Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Oruç-Ramazan (https://www.forum.medineweb.net/211-oruc-ramazan)
-   -   Şafii mezhebine göre bilerek orucu yemek kefaret gerektiriyor mu? (https://www.forum.medineweb.net/oruc-ramazan/12475-safii-mezhebine-gore-bilerek-orucu-yemek-kefaret-gerektiriyor-mu.html)

MERVE DEMİR 10 Nisan 2009 11:23

Şafii mezhebine göre bilerek orucu yemek kefaret gerektiriyor mu?
 
Şafii mezhebine göre bilerek yeyip içmek orucu bozar ama bunun için keffaret gerekmez Ancak böyle bilerek yeyip içen kimsenin, günün kalan kısmını oruçlu geçirmesi ve ayrıca bir gün kaza etmesi gerekir

Ramazanda oruçlu bulunan kişiye, oruçluyken sadece cinsel ilişkiye girmekten dolayı keffaret ve tazir gerekir Ramazan dışında tutulan nafile, adak, kaza veya keffaret orucu tutanların cinsel ilişkiye girmesiyle oruç bozulsada keffaret ve tazir gerekmez

Şafi Mezhebine göre konunun açıklaması:

Orucu bozan şeyler ise şunlardır:

1 Yemek ve içmek

Oruçlu kasden yer veya içerse, yediği ve içtiği ne kadar az olursa ol-sun orucu bozulur Fakat oruçlu olduğunu unutarak yer veya içerse, yediği ve içtiği ne kadar çok olursa olsun orucu bozulmaz Çünkü Hz Peygamber şöyle buyurmuştur:

Kim oruçlu iken unutup yer veya içerse, orucunu (bozmayıp) ta-mamlasın Çünkü ona, ancak Allah yedirmiş, içirmiştir[1>

2 Gözle görülen birşeyin insan vücuduna girmesi

Hadîste geçen ´cevf kelimesi, boğazdan mideye, bağırsaklara kadar olan yol demektir Açık delikten insan vücuduna giren şeyden maksat da ağız, kulak, ön ve arkadan giren şeylerdir Bu bakımdan göze akıtılan bir damla orucu bozar, çünkü göz açık bir deliktir Şaracıyye denilen da-mardan vurulan iğne orucu bozar, çünkü bu da açık delik sayılır Fakat ´verid´ denilen damardan vurulan iğne orucu bozmaz, çünkü verid, açık bir delik değildir Zikredilmeyen şeyler de buna kıyas edilir Bütün bun-lar kasden yapıldığında geçerlidir Eğer unutularak yapılırsa, unutularak yenen yemeğe ve içmeye kıyasen oruca zarar vermez

İnsan vücuduna giren sinek veya toz orucu bozmaz Çünkü bunlar-dan korunmak çok zordur Diş etleri kanayıp tükürüğü necis olur da ağız yıkanıp temizlenmezse -tükürük bembeyaz olsa dahi- bu tükürüğü yutmak orucu bozar

Normal şekilde mazmaza (ağıza su vermek) ve istinşak (buruna su vermek) yapılırken boğaza kaçan su orucu bozmaz Ancak mazmaza ve istinşak mübalağalı bir şekilde yapılır, ağıza alınan su gargara yapılırken boğaza su kaçarsa oruç bozulur Çünkü Ramazan´da böyle yapmak ya-saktır Temizlenmesi mümkün olmayan bir yemek kalıntısı, kasıt ol-maksızın tükürükle beraber içeri girerse oruç bozulmaz Ancak dişlerin arasındaki yemek kalıntısının temizlenmesi mümkün olduğu halde temiz-lenmez de boğaza kaçarsa oruç bozulur

Yemeye veya içmeye zorlanan kimsenin orucu bozulmaz Çünkü bunu kendi iradesiyle yapmamıştır

Boğaza birşey dönmese de kasden kusmak orucu bozar Fakat kişi isteği dışında kusarsa, kusmuğun bir kısmı tekrar içeri girmiş olsa da orucu bozulmaz

Hz Peygamber şöyle buyurmuştur:

Oruçlu iken kendisine kusmak; galebe edip de kusan kimseye kaza yoktur Fakat kendi kusarsa kaza etmelidir[2>

3 Menisi akmasa dahi kasden cinsî münasebette bulunmak

Bunun delili şu ayettir:

