Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   SAMSUN OMÜ İlitam (https://www.forum.medineweb.net/799-samsun-omu-ilitam)
-   -   mantık 2. ünite(Omu ilitam ) (https://www.forum.medineweb.net/samsun-omu-ilitam/27772-mantik-2-uniteomu-ilitam.html)

Medineweb 20 Aralık 2013 14:41

mantık 2. ünite(Omu ilitam )
 
• MANTIK



S-1) Mantık ilmini sistemli bir kuruluş haline getiren kimdir?

C-1) Aristotales.



S-2) İslam dünyasının ilk filozofu kimdir?

C-2) Kindi.



S-3) Muallimi-Sani diye adlandırılan düşünür kimdir?

C-3) Farabi.



S-4) Mantığı ciddi anlamda meşrulaştıran ve İslami ilimlere uyarlayan kimdir?

C-4) Gazali.



S-5) Mantık kaç ilke üzerine devam eder?

C-5)Dört. Özdeşlik,çelişmezlik,üçüncü şıkkın imkansızlığı,yeter-sebep prensibi.



S-6) Bir şey ne ise odur. Bir şey kendisinden başka bir şey değildir ifadesi hangi ilkenin tanımıdır?

C-6) Özdeşlik ilkesi.



S-7) Aynı niteliğin aynı özneye,aynı bakımdan hem ait hemde ait olmamasının söz konusu olmayacağı hangi ilkenin tanımıdır?

C-7) Çelişmezlik prensibi.



S-8) Bir şey ya vardır ya yoktur. Bu ifade mantıkta hangi ilkenin tanımıdır?

C-8) Üçüncü şıkkın imkansızlığı.



S-9) Her olayın bir sebebi vardır. Sebepsiz bir şey olmaz ifadesi hangi ilkenin tanımıdır?

C-9) Yeter-sebep prensini.



S-10) Genel anlamda mantığın konusu nedir?

C-10) Tasavvur ve Tasdik.



S-11) Cins,tür,ayrım,hassa,irinti hangi ilmi öğrenmek için gereklidir?

C-11) Beş tümel.(isagoci)



S-12) Mantıkta en çok kullanılan yöntem hangisidir?

C-12) Kıyas.



S-13) Bir yargıdan diğer bir yargıya nasıl ulaşması gerektiğini gösteren formülün adı nedir?

C-13) Formel mantık.



S-14) Mantığın amacı nedir?

C-14) Tanım ve kıyasın doğru olanını yanlış olanından ayırt etmek.



S-15) Fiziği bir ağaca,Ahlakı verimli bir tarlaya,fizikle ahlakı koruduğu için mantığıda sura benzetenler kimlerdir?

C-15 Stoacılar.



S-16) Mantığı nahiv ilmine benzeten kimdir?

C-16) Farabi.



S-17) 2400 yıllık geçmişi olan ilim hangisidir?

C-17) Mantık.



S-18) Mantıktan başka kesin bilgiyi elde etmenin mümkün olmadığı tezini öne süren düşünür kimdir?

C-18) Gazali.



S-19) Mantık,duyuların yanıltmalarına karşı insana aklın güvenilirliğini gösterir.görüşü kime aittir?

C-19) Gazali.



S-20) Mantığı,herhangi bir bilimle uğraşmadan önce öğrenilmesi gerek şeydir. diye netelendiren düşünür kimdir?

C-20) Aristotales.



S-21) Mantık ifadesi ilkkez kimler tarafından kullanılmıştır?

C-21) Stoacılar.



S-22) Felsefe’yi mantık,fizik ve ahlak olmak üzere üçe ayırak kimlerdir?

C-22) Stoacılar.



S-23) Mantığı ilkkez bölümlere ayıran kimdir?

C-23) Petrus ramus.



S-24) Muallimi-Evvel olarak bilinen düşünür kimdir?

C-24) Arsitotales.



S-25) Revakilerin diğer adı nedir?

C-25) Stoacılar.



S-26) İslam dünyasında ilk tercüme faaliyetleri ne zaman başlamıştır?

C-26) Halid b. Yezid b. Muaviye zamanında.



S-27) Halife Mansur zamanında çevirilen eserlerin çoğunluğunu hangi ilimler oluşturur?

C-27) Astroloji ve hendese ilimleri.



S-28) Aristotales mantığının İslam dünyasına geçişini sağlayanlar genellikle hangi mezhebin mensuplarıdır?

