Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Makale ve Köşe Yazıları (https://www.forum.medineweb.net/516-makale-ve-kose-yazilari)
-   -   KANDİL GECELERİNE REDDİYE!!!(alıntı) (https://www.forum.medineweb.net/makale-ve-kose-yazilari/15958-kandil-gecelerine-reddiyealinti.html)

KayıpKentli 06 Ağustos 2009 02:19

KANDİL GECELERİNE REDDİYE!!!(alıntı)
 
Kandil Gecelerine Reddiye

Mustafa Dönmez



Peygamber salallahu aleyhi ve sellem'den kutlaması hakkında sahih bir nakil sabit olmayan ve genellikle islam aleminde ve özellikle de ülkemizde, kutlanan bazı kandil geceleri hakkında, müslümanları uyandırmayı kendimize görev bilerek bu araştırmayı yaptık. Cenabı Hak'dan bütün müslümanlar için faydalı olmasını dileriz.

Şimdi ise bu kandil gecelerini tertip üzerine arz edip, onları kutlamanın meşru ve gayrı meşru olması konusunda İslam alimlerinin görüşlerini de zikredeceğiz.



1) MEVLİT KANDİLİ:

İsminden de anlaşıldığı üzere Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in doğduğu gecedir, Rabi'u'l-Evvel ayının on ikinci gecesine rastlamaktadır. Bu gecenin ne fazileti ve ne de kutlanması hakkında hiç bir rivayet sabit olmamıştır. Dolayısıyla Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem doğum gecesini ne kendisi ne ashabı ve ne de selefi salibin kutlamış değildir. Bunun üzerine İlim ehli bu geceyi o maksatla ihya etmeyi ve de mevlit okumayı dinde ihdas edilmiş bir bid'at saymışlardır. Nitekim okunan mevlidin de bu babtan sayıldığı ilim ehiince malumdur.(l)



2) REGAİP KANDİLİ:

Bu geceyi İhya etrnek maksadıyla Recep ayının ilk Cuma gecesi yani akşamla yatsı arası kılınan on iki rek'atlık namazın ve bu geceninfaziletihakkındadayanılan rivayet şudur: Enes İbn Malik (radıyallahuanhu) Allah Rasulu (sallallahu aleyhi ve sellemj'in şöyle dediğini rivayet ederi:



"Recep ayında orucun faziletini zikrettikten sonra, devamla) "O aydabulunan İlk Cuma gecesinden gafil olmayın. Çünkü o, meleklerin regaip diye isimlendirdikleri bir gecedir. Kim recep ayının ilk Perşembe gününü oruç tutar veo günün, akşamla yatsı arası on İki rekat namaz kılarsa, (namazın keyfiyetini açıkladıktan sonra) Ailah-uTeala o kimsenin günahlarını bağışlar" (2)

İbnu'l-Cevzi bu hadis hakkında şunları söyler:



"Bu hadis Allah Rasulu (sallaliahu aleyhi ve sellem) üzerine uydurmadır. Ali İbn AbdiÜah İbn Cahdami bu rivayetiyle ilim ehli tarafından itham olunup yalancı sayılmıştır. Şeyhimiz hafız Abdulvahab'ı şöyle derken işittim: Bu hadisin ravileri meçhuldür. Ravilerle ilgili bütün kitaplarda onları aradım ve bulamadım". (3)



İbnu'l-Cevzi sözüne şöyle devam eder:



"Bu hadisi uyduran kimse bid'atında çok aşırı gitmiştir. Çünkü bu namazı kılan kimse önce gündüz oruç tutacaktır. Belki de o günün gündüzü çok sıcaktır, oruçlu olunca da akşam namazına kadar haliyle yemek yeme imkanı bulamıyacaktır akşam namazından sonra, bu namaz için uzun tesbihat sebebiyle kıyamda ve secdede duracak gayet eziyet çekmiş olacaktır. Ben doğrusu ramazan ve teravih namazlarına nazaran insanların bunda, nasıl izdihamlaştıklarını kıskandım. Bilakis bu namaz halk indinde diğerinden daha büyük ve değerlidir. Çünkü bu namazda diğer beş vakit namaza gelmeyenler hazır bulunuyor.(4)

