a: )Kalın, İnce, Kalın
b: )İnce, İnce, Kalın
c: )Kalın, Kalın, İnce
d: ) İnce, Kalın, Kalın

9: ) Tecvid İlminin hüküm nedir?

a: )Farzı ayn'dır.
b: )Farzı Kifaye'dir
c: )Vacip'tir
d: )Müstahap'tır


10: )Asli medden fazla uzatmayı gerekli kılan sebeplere ne denir?

a: )Sukün
b: )Şedde
c: )Sebebi med
d: )Harfi med

11: )Kendisinden önceki harfin sesini uzatan harfe ne denir?

a: )Sakin nun
b: )Sakin mim
c: )Hükmür-ra
d: )Med harfi

12: Meddi Tabii'nin Hükmü Nedir?

a: )Farz
b: )Vacip
c: )Farzı ayn
d: ) Sünnet

13: ) Bir şeyi güzel yapmak,süslemek anlamındaki kelime hangisidir?

a: ) Tecvid
b: ) Sadaka
c: ) Hediye
d: )Sünnet

14:Boğaz harfleri kaç tanedir?

a: )4
b: )5
c: )6
d: )7

15: )Dil kısmından kaç harf çıkar?

a: )10
b: )21
c: )15
d: ) 18


CEVAPLAR:

1:Cevap: B
2:Cevap: A
3:Cevap: D
4:Cevap: D
5:Cevap: C
6:Cevap: C
7:Cevap: A
8:Cevap: C
9:Cevap: B
10:Cevap: C
11:Cevap: D
12:Cevap: B
13:Cevap: A
14:Cevap: C
15:Cevap: D


Allah razı olsun hocam sorulariniz ve cvplari için

GM 5 Plus cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
26 Aralık 2013 13:41
Medineweb
Cevap: Yeterlilik Sınavına Hazırlık "TECVİD"

1: Hem ince hem kalın okunabilen harf aşağıdakilerden hangisidir?

a: )Gaf: ق‎
b: ) Ra: ر‎‎
c: )Lam: ل‎‎‎
d: ) Dal: ﺩ‎

2: Aşağıdaki durumlardan hangisi Izhar-ı Kameriyye olur?

a: Elif Lam ( ال )okunduğu zaman
b: ) Elif Lam ( ال )okunmadığı zaman
c: )Elif Lam'dan ( ال )öncekii harf esre olduğu zaman
d: )Elif Lam'dan( ال ) sonra lafzatullah geldiği zaman


3: Aşağıdaki duraklardan hangisinde mutlaka durmamız gerekir?

a: )Lam Elif (Vakfı La) الb: )Tı (Vakfı Mutlak)ط‎‎
c: )Cim(Vakfı Caiz)ج
d: )Min (Vakfı Lazım)م

4: Aşağıdakilerden hangisi Meddi Lazım çeşitlerinden değildir?

a: )Kelime-i Muhaffefe
b: )Harfi Musakkale
c: )Kelime-i Musakkale
d: )Tul-Tavassut-Kasr

5: ) Meddi arız ne demektir?

a: )Med harfi ile Hemze aynı kelimede gelmesidir
b: )Med harflerinden sonra sebebi med olarak sükûnu lâzım gelmesidir.
c: )Uzatma harflerinden sonra sebebi med olarak sükûnu ârızın gelmesi ile oluşan meddir.o thenta
d: )Uzatma harflerinden önce sebebi med olarak sükûnu lazımın gelmesi ile oluşan meddir.


6: Aşağıda verilen durak işaretlerinden hangisi yanlıştır?

a: ) ( م ) Vakfı Lâzım: Geçildiğinde mana bozulabilir gerekçesiyle, durulması önemle istenen durak işaretidir.
b: ) ( ج ) Vakfı Câiz: Geçmek ve durmanın mümkün olduğu fakat durmanın daha evla olduğu durak.
c: )( ط ) Durma manasına gelen bir işarettir. Kesin geçilmesi gerekir
d: )( ق‎ ) Durulduğunda, uygun olan bir ayetten başlanması

7: )Kur'anı Hangi kıraat ve rivayetle okuyoruz?

a: )İmam Asım kıraati, Hafs Rivayeti
b: )İmam Nafi kıraati, Kalun rivayeti
c: ) İmam Asım kıraati, Şu'be rivayeti
d: )Hiçbiri