Fecrin beyaz ipliği, siyah ipliğinden ayrılıncaya kadar yeyin, için Sonra gece oluncaya (güneş batıncaya) kadar orucu tamamlayın Mescidlerde itikafta iken hanımlarınıza yaklaşmayın (Bakara/187)

Ayette geçen ´beyaz iplik´ten maksat, gün ışığı, ´siyah iplik´ten maksat ise gece karanlığıdır Fecr ufukta yatay bir şekilde meydana gelen ve gecenin sona erdiğini gösteren ışıktır

Ayetteki ´onlara yaklaşmayın´ ibaresinden maksat, itikafta iken kadınlarla cinsel ilişkide bulunmamaktır Eğer kişi unutarak hanımıyla cinsî münasebette bulunursa orucu bozulmaz Bu, unutarak yeyip iç-meye kıyas edilir

4 İstimna

İstimna kişinin hanımını öpmesi veya dokunması suretiyle veya el vasıtasıyla menisinin akmasıdır Oruçlu iken bu kasden yapılırsa oruç bo-zulur Ancak herhangibir sebepten ötürü isteği dışında olursa oruç bo-zulmaz Karısını veya kocasını öptüğünde şehveti harekete geçecek olan kişinin bunu yapması tahrimen mekruhtur Çünkü orucun ifsad olma tehlikesi vardır Bu, kasden orucu ifsad etmeye çalışmak gibidir Öpmekle şehveti harekete geçmeyen kişinin de öpmeyi terketmesi evlâdır

Hz Aişe´den şöyle rivayet edilmiştir: ´Hz Peygamber, oruçlu olduğu halde beni öperdi Halbuki hanginiz Hz Peygamber´in nefsine hâkim oluşu kadar nefsine hâkim olabilir?´[3>

Âlimler, Hz Aişe´nin sözünün şu anlama geldiğini söylemişlerdir: ´Sizin için hanımlarınızı öpmemek daha iyidir Vehme kapılarak kendinizi Hz Peygamber gibi saymaya kalkışmayın Peygamber için mubah olan şeyin size de mubah olduğunu düşünmeyin Çünkü Hz Peygamber nefsine mâlikti; şehvetine kapılmaktan ve cinsî münasebette bulunmaktan emindi Siz ise bunlardan hiçbir zaman emin olamazsınız´

5 Hayız ve Nifas

Hayız ve nifas, orucun sıhhatine mâni olan özürlerdir Bu bakımdan günün bir kısmında hayız veya nifas olan kadının orucu bozulur ve daha sonra orucunu kaza etmesi gerekir

Hz Peygamber´e, kadının dininin nasıl noksan olduğu sorulunca, Hz Peygamber şöyle buyurmuştur:

Kadın hayız ve nifasîı olduğu zaman namazı terketmez mi, orucunu bırakmaz mı?[4>

6 Akıl ve şuuru kaybetmek ve dinden çıkmak

Tecennün etmek (delirmek) ve dinden çıkmak (irtidad), orucun sıhhatine manidir, Çünkü bunlar, kişiyi mükellef olmaktan çıkarır Ayrıca oruçlu kimse, orucu ifsad edecek şeylerden kaçınmalıdır ki orucu sahih olsun Oruç, fecrin tulûundan başlar, güneşin batışına kadar devam eder Eğer oruçlu bir kimse, fecrin doğmadığını zannederek orucu bozan şeylerden birini yaparsa, sonra da fecrin doğduğu anlaşılırsa orucu bozulur Ancak Ramazan ayının hürmetine binaen o gün akşama kadar birşey yeyip içmemeli ve daha sonra da orucunu kaza etmelidir

Yine günün sonunda güneşin battığını zannederek iftar eden kişinin -güneşin batmadığı anlaşılırsa- orucu bozulur Daha sonra orucunu kaza etmesi gerekir

Orucu bozanlardan cinsel ilişki dışındakiler için sadece bir gün kaza orucu gerekir Ancak cinsel ilişkiye girenlerin hem kaza hem de 2 ay keffaret orrucu tutmaları lazımdır

[1> Müslim/1155, Buharî/1831, (Ebu Hüreyre´den)
[2> Ebu Dâvud/2380, Tirmizî/720 ve başka muhaddisler, (Ebu Hüreyre´den)
[3> Müslim/1106
[4> Buharî/298, Müslim/80, (Ebu Said´den)

su damlası 12 Nisan 2023 17:20

Allah razı olsun


SAAT: 23:37

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306