Hafız Ebu'l-Hitab ise şunu söyler: "Regaib namazını uydurmakla ittiham edilen kimse Ali Ibn Abdillah İbn Cahdami'dir. Meçhul olan raviler üzerine uydurmuştur. Ki bunlar, kitabların tümünde mevcut değildir.(5)

Hafız el-irakı şöyle der:

"Rezzin, kitabında bunu irad etmiştir. O uyydurma bir hadistir" (6)

İmam Tartuşi şu sözünü ekler:

"Receb ayındaki regaip namazı ise, Beyti'l-Makdis'de bizim bulunduğumuz yerde ancak h.480 senesinde ihdas (uydurulmuş) edilmiştir. Bundan Önce bu namazı ne gördük ve ne de duyduk". (7)

Görüldüğü gibi bu gecede mevlit okuma işi bu namaza nisbeten yeni sayılıp daha sonra uydurulmuştur.



3) Mİ'RAC KANDİLİ:

Recep ayının yirmi yedinci gecesidir. Sünnet ve Bİd'atler kitabının yazarı (rh) recep ayındaki bid'atler bölümünde şunları söyler:



"Mi'rac kıssasını okuyup recep ayının yirmi yedinci gecesini kutlamak ve bazı insanların bu geceye has bazı zikir ye ibadette bulunmaları bid'attır. Recep, Şa'ban ve Ramazan aylarında okunan -gayrı sabît-dualar bid'at ve uydurmadır, şayet bunlarda bir hayır olmuş olsaydı bizden öncekiler bunda bizleri geçerlerdi. ;İsra, Mi'rac ve mezkur ayın ihyasına dair hiç bir delil kaim olmamıştır". (8)



Şeyhu'l-İslam İbn Teymiyye'de Recep ayının yirmi yedinci gecesi ile ilgili olan namaz hakkında şöyle der:

"Muteber alimlerin belirttiği gibi; İslam alimlerin ittifakıyla bu, (namaz) meşru değildir. Bu ancakcahil ve bid'atçı kimseden sudur eder,"(9) Bu gecedede mevlit okumak adet halini almıştır. Böylelikle bir bid'ata diğer bir bid'at eklenmiş olunmaktadır.



4) BERAAT KANDİLİ:

Beraat Kandili ise Şaban ayının ortasında olan geceye denilmektedir. Bu gecenin faziletiyle ilgili bazı rivayetler gelmiştir. Örnekolarak bir kaçını zikredelim.



Hz. Ali (radiyallahu anh)'dan Allah Rasulu (sallallahu aleyhi ve sellem) şunu demiştir:

"Şaban ayının ortasında olan gece olunca, gecesini ihya eden gündüzünü de oruçlu geçirsin" (10)

Diğer bir rivayet ise şöyledir: Ebu Musa el-Eş'ari (radiyallahu anh)'dan Nebi (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle demiştir:

"Şaban'ınortasındabulunan gecede Allah-u Teala mahlûkatına nazar eder. Müşrik ile cimri müstesna olmak üzerebütün mahlukatını affeder. (11)



Yine başka bir rivayette de şöyledir:



Hz.Aİşe(radiyallahuanha)'danNebi (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle demiştir:

"Bu gecede Adem oğlundan her doğacak ve ölecek olan yazılır. Ve yine bu gecede onların amelleri yükselir ve rızıkları iner". (12)



Ancak bu rivayetlerde zikrettiğimiz rivayetlerden hiç birisi sahih değildir. İlk rivayet Hz. Ali'nin rivayetidir.

İmam Busiri şöyle der: ,. ••, "Bu rivayetin senedinde İbnu Ebi Sebure vardır. Asıl ismi, Ebu Bekr İbn Abdillah İbn Muhammed İbn Ebi Seburedir. İmam Ahmed İbn Hanbel ve Yahya İbn Ma'İn; bu adamın hadis uyduran bir kimse olduğunu söylediler."(13)

İkinci rivayete gelince, Ebu Musa el-Eş'ari'nindir. İmam Busiri der ki: "Ebu Musa'ya ait hadisin senedi zayıftır. Bu da Abdullah bin ebi Lehi'a'nın zayıf oluşundandır. Birde Velid bir Müslim'in tedlis yapması söz konusudur.(14)