8: )Verilen örnekte sırasıyla "ر‎‎" harfinin durumları aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir? (Sağdan sola doğru)

a: )Kalın, İnce, Kalın
b: )İnce, İnce, Kalın
c: )Kalın, Kalın, İnce
d: ) İnce, Kalın, Kalın

9: ) Tecvid İlminin hüküm nedir?

a: )Farzı ayn'dır.
b: )Farzı Kifaye'dir
c: )Vacip'tir
d: )Müstahap'tır


10: )Asli medden fazla uzatmayı gerekli kılan sebeplere ne denir?

a: )Sukün
b: )Şedde
c: )Sebebi med
d: )Harfi med

11: )Kendisinden önceki harfin sesini uzatan harfe ne denir?

a: )Sakin nun
b: )Sakin mim
c: )Hükmür-ra
d: )Med harfi

12: Meddi Tabii'nin Hükmü Nedir?

a: )Farz
b: )Vacip
c: )Farzı ayn
d: ) Sünnet

13: ) Bir şeyi güzel yapmak,süslemek anlamındaki kelime hangisidir?

a: ) Tecvid
b: ) Sadaka
c: ) Hediye
d: )Sünnet

14:Boğaz harfleri kaç tanedir?

a: )4
b: )5
c: )6
d: )7

15: )Dil kısmından kaç harf çıkar?

a: )10
b: )21
c: )15
d: ) 18


CEVAPLAR:

1:Cevap: B
2:Cevap: A
3:Cevap: D
4:Cevap: D
5:Cevap: C
6:Cevap: C
7:Cevap: A
8:Cevap: C
9:Cevap: B
10:Cevap: C
11:Cevap: D
12:Cevap: B
13:Cevap: A
14:Cevap: C
15:Cevap: D



26 Aralık 2013 13:36
Medineweb
Cevap: Yeterlilik Sınavına Hazırlık Soruları 1 "TECVİD"

SURELERE VERİLEN ÇEŞİTLİ İSİMLER

Kur'ân sûreleri, ihtiva ettikleri âyet sayısı bakımından bir tasnife tâbi tutulmuştur. Buna göre

Ayet sayısı yüzden fazla olanlara

“Tıval“
(es-seb’ut-Tıval:Bakara (286),
Ali İmran (200),
Nisa (176),
En’am (165),
A’raf (206),
Şu’arâ (227),
Sâffât (182)),
Ayetleri yüz dolayında olanlara yahut biraz geçenlere "Miûn" , sayı bakımından âyetleri yüzün altında bulunanlara "Mesânî", âyetleri kısa ve besmeleli fasılaları çok olan sûrelere de "Mufassal"denilmiştir.



Bir başka ayrım da namazda okunuşu açısından yapılmıştır. Uzun sûre­ler, Tıvâl-i Mufassal olarak anılır. Hucurât sûresi ile Bürûc sûresi arasındaki sûreler
(Sabah ve Öğle namazlarında) bu grupta yer alır. Orta uzunluktaki sûrelere de Evsât-i Mufassaldenir.

Bürûc sûresi ile Beyyine sûresi arasındaki sûreler (İkindi ve Yatsı namazlarında) bu grupta yer alır. Kısa sûreler ise, Kısâr-ı Mufassal diye anılır. Bunlar Beyyine sûresinden Nâs sûresine kadar olan sûrelerdir (Akşam namazında).



İdris YAVUZYİĞİT
26 Aralık 2013 13:35
Medineweb
Cevap: Yeterlilik Sınavına Hazırlık Soruları 1 "TECVİD"

SECDE

سجده : Secde ayetlerini gösterir, o ayet hizasına konur.

Kuran'da şu 14 yerde secde âyeti vardır:

Araf 7/206, s. 177;
Ra'd 13/15, s. 252;
Nahl 16/49, s. 273;
İsrâ 17/107, s. 294;
Meryem 19/58, s. 310;
Hac 22/18, s. 335;
Furkân 25/60, s. 366;
Neml 27/25, s. 380;
Secde 32/15, s. 417;
Sâd 38/24, s. 455;
Fussilet 41/37, s. 481;
Necm 53/62, s. 529;
İnşikâk 84/21, s. 591;
Alak 96/19, s. 599.
othenta

Bunlardan 7’si farz

(Araf 7/206, s. 177;
Ra'd 13/15, s. 252;
Nahl 16/49, s. 273;
İsrâ 17/107, s. 294;
Meryem 19/58, s. 310;
Hac 22/18, s. 335;
Sâd 38/24, s. 455);


3’ü vacip

(Furkân 25/60, s. 366;
Secde 32/15, s. 417;
Fussilet 41/37, s. 481);


4’ü ise sünnettir

(Neml 27/25, s. 380;
Necm 53/62, s. 529;
İnşikâk 84/21, s. 591;
Alak 96/19, s. 599).