C-28) Nesturi.



S-29) İslam dünyasında ilkkez mantığı alet ilimlerinden kabul eden kimdir?

C-29) Kindi.



S-30) İlkkez filozof ünvanını alan ve meşşai okulunun da kurucusu olan kimdir?

C-30) Kindi.





S-31) Gerçek ismi Muahmmed b. Tarhan uzluğ ebunnasır olan düşünür kimdir?

C-31) Farabi.



S-32) Mantık sadece bir alet ilmi değil aynı zamanda bağımsız bir ilimdir. Tezi kime aittir?

C-32) Farabi.



S-33) Farabi İslam dünyasının yetiştirdiği en orijinal mantıkçıdır,sözü kime aittir?

C-33) Rescher.



S-34) Mantığı,kavramlar,tanım,hükümler,çıkarımlar ve kıyas şeklinde tanımlayan kimdir?

C-34) Farabi.



S-35) Bir objenin zihinde tasavvuru şeklinde ifade edilen terim hangisidir?

C-35) Kavram.



S-36) Mutabakat yoluyla delalet ne demektir?

C-36) İsmin,bir şeye karşılık olarak konmasıdır.



S-37) Bir terimin diğer terimi zorunlu olarak gerektirmesine ne denir?

C-37) İltizam yoluyla delalet.



S-38) Bir şeyin başka bir şey veya şeyleri içermesine ne denir?

C-38) Tazammun.



S-39) Kendisinde doğruyu veya yanlışı barındıran söze ne denir?

C-39) Deklarativ.



S-40) Tasavvur ile hayali,birbirinden ayıran düşünür kimdir?

C-40) Gazali.



S-41) Parçaları ayrı ayrı ele alındığında bir anlam ifade etmeyen kavrama ne denir?

C-41) Basit kavram.



S-42) Bir nitelik olarak kullanılan kavramlara ne denir?

C-42) Bileşik kavramlar.



S-43) Bir anlam altında yer alan,bir çok şeye delalet eden kavram’a ne denir?

C-43) Tümel kavram.



S-44) Bireyler grubunu ifade edip grupta gerçekleşen kavrama ne denir?

C-44) Kolektif kavram.



S-45) Bireyler grubunu ifade edip grupta değilde bireyde gerçekleşen kavrama ne denir?

C-45) Distribütif kavram.



S-46) Beş tümeli sayınız?

C-46) Cins,Tür,Ayrım,Özel ilinti,Genel ilinti.





S-47) Kendisinden daha genel bir şey olmayan farklı hakikatlara ve zatlara yüklem olabilen tümel’e ne denir?

C-47) Cins.



S-48) Altında daha özeli olmayan özsel olarak isimlendirilen tümel’in adı nedir?

C-48) Tür.



S-49) Bu nedir? Sorusunda,Bu büyümeyen bir cisimdir dediğimizde büyüyen’den kaçındığımız şekliyle ortaya çıkan kavrama ne denir?

C-49) Ayrım.



S-50) Özsel olmayan bir yükleme ile yüklenilen tek bir hakikatin altında bulunan şeye nedir?

C-50) Hassa.



S-51) Kendisine nispet edilen şey,sadece kendisinde bulunmazsa buna ne denir?

C-51) Genel ilinti.



S-52) Çırak durumunda olan mantıkçıların Aristotales’in kategorilerini okumakla işe başlamaları gerektiğini ifade eden filozof kimdir?

C-52) Petrus Abelardus.



S-53) Kategorilerin hiçbir bağlantısı olmayan terimler olduğunu ifade eden düşünür kimdir?

C-53) Aristotales.



S-54) Varlığı kendisini niteleyene bağlı olmayan ve kendi kendine ayakta duran şeye ne denir?

C-54) Cevher.



S-55) Her biri doğası gereği bir ve bireysel bir şey olan,iki veya daha fazla tamamlayıcı öğeye bölünebilen şeye ne denir?

C-55) Nicelik.



S-56) Fertlerle ilgili olarak o nasıldır? Sorusunu soran birisine verilebilecek bir cevaptır.ifadesi hangi terimin tanımıdır?

C-56) Nitelik.



S-57) Bir tesir edicinin diğer bir şeye tesir ettiğinde tesir ediciye ilinti olan hale ne denir?

C-57) Etki.