Diğer rivayette Hz. Aişe'nindir. Hz. Aişe'nin Ebu Musa'nın rivayetine benzeyen başka bir hadisi daha vardır. İmam Beyhaki, iki rivayeti de Da'vut'ul-Kebir kitabında tahricettikten sonra şöyle der:

"Bu hadisin isnadında ve öncekinde de meçhul olan kimseler vardır. Diğeri birine inzimam edilince biraz kuvvet kazanır." (15)

Bid'at İle İlgili eserinde bu rivayetleri serdeden Ebu Şame akabinde şunu söyler:

'Bu rivayetlerde hususi bir namazın beyanı yoktur. Ancak bu gecenin faziletini belirtmektedir. Geceyi ihya etmek ise bütün senenin gecelerinde olduğu gibi müstehabtır. Mahzur ve münker olan şey. bazı geceleri hususi bir keyfiyette hususi bir namazla tahsis etmek, Cuma, Bayram ve Teravih gibi ve bunu da islamın şiarından olan mezkur ibadetler gibi izhar etmektir. (16)


BERAAT KANDİLİNDE KILINAN NAMAZ


Allame Ali ibn ibrahim bu namaz hakkında şöyle der:



Şaban ayının ortasında geceleyin kılmak üzere ihdas edilen (Uydurulan) onar defa ihlas suresi okumak suretiyle cemaatle kılınan Cuma ve Bayramlardan daha fazla önem verilen yüz rek'atlık elfiye namazına gelince, hakkında ancak ya zayıf ya da uydurma haber ve eser gelmiştir. Kut'ul-Kulub ve Ihyau Ulumu'd-Din sahihlerini zikretmesine veya Salebi tefsirin kadir gecesi olduğunusöylemesinealdanma.'(17)



Hafız İrakı Şöyle der:

'Beraat namazı hakkındaki hadis batıldır (18).

İbnu'l-Cevzi'de: 'Şüphesiz bu hatife uydurma" demektedir '(19)

Şeyhu'l-İslam ibnu Teymiyye de buna benzer söz söylemiştir.(20)


BU NAMAZIN ÇIKIŞ TARİHİ:


İmam Tartuşi şöyle anlatır: "Bana Ebu Muhammed el-Makdisi haber vererek dedi ki: Bu, bizde ilk olarak 448 h. senesinin evvelinde ihdas edilmiştir. Nablus şehrinde İbnu Ebi'l-Hamra adıyla tanınan birisi Beyt'l-Makdise geldi Güzel tilaveti vardı, kalktı ve Mescidi Aksada Şaban ayının ortasında (15'inde) bulunan gecede namaz kıldı arkadan ona birisi uydu ondan sonra bir başkası daha sonra bir diğeri eklendi, neticede namazı bitirinceye kadar kalabalık bir cemaa! oldu. Gelecek sene yine geldi ve arkasında birçok insan bu namazı kıldı. Mesciddebuyayıldı. Böylelikle Mescidi aksa'a ve insanlarının evlerinde bu namaz intişar etti. Daha sonra bir sünnetmiş gibi günümüze kadar bu namaz devam edegeldi. (21) Nitekim aynı şekilde bu gecenin İhyası için camilerde mevlit okunmaktadır. Bunun sebebi ise şeytanın bu cahillere amellerini süslü ve meşru göstermesidir.



Bazı kimseler insanların manevi gıdalarını tıkadığımız İddiasıyla bu makaleyi hoş görmeyebilirler. Ancak bu gibi kardeşlerimize Peygamber (sal lallahu aleyhi vesellem)'in Hz. Aişe(radiyallahu anha)'dan gelen sahih bir hadisi şerif i hatırlatmak isteriz.



"Kim bizim üzerinde bulunmadığımız bir ameli işlerse, o amel merduttur'(22) Binaenaleyh, sahih dellillere dayanmayan herhangi bir amel manevi bir gıda değildir.





Cenabı Hak cümlemize hakkı hak bilip ona tabi olmayı ve batılı da batıl bilip ondan kaçınmayı nasip eylesin ve bizleri kendi rızasına uyguna ameller İşlemeyi nasip ve müyesser kılsın.