İdris YAVUZYİĞİT
26 Aralık 2013 13:35
Medineweb
Cevap: Yeterlilik Sınavına Hazırlık Soruları 1 "TECVİD"

TERTİL/TAHKÎK

Sözlükte “sözü yerli yerinde uygun ve güzel bir şekilde söylemek” demektir.

Istılahta: “Kuranı açık açık aheste aheste acele etmeksizin okumaya “Tertil” denir.”

Kuran tilavetinde harfleri mahreçlerinden ve sıfatlarına riayet ederek çıkarmak, Meddleri son sınırına kadar uzatmak, Hemze, Şedde, İdğam, Hareke, Sükun, İmale, İhfa, İzhar, İklab, Ğunne vb tecvid kurallarını Vakf’a da riayet ederek okumaya “Tahkik” denir.

Kıraatın en yavaş icra edildiği okuyuş şekli olan bu tarzda Medd-i Tabii’nin dışındaki bütün Meddler 4 elif, İhfa, İklab ve Ğunneli İdğamlar 1,5 elif miktarı uzatılarak okunurlar.

Tahkik Tertil’den biraz daha yavaş bir okuyuş şeklidir. Bu sebeple Tahkik talim ve temrin (öğretmek ve alıştırma yapmak) için, Tertil ise tefekkür için daha uygundur. Tahkik, İmam Hamze ile Verş’in tercihidir.


TEDVİR

Tertil, tahkik ile Hadr arasında bir okuyuş tarzıdır. Tedvir ile kıraat İbn-ü Amir, Asım, Kisai ve Halef’in tercihidir.

Tedvir ile okuyuşta Medd-i Muttasıl, Medd-i Munfasıl, Medd-i Arız üçer elif; Medd-i Lazım ise 4 elif uzatılarak okunur. Diğer hükümler Tertil ile aynıdır.

Vakit namazlarında tercih edilebilir.

HADR

Tecvid kaidelerine uymak suretiyle en hızlı okuyuş biçimidir. Kelimelerin telaffuzlarına hassasiyet gösterilir. Ölçüler asgari düzeyde uygulanır.

Medd-i Tabii, Medd-i Munfasıl ve Medd-i Arız 1 Elif; Medd-i Muttasıl 2 elif ve Medd-i Lazım 2.5 elif uzatılarak okunur.

İbn-i Kesir, Cafer, Ebu Amr, Yakup Ve Kalun’un okuyuş tercihidir.

Hatimlerde, Mukabelelerde Ve Teravihlerde tercih edilir.


Bu kıraat tarzlarından Hadr: Teravih namazlarında ve üstad huzurunda hafızlar ders okurken, Tedvir: Diğer namazlarda ve mukabele okunurken, Tahkîk ise: Aşrı şerif okurken, öğretim ve alıştırmalarda tercih edilir. Fakat bu üç türlü okuyuşu birbirine karıştırmamalıdır.

Kıraat’a, hangi okuyuşla başlanılmış ise onunla da bitirilmelidir.

Bu üç okuyuş tarzının dışında bir de caiz olmayan bir okuyuş daha vardır ki, buna Herzeme denir.Bu okuyuşta harfler, kelimeler birbirine karışır, okuyuş bozuluır. Kur’an-ı Kerim’i, bu şekilde okumak haramdır.




İdris YAVUZYİĞİT
26 Aralık 2013 13:35
Medineweb
Cevap: Yeterlilik Sınavına Hazırlık Soruları 1 "TECVİD"

VASLIN (geçiş) HÜKÜMLERİ

1. İki sakin harf yan yana gelirse bunlardan birincisi med harfi ise vasıl halinde telaffuzdan düşürülür.و جنا الجنتين له الحكم

2. İki sakin harften birincisi med harfi değilse vasıl halinde esre hareke verilir. قالت الاعراب

3. İki sakinden birincisinin tenvin olması durumunda vasıl kesreli nunla olur. عادا الاولي

4. Mütekellim damiri olan ya harfi med harfi iken vasl halinde meftuh okunmuştur. يا عبادي الذين

5. Birbirini takip eden iki harften her ikisi de harekeli ise kendi harekeleri ile okunurlar. بين يدي

6. من harfi ceri vasıl esnasında fetha ile harekelenir. من الجنة

7. انتم كم هم çoğul zamirleri geçiş esnasında damme ile harekelenirler.