S-58) Bir şeyin başka bir şeyle etkilenmesiyle ona ilinti olan hale ne denir?

C-58) Edilgi.



S-59) Bir şeyin bazı parçalarının diğer parçalarına veya kendisinin dışında bulunan şeylere ilinti olmasına ne denir?

C-59) Durum.



S-60) Anlamı iki şey arasındaki ilgi, ilişki olan kavram hangisidir?

C-60) ilinti.





S-61) Bir şeyin ne olduğunu açıklamaya ne denir?

C-61) Tanım.



S-62) Tanımı; Bir şeyi başka şeylerden muttarid ve munakıs olarak ayırabilecek şekilde özsel veya ayrılmaz niteliklerini sayarak açılayan özdür .klinde tanımlayan kimerdir?

C-62) ilintisel tanımları benimseyenler.



S-63) Tanımın tek bir tanımı olmadığını onu, nesnenin mahiyetinin künhünü,soranın nefsinde tasavvur etmekten ibarettir şeklinde tanımlayan düşünür kimdir?

C-63) Gazali.



S-64) Bir şeyin yakın cinsi ile yakın ayrımından yapılan tanıma ne denir?

C-64) Tam özsel tanım (haddi tam).



S-65) Bir şeyin uzak cinsi ile yakın ayrımından yapılan tanıma ne denir?

C-65) Eksik özsel tanım.(haddi nakıs)



S-66) Bir şeyin yakın cinsi ile hassasından yapılan tanıma ne denir?

C-66) Tam ilintisel tanım (Resmi tam)



S-67) Bir şeyin uzak cinsi ile ilintinden yapılan tanıma ne denir?

C-67) Eksik ilintisel tanım (Resmi nakıs)



S-68) Sadece sözcüğün açıklamasının yapıldığı tanım şekline ne denir?

C-68) Lafzi (adsal) Tanım.



S-69) Bir şeyin hakikatini değil,onun biçimsel şeklini tanımlamaya ne denir?

C-69) Resmi (ilintisel) Tanım.



S-70) Bir şeyin bütün zati niteliklerini ortaya koyarak onu tanımlamaya ne denir?

C-70) Hakiki Tanım.



S-71) Tanımda hataya düşülen üç yer hangileridir?

C-71) Cins,ayrım,ikisi arasındaki ortak bir durum.



S-72) Tanımda zihnin en fazla zorlandığı yerler hangileridir?

C-72) Yakın cinsi almak,Bütün ayrımların öznel olması,Hiçbir özsel ayrım dışarıda kalmayacak şekilde bütün özsel ayrımları almak,Ayrımın,türü ayakta tutan ve cinsinin de böyle bir şey olması.



S-73) Mantık kitaplarında ele alınan iki çeşit bölme hangisidir?

C-73) Bir bütünün kendisini oluşturan elemanlara bölünmesi,Bir tümelin tikellerine bölünmesi.



S-74) Sınıflandırmaya tabi tutulacak şeylerin,fayda ve durum göz önünde bulundurularak gelip geçici özelliklerine göre sınıflandırılmasına ne denir?

C-74) Yapay sınıflandırma.





S-75) Sınıflandırılacak şeylerin temel niteliklerini göz önünde bulundurarak yapılan sınıflandırmaya ne denir?

C-75) Doğal sınıflandırma.



S-76) Tasdik’i; Üzerinde hüküm verilmiş her hangi bir şey hakkında insanın o şeyin dışındaki varlığının,zihinde inanılmış olduğu şekilde bulunduğuna inanması şeklinde tanımlayn kimdir?

C-76) Farabi.



S-77) Önermeyi;Bir şey hakkında bie şey tasdik etmek veya bir şey hakkında bir şey inkar etmektir.şeklinde tanımlayan kimdir?

C-77) Aristotales.



S-78) Bir önermenin gerçekleşmesi için gerekli olan üç unsur hangileridir?

C-78) Konu,Yüklem,Yüklemi konuya bağlayan bağ.



S-79) Bir mananın başka bir manaya yüklenmesi şeklinde tanımlanan kavram hangisidir?

C-79) Yüklemli önerme.



S-80) Konunun bütün fertlerine veya bir kısmına hüküm yüklendiğini açıklayan önermeye ne denir?

C-80) Belirsiz önerme.



S-81) Niceliği (konusu) açıkça ifade edilen önermeye ne denir?

C-81) Belirli önerme.


SAAT: 07:53

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306