--------------------------------------------------------------



Dipnotlar
1) Hayrettin Karaman Islamın ışığında günün meseleleri: s. 121

2) Ebu Şame el-Baisu Ala inkari'l-Bida'i ve'l-Havadisi s. 39-40

3) Age eser, 40 İbnu'l-Cevzi, el-Mevdu'at c.2 s. 125-126

4) Ebu Şame el-Baisu Ala inkari'l-Bida'i ve'l-Havadisi s.30, İbnu'l-Cevzi el-Meydu'at c.2 s.127

5) Ebu Şame el-BaisuAla inkari'l-Bida'i ve'l-Havadisi s.40

6) Çukayn, Es-Sunenu ve'l-Mubîede'at s. 140

7) Tatusi, EI-Havadisu ve'l-Bida'us. 133

8) Şukayri, Es-Sunenu ve 'l-Mubtede 'at s, 143

9) Age. s.143

10) İbn Mace Süneni: 1388. Beyhaki, Fedailu'l-Evkst:24, Şuabu'lİmanda3542. Ibnu'l-Cevzi, EI-ile!u'l-Mutenahiye, c.2s. 71

11) Buseyri, Misbatıu'z-Zucace fi Zevaidi İbn Mace c.2 s. 10

12) İmamBeyhaki, Ed-Da'vutu'l-Kebir teiyaıma)EbuŞame el-Baisu Ala inkari'l-Bida'i ve'l-Havadisi s. 35

13) Busiri, age c.2 s.10

14) age c.2 s.W

15) İmam Beyhaki, Ed-Da'vutu'l-Kebir (e! yazma)

16) Ebu Şame el-Baişsu Ala inkari'l-Bida'i ve'l-Havadisi s. 35

17) MuhanmedTahirBinAliel-Hindi, Tezk i rai u'l-Mevduat s.45

18) Şukayri, Es-Sunenu ve'l-Mubtede'at s. 144

19) İbnu'l-Cevzi, el-Mevdu'at c.2 s.127

20) İktidau's-Sıtatu'l-Mustakim c. 2 s. 632,639

21) Tartuşi, EI-Havadisu ve'l-Bida'u s. 132

22) Buharı, Müslim.

KayıpKentli 06 Ağustos 2009 12:09

Kandil Geceleri TARTIŞMASINA BÜLENT ŞAHİN'in cevabı!!!
 
Üslup olarak daha farklı bir tarz seçebilirdim bu konudaki eleştirileri kabullenebilirim. Lakin buradaki hassasiyeti tekkraren gündemleştirmek gerektiğine inanıyorum. Müslümanın hedefi "Allah Rızasıdır" Allah'ın razı olduğu bir din yani "ed-Din" ise makbul olandır. Allah'ın "ed-Din"'ini yaşamak isityorsak bu konuda sadece ve sadece Allah'ın hükümlerini ve Resulullah'ın pratiklerini esas almalıyız. Sanırım buraya kadar kimsenin itirazı yoktur.

