Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   SAMSUN OMÜ İlitam (https://www.forum.medineweb.net/799-samsun-omu-ilitam)
-   -   OMU İLİTAM FIKIH USULÜ 11.Ünite Soruları (https://www.forum.medineweb.net/samsun-omu-ilitam/30803-omu-ilitam-fikih-usulu-11unite-sorulari.html)

Hâdimul İslam 11 Aralık 2014 21:20

OMU İLİTAM FIKIH USULÜ 11.Ünite Soruları
 
11. ÜNİTE
1. Salât” lafzının dua manasında
kullanılması aşağıdakilerden hangisine
örnek teşkil eder?
A. Hakikat-ı şer‟iyye
B. Hakikat-ı luğaviyye
C. Hakikat-ı örfiye
D. Mecaz-i mürsel
E. İstiâre
2. “Dâbbe” lafzının dört ayaklı hayvanlar
anlamında kullanılması hangisine
örnek teşkil eder?
A. Hakikat-ı şer‟iyye
B. Hakikat-ı luğaviyye
C. Hakikat-ı örfiyye
D. Mecaz-i mürsel
E. İstiâre
3. Sözlükte bir şeyi aşmak ve geçmek
anlamına gelen terim aşağıdakilerden
hangisidir?
A. Mecaz
B. Hakikat
C. Sarih
D. Kinâye
E. Mücmel
4. Aşağıdakilerden hangisi mecaz’ın
Istılahtaki doğru tanımıdır?
A. Vaz olunduğu manada kullanılan
lafızdır.
B. Kendisiyle kast olunan mananın
kapalı kaldığı ve hemen zihne
gelmediği lafızdır.
C. Tevil ihtimaline kapalı olacak
derecede açık ve seçik lafız
lafızdır.
D. Lafzın bir alakadan ötürü konulduğu
gerçek anlamın dışında
kullanılmasıdır.
E. Birden fazla manaya muhtemel
olan ancak bu manalardan birine
daha açık bir şekilde delalet eden
lafızdır.
5. Aşağıdakilerden hangisi istiâreye
örnektir?
A. Temelde yırtıcı bir hayvan için
vaz’ olunan arslan kelimesinin
cesur insan anlamında kullanılması
B. “Salât” lafzının dua manasında
kullanılması
C. Bir erkeğin hanımına “babanın
yanına git” demesi
D. “Dâbbe” lafzının dört ayaklı
hayvanlar anlamında kullanılması
E. Hepsi
6. Maide süresinde geçen “kadınlara
dokunursanız” ifadesini hangi anlama
yormak mümkündür?
A. Sadece hakiki
B. Sadece mecazî
C. Hem hakiki hem de mecazî
D. Kinaye
E. Sarihi
7. Kendisiyle kastedilen mananın –
ister hakiki ister mecazî kullanım
sebebiyle olsun – açıkça anlaşıldığı
lafızlara ne ad verilir?
A. Mecaz
B. Hakikat
C. Sarih
D. Kinâye
E. Mücmel
8. Kendisiyle kast olunan mananın
kapalı kaldığı ve hemen zihne
gelmediği lafızlara ne denir?
A. Mecaz
B. Hakikat
C. Sarih
D. Kinâye
E. Mücmel
9. Hanefilere göre hangisi “vazıhu’ddelâle”
kapsa- mında değildir?
A. Zahir
B. Nass
C. Müffeser
D. Muhkem
E. Mücmel
USUL-İ FIKIH
Sayfa 45
10. Hanefilere göre hangisi “ hafiyu’ddelâle”
kapsa- mında değildir?
A. Hafi
B. Müşkil
C. Mücmel
D. Müteşabih
E. Muhkem
11. Şafii ve Maliki usûlcüler delaletin
açıklığı ve kapalılığına göre lafızları
hangi guruplara ayırmışlar?
A. Vazıhu’d-delâle → mucmel
B. Vazıhu’d-delâle→ hafiyu’d-delâle
C. Muhkem → mucmel →müteşabih
D. Zahir→ nass→müşkil
E. Vücuh → nezair
12. Vazıhu’d-delâle genel olarak hangi
kısımlara ayrılır?
A. Muhkem → mucmel
B. Muhkem → müteşabih
C. Zahir→ nass
D. Zahir→müteşabih
E. Mecazi→ kinayi
13. Tevil ihtimaline kapalı olacak
derecede açık ve seçik lafız lafızdır.
Yukarda tanımı geçen terim
aşağıdakilerden hangisidir?
A. Zahir
B. Nass
C. Müffeser
D. Muhkem
E. Mücmel
I. Özel isimler ve sayı isimleri bu
kategoride değerlendirilebilir.
II. Nassta tahsis ve takyid ihtimali
bulunmamaktadır.
III. Nass tevile kapalıdır
IV. Kuran ve Sünnetteki ifadelerin
önemli bir kısmını nass kapsamında
görmek mümkündür.
14. “Nass” ile ilgili yukarıdaki ifadelerden
hangisi/hangileri doğrudur?
A. Yalnız I
B. II ve III
C. I ,III ve IV
D. I, II , III ve IV
E. Yalnız III
Birden fazla manaya muhtemel olan
ancak bu manalardan birine daha
açık bir şekilde delalet eden lafızdır.
15. Yukarda tanımı geçen terim aşağıdakilerden
hangisidir?
A. Zahir
B. Nass
C. Müffeser
D. Muhkem
E. Mücmel
16. “Amm ve Has lafızların manalarına
delaleti” hangi kategoriye girer?
A. Müffeser lafız
B. Zahir lafız
C. Mücmel lafız
D. Muhkem lafız
E. Müteşabih lafız
USUL-İ FIKIH
Sayfa 46
17. Amm lafzın tahsise uğrama ihtimali
olduğundan dolayı delaleti ………..dir.
Yukarda boş bırakılan yere
aşağıdaki kavramlardan hangisinin
getirilmesi uygundur?
A. Subuti
B. Zanni
C. Muhkem
D. Kinaye
E. Mecaz
18. Manaya delaleti kapalı olan lafızlara
ne ad verilir?
A. Zahir
B. Nass
C. Müffeser
D. Muhkem
E. Mücmel
19. Aşağıdaki eşleşmelerden hangisi
yanlıştır?
A. “Salât” lafzının dua manasında
kullanılması → hakikat-ı şeriyye
B. “Esed” kelimesinin cesur insan
anlamında kullanılması → is􀆟are
C. “Dabbe” kelimesinin dört ayaklı
canlılar anlamında kullanılması →
hakikat-ı örfiye
D. “Hac” kelimesinin Bir şeye kastetmek
anlamda kullanılmasını
→ hakikat-ı lügaviyye
E. Hiçbiri

11. ÜNİTENİN CEVAP ANAHTARI
1 B 2 C 3 A 4 D 5 A
6 C 7 C 8 D 9 E 10 E
11 A 12 C 13 B 14 C 15 A
16 B 17 B 18 E 19 A

ALINTIDIR..


SAAT: 01:01

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320