هم المفلحون انتم الاعلون يبلوكم الله


8. Öncesi üstünlü olan cemi’ vavları da zamme ile harekelenirler. ولا تنسو الفضل


İdris YAVUZYİĞİT
26 Aralık 2013 13:35
Medineweb
Cevap: Yeterlilik Sınavına Hazırlık Soruları 1 "TECVİD"

GENEL OLARAK VAKIFLAR DÖRT KISMA AYRILIR



1. IZTIRÂRÎ VAKF:(الوقف الاضطراري)Tilâvet esnasında meydana gelen, nefes kısılması, unutma veya devam etmeye güç yetmeme gibi herhangi bir zarûrî sebeple yapılan vakfa denir. Böyle durumda mana tamam olmasa bile vakf caizdir. Ancak başlanırken manaya uygun daha öncesinden başlamak gerekir.

2. IHTİYÂRÎ VAKF: ( الوقف الاختياري) Zaruri bir sebep bulunmadan isteğe bağlı olarak yapılan vakıftır.

3. İHBÂRÎ VAKF: (الوقف الاخباري) İmtihan esnasında hocanın herhangi bir kişinin kıraat bilgisini ölçmek için yaptırdığı vakftır.

4. İNZÂRİ VAKF: (الوقف الانظاري ) Bir kelime üzerinde, muhtelif rivâyetleri cemettiğinde, başkasını ona atfetmek için yapılan vakıflara bu isim verilmiştir.

VAKFIN DİĞER ÇEŞİTLERİ

1. VAKF-I ĞUFRÂN: Peygamber efendimizin dua ve niyazda bulunmak maksadıyla yapmış olduğu vakıflardır. On yerde bulunduğu rivayet edilmektedir.

Bunlar Mâide 51, En’am 36, Secde 18, Ya’sin 12, 30, 52, 61, 81, Mülk 19.

2. VAKF-I CİBRÎL: Vahy meleği olan Cebrâil’in (a.s) vahy esnasında yapmış olduğu vakflara denir. Aynı zamanda bunlara vakf-ı münzel de denilmektedir. Sayıları konusunda ihtilaf bulunsa da meşhurları sekiz tanedir. Bunlar: Bakara 120, 276, Âl-i İmrân 7, 95, Enâm,36, 124, Araf, 187, Yasîn 51.

3. VAKF-I NEBÎ: Peygamber efendimizin vakf yaptığı yerlerdir. Bunların sayısı ihtilaflı da olsa dokuzu meşhur olmuştur. Bakara 148, Al-i İmrâ 7, Yunus 2, 52, Nahl 4, Kadr 2, 4, Nasr 3.

4. VAKF-I BEYÂN: Feth sûresi 9. ayetinde bir birini takip eden iki zamirden birincisinin Rasülüllah’a ait olduğunu göstermek için وتوقروه ifadesinde durulur. İkinci zamir de Allah’a döner. Tevbe sûresi 40. ayette de سكينته عليه ifadesinde zamiri Hz. Ebû Bekr’e döndüğü için durulması durumudur. Yine Yusuf sûresinin 27. ayetinde فكذبت ifadesinde Hz. Yusuf’un doğrulardan olduğunu vurgulamak için durulması vakf-ı beyandır.





İdris YAVUZYİĞİT
26 Aralık 2013 13:34
Medineweb
Cevap: Yeterlilik Sınavına Hazırlık Soruları 1 "TECVİD"

VAKF

YAPILDIKLARI YERE GÖRE VAKFIN KISIMLARI

Ebû’l-Âlâ tarîkına göre, Cumhûr Ulemanın benimsediği vakf, şu şekilde kısımlara ayrılmıştır.

1. VAKF-I TAM (الوقف التام):Nahiv kaidelerine göre sözün son bulduğu kendisinden sonrası ile lafız ve mana açısından alakası bulunmayan yerde yapılan vakıftır. اولئك هم المفلحون da durmak gibi. Genelde olayın sona erdiği yerlerde bulunurlar. Bu durum ayet sonunda olabileceği gibi ayet ortasında da olabilir. لقد اضلني عن الذكر بعد اذ جائني Bu gibi yerlerdeki durmayı Secâvendî vakf-ı lâzım olarak ifade eder durmak vaciptir. Durulduğunda geriden alınmaz.

