Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   SAMSUN OMÜ İlitam (https://www.forum.medineweb.net/799-samsun-omu-ilitam)
-   -   Omu ilitam 4. ünite fıkıh usulu çalışma soruları (https://www.forum.medineweb.net/samsun-omu-ilitam/27764-omu-ilitam-4-unite-fikih-usulu-calisma-sorulari.html)

Medineweb 20 Aralık 2013 14:34

Omu ilitam 4. ünite fıkıh usulu çalışma soruları
 
1. Kıyasın tanımı nedir?

Cevap: Kıyas, lügatte bir şeyi bir şeyle ölçmek, karşılaştırmak ve iki şeyi birbirine eşitlemek, Fıkıh usûlü ıstılahında ise kıyas, “bir meselenin Kitap, sünnet veya icma ile belirlenmiş olan hükmünü, aralarındaki ortak illet sebebiyle, hükmü bu kaynaklarda belirtilmemiş başka bir meseleye vermek”



2. Bir kıyas işleminde, hükmü Kitap, sünnet veya icma ile belirlenmiş ve kendisine kıyas yapılan meseleye......... denir .

Cevap: Asl, Makisun Aleyh(Kendisine kıyas edilen),Müşebbehun Bih (Kendisine benzetilen)



3. Bir kıyas işleminde, hükmü belirlenmemiş olup hükmü belirlenmişe benzetilen meseleye …. denir.

Cevap: Fer, Makis (Başkasına kıyas edilen), müşebbeh (başkasına benzetilen)



4. Bir kıyas işleminde, hükmün konmasına sebep olan ve iki olayın hükümde birleşmesini sağlayan ortak vasfa ne denir?

Cevap: İllet, Menat, Delil,sSebep, Bais, Vasful Cami’



5. Bir kıyas işleminde, Kitap, sünnet veya icma ile sabit olan hükme ne denir?

Cevap: Aslın Hükmü



6. Kıyas yoluyla belirlenen hükme ne denir?

Cevap: Fer’in hükmü



7. şarap ….

diğer alkollü içkiler …..

şarhoş edici olma (iskar) ……

şarabın haram olması ……..,

diğer içkilerin haram olması ……..

Yukarıdaki boşlukları sırasıyla uygun şekilde doldurunuz..

Cevap: Asl, Fer’, İllet, Aslın Hükmü, Fer’in Hükmü



8. Kıyası kaynak olarak kabul etmeyenler kimlerdir?

Cevap: Mutezile mezhebi âlimlerinden İbrahim en-Nazzâm, Zâhirîler, Hâricîler ve

İmâmiyye mezhebi mensupları



9. Kıyası kaynak olarak kabul eden alimlerin delilleri nelerdir?

Cevap: a-Kitap: “Eğer bir hususta anlaşmazlığa düşerseniz, onu Allah’a ve Rasûle götürün.”

b-Sünnet: Hz. Muaz b. Cebelin Yemene kadı olarak gönderilme olayında bir olayla karşılaşınca “kitaba , sünnete bakar bulamazsam içtihad ederim olayı çözümsüz bırakmam demesine Resulüllahın tasdik edmesi.

c-Sahabe uygulamaları ve oluşan icma:Sahabilerin Hz. Ebubekiri Halife seçmede Resulullahın ona namaz kıldırtmasına kıyasla halife seçmeleri

d-Akli delil: Kitap ve sünnetin nassları sınırlıdır. Olaylar ise sınırsızdır. Sınırlı nasslarla sınırsız olaylara çözüm bulmak ancak kıyasla mümkündür.



10. Kıyası kaynak olarak kabul etmeyenlerin delilleri nelerdir?

Cevap: a-Kitap: “Ey iman edenler, Allah ve Rasûlünün huzurunda öne geçmeyin”

b-Sünnet: “Bu ümmet, bir süre Allah’ın Kitabı ile amel eder, sonra bir süre Rasûlullah’ın sünnetiyle amel eder, daha sonra bir süre de re’y (bazı rivayetlerde kıyas) ile amel eder. Re’y ile amel ettikleri zaman, onlar hem kendileri sapar, hem de başkalarını saptırırlar.”

c-Sahabeden yapılan nakiller: Hz. Ömer’in: “Dikkatli olun re’y taraftarlarından sakının. Zira onlar sünnetin düşmanıdırlar. Hadisleri ezberlemek onlara zor geldiği için re’ylerine göre hüküm verirler. Hem kendileri doğru yoldan sapar, hem de başkalarını saptırırlar.” dediği nakledilmişti

d-Akli delil: Kıyas Müslümanlar arasında ihtilaf ve çekişmeye sebep olur



11. Kıyasın rükünleri nelerdir?

Cevap: Asl, Fer, Aslın Hükmü, illet (!!!! Fer’in hükmünün olmamasına dikkat edelim !!!!)