O halde Allah'ın kutlayın demediği ve kutsamadığı, onun Elçisinin, sahabesinin, tabiinin ve etbeu tabiinin hiçbir zaman kutlamadığı kimi geceleri kutsamak, onları "kutsal gece" ilan etmek Peygamber'in ve sahabesinin yapmadıüı bir şeyi İslam'a yamamak anlamına gelmez mi? Allah'ın razı olmadığı-ki olsaydı bunu resulü yapardı- bir uygulamayı onun adına yapma hatasına dikkat çekmekti. İslam'da kandil geceleri yoktur demek yan gelin yatın demek değildir herhalde! Kandil geceleri kandırmacasıyla insanlar birbirlerini kandırıyorlar daha da kötüsü kendi kendilerini kandırıyorlar. Sadece o gün bir kaç şekilsel ritüel yaparak kurtulacağını sanan kalabalıklara İslam'ın bir yaşam tarzı olduğunu İslam'ın hergün yaşanması gerektiğini anlatmamız lazım. Daha önce de dediğim gibi bu geceler bu yönde bir imkan olarak ta istifade edilebilir. Bu gecelerde toplanan insanlara İslam'ın gerçek mesajı ulaştırılabilir. Yani bu geceler birer bilinç gecelerine dönüştürülebilir. Ancak bu gecelerin kendilerinin bir kutsallıkları olmadığı da muhakkak anlatılmalıdır. Bid'at Dini tahrifin ilk kapısıdır. Siz Dinsel olmayan bir şeyi dinselleştirmeye başladığınız anda bunun önünü alamazsınız.
Hz. Ömer (r.a) Oğlu özellikle onun altında namaz kılıyor diye Akabe biatının alındığı ağacı kendi elleriyle kesmiştir. Hz. Muhammed sırf insanlar şirk koşarlar bilinçleri yerinde değil diye kabir ziyaretlerini uzun dönem yasaklamıştır. Ben bu hassasiyetin takipçisi olmaya çalışıyorum. Geleneğin ürettiği "Kur'an'a rağmen" İslam'dan uzaklaşmak/arınmak ve Kur'an'ın/Sünnetin İslam'ına sımsıkı yapışmak için sizleri de bu hassasiyete davet ediyorum. Ama Yan gelin yatın demiyorum... İşte Gece namazları, işte itikaf, İşte pazartesi/perşembe nafile oruçları işte infak/paylaşım ahlakı... Buyruın kandil hassasiyetlerimizi bu salih amellere yöneltelim... Önümüz Ramazan, herkes aylık gelirinin en az %15'ini infak edebilir mi... Buyrun...

Asli kaynaklara sadık kalmak Allah'a ve Peygamberine sadık kalmaktır. Biliyor musunuz Allah Resulü ve sahabesi Vahyin ilk indiği Hira mağrasına vahiy geldikten sonra hiç gitmediler... Ne kadar farklı hassasiyetler değil mi?

Kardeşiniz Bülent Şahin Erdeğer

namzet davadar 06 Ağustos 2009 13:38

RE: KANDİL GECELERİNE REDDİYE!!!(alıntı)
 
kandil geceleri denilerek ALLAH"ın günleri yariştırılamaz.

Emekdar Üye 06 Ağustos 2009 13:49

RE: KANDİL GECELERİNE REDDİYE!!!(alıntı)
 
kandil müslümanları:)

dünde Şimdiye Kadar En Çok Bugun Tarihinde Saat 01:53:30 AM'de 2,472 Kişi Çevrimiçi Olmuştur

her kandil rekor kırıyoruz hamdolsun:))) (sırdaşa selam olsun)

namzet davadar 06 Ağustos 2009 13:53

RE: KANDİL GECELERİNE REDDİYE!!!(alıntı)
 
kandil rekortmenleri gülümseyen000

KuM TaNeSi 06 Ağustos 2009 14:29

RE: KANDİL GECELERİNE REDDİYE!!!(alıntı)
 
vallahi dün ben fazla giremedim..cüppeli ahmet hoca efendinin sohbetlerini izledim berat kandili ile ilgili..çok faydalandım..darısı namzet davadarın başına:)

namzet davadar 06 Ağustos 2009 14:53

RE: KANDİL GECELERİNE REDDİYE!!!(alıntı)
 
hiç bu kadar gülmemiştim yahuuuuuuuuuuuuuuu gülümseyen000

namzet davadar 06 Ağustos 2009 14:55

RE: KANDİL GECELERİNE REDDİYE!!!(alıntı)
 
eeeeeeeee artık bizide sen faydalandırırsın
biz o mübarek"ten mahrum kaldık"da?

NUR 06 Ağustos 2009 15:23

RE: KANDİL GECELERİNE REDDİYE!!!(alıntı)
 
Bu alıntı daha önceden de yayınlanmıştı.O zaman da hemen hemen aynı şeyleri söylemiştim.Kandil geceleri dirilişlere, yeni başlangıçlara vesile olması açısından çok önemlidir.Hele hele KurAnın ruhuna uygun davranışlarla geçirilirse bırakın bid'at olmayı birer ''hasenat'' kapısıdır.Şurayı da belirtmek isterim ki dinde meydana gelen her yeni şeyi bid'at olarak algılamamalıyız.Bid'at ın 2 'ye ayrıldığını unutmamalıyız.Kandil geceleri Bid'at-ı hasenedir.