2. VAKF-I KÂFÎ (الوقف الكافي): Bir cümlenin, lafzının veya kelime dizisinin nihâyet bulduğu, fakat mâna itibariyle daha sonraki cümle ile alâkalı olduğu yerde vakfetmeye denir. Genel olarak fasılalı ayetlerde bulunur. وما انزل من قبلك (Bakara 2/4) gibi. Bu gibi yerlerde de durmak evlâdır. Durulduğunda geriden alınmadan devam edilir.

3. VAKF-I HASEN (الوقف الحسن): Kelâmın tamam olmakla beraber kendinden sonrası ile lafız ve mana itibâri ile alakası bulunan yerde yapılan vakıftır. بسم الله - صراط الذين انعمت عليهم de durmak gibi. Vakfedilen yerler eğer ayet ortası ise geriden alınarak devam edilirken ayet sonlarında geriden alınmadan kıraate devam edilir.

4. VAKF-I KABÎH (الوقف القبيخ): Kelâmın tamam olmadığı ve bir mananın anlaşılmadığı yerlerde vakfetmeye denir. إن الله لا يستحي بسم رب الحمد gibi kelimelerde yapılan vakıftır. Bir zaruret olmaksızın böyle yerlerde durmak caiz değildir. Durulduğu taktirde muhakkak geriden alınarak başlanır.


VAKIF İŞARETLERİ

Muhammed b. Tayfûr es-Secâvendî’nin (ö. 560/1165) taksimi ve koyduğu vakf alametleri daha fazla benimsenmiştir. Elimizdeki Mushaflarda koymuş olduğu esaslar tatbik edilmektedir. Lakabına uygun olarak bu alametlere Secâved (صجاوند) denmiştir. Bunlar beş tanedir. Daha sonra bunlara ilaveler yapılmıştır.

1. Vakf-ı Lâzım (الوقف الازم): İşareti م harfidir. Kesinlikle durulması gerektiğini gösterir.Durulmadığı taktirde mananın bozulacağını gösterir. Kur’an-ı Kerim de 84 yerde yer almaktadır. Vakf yapmak vacip vasl yapmaksa haramdır.

وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنينَ ﴿٨﴾ يُخَادِعُونَ اللّٰهَ de durmadan devam etmek gibi.


2. Vakf-ı Mutlak (الوقف المطلق): İşareti ط harfidir. Daha sonraki söz dizisi müstakil bir cümle olup öncesiyle irtibatı olmayan yerde durmaktır. Vakf yapılması evlâ olmakla birlikte vasl’da yapılabilir.Durulduğunda geriden alınmaz.

3. Vakf-ı Câiz (الوقف الجائز) : İşareti ج harfidir. Vakfın ve valsın caiz olabileceği bir yerde durmaktır.Ancak durmak geçmekten daha evlâdır.

4. Vakf-ı Mücevvez (الوقف المجوذ): İşareti ز harfidir. Vakıf caiz olmakla birlikte vasl evlâdır. Durulduğunda geriden alınmaz.

5. Vakf-ı Murahhas ( الوقف المرخص): İşareti ص harfidir. Okuyucunun nefesinin yetişmediği yerde zarurete binaen müsaade edilen vakıftır. Zaruret olmadıkça kullanılmamalıdır. Durulduğu taktirde öncesinden almanın uygun olacağı söylense de daha sonra gelen cümlenin anlamının anlaşılması dolayısıyla geriden almaya gerek yoktur.


Kur’an-ı Kerim De Daha Başka İşaretler De Bulunmaktadır.


6. Vakf-ı Lâ (لا ): Durma demektir. Eğer nefes tükenir de durmak mecburiyetinde kalınırsa geriden almak gerekir. Ancak bu işaret durak sonlarında bulunursa bir önceki ayetin manasının devam ettiğini ayetler arası ilginin devam ettiğini gösterir. Ayet sonlarında durmak da geçmek de caizdir. Durulunca geriden alınmaz.

7. قف Vakf alametidir. Bu kelime üzerinde vakf yap demektir. Vakf yapmak vasl yapmaktan evlâdır. Vasl da caizdir.

8. ق Vasl alametidir. Geçmek evlâ durmak caizdir. Durulduğunda geriden alınmaz.