12. Kıyasın Asl’ın hükmünün şartları nelerdir?

Cevap: 1- Nassla sabit olası gerekir 2- Akıltarafından anlaşılan bir illete sahip olması gerekir 3- Aslın hükmü başka bir nassla sadece asla mahsusu sınırlandırlmış olmamalı 4-Aslın hükmü kıyasa aykırı olarak istisnai bir hüküm olmamalı

13. Kıyasın Fer’inin şartları nelerdir?

Cevap: 1- Fer illet bakımından asla eşit olmalıdır. 2-Fer hakkında nass veya icmayla belirlenmemiş bir hüküm bulunmamalı

14. Kıyasın temelini teşkil eden en önemli rüknu nedir?

Cevap: İllet

15. Istılahta illetin tanımı nedir?

Cevap: Nassın hükmüne alamet olan vasıf”,

“Asıldaki hükmün, üzerine bina edildiği vasıf”,

“Hükmün amacını genellikle gerçekleştirdiği kabul edilen açık ve munzabıt (istikrarlı) vasıf”.



16. İllet için hangi terimler kullanılabilir?

Cevap: : menât“, sebep”, “ delil”, “ Bâis”, el-vasfu’l-câmi’ (toplayan vasıf )”



17. Hikmet, usulcülerin terminolojisinde hangi anlamda kullanılmıştır?

Cevap: 1. Hükmün konulmasına uygun düşen durum 2. Hükmün konulmasında amaçlanan sonuç veya hükmün korumak istediği menfaat.



18. illetin şartları nelerdir?

Cevap: 1-İllet Zâhir (Açık) Olmalıdır 2-İllet munzabıt (istikrarlı) olmalıdır 3-İllet Hükme münasip (uygun) bir vasıf olmalıdır 4-İllet müteaddî (geçebilir, sirayet edici nitelikte) olmalıdır



19. illeti belirleme yolları nelerdir?

Cevap: 1- Nass 2- icma 3-Münasebet 4- Sebr ve taksim



20. Arap dilinde sebep ve illet bildiren başlıca lafızlar nelerdir?

Cevap: “ أن – ل – كيْ – لأجل – من----أجل “



21. Münasip vasfın kısımları nelerdir?

Cevap: 1-Müessir münasip 2- mülga münasip 3- Mürsel münasip

22. “Şâri’ tarafından muteber kabul edildiğine dair şer’î bir delil bulunan vasfa,….. denir. Münasip vasıfların en üstünü budur.” Boşluğa ne gelmelidir?

Cevap: Müessir münasib



23. Sebr ve taksim nedir?

Cevap: Sebr: Denemek , tecrübe etmek, Taksim: ta’lile uygun düştüğü tahmin edilen vasıfların belirlenip derlenmesi demektir



24. Şarabın haram kılınmasının illetini tespit etmek isteyen bir müçtehit, önce bu hükmün illeti olma ihtimali bulunan, şarabın “üzümden yapılmış olması”, “akıcı olması”, “sarhoşluk verici olması” gibi vasıfları bir araya getirir. Sonra illetin şartlarını da dikkate alarak bunlardan her birini değerlendirmeye tabi tutar. Bu değerlendirme sonunda, “üzümden yapılmış olması” şu sebeple, “akıcı olması” bu sebeple illet olamaz diyerek “sarhoşluk verici olması” vasfını tespit ederse hangi metodu kullanmış olur?

Cevap: Sebr ve taksim



25.Tahricu’l-Menat nedir?

Cevap: nass veya icmâ ile belirlenmiş bir hükmün bunlarda yer almayan illetini ortaya çıkarmak üzere yapılan içtihat demektir



26. Tenkihu’l-Menat nedir?

Cevap: Bir hükme illet olabilecek vasıflardan, uygun olmayanları ayıklayarak, en uygun vasfı belirlemek demektir.



27. Tenkîhu’l-Menât ile Sebr ve Taksim arasında ki fark nedir?

Cevap: tenkîhu’l-menâtta müçtehit nassla belirlenmiş vasıflar arasından bir tenkîh (ayıklama) yaparken, sebir ve taksimde, Müctehit önce illet olabilecek vasıfları belirlemekte, sonra da bunlar arasından bir tenkîhte bulunmaktadır.