Ben kandil gecelerini görmezden gelme anlayışını en az bu geceler hakkında yanlış algılamalar kadar tehlikeli olacağına inanıyorum.Bununla birlikte bir noktayı da gözden kaçırmıyoruz:Kandil gecelerinin Resulullah zamanında kutlanmadığı, İsra Olayı dışında da vahiy dayanağının olmadığı..Çünkü Bu geceler hakkındaki rivayetler ekseriyetle hadislere dayanmaktadır.Çoğu da terğib ve tehzib türü hadislerdir.Yani müslümanları iyiliğe sevketmek, kötülükten sakındırmak için söylenmiş sözlerdir.Bunlar itikatımızda delil olamazlar ama müslümanları iyiliğe sevkederler.O halde YAPILMASI GEREKEN KANDİL ANLAYIŞINDA DEĞİŞİMLERE GİTMEKtir.Çünkü Ecrin'in istatistiklerinden de belli olacağı gibi insanlar bu geceleri''az ibadete bol sevap'' fırsatı olarak değerlendiriyorlar, okuyorlar, bir şeyler yapmaya çalışıyorlar.Yılın 365 günü duvarda asılı duran Kur'an bu gün az da olsa okunuyor.Sıla-i rahimin en sık eda edildiği vakitler ,cemaat ruhunun en yoğun hissedildiği günler yine kandiller...Bunları çekip atmaya çalışırsak ve yerine sağlam İslam anlayışını yerleştirmezsek müslümanlık adına elimizde ne kalır?

Tüm bu güzelliklerden faydalanma, onları daha bilinçli hale çevirmek varken kandil bidattir, söküp atalım anlayışını da ben reddediyorum.Bir kaç uydurma hadis yüzünden bu geceler reddedilmemelidir.''Şu tesbihi okursan on yüzmilyon sevap kazanırsın'' rivayetlerindeki sayılara ben nitelik gözüyle bakıyorum.Samimi olmadıktan sonra alnını secdeden kaldırma, kaç yazar ki...İşte insanlara bu gecelerde dini düşüncede, ibadetlerde samimiyet ve kararlılığı vurgulamalıyız.Bu geceler yoktur demek kolaycılıktır, asıl mesele mevsimlik müslümanlıkları engelleyebilme bilincidir.

saygılar..

NUR 06 Ağustos 2009 15:56

RE: KANDİL GECELERİNE REDDİYE!!!(alıntı)
 
Bid'at- ı hasene hasenat kapısı değil.Ama güzel bir davranıştır.

Bid'at =Dinde Resulullah a.s. dan sonra sonradan ortaya çıkmış her türlü şeydir.

Bu tarife göre, dinî özellik taşıyan amel ve davranışlarla birlikte günlük hayatla ilgili olarak sonradan ortaya çıkan yeni düşünceler, uygulama ve âdetler de bid’at olarak kabul edilmiştir.
Bid'at , hasene ve seyyie olarak ikiye ayırılır. yapılması mahzurlu olmayanlara bid’at-ı hasene (iyi bid’at), yapılması mahzurlu olanlara da bid’at-ı seyyie (kötü bid’at) derler. Teravih namazını cemaatle kılmak,medrese yapmak bid’at-ı hasene, kabirlerin üzerine mum yakmak da bid’at-ı seyyiedir. Buna göre, hadislerde reddedilen bid’atler, kötü bid’atlerdir.

Hz. Ömer (r.a), Mescid-i Nebevi’de teravih namazını cemaatle kılanları görünce, “Bu ne güzel bir bid’attır” diyerek teşvik etmiş ve bid’at-ı haseneyi belirtmiştir. (Buhârî, Teravih, 1)

Muhammedcan kardeşim , delilim şu hadistir:


“Kim benim bir sünnetimi ihya ederek insanların onunla amel etmelerine vesile olursa, o insanların kazanacağı sevaplardan hiçbir şey eksiltmeden onların sevaplarının bir katını almış olacaktır. Kim de bir bid’at icat ederek onunla amel edilmesine sebep olursa, o bid’at ile amel edenlerin yüklenecekleri günahlardan hiçbir şey eksiltmeden onların günahlarının bir katını yüklenmiş olacaktır.” (İbn Mâce, Mukaddime, 15)


SAAT: 05:49

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306