9. ع Rukû alametidir. Namaz kılarken rukûa gitmenin güzel ve münasip olacağını göstermektedir. Hatim ile namaz kıldıranlar bu işaretlerde rüküya gitmelidirler. Bazı Mushaflarda on ayette bir konulmuş bazılarında da bunun yerine hemze konulmuştur. Kur’an-ı Kerimde 576 adetbulunmaktadır.othenta

10. .. .. (الوقف المعانقة) Vakf-ı murakabe de denilmektedir. Bir veya birkaç kelime arayla peş peşe gelen bu üçer adetlik iki grup noktadan birincisinde durulduğu taktirde ikincisinde durulmadan geçilir. Her ikisinde birden durmak veya geçmek yoktur.

11. س Sekte kelimesinden alınmıştır. Bu yerlerde genelde kelimenin altına yerleştirilir.

Bazı Mushaflarda bunlara ilave olarak daha başka işaretlerde görülmektedir. Bunların ifade ettiği manalar genellikle o mushafın sonunda yer almaktadır.


VAKFIN HÜKÜMLERİ(özel durumlar)

1. Vakf esnasında hareke üzerinde durulmaz. Son hareke sakin kılınır.

2. Sonu sukünlü olan kelime olduğu gibi bırakılır. قل عصوا

3. Sonu üstünlü ise sakin kılınır. العالمين

4. Sonu esreli ise ya sükün üzerine durulur veya ravm ile durulur. الرحيمِ

5. Sonu ötreli olan kelimede sükün, ravm ve işmam üzerine durulabilir. نستعين

6. Sonu şeddeli ise şeddeye riayet edilerek sükün üzerine durulur. وتب

7. Sonu harekeli vav veya ya yahut da elif ise önceki harfin harekesi de kendi cinslerinden ise med üzerine durulur. هو لن ندعوا

8. Sonu iki ötre veya iki esre ile biten kelimelerde vakıf esnasında kelimenin son harfinin harekesinin düşmesiyle bu harfe eklenen zaid nunda düşmüş olacak dolayısıyla sükun üzerine okunacaktır.عذابُ من نحيل

9. Sonu iki üstün ile bitiyorsa o zaman tenvinden bedel olarak elif üzerinde vakıf yapılır. عليما

10. Son harf yuvarlak tâ ise durulma esnasında he sesi ile durulur. رحمة

11. Son harf açık ta ise sükün üzerine okunur. في السماوات

12. Son harfi zamir olan kelimeler de sükün kılınırlar. اجتباه فيه

13. Sonu te’kid nunu ile biten Yusuf 32 وليكونا Alak 15 لنسفعا de durak elif üzerine yapılır.

14. انا kelimesinde vakıf elif üzerine yapılır.

15. Vakf için kelimenin sonundaki iki sakin harf birleştirilebilir. من قبل

16. Vasl halinde iki sakinin bir araya gelmesinden dolayı kelimenin sonundan lafzan hazfedilen med harfleri vakıf halinde isbat edilerek okunurlar. وقودها الناس

17. Kehf 18/38 da لكنا vakıf halinde çekilerek okunur. Vasl halinde Hafs ve bazı kıraat imamları çekmeden okumuşlardır.

18. Ahzap 33/10 الظنونا Hafs’a göre vakıf halinde çekilerek vasl halinde çekilmeden okunur.

19. Ahzap 33/66 الرسولا da vakıf halinde çekilerek vasıl halinde çekilmeden okunur.

20. İnsan 76/4 de سلا سلا vakıf hakinde çekerek veya çekmeden okunmuş vasıl halinde ise sadece çekmeden okunmuştur.

21. İnsan 76/15 قواريرا vakf halinde çekerek vasl halinde çekilmeden okunur.


İdris YAVUZYİĞİT
26 Aralık 2013 13:34
Medineweb
Cevap: Yeterlilik Sınavına Hazırlık Soruları 1 "TECVİD"

SEKTE (Nefes almadan bir müddet durma)

اَلسَّكْتَةُ قَطْعُ الصَّوْتِ دُونَ النَّفَسِ


“Kur’ân okurken belirli kelimeler üzerinde nefes almadan bir müddet sesin kesilmesine “Sekte” adı verilir.” Sektenin normal olarak müddeti bir elif miktarı olarak kabul edilmiştir.