28. Tahkîku’l-Menât nedir?

Cevap: Nass, icma veya başka yolla (içtihatla) belirlenmiş illetinin, başka hangi meselelerde bulunduğunu tespit etmek için yapılan inceleme ve araştırma demektir



29. Kıyasın kısımları nelerdir?

Cevap: 1- Kıyası Evla 2- Kıyas-ı Müsavi 3- Kıyas-ı Edna



30. Asılla fer’ arasındaki ortak illetin fer’de asıldakinden daha açık ve kuvvetli olduğu kıyasa ne denir?

Cevap: Kıyas-ı Evla (örnk: “Ana-babaya öf bile deme”, asl:öf, fer: eziyet fer daha kuvvetli)



31. Asılla fer’ arasındaki ortak illetin, fer’de asıldakine eşit olduğu kıyasa ne denir?

Cevap: Kıyas-ı Müsavi (asl:“yetim malı yiyen ateştedir,fer: yetim malını telef etmek haramdır)



32. İlletin, fer’de, asıldakinden daha az açıklıkta, daha zayıf olarak gerçekleştiği kıyasa ne denir?

Cevap: Kıyas-ı edna (örnk: şaraptan daha az sarhoş edici şeylerin de haram olması)



Not: Sorular konuyu genel olarak anlamak için özet çalışma şeklinde hazırlanmıştır. Aşağıdaki Sorulardan da anlaşılacağı üzere finallerde sorular daha detaydan gelebilir.

Kıyasla ilgili Ara sınav soruları



14. “Kıyas yolu ile uygulanacak hükmün, akıl tarafından idrak edilebilecek bir illeti olmalıdır.” Bu, kıyasta hangi unsurla ilgili bir şarttır?

A. Münasip vasıfla ilgili

B. Aslın hükmü ile ilgili

C. Fer’in hükmü ile ilgili

D. İllet ile ilgili

E. Hikmetle ilgili





15. Hangisi kıyasın rükunları arasında değildir?

A. Asıl

B. Fer’

C. İllet

D. Fer’in hükmü

E. Aslın hükmü





16. Şaraptaki haramlık hükmü, şarabın kırmızı ve akıcı bir madde oluşu gibi özelliklerle ta’lil edilemez. Burada anlatılmak istenen nedir?

A. İllet, hüküm için münasip bir vasıf olmalıdır.

B. İllet, sübjektif olmalıdır.

C. İllet, zahir olmalıdır.

D. İllet, kâsır bir vasıf olmamalıdır.

E. İllet, elastikî olmalıdır.



Hocamızın hazırladığı hazırlık Soruları



1. Aşağıdakilerden hangisi illet ile hikmetin birleştiği noktadır?

A) Her ikisi de ittifakla kıyas gerekçelerinden sayılması.

B) Her ikisinin de Hükmün dayandığı münasib vasıf olması.

C) Her ikisinin de icma ile desteklenmesi.

D) Daima hükümlerde ikisinin birlikte buşunması.



2. Aşağıdakilerden hangisi illet karşılığında kullanılmaz?

A) Sebep B) Menat

C) Delil D) Hikmet



3. Asılda hükmün illetini belirledikten sonra, fer’de de aynı hükmün varlığından emin

olunmak için yapılan inceleme ve araştırmaya ne denir?

A) Tahkîku’l-Menat

B) Münasibu’t-tenkîh

C) Tahrîcu’l-Menat

D) Tenkîhu’l-Menat



4. Aşağıdakilerden hangisi asıl ile ilgili şartlardan değildir?

A) Aslın hükmünün Kitap ve sünet ile sabit olması.

B) Aslın hükmünün akıl tarafından anlaşılabilir olması.

C) Aslın hükmünün fer’ ile aynı illete sahip olması.

D) Aslın hükmünün başka bir nassla sadece asla mahsus kılınmaması.



5. Kıyas ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A) Kıyas nasslarda veya icmada belirlenmiş olan hükmünü ortak illet sebebiyle hükmü

belirtilmemiş meseleye vermek demektir.

B) Kıyas bütün âlimler tarafından kabul edilen aslî delillerdendir.

C) Asıl, fer’, illet ve aslın hükmü kıyasın rükünlerini oluşturur.

D) Kıyas yapabilmek için fer’ hakkında nass veya icma ile belirlenmiş bir hükmün

bulunmaması gerekir.



CEVAPLAR

1B. 2D. 3A. 4C. 5B

Mihrinaz 17 Aralık 2015 13:38

Cevap: Omu ilitam 4. ünite fıkıh usulu çalışma soruları
 
Toplam 2 Eklenti bulunuyor.
[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]

[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]


hazırlayan:Şemse Yaren


SAAT: 18:51

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306