Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Serbest Kürsü (https://www.forum.medineweb.net/658-serbest-kursu)
-   -   Kurtarıcı akımlar / Ali Bulaç (https://www.forum.medineweb.net/serbest-kursu/16681-kurtarici-akimlar-ali-bulac.html)

BANU AKSOY 11 Kasım 2009 23:28

Kurtarıcı akımlar / Ali Bulaç
 
Osmanlılar peşpeşe toprak kaybetmeye başlayınca bir çıkış yolu aramaya koyulurlar. Ortaya çeşitli fikirler atılır. Bu trajik süreçte Balkanlar elimizden çıkmış ve Hıristiyan unsurlar herkesten önce imparatorluktan ayrılmıştır.

Milliyetçi akımların takip ettiği kronolojye baktığımızda şöyle bir güzergahın takip edildiğini görüyoruz: İlk milliyetçi akımları başlatıp imparatorluktan ayrılmak isteyenler Balkan kavimleri; Yunanlılar, Bulgarlar ve Arnavutlar. İkinci sırada Osmanlıcık veya İslamcılıkla imparatorluğun kurtulacağına inanmayan Osmanlı iktidar elitleri. Üçüncü sırada Arap milliyetçileri gelir. Son sırada Kürt milliyetçileri yer almaktadır ki, bugün bizi derinden etkileyen Kürt sorunu bir yönüyle 19. Yüzyıl Osmanlı'sında başlayan süreçte geç kalmış bir milliyetçiliğe tekabül eder.

Ben Kürt sorunu ile yaşadığımız son milliyetçi travmayı da atlattıktan sonra, küresel zamanın ruhuna uygun olarak İslam ümmeti temelinde bölgesel bir entegrasyona doğru gidebileceğimizi zannediyorum. Dolasıyıla sorunlarımızın önemli bir bölümü hala tarihte yatmaktadır, geriye dönüp bakmadıkça bugünü anlamamız kolay olmamaktadır.

II. Abdülhamit, orta vadede Ortadoğu'nun da elimizden çıkacağını, Kafkaslar üzerindeki etkimizi kaybedeceğimizi hesap edip, eğer anasır-ı İslam Anadolu'ya sığınırsa, hiç değilse burada kendini tahkim etmesi gerektiğini düşünür ve bu yöndeki tedbirlere yönelir. Abdulhamit'in temel stratejiisi iki hedefe yöneliktir: Biri, mümkün olduğunca devletin çöküşünü geciktirmek, diğeri bu zaman zarfında maddi ve sosyal bakımdan imparatorluğu takviye etmek. Bir ihtimal devlet bu sayede çökmeyebilir. Allahu a'lam, ama Abdulhamit tahttan indirilmeyip İslamcılarla sağlıklı bir diyalog ve işbirliği içinde olsaydı devlet çökmeyebilirdi.


Bu kaos ortamında Osmanlı aydınları arasında ortaya çıkan ilk ve en önemli ideoloji Osmanlıcılıktır. Osmanlıcıların hareket noktası, ittihad-ı anasır ve imtizac-ı akvam teşkil eder. Osmanlıcılar, imparatorluğun içerisindeki farklı unsurları birleştirmek ve birbirine yakınlaştırmak suretiyle, bir pota veya kulvar içerisinde yaşayabilir hale getirmek istemektedirler.

Osmanlıcılığın dışında sözü edilmeye değer en önemli fikri ve siyasi akım İslamcılıktır. O günkü Müslümanlar da, Abdülhamit gibi, Balkanların elimizden çıkacağını, doğuda Ermeni nüfusun yoğun olduğu vilayet-i sittenin bir problem çıkaracağını düşünüyorlar. İslamcılara göre, hiç olmazsa Kafkasya ve Ortadoğu'daki Müslüman kavimleri bir arada tutmak mümkün olabilir, bunun da yolu İslam'dan geçer. Bediüzzaman dâhil, o günkü İslamcıların aşağı yukarı ana fikri bu. İslamcılığı formüle edenler, İslam içerisinde farklı unsurlar olduğunu ve bu unsurların birliğini ve birlikteliğini (İttihad-ı anasır-ı İslam) savunmak icap ettiğini; bunun da ancak ortak payda diyebileceğimiz Müslümanlıkla olabileceğini söylüyorlar.

Üçüncü önemli akım Türkçülüktür. Türkçülük akımıyla ilgili şu hususun altını çizmek önemlidir: Akımın belli başlı savunucuları Osmanlı içerisinden değil; Yusuf Akçora, Zeki Velidi Togan, Ahmet Ağaoğlu, Sadri Maksudi gibi zatlar Kafkaslardan ve Asya'dan gelmişlerdir. Nasıl ilk modernleşmeyi Kavalalı Mehmet Ali Paşa ve Mısır münevverleri başlatmışsa, etnik ve laik temelde ilk olarak milliyetçiliği başlatanlar, formüle edip imparatorluk içinde savunanlar da Kafkaslardan gelen yazarlar olmuştur.

Bu önemli bir noktadır. Çünkü Osmanlı münevverleri ve siyasi elitleri henüz milliyetçi ideolojilere sıcak bakmıyorlar, sıcak bakmamaları doğaldır, öyle de icap eder. Ellerinde bir imparatorluk var; imparatorluk içinde hem gayrimüslimler hem de Müslümanlar bir arada yaşamaktadır; etnik temelde milliyetçiliği savunmak, farklı din ve etnik grupların ayrışmasına yol açar.

Bunların öne çıkardıkları iki önemli kavram var:

1)Türkçecilik. Ömer Seyfettin'den başlamak üzere milliyetçi ideolojiyi savunanların ilk üzerinde durdukları zemin dildir. Türkçüler Divan edebiyatını şiddetli bir biçimde eleştirip bu edebiyatın sarayın, havassın edebiyatı olduğunu, hiçbir zaman halkın dili olmadığını iddia ediyorlar. Servet-i Fünun edebiyat metinleri ağdalıdır, kimse bundan bir şey anlamaz, Türkçülere göre bir dil bile değildir. Dil, halkın konuştuğu dil, yani Türkçe olmalıdır deyip "Türkçecilik " akımını savunuyorlar.

2) İlk defa Türkçüler, "vatan" kavramını, Fransız İhtilali'nin ideolojik çerçevesi içerisinde tanımlıyorlar. Bu şekilde tanımlanan "yeni" vatan fikri, hem Osmanlıcılara hem de İslamcılara yabancıdır; bu yüzden gerek Osmanlıcıların gerek İslamcıların "vatan" fikrine pek itibar etmedikleri görülür. Benzer şekilde Osmanlı literatüründe II. Meşrutiyet'e, İttihat ve Terakki'nin iktidara gelişine kadar, "ırk" kavramı da zayıftır. Bu kavram Cumhuriyetin ilanından sonra önem ve itibar kazanıyor. Bu sayede Türk ırkı temelinde yeni bir Türk milliyetçiliği, Türk kimliği teşekkül etmiş oluyor.


SAAT: 16:07

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306