Kur’an’da dört yerde sekte yapılarak okunur:

1- Kehf Sûresi (1): (... وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا قَيِّمًا لِيُنْذِرَ ...) Buradaki sekte vasl hali için geçerlidir.

Burada sekte yapmanın sebebi: Buradaki ( قَيِّمًا ) kelimesinin kendisinden önceki
( عِوَجًا ) kelimesine sıfat teşkil etmediğinin gösterilmesi için sekte yapılır.


2-Yâsîn Sûresi (52): (... مِنْ مَرْقَدِنَا هٰـذَا ...)

Burada sekte yapmanın sebebi: Burada sekte yapılmadığı zaman iki kelime arasında sıfat ve mevsûf ilişkisi ortaya çıkmaktadır. Sekteden önce ( مَرْقَدِنَا ) kelimesi ile kâfirlerin sözü bitmekte, sekteden sonraki ( هٰذَا ) kelimesi ile de mü’minlerin veya meleklerin sözleri başlamaktadır. Bu iki sözü başka başka kişilerin söylediğinin açıkça anlaşılması maksadıyla burada sekte yapılır.

3- Kıyâme Sûresi (27): ( وَقيلَ مَنْ رَاقٍ ) Buradaki sekte sükûn üzerine icrâ edilir, âyet ortasında ve bulunduğu yerde hiçbir durak işareti yoktur.

Burada sekte yapmanın sebebi: Mana ile alâkalıdır. Burada sâkin nûndan sonra râ harfi geldiği için aslında idğâm-ı bilâğunne yapılmalıdır ( مَرَّاقٍ ) . Arapça’da ( مَرَّاقٍ ) kelimesi “çorba karıştıran, çorbacı” anlamlarına gelir. Oysa âyette okuyup üfleyerek son müdahaleyi yapacak ve böylece son nefesini vermekte olan çaresizleri kurtaracak bir kişinin olup olmadığından bahsedilmektedir.

4- Mutaffifîn Sûresi (14): (… كَلَّا بَلْ رَانَ ) Buradaki sekte sükûn üzerine olup âyet ortasında ve durak olmayan bir yerdedir.

Burada sekte yapmanın sebebi: Normalde burada idğâm-ı mütekâribeyn dediğimiz tecvîd kaidesi icrâ edilerek ( بَرَّانَ ) şeklinde okunması gerekecekti. Ancak böyle bir okuyuş anlam bozukluğuna sebep olacaktır. Arapça’da ( بَرَّانَ ) kelimesi “küpçü” anlamına gelir. Oysa âyet-i kerîmede üzeri pas bağlayan kalplerden bahsetmektedir.



İdris YAVUZYİĞİT
26 Aralık 2013 13:34
Medineweb
Cevap: Yeterlilik Sınavına Hazırlık Soruları 1 "TECVİD"

LAFZATULLAH (ALLAH LAFZININ OKUNUŞU)



Lafzatullah, “Allah Lafzı” ( أَللَّهُ ) demektir. Normal şartlarda lâm harfi ( ل ) ince okunan harflerdendir. Ancak ( أَللَّهُ ) lafzının lâmı kendine mahsus özelliklerinden dolayı bazen ince, bazen kalın okunur.


Lafzatullah’ın Kalın Okunduğu Yerler:

Eğer Lafzatullah’dan önce gelen harfin harekesi üstün veya ötre ise yahut okunan cümlenin ilk başındaki kelime ( أَللَّهُ ) lafzı ise o zaman ortadaki lâm harfi kalın okunur.

أَللَّهُ لآ إِلهَ إِلاَّ هُوَ ، نَصْرُ اللَّهِ ، قَالَ اللَّهُ ، رَسُولُ اللَّهِ ، وَ إِذْ قَالَ اللَّهُمَّ

Lafzatullah’ın İnce Okunduğu Yerler:

Allah lafzından önce gelen harfin harekesi esre olduğu durumlarda ise lafzatullahın lâmı ince okunur. ( أَللَّهُمَّ ) lafzının okunuşu da aynı hükme tabidir.

بِسْمِ اللَّهِ ، أَلْحَمْدُ لِلَّهِ ، بِاللَّهِ ، لَمْ يَكُنِ اللَّهُ ، فِي سَبِيلِ اللَّهِ ، قُلِ اللَّهُمَّ
Bu Konuda 10 fazla Cevap bulunuyor. Bütün Cevapları görmek için buraya tıklayın.

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Mesaj Yazma Yetkiniz